Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handig als je slooponderdelen hebt! - Forum Wereldfietser

Handig als je slooponderdelen hebt!

Vanmiddag wilde ik een stukje gaan fietsen. Maar op nog geen kilometer van mijn huis hoorde ik een knal en ik kon niet meer verder trappen. Wat is er gebeurd? Ik keek schuin omlaag naar achteren. Aha, het boutje van het bovenste geleidewieltje van de Acera-achterderailleur was eraf geschoten en het wieltje draaide op het asfalt nog z'n laatste rondjes voordat hij al trillend ging liggen. Wat verderop vond ik na een beetje zoeken het boutje. Maar er kwam juist een tractor aanrijden met z'n modderige banden en die kaapte het boutje voor m'n neus mee. Het leek wel op een scène uit een Mr. Bean-aflevering. Het zijn niet zomaar boutjes. De ene helft is vanaf de kop (met een gat voor een 3 mm inbussleutel) glad en cilindrisch, de andere helft is voorzien van een schroefdraad.
Ik heb namelijk de gewoonte om van oude fietsen diverse onderdelen te bewaren en nadat ik naar huis ben teruggelopen, vond ik in de schuur in een lade met fietsonderdelen gelukkig nog twee van die bouten. Na het demonteren schoonmaken, smeren, 'nieuwe' tweedehandse bout erin gedaan en opnieuw afstellen is de achterderailleur nu weer compleet. Ik zal die bouten vaker moeten vastdraaien. Stel je voor als je op reis bent en er geen andere bout voorhanden zou zijn! Een tip voor later?
"Wie wat bewaart, die heeft wat" :)
Tip.
Een drupje Loctite 243.
Precies, je kunt die boutjes ook los kopen (als reserveonderdeel) en daar zit een klodder blauwe loc-tite op, net als bij bijvoorbeeld de t25 boutjes om remschijven mee vast te maken aan de naaf, daarvan wil je ook niet dat ze lostrillen.
_Peter_ schreef:Precies, je kunt die boutjes ook los kopen (als reserveonderdeel) en daar zit een klodder blauwe loc-tite op, net als bij bijvoorbeeld de t25 boutjes om remschijven mee vast te maken aan de naaf, daarvan wil je ook niet dat ze lostrillen.
Tja, het was zaterdagmiddag en m'n fietsenzaak ligt 12 km verderop. Dus dat blauwe spul op de bouten heet Loctite? Wel eens gezien maar geen idee waarvoor. Ik heb googled wat Loctite is. Nu pas is het mij duidelijk geworden.