Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Tubus Swing, wie kan me helpen? - Forum Wereldfietser

Probleem met Tubus Swing, wie kan me helpen?

Na een aantal discussies op dit forum te hebben door gelezen, heb ik vorige week besloten een Tubus Swing aan te schaffen.

Voorheen reed ik altijd met een normale voorvork, maar heb recentelijk een geveerde voor vork geinstalleerd. Werkte in eerste instantie erg goed. maar nu met de Tubus Swing is er iets ernstig mis. Waneer ik namelijk alle tassen voor en achter aan de fiets hang en ga rijden, dan begint de hele fiets bij het minste of geringste vreselijk te zwabberen. De achter drager die ik gemonteerd heb is een Tubus Cargo, en die heeft altijd prima voldaan, erg stijf. Heeft iemand een zelfde ervaring gehad? Of heeft iemand een idee hoe ik dit can oplossen? Ik wil eventueel overwegen om een Fiav te kopen, maar wil naturrlijk wel redelijk zeker weten dat dit het problem zal verhelpen.

Alvast bedankt voor suggesties.

Hoi Stijn,

Ik heb van een afstand gezien geen idee wat er aan de hand is maar ik zou zeker even wachten om de Faiv te kopen voordat je dit probleem hebt opgelost. Met de Tusbus Swing moet het geen probleem zijn om bagage voor te vervoeren zonder dat de fiets gaat zwabberen. Natuurlijk.....je moet er geen 20 kilo aan hangen maar een normale belasting die ook in je tassen zat op een lowrider moet geen enkel probleem zijn. Het enige wat ik kan verzinnen is dat je tassen te ver naar voren staan maar eerlijk gezegd moet dit niet resulteren in enorm veel zwabberen.
Bij de Faiv hangt de bagage een stuk lager maar als je fiets bij de Swing swabbert dan ben ik bang dat het bij de Faiv ook fout gaat.

Kun je anders een fotootje op deze site zetten van je voorvork met de Swing en de tassen?

Groet,
Marco

De tassen zitten er redelijk in het midden op. De Swing kan er eigelijk ook maar op een manier op, direct achter de kroon van de vork gemonteerd worden, dus daar kan ik niets aan veranderen.

Ik kan het zwabberen te weeg brengen door de fiets bij het balhoofd zijdeling te schudden. dan begint de voorkant in tegengestelde richting van de achterkant te schudden. Het lijkt dan alsof het frame gedurende het zwabberen van de ene naar de andere kant krom trekt, ik hoop dat ik dit goed uitleg. Ik heb een stale fiets dus niet zo stijf als een aluminium fiets. Maar met mijn vaste vork had ik hier nooit last van. Ik laad er ook maar hooguit 5kg aan elke kan, 10kg in totaal voor op en 15kg in total achterop.

Ik heb laatst mijn digitale camera verkocht dus ik kan er even geen fotootje van maken.

Idee?

Zitten je voortassen wel goed vast aan je drager. Zelf doe ik nog een extra spanband om om de tassen goed vast te zetten.

Misschien is de combinatie stalen frame en verende voorvork wel een beetje teveel qua zwabberen.
Marco Meijerink schreef:Hoi Stijn,

Kun je anders een fotootje op deze site zetten van je voorvork met de Swing en de tassen?

Groet,
Marco
Hallo Marco,

Op welke manier kun je bij WF een foto plaatsen? :)
(Ik meen wel een keer iets gelezen te hebben??)

Bedankt alvast,

Schorpioen.

Schorpioen, je moet je foto ergens op internet hebben staan en dan hier naar linken met de Img knoppen....


[img]hier%20de%20link%20naar%20je%20foto[/img]

Duidelijk?

Succes!

El & El

stijn de klerk schreef:Ik kan het zwabberen te weeg brengen door de fiets bij het balhoofd zijdeling te schudden. dan begint de voorkant in tegengestelde richting van de achterkant te schudden.

Ik heb laatst mijn digitale camera verkocht dus ik kan er even geen fotootje van maken.

Idee?
Het kan in ieder geval niet aan het gewicht van je camera liggen :D .....
Hoe hoger de bagage zit hoe meer eisen je aan een frame moet stellen. Uit jou beschrijving kan ik niets ander concluderen dat je frame heerlijk soepel is (goed voor lange afstand fietsen) maar wat minder geschikt voor bagage bevestigd rond het kroonstuk. Het probleem zit hem volgens mij dan ook niet zozeer in de Tubus Swing maar meer in je frame. Maar om dat echt goed te concluderen moet je de fiets toch even voelen.
Wat wel klopt is de regel dat met een Tubus Swin ?n een verende voorvork het frame stijf moet zijn. In elke fiets moet ??n vaste factor zitten omdat je uitgangspunt anders verkeerd is. Dus of een heel stijf frame met soepele banden/vering/handvaten, enz. Of een soepel frame maar dan zonder al teveel andere verende onderdelen. Het lijkt erop dat je ?n een soepel frame hebt ?n een verende voovork.
Maar wat nu te doen?
De Faiv kost volgens mij ?174,-.....da's een hoop geld. Zeker als het niet goed blijkt te werken. Heb je nog een oude lowrider liggen? Zo ja, bevestig die met klembanden aan je voovork en ga daar even mee testrijden. De lowrider hoeft er niet heel mooi op te zitten maar wel voor de test goed vast. Als dit goed fietst schaf pas dan de Faiv aan.
Mocht je in de buurt van Krimpen aan den IJssel wonen dan kan je altijd even langs komen om de Faiv te bekijken. Ik heb er nog ??ntje liggen.

Welk merk fiets heb je eigenlijk?

Spanbanden rond mijn tassen doe ik nooit. De tassen moeten goed genoeg zijn om ook zonder spanbanden te kunnen werken. In het verleden heb ik dat wel gedaan.
Ik kan met mijn Tubus Swing, Magura voorvork en Santos Travelmaster2.6alu zonder problemen 80 km/h naar beneden gaan. Sneller zal misschien best wel kunnen maar soms moet je je grenzen kennen :) De fiets gaat in ieder geval niet swabberen.

Schorpioen: Je moet de foto op een eigen site hebben staan en dan een link hiernaartoe op deze site plaatsen volgens deze manier:
[img]zet%20hier%20de%20link%20van%20je%20foto%20die%20op%20je%20eigen%20website%20ergens%20staat[/img]
.........ah......is net ook door Elmar of Ellen geschreven.....

Groet,
Marco

Hoi Marco,

Bedankt voor je inzicht. Dat is een interessant punt dat je aan haalt met betrekking tot de afweging tussen een comfortabel frame of alles afveren. My frame komt van Thorn in Engeland, daar woon ik op het moment ook. Het frame is een raven tourer met een Rohloff. Inderdaad zoals je zegt er moet een vast punt o the fiets zitten. De combinatie van de zijdelingse niet zo stijve vork, omdat het een geveerde vork is, met de Swing, die niet van ondere zijdeling ondersteund is, in combinatie met het comfortable frame, veroorzaak waarschijnlijk mijn probleem. Ik ga proberen of ik je suggestie kan monteren met een lowrider. Voordat ik 200E uitgeef aan een Faiv.

Met wat voor een vork rijdt jij? Een Magura Vidar?

Bedankt!

A, jij hebt ook een Magura Vidar. Ik vroeg het me alleen af omdat ik er net ook een klein probleempje mee heb. Er zit een tick in, hoor en voelbaar. Ik moet hierover even kontact met magura in Duitsland op nemen.

In ierder geval goed om te weten dat de combintaie Swing/Vidar geen problemen op levert

Helaas kan Santos me nog geen frame leveren anders dan zou ik waarschijnlijk al een zelfde frame als jij hebt, bij hen besteld hebben. Santos heeft een goed product. Als ze nou hun website ook in het engels gaan aanbieden, dan krijgen ze er meteen de hele Engels, Australise en Americaanse market bij. Of misschien moeten ze maar gewoon klein blijven, zodat wij Nederlanders, als enige op de beste fietsen ter wereld rond mogen rijden. :-) (zelfde geld voor Vittorio, trouwens)

Omdat ik in Engeland woon, zal langs komen even lastig worden. Bedankt voor het aanbod.

Bedankt!

Ik heb een kamera kunnen lenen, ga proberen een fotootje toe te voegen.

Maar ik denk dat HTML "aan" moet staan en deze website, maar mijn profiel geeft aan dat het voor mij uit staat. Dus eventueel moet je zelf even de URL in het address field van de webbrowser kopieren.

Afbeelding

http://www.geocities.com/s_deklerk/thewholebike.jpg

Afbeelding

http://www.geocities.com/s_deklerk/Rave ... nfront.jpg

Groeten,

Stijn

Oeps! Sorry voor de groote plaatjes

Groet,

Stijn

Ik kan het helemaal mis hebben, maar het lijkt op de foto net of de fiets maar heel weinig naloop heeft.
Een fiets met weinig naloop is per defenitie nerveus, en dat word versterkt door gewicht op de fiets.

Hoi,

Wat is na loop? Ik vermoet dat het te maken heeft met de hoek van de stuurbuis. Deze is zonder gewicht op de fiets, zoals hier op de plaatjes natuurlijk groter. Schuinere stuurbuis hoeken zijn tegenwoordig vrij gangbaar op MTB's, maar wellicht is dit minder geschik voor beladen tourfietsen.

Groet,

Stijn

De Raven is er in twee framelengtes. Thorn zelf levert alleen de lange frames met vering. Zij zelf vinden alleen de 80 mm Fox Vanilla goed (stijf en degelijk) genoeg voor gebruik op een tourfiets. Naast de Raven Tour met vering leveren ze ook nog de Raven Catalyst, voor gebruik alslichtere Rohloff mtb met wat bagage, en de EXP suspension, voor het allerzwaarste werk.
Zelf kan ik heel moeilijk geloven dat het aan het frame ligt: het is een stevig vakantiefiets frame. Elders op het web staat je fiets afgebeeld met vaste vork en tamelijk hoge 'midloader' , en dat ging blijkbaar prima.
Wim

Ik zal proberen naloop even uit te leggen.

Het is een maat voor het nalopen van het wiel.

Dit stal je als volgt vast.
Trek een rechte lijn vanaf de balhoofdbuis naar het wiel tot op de grond.
Je neemt hiervoor het zijaanzicht en vertekt vanuit het hart van de bovenkant van de bhbuis dan door naar het hart van de onderkant bhbuis.
En dan tot op de grond, markker deze plek.
Trek nu een loodlijn vanuit de voorwielas naar de grond.
Deze loodas moet achter de bhbuislijn vallen anders heb je niet ??ns naloop.
Afstand tussen de punten moet meen ik ongeveer 3 a 4 cm zijn, afhankelijk van je voorkeur.
richting 2 cm verschil word de fiets nerveus.
Correct me if I am wrong, ik heb de exacte getallen niet in de buurt voor een 28 of 26 inch fiets.

In een tekening ziet het er als volgt uit

Afbeelding
VS = vorksprong
R = wieldiameter
EN = effectieve naloop
BH = balhoofdhoek
PN = geprojecteerde naloop, in sommige boeken wordt de geprojecteerde naloop als referentie waarde gehanteerd, de effectieven naloop is echter een meer correcte waarde.

Ok, dit is wat I dacht dat je bedoelde.

Dus, met andere woorden, een baan fiets is bijvoorbeeld erg nerveus vanwegen een hele stijle balhoofdhoek en een tourfiets is erg relaxed vanwegen een flauwe balhoofdhoek. Klinkt dat ongeveel correct?

In het geval van de Raven is de balhoofdhoek echter vrij flauw, misschien dat het plaatje iets vertekend. Ik dacht zelfs, dat de balhoofdhoek op mijn fiets een aantal graden minder steil is dan op de Santos frames, zoals die van Marco. Dit zag ik persoonlijk, eigenlijk als een pluspunt. Ik vindt dat een fiets beter door bochten loopt met een wat steiler balhoofd. Een kwestie van smaak.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Ok, dit is wat I dacht dat je bedoelde.

Dus, met andere woorden, een baan fiets is bijvoorbeeld erg nerveus vanwegen een hele stijle balhoofdhoek en een tourfiets is erg relaxed vanwegen een flauwe balhoofdhoek. Klinkt dat ongeveel correct?

In het geval van de Raven is de balhoofdhoek echter vrij flauw, misschien dat het plaatje iets vertekend. Ik dacht zelfs, dat de balhoofdhoek op mijn fiets een aantal graden minder steil is dan op de Santos frames, zoals die van Marco. Dit zag ik persoonlijk, eigenlijk als een pluspunt. Ik vindt dat een fiets beter door bochten loopt met een wat steiler balhoofd. Een kwestie van smaak.

Groet,

Stijn
Ook de vorm van de vork is van invloed.
Als de vorksprong ongunstig uitkomt, omdat er een vork gemonteerd is die niet geschikt is voor de fiets, dan kan het helemaal misgaan.

Weet je of de fiets ontworpen is om rond te rijden met een geveerde voorvork.
Zo te zien 'tilt" deze vork je frame aardig op.
Ook teveel naloop gaat gekke dingen opleveren.

Ik heb inderdaad de lange versie die ook geschik zou moeten zijn voor een 80mm geveerde vork.

Wim, voorheen ging inderdaad prima met een vaste vork, zoals ik helemaal aan het begin van dit onderwerp al uitlegde.

Gezien het feit dat dit forum in het Nederlands is can ik iets eerlijker zijn met betrekking tot mijn bedenking over mijn Raven frame. Ik wil namelijk niet de relatie met Thorn verslechteren, zij zijn nog al trots op hun product.

Ik moet mijn probleem oplossen aangezien ik Vrijdag al mijn spullen in opslag ga zetten, inclusief mij oude voorvork etc., en dus moet ik voor Woensdag een keuze maken of ik met de oude of de nieuwe opstelling op pad ga.

In mijn mening zijn de "Chainstays" op de raven te lang. Dit maak de overbrenging een stuk minder efficient. Ook heb ik mijn bedenkingen over de qualitiet van de buizen die voor het frame gebruikt zijn. Dit is namelijk een van de redenen waarom het frame zo goodkoop is. het is zeker geen stijf frame. Mede door het feit dat het frame erg lang is, is het nog minder stijf.

Op het oog flexed the frame als ik de fiets zijdeling aan het balhoofd schud. Het begint door dat de Tubus swing en de vork zijdelings speling hebben. Dit wordt dan overgenomen en versterkt door het frame als de achter bagage ook begint te schudden maar door de vertraging in tegengestelde richting.

Ik heb net met Andy B., de ontwerper, gesproken en hij heeft in alle eerlijkheid toe gegeven de later generatie Raven een versterkt frame heeft en dat het uitwisselen van het frame, mijn probleem een heel stuk zal verminderen zoniet geheel zal verhelpen. Alhoewel in zijn ogen de plaats waar de Swing het gewicht plaatst, de meest nadelig mogelijke plek is. Ik moet nog met Robin Thorn overleggen wat me dit gaat kosten.

Wat vinden jullie zou ik hiervoor moeten betalen?

Affijn, ik ben net met Robin overeen gekomen dat ik een nieuw frame krijg met bij betaling van ?100, next day delivered.

Ik hoop dat dit het gaat oplossen.

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp.

Groet,

Stijn

Nog even voor jullie informatie en even iets om bij stil te staan. Robin Thorns argument was dat de Raven nooit bedoeld/ontworpen was, om met een geveerde voorvork met bagage drager uitgerust te worden. Wel geveerd maar dan geen bagage. In zijn ogen was een Raven met een geveerde voorvork geen tour fiets meer maar meer een MTB. Dus daar geeft hij je dan geen garaties over. Vandaar dat ik nog accoord moest gaan met het betalen van ?100.- extra.

Met andere woorden, wat bij voorbeeld op een Santos wel kan, kan dus op een Thorn Raven niet. Maar ik ga het toch proberen met de Raven, omdat het voor dit moment mijn enige optie is. Maar tzt ga ik zeker een Santos frame overwegen. Maar dan trouwens ook met 28".

Groet,

Stijn