Additionally, paste this code immediately after the opening tag: excentrische as ketting spannen lukt niet - Forum Wereldfietser

excentrische as ketting spannen lukt niet

Hoi,
Een nogal urgente vraag:
De ketting van mijn Idworx OR hangt er super slap bij, valt er bijna spontaan van af. Afstellen met de inbus is altijd simpel geweest. Maar nu.... krijg ik er geen beweging meer in.... dus waar je de inbussleutel insteekt om de ketting strakker te zetten , die lijkt op slot te zitten..... Heb dit niet eerder gehad....
Ik ben in Slovenië, ver van een goede fietsenwinkel...

Is er een techneut die advies heeft waar ik wat mee kan?

Alvast bedankt,
Bernadette
Zit de excenter al op de uiterste stand? Zo niet, dan is het vermoedelijk vuil of corrosie. Ik zou dan beginnen met iets als kruipolie, of desnoods olijfolie. Een dagje wachten, en dan nog eens kijken. Als de ketting heel veel langer is geworden kun je er ook een schakel uit halen, als je daar het gereedschap en een eventuele reparatieschakel voor bij je hebt.
Sterkte.
Heb je wel de inbussen aan de onderkant los gedraaid?
Wim, bedankt, ik heb geen idee want er zit geen beweging in welke kant ook op. Ik heb er inmiddels wel ketting olie in gedaan, weet niet of dat helpt. De ketting hangt op zijn aller slapst. Gistermiddag de ketting nog strakker gezet, geen problemen daar. Plots dus totaal verslapt :(
Enig idee hoe dat kan?

Ja in het uiterste geval moet er een rits schakels uit maar ik heb geen reparatieschakel of pinnetjes bij me. Jarenlang meegenomen en uitgerekend nu niet.... Een fietsenwinkel is een dag of 2 fietsen van hier....
Een tik tegen de zijkant van de as geven (met rubber hamer of stuk hout) om de excenter in beweging te krijgen (links/rechts). Als de excenter eenmaal in beweging is kan je deze natuurlijk ook om z'n as draaien (voor/achter).

Eventueel kan je de lange kant van de inbus in het betreffende inbus-gat van de excenter steken en de crank als hefboom gebruiken tegen de inbus aan om de excenter te draaien.

Succes ermee!
Bedankt David, die tik met de hamer lijkt me nogal heftig maar de crank als hefboom gebruiken zou ik nog kunnen proberen.....
cyclingreddevil schreef:Bedankt David, die tik met de hamer lijkt me nogal heftig maar de crank als hefboom gebruiken zou ik nog kunnen proberen.....
De Vakantiefietser laat het hefbomen zien in een filmpje. Zie hieronder.
Dat een ketting verslapt in één stag is wel stug. Is je frame nog heel of is er ergens anders vreselijk veel speling ontstaan? Trek eens flink aan de ketting om te zien wat er gebeurt.
cyclingreddevil schreef:De ketting hangt op zijn aller slapst. Gistermiddag de ketting nog strakker gezet, geen problemen daar. Plots dus totaal verslapt :(
Enig idee hoe dat kan?
Geen idee hoe dat kan. Maar het lijkt me geen normale situatie die je kunt oplossen met het verstellen van de bracket. Als je hem een dag eerder nog normaal kon verstellen en op spanning heb gebracht, is er echt wat anders aan de hand denk ik. Even koed kijken naar de montage van het achterwiel, de achtervork?
Gistermiddag de ketting nog strakker gezet, geen problemen daar. Plots dus totaal verslapt :(
Enig idee hoe dat kan?

Ik denk dat je excenter niet goed vast zat en terug is geschoten.
Eens met Slaapt hierboven.
Wat is de positie van de excenter?
En hou er rekeing mee dat je, zodra je hefbomen gaat gebruiken, erg grote krachten kunt uitoefenen.... pas daar dus wel mee op!

Groet, Tom.
Worden de bouten waarmee de excenter vastgedraaid wordt, in het aluminium van het frame geschroefd? In dat geval kunnen de bouten te vast aangedraaid zijn, waardoor de schroefdraad defect is (gaat vrij snel bij aluminium) en het excenter niet meer vastgezet kan worden. In dat geval heb je wat langere bouten en een stel moeren nodig. Of helicoils, maar dat zal niet mogelijk zijn daar.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Een nachtje in de olie en de crank als hefboom heeft gewerkt de volgende ochtend. Uiteraard heel voorzichtig met de kracht van de hefboom geweest maar het was kennelijk net genoeg. Het zou idd mogelijk kunnen zijn dat ik na het strakzetten de vorige dag de boel niet goed heb aangedraaid en met een slappe ketting ben vertrokken (het was nogal hectisch) zonder dat meteen te merken. De tik die ik alsmaar hoorde bleek de slappe ketting te zijn :( die tegen het frame tikte bij het opstappen...
Het frame is (ogenschijnlijk) nog heel en andere speling heb ik niet kunnen ontdekken. Achterwiel zit er goed in, achtervork geen deuken opgelopen...Wat mij verbaasde was dat ik er geen beweging meer in kon krijgen.
De ketting staat na 2 dagen nog steeds strak :D Over een maandje ben ik weer thuis en laat ik het goed nakijken, hopen dat het tot die tijd goed blijft gaan 8)
Gegroet allemaal uit mooi Slovenië!
Bernadette
Mooi zo, geniet van de het vervolg van de reis! :D
later maar eens uitzoeken hoe of wat er mis kan zijn geweest.

Groet, Tom.