Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium ellende (zadelpen) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aluminium ellende (zadelpen)

Ik vermoed afvijlen 8) . Tsja.
Leon schreef:
{schoolmeester aan}Noem nu ook de vierde en vijfde component.{schoolmeester uit}[/quote]

Water en tijd?
alma schreef:
Leon schreef:{schoolmeester aan}Noem nu ook de vierde en vijfde component.{schoolmeester uit}
Water en tijd?
Zuurstof helpt ook flink, hoewel niet theoretisch noodzakelijk. Die van tijd is leuk gevonden :D
alfredhog schreef:@Tom: we kennen allemaal de electro-chemische corrosie van aluminium en staal.
Ik betwijfel of ‘we’ dat allemaal kennen. De opmerkingen die hierover gemaakt zijn, ook die van de schoolmeester, zijn een beetje raadselachtig, maar missen m.i. de kern, nl. dat een aluminium zadelpen die in een stalen frame steekt praktisch gesproken geen last heeft van dit soort corrosie!

Als twee metalen geleidend met elkaar verbonden zijn, dus direkt op elkaar geschroeft of via een metaaldraad, en in een goed geleidende vloeistof hangen, kan er inderdaad sprake zijn van bimetaal corrosie. Maar dat hoeft niet:
1. Aluminium is gewoonlijk zeer goed beschermd door een dichte oxidelaag. Als die laag beschadigd wordt, wordt hij snel weer opnieuw gevormd. Corrosie van het aluminium staat stil zolang die laag intact blijft.
2. Het stalen frame is meestal aan de buitenkant goed beschermd door een laklaag. De plekken waar het staal onbeschermd is en mogelijk als cathode werkt, zitten ver weg of aan de binnenkant van het frame.
3. Voor bimetaalcorrosie heb je een goed geleidend pad nodig via een vloeistof. Als de zadelpen aan de buitenkant al nat zou zijn, is dat hoogstens een uiterst dunne laag met een lage concentratie aan electrolyten. Echte oxidelaag-afbrekers zitten daar niet in (opgeloste zuurstof is natuurlijk volop voorhanden, maar speelt hier geen rol). Er is dus geen goed geleidend pad!

Als aluminium in contact met staal zo corrosie-gevoelig zou zijn, dan hadden we dat wel gemerkt bij onze wielen. Moderne velgen zijn gemaakt van aluminium (meestal een 6060-achtige legering als van zadelpennen) en de spaken zijn meestal van staal. Op de verbinding tussen velg en spaak staat ook nog flink wat mechanische spanning. Bovendien rolt zo’n wiel vaak door plassen die in de winter soms nog eens flink gepekeld zijn. Omstandigheden die veel agressiever zijn dan bij een zadelpen. Toch hoeft vrijwel niemand zijn wiel jaarlijks opnieuw te spaken. Alu-nippels houden het heel lang vol, al blijven messing nippels inderdaad iets langer mooi.

Als je al moet oppassen met het gebruik van een aluminium zadelpen, is dat bij een titaan frame. Op het grensvlak van aluminium en titaan vindt een chemisch proces plaats dat ‘fretting’ wordt genoemd waarbij de twee materialen een verbinding vormen en aan elkaar vast geklonken worden. De pen kan daardoor muurvast komen te zitten. Het is een langzaam proces. Daarom helpt het om elke 3 maanden de zadelpen even uit te nemen en van een vers anti-seize laagje te voorzien.

Ik denk nog steeds dat het probleem van deze zadelpenbreuk komt door het opgemonteerde stuur van de stoker. De belasting (5-10 kg op elke handgreep) is wel laag, maar de arm is groot en de belasting staat haaks op de as. Het gewicht op het zadel belast de pen grotendeels in de as-richting ; dat buigmoment is lager.
Math, dank hiervoor. Je weet het goed te verwoorden.
alfredhog schreef:@Tom: we kennen allemaal de electro-chemische corrosie van aluminium en staal.
pijltjesquote="math"
>De opmerkingen die hierover gemaakt zijn ...missen m.i. de kern, nl. dat een
> aluminium zadelpen die in een stalen frame steekt praktisch gesproken
> geen last heeft van dit soort corrosie!
Last inderdaad niet, maar menigeen die de zadelpen wel eens uit het stuur gehaald heeft heeft veel bruine roest gezien. Van het frame (in geval van staal) dus.

> Het stalen frame is meestal aan de buitenkant goed beschermd door een laklaag.
> De plekken waar het staal onbeschermd is en mogelijk als cathode werkt,
> zitten ver weg of aan de binnenkant van het frame.
Zoals de binnekant van de zitbuis, waar de zadelpen in steekt.

> Voor bimetaalcorrosie heb je een goed geleidend pad nodig via een vloeistof.
> Als de zadelpen aan de buitenkant al nat zou zijn, is dat hoogstens een uiterst
> dunne laag met een lage concentratie aan electrolyten. Er is dus geen goed geleidend pad!
Meestal zal dat niet zo zijn. Maar als de bovenkant van de zadelpenlug nat wordt dan zal het water
in no-time (seconden) in de smalle spleet trekken. Daar kan het water zijn werk goed doen
want het opdrogen zal heel langzaam gaan en van electrolyten heb je maar heel weinig nodig.
De concentraltie van electrolyten neemt ook toe als het water opdroogt en neemt elke
keer toe als er weer nieuw water in komt.

> Als aluminium in contact met staal zo corrosie-gevoelig zou zijn, dan hadden we
> dat wel gemerkt bij onze wielen.
Dat is zeker zo.

>spaken zijn meestal van staal.
Electrochemisch zijn ze niet van staal maar van RVS (meerdere soorten mogelijk) of gegalvaniseerd staal, dus zink. Ik ben blij dat ik van die verzinkte spaken af ben, mede wegens de corrosie.

>Als je al moet oppassen met het gebruik van een aluminium zadelpen, is dat bij een titaan frame.
Bedankt voor de uitleg. Titaan heeft dus toch nadelen.

> Ik denk nog steeds dat het probleem van deze zadelpenbreuk komt door het opgemonteerde
> stuur van de stoker. De belasting (5-10 kg op elke handgreep) is wel laag, maar de arm is
> groot en de belasting staat haaks op de as.
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de geometrie van het geheel. Als het zo is als in onderstaande foto dan kan ik me er wel wat bij voorstellen, al denk ik dat juist de roterende krachten vervelender zijn dan de buigende.

> Het gewicht op het zadel belast de pen grotendeels in de as-richting ; dat buigmoment is lager.
Dat betwijfel ik. Als onderstaande tandem met het achterwiel over een flinke bobbel gaat dan vind er ongeveer in de richting van de dikke pijl een piekbelasting plaats van meerdere malen het gewicht van de stuurman. Op het plaatje zie je dat er wel degelijk een flinke arm in de belasting zit.
Afbeelding
Plaatje geleend van de Tandemclub. :D
Lekkere versnellingekeuze trouwens, zo op dat plaatje :lol:
:wink: Mijn derailleur is kapot. Hoe kan dat nu?

On topic;
Ooit is er een alu stuurbocht van mij afgebroken direct langs de nok. Ongeveer 25 jaar geleden was dat.
Destijds geen inspectie gedaan, maar een nieuw stuur gekocht en nog enkele jaren doorgereden met die fiets.

Nog steeds allerlei alu stuurnokken, sturen en zadelpennen in gebruik.
En die worden goed belast ! :wink:
Dit topic gaat over het risico van aluminium componenten. Dat stalen frames roesten op plaatsen waar ze niet goed gelakt of getectyleerd zijn, heeft niets met aluminium te maken. Mijn toelichting op het mechanisme van bimetaalcorrosie maakt juist duidelijk dat een aluminium zadelpen géén invloed op de corrosie van het staal heeft. Als er vocht naar binnen kan lekken, zal het frame net zo hard roesten met een stalen pen als met een aluminium pen.

Elke goed gekozen zadelpen zal de piekbelasting van een flinke bobbel kunnen verwerken en ook de permanente buigbelasting van een trappende fietser. Het is niet voor niets dat bv. Ergotec bij hun zadelpennen aangeeft voor welk gebruik (city, trekking, MTB) en voor welk gewicht de pen aanbevolen wordt.
@djveer: Interessante link! Met de tool op de site even berekend welke "veiligheidsklasse" ik zou moeten hebben, en dat blijkt minimaal 5 te zijn. De meeste zadelpennen van ergotec voldoen hier niet aan, wat overeenkomt met mijn ervaring (ik vrees dat ik niet meer kan terugvinden welke pen in onze tandem gemonteerd was). Overigens is hetzelfde probleem van brekende aluminium zadelpennen ook op diverse internationale fora terug te vinden, telkens optredend bij mensen die langer/zwaarder zijn dan gemiddeld.
Misschien goed om na te lezen voor geïnteresseerden :wink:
Bedoel je niet: "te zwaar voor de toepassing"? :wink: