Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycle2Charge maar dan ietsjes beter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cycle2Charge maar dan ietsjes beter

snowfreakyvon schreef:
do 08 aug, 2019 21:50
Maar even terug naar mijn eigen vraag, is er een mogelijkheid om een smartphone in navigatie modus continue aan de stroom te hebben?
Beslist. Ik heb tijdens mijn fietsvakantie in Frankrijk voor het eerst mijn nieuwe Plug V kunnen beproeven. Ik ben elke dag met een 100% geladen iPhone 6s op de camping aangekomen, terwijl hij constant aan stond.
snowfreakyvon schreef:
do 08 aug, 2019 21:50
Achteraf opladen met powerbanks dat is in mijn idee wat ouderwets, maar wellicht is dit wat het is.
Toch had ik ook nog een ouderwetse powerbank bij me, om verschillende redenen. Ik wist nog niet hoe betrouwbaar de Plug was, dus had behoefte aan een noodvoorziening. Bovendien, op rustdagen wordt er niet geladen, maar wilde ik wel mijn telefoon kunnen gebruiken. Ook mijn horloge en ereader willen zo nu en dan stroom, en daarvoor was die powerbank wel handig.

Peter
Lijkt me wel, zolang de lader een bufferaccu heeft. Ik doe dat met mijn ZZing al jaren. Zolang die buffer stroom kan leveren is er geen probleem en over het algemeen levert mijn Son meer stroom dan mijn GPS verbruikt. En indien niet (er zijn hellingen waar ik niet voldoende snelheid kan maken om op te laden en als dat een dag duurt kan de accu leegraken) kan de ZZing 's avonds even extern worden opgeladen. Een aantrekkelijk aspect is ook dat de ZZing uit voorraad leverbaar is.
Hier een recent overzicht van de mogelijkheden en prestaties van verschillende omvormers https://www.cyclingabout.com/list-of-hu ... b-devices/
snowfreakyvon schreef:
do 08 aug, 2019 21:50
...is er een mogelijkheid om een smartphone in navigatie modus continue aan de stroom te hebben?...
Absoluut! Ik leg mijn iPhone 6s continu aan "tieten" terwijl ik fiets. Met navigatie, beeldscherm op volle helderheid en vaak ook Spotify ingeschakeld. Zelden zonder stroom gezeten aan het eind van een fietsdag van 7-8 uur effectieve traptijd.
Ik snap niet dat je een smartphone goed kunt zien in fel zonlicht, dat is mij nog nooit gelukt. Alleen dat al is een enorm voordeel van een echt GPS apparaat op het stuur.
Met een etrex 30 en wat oplaadbare reservebatterijen heb ik nog nooit behoefte gehad aan een naafdynamo, op fietsvakanties. iPhone gaat aan de powerbank op een camping, alwaar diezelfde powerbank ongeveer 1 x per week wordt opgeladen. Geen gedoe met draden op de fiets en geen extra weerstand tijdens het fietsen.
Als ik onverhoopt een andere route wil rijden, dan is daar altijd de landkaart van papier. Heerlijk overzichtelijk en geheel zonder stroom.

Ik kan me wel voorstellen dat je bij iets als de transcontinental race een oplaadsysteem wilt, aangezien je dan geen tijd hebt om spullen na het fietsen op te laden, en de race te lang duurt voor een beperkt aantal reservebatterijen.
Georg schreef:
vr 09 aug, 2019 08:25
Ik snap niet dat je een smartphone goed kunt zien in fel zonlicht, dat is mij nog nooit gelukt. Alleen dat al is een enorm voordeel van een echt GPS apparaat op het stuur.
Met een etrex 30 en wat oplaadbare reservebatterijen heb ik nog nooit behoefte gehad aan een naafdynamo, op fietsvakanties.
Grappig dat je juist de eTrex als voorbeeld noemt. Ik heb met de eTrex 20 altijd problemen gehad om het (kleine) scherm goed af te lezen, en met name om het paarsige lijntje van de track te kunnen onderscheiden van de rode lijnen van sommige wegen. Ik heb hem bijna vijf jaar gebruikt, en ben nu voor het eerst met iPhone als wegwijzer op pad geweest, en er ging bijna letterlijk een wereld voor me open. Helder scherm, groter stuk van de kaart zichtbaar, en duidelijk wat de te volgen route is. Van de zon heb ik minder last gehad dan bij de eTrex.

En zoals hierboven ergens gezegd, door de in mijn stuurbuis ingebouwde oplader kwam ik elke dag met een volle accu in mijn telefoon op de camping aan. De enige draad waar ik mee te maken heb is die tussen de iPhone en de USB-aansluiting van de Plug V.

Ik had dit jaar de eTrex nog als backup onderin mijn tas zitten, maar ik vraag me af of ik dat bij een volgende reis weer zal doen.
Georg schreef:
vr 09 aug, 2019 08:25
Met een etrex 30 en wat oplaadbare reservebatterijen heb ik nog nooit behoefte gehad aan een naafdynamo, op fietsvakanties. iPhone gaat aan de powerbank op een camping, alwaar diezelfde powerbank ongeveer 1 x per week wordt opgeladen. Geen gedoe met draden op de fiets en geen extra weerstand tijdens het fietsen.
Als ik onverhoopt een andere route wil rijden, dan is daar altijd de landkaart van papier. Heerlijk overzichtelijk en geheel zonder stroom.
+1

Ik vraag me af of het met de komst van goede, betaalbare powerbanks nog wel rationeel is om 'dedicated' vakantiefietsen met naafdynamo uit te rusten. Het is duurder en complexer. (Voor ww-verkeer en gecombineerde ww-/vakantiefietsen is het een ander verhaal.)
PeterVanRijn schreef:
vr 09 aug, 2019 09:06

Grappig dat je juist de eTrex als voorbeeld noemt. Ik heb met de eTrex 20 altijd problemen gehad om het (kleine) scherm goed af te lezen, en met name om het paarsige lijntje van de track te kunnen onderscheiden van de rode lijnen van sommige wegen. Ik heb hem bijna vijf jaar gebruikt, en ben nu voor het eerst met iPhone als wegwijzer op pad geweest, en er ging bijna letterlijk een wereld voor me open. Helder scherm, groter stuk van de kaart zichtbaar, en duidelijk wat de te volgen route is. Van de zon heb ik minder last gehad dan bij de eTrex.
Ik vind de telefoon inderdaad ook beter afleesbaar, zeker met zonnebril op. Ik gebruik deze alleen tijdens mtb-tochten van -zeg- max. een dagdeel. Voor het overige kan ik met Etrex 30 prima uit de voeten. Wilde 'm bijna wegkieperen, totdat me op dit forum werd gezegd hoe ik met zwarte lijntjes kon werken die echt veel beter afleesbaar zijn. Sindsdien ben ik voor wat betreft het volgen van tracks weer een fan van de Etrex: heerlijk om drie dagen met één setje batterijen te doen, simpele houder, robuust, weerbestendig...
@PetervanRijn;

Ik gebruik altijd een donkerblauw track-lijntje, die paarse is idd niet goed zichtbaar. Het kleine Etrex-scherm is een nadeel, maar als ik echt overzicht wil hebben heb ik altijd een papieren kaart bovenop de stuurtas zitten.
Wat voor een navigatie-app gebruik je op de iPhone? (ik neem overigens aan dat het een waterdichte iPhone is?)
En dan vooraf alle kaarten downloaden oid? Anders ben je toch ook weer afhankelijk van internet ontvangst, en dat is zelfs in het ontwikkelde West-Europa niet vanzelfsprekend. De Etrex doet het daarentegen altijd. Ook snel even een alternatieve route berekenen bijvoorbeeld. Geen internet nodig.

Overigens is het niet mijn bedoeling het draadje te "kapen", mbt de oorspronkelijke vraagstelling.
Hier een recent overzicht van de mogelijkheden en prestaties van verschillende omvormers https://www.cyclingabout.com/list-of-hu ... b-devices/
thnx, dit is m. Nu is mij duidelijk dat de output bij lage snelheid bij de B+M te laag is. Niet zo vreemd want het apparaatje bestaat al vele jaren en lijkt inmiddels ingehaald door verbeterde constructies. Met de net zo gedateerde garmin etrex gaat het goed. Dat klopt. Overigens als ik de garmin aangesloten heb zie ik het paarse lijntje best heel goed, door de achtergrondverlichting die dan standaard aan staat. @Peter.
De combinatie vind ik prettig. De gps laat ik ook wel eens zitten als even de bakkerswinkel in of op een terras plaatsnemend.. :shock:, dat gaat niet gebeuren met de phone. Daarnaast, als het (heel hard) regent laat ik de phone niet op het stuur zitten.
@Georg:

Ik heb nooit ervaring opgedaan met Garmin en dergelijke (wel overwogen overigens) dus over een mogelijk betere afleesbaarheid kan ik niets zinnigs zeggen. Wel weet ik dat ik tot nu toe nooit in de problemen ben gekomen door m'n iPhone 6s die zelf niet waterdicht is, maar in een waterdicht hoesje zit dat ik met een kantelbaar systeem aan mijn stuur bevestig. Ik heb lang in gebieden gefietst waar heel veel zon is en het vaker voorkwam dat de iPhone zelf in de oververhittingsmodus schakelde als ik even stilstond, dan dat het scherm niet afleesbaar was. Om te navigeren gebruik ik PocketEarth Pro en heb ik ooit de hele wereldkaart vooraf gedownloaded. Hoeft natuurlijk niet, maar vond ik handig. Powerbank heb ik ook altijd bij me, maar alleen als backup voor als Forumslader het eventueel zou begeven (nooit eerder gebeurd, met uitzondering van de bluetooth-functie) Om overdag telkens bij elk drankje of elke snack neurotisch op zoek te gaan naar stopcontacten voor een paar minuten laadplezier vind ik weinig ontspannen en op campings kom ik (echt liever) niet. Tijdens het wild kamperen heb ik nooit een stopcontact in de buurt. Oh wacht, heb ik wel!...op mn fiets :) Begrijp je?
^^^ Dank voor de uitleg. Ik ben graag op de hoogte van The Latest and Greatest, maar ik stel mezelf altijd eerst de oud-Hollandse vraag "waar hebt dat voor nodig?"

Zoals je terecht opmerkt, hangt dat nogal af van hoe en waar je fietst. Voor mijn Europese (camping) tochten geef ik de voorkeur aan mijn set-up. Scheelt me een (wiel met) naafdynamo en aanverwante apparatuur.
Zonder meer waar wat je zegt. In jouw situatie zou ik absoluut ook hebben gekozen voor een set-up zoals je die beschrijft. Moet wel bekennen dat ik het idee en het gemak, nu ik wat dichter bij huis fiets en niet meer maanden en maanden aan een stuk door onderweg ben, wel erg prettig vind. Ik bedoel nu de tech er toch op zit hè :P

De eerlijkheid gebiedt mij wel ook te vermelden dat ik een paar jaar geleden zo'n typische noob (gaming jargon) was die in het weekend nooit verder fietste dan 2 km one way naar de kroeg of bar-dancing voor enkele bierale eenheden, maar ineens switchte van een fiets uit de gracht naar een fiets die op dat moment bij benadering een dubbel zo hoge waarde had dan mijn jonge occasion op 4 wielen, om op een random dag thuis weg te fietsen en de wereld te ontdekken. Op dat moment wilde ik elk denkbaar technisch mankement aan mijn uitrusting tot een minimum beperken en koos ik het neusje van de zalm. Achteraf bezien was naafdynamo i.c.m. USB-lader in de stuurbuis voor mij zonder twijfel een van de beste beslissingen, waar ik dat bij de fiets zelf (of laat ik zeggen bepaalde onderdelen) niet zo stellig kan bepleiten.

Excuus voor het afdwalen. Nu weer on topic!
Max2015 schreef:
do 03 aug, 2017 12:29
Marco Meijerink schreef: Een pokerbank er tussen zetten heeft twee problemen, te weten:
1. powerbanks laden niet en op en geven stroom af. Ik kan dus niet en de ppwerbank opladen en mijn gps/telefoon aan de stroom hangen.
Marco
Dat hangt van de powerbank af! Er zijn powerbanks die die wel kunnen, dat is een kwestie van even zoeken
Ik gebruik zelf een easyacc 26000 mah powerbank *.

Heeft 4 uitgangen die smart zijn en ik geloof twee ervan kunnen hogere vermogens afgeven. Kan tegelijk geladen en ontladen worden, daardoor ideaal als hub voor alle apparatuur die je hebt.
Ik gebruik die in combinatie met een usb multikabel** wat losse usb kabels en kan dan als het moet alle apparatuur opladen en ook de accu tegelijkertijd opladen.
Heeft twee ingangen om vanaf meerdere bronnen op te laden, bijv usb-dynamo en zonnepaneel tegelijk, of extra snel te laden als je een keer een stopcontact of USB-poort tegenkomt en daar maximaal van wilt profiteren.
Tenslotte heeft het ook nog een lamp, altijd handig.

*https://www.easyacc.com/en/670-easyacc- ... -bank.html

*https://www.bol.com/nl/p/usb-multikabel ... 083049625/
PeterVanRijn schreef:
do 08 aug, 2019 22:28
snowfreakyvon schreef:
do 08 aug, 2019 21:50
Maar even terug naar mijn eigen vraag, is er een mogelijkheid om een smartphone in navigatie modus continue aan de stroom te hebben?
Beslist. Ik heb tijdens mijn fietsvakantie in Frankrijk voor het eerst mijn nieuwe Plug V kunnen beproeven. Ik ben elke dag met een 100% geladen iPhone 6s op de camping aangekomen, terwijl hij constant aan stond.
Mooi dat die Plug V een USB-C aansluiting heeft. Geeft die een waterdichte aansluiting met de connector? Ik ben zeer huiverig voor alle USB aansluitingen die niet waterdicht zijn. De minimale contactafstanden, gecombineerd met water of zweet leveren snel kortsluiting op. Daarom zit de Forumslader in mijn stuurtas, verbonden met twee mini banaanstekkertjes aan de SON naaf.
ericplan schreef: Mooi dat die Plug V een USB-C aansluiting heeft. Geeft die een waterdichte aansluiting met de connector? Ik ben zeer huiverig voor alle USB aansluitingen die niet waterdicht zijn. De minimale contactafstanden, gecombineerd met water of zweet leveren snel kortsluiting op. Daarom zit de Forumslader in mijn stuurtas, verbonden met twee mini banaanstekkertjes aan de SON naaf.
Vrijwel alle USB interface chips die ik ken hebben een beveiliging tegen kortsluiting, ze gaan er in ieder geval niet stuk van.
ErikB81 schreef:
za 10 aug, 2019 13:27
ericplan schreef: Mooi dat die Plug V een USB-C aansluiting heeft. Geeft die een waterdichte aansluiting met de connector? Ik ben zeer huiverig voor alle USB aansluitingen die niet waterdicht zijn. De minimale contactafstanden, gecombineerd met water of zweet leveren snel kortsluiting op. Daarom zit de Forumslader in mijn stuurtas, verbonden met twee mini banaanstekkertjes aan de SON naaf.
Vrijwel alle USB interface chips die ik ken hebben een beveiliging tegen kortsluiting, ze gaan er in ieder geval niet stuk van.
Dat is maar goed ook, maar kortsluiting betekent ook een device dat niet opgeladen wordt. En op een druilerige dag is die connector niet zomaar weer droog.
Hans Keesom schreef:
za 10 aug, 2019 11:01
Ik gebruik zelf een easyacc 26000 mah powerbank *.
Je gebruikt deze in combinatie met de Cycle2Charge? Zo ja kun je inschatten wat een dagje fietsen doet qua opbrengst? Neem aan dat je een paar dagen nodig zou hebben om hem helemaal op te laden via de dynamo. Als het een beetje werkt zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
mqaa schreef:
zo 11 aug, 2019 10:11
Hans Keesom schreef:
za 10 aug, 2019 11:01
Ik gebruik zelf een easyacc 26000 mah powerbank *.
Je gebruikt deze in combinatie met de Cycle2Charge? Zo ja kun je inschatten wat een dagje fietsen doet qua opbrengst? Neem aan dat je een paar dagen nodig zou hebben om hem helemaal op te laden via de dynamo. Als het een beetje werkt zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
Dan heb je wel een halve kg aan powerbank bij...
Offtopic:
Wat ik me afvraag is waarom je een powerbank van 26.000 mAh mee zou slepen als fietsvakanties niet je ding lijkt te zijn.
viewtopic.php?f=59&t=31032&p=339806#p339806