Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycle2Charge maar dan ietsjes beter - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cycle2Charge maar dan ietsjes beter

mqaa schreef:
zo 11 aug, 2019 10:11
Je gebruikt deze in combinatie met de Cycle2Charge? Zo ja kun je inschatten wat een dagje fietsen doet qua opbrengst? Neem aan dat je een paar dagen nodig zou hebben om hem helemaal op te laden via de dynamo. Als het een beetje werkt zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
Wat doet een Cycle2Charge?
Ik heb een Xtorm Travel Powerbank 6.000 mAh.
Ik start volgeladen. 's Nachts laad ik mijn Oregon 700 op.De volgende dagen hangt de powerbank de hele dag aan de C2C. Na 6 tot 7 dagen is het noodzakelijk de powerbank op te laden aan het net omdat ik dan de Oregon niet meer volledig kan laden.
Dagafstanden tussen de 80 en 100 km.

Peter

Aanvulling:
2x 2500mAh batterijen in Oregon.
nicolevelo schreef:
zo 11 aug, 2019 10:27
mqaa schreef:
zo 11 aug, 2019 10:11
Hans Keesom schreef:
za 10 aug, 2019 11:01
Ik gebruik zelf een easyacc 26000 mah powerbank *.
Je gebruikt deze in combinatie met de Cycle2Charge? Zo ja kun je inschatten wat een dagje fietsen doet qua opbrengst? Neem aan dat je een paar dagen nodig zou hebben om hem helemaal op te laden via de dynamo. Als het een beetje werkt zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
Dan heb je wel een halve kg aan powerbank bij...
Klopt, 450 gram om precies te zijn. Dat is misschien veel maar het voordeel is dat als je een keer een stopkontakt tegenkomt, je in korte tijd heel veel stroom kan inslaan en weer een paar dagen vooruit kan. Wel je eigen lader meenemen en die weegt ook weer iets.

Ik gebruik niet de cycle2charge, zie daarvoor de ervaringen van Peter Molog hierboven. Die geven wel aan dat het maar afhangt van het gebruik aan de output en het aantal kilometers dat je fietst. Met mijn zware accu zou hij dus 2 a 3 weken verder kunnen tot een stopcontact.

Ik vorig jaar een 150 gram accu kadoo gekregen, maar die is "maar" 4000 maH.
Dus een 6e van de capaciteit en een derde van het gewicht met maar 1 uitgaande poort. Die kan ook laden en geladen dus wellicht ook een optie om op de Cycle2Charge aan te sluiten. In ieder geval een gemakkelijk compact ding voor in een zadeltas o.i.d. Klein zonnepaneeltje boven op de bagagedrager en je laad 'm ook nog op ;-) Zie ook dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=qLEvMPPzz1k

Ondertussen heb ik mijn iPhone 7 (1.960 mAh) voorzien van een smart battery case(2365 mAh). Daardoor weegt de iPhone 250 gram inplaats van 150 gram. Met de juiste instellingen, wifi en bluetooth uit en verbinding van 4G naar 2G kom ik daar wel 20 uur meer door.
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 10:36
Offtopic:
Wat ik me afvraag is waarom je een powerbank van 26.000 mAh mee zou slepen als fietsvakanties niet je ding lijkt te zijn........
Tsja, het is niet verboden om powerbanks te gebruiken voor iets anders dan fietsvakanties. Misschien lastig om voor te stellen, maar er is leven buiten fietsvakanties en ook heel prettige mensen om mee om te gaan.

Op de fiets gaat deze powerbank trouwens minder en minder vaak mee. Komt omdat mijn iPhone een batterycase van 100 gram heeft gekregen, daardoor twee keer zoveel accu heeft en daardoor mijn bescheiden tochten wel overleefd.

Mijn vrienden weten dat ik 'm vaak met een multi-usb-kabel bij me heb en komen hun telefoon vaak bij me opladen. Dagje weg met OV of auto zorgt regelmatig voor een beroep op mijn accu door mijn medereizigers. Ik hoop dat je zo antwoord hebt op je vraag.

Als 450 gram "meeslepen" is voor je, dan wil ik het gewicht van een naafdynamo en de cycle2charge wel eens weten. Is dan een zonnepaneel met accu niet lichter* ook al laden die onderweg niet zo snel op als dat de Cycle2Charge?
En zoals je zelf al aangeeft in een ander bericht "Ik vraag me af of het met de komst van goede, betaalbare powerbanks nog wel rationeel is om 'dedicated' vakantiefietsen met naafdynamo uit te rusten. Het is duurder en complexer. (Voor ww-verkeer en gecombineerde ww-/vakantiefietsen is het een ander verhaal.)"
Voor ww-verkeer is een naafdynamo juist nog minder van belang omdat je zowel waar je woont als waar je werkt kunt beschikken over oplaadmogelijkheden en de rit nooit zo lang is dat de accu van welk device dan ook leeg zal raken onderweg. Oplaaddiscipline thuis en op werk is dan de oplossing, een naafdynamo is dan m.i. een dure en onnodige oplossing voor een probleem dat je anders kunt oplossen.


*https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... index.html
Hans Keesom schreef:
zo 11 aug, 2019 13:24
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 10:36
Offtopic:
Wat ik me afvraag is waarom je een powerbank van 26.000 mAh mee zou slepen als fietsvakanties niet je ding lijkt te zijn........
... een naafdynamo is dan m.i. een dure en onnodige oplossing voor een probleem dat je anders kunt oplossen.
Mee eens.

Misschien interessant:
Bikewanderer (regelmatig langere tijd in de bush-bush inmiddels ook aan de drone) heeft na vijf jaar door Amerika fietsen zijn ervaringen op een rij gezet:
http://www.bikewanderer.com/on-the-road ... tery-packs.
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 13:39
Hans Keesom schreef:
zo 11 aug, 2019 13:24
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 10:36
Offtopic:
Wat ik me afvraag is waarom je een powerbank van 26.000 mAh mee zou slepen als fietsvakanties niet je ding lijkt te zijn........
... een naafdynamo is dan m.i. een dure en onnodige oplossing voor een probleem dat je anders kunt oplossen.
Mee eens.

Misschien interessant:
Bikewanderer (regelmatig langere tijd in de bush-bush inmiddels ook aan de drone) heeft na vijf jaar door Amerika fietsen zijn ervaringen op een rij gezet:
http://www.bikewanderer.com/on-the-road ... tery-packs.
Je knipt en plakt iets in elkaar waar je het dan zegt mee eens te zijn. Een slordige manier van citeren. Gelukkig kan iedereen zelf teruglezen wat ik werkelijk heb geschreven/bedoeld, namelijk dat als je alleen ww-verkeer doet een naafdynamo een oplossing is voor een probleem dat je goedkoper kan oplossen door wat meer gedisciplineerd zijn met het opladen van je telefoon.

Dank voor de link, het bevestigt het beeld wat ik heb, het begint allemaal met een flinke powerbank, ook al weegt die wel 450 gram, eentje die nog net mee mag in een vliegtuig : "up to 26000mAh (which is actually the limit for taking one on the plane)"

Daarna komt het punt van bijladen, ook hij geeft aan dat je vaak heel wat mogelijkheden onderweg hebt: "recharging on the go: you can recharge fully when staying overnight at campground/hostel/hotel/etc. More importantly when you stop for lunch, or if you buy food and eat infront of a store, you can always plug in for a short time. Always prioritize charging your cameras/phone directly in such cases as charging powerbank > phone always has some energy loss."
Doordat mijn powerbank 4 uitgangen heeft, hang ik bij 's nachts laden in een hotel/bnb/thuis alle apparaten aan die uitgang terwijl de powerbank zelf aan 1 of 2 aansluitingen wordt opgeladen. Ik geef toe, ik heb daar maar beperkte ervaring met fietsvakanties en al helemaal niet met tentjes, maar de keren dat ik het doe/deed heb ik het zo gedaan.
Maar ik kan me voorstellen dat als je overdag tijdens de lunch moet laden dat je dan zoals hij zegt de telefoon (eerst ) oplaadt met z'n eigen oplader of een zware oplader gebruikt die meerdere devices tegelijk kan opladen via een multi-usb-kabel.

Over een dynamo/hub is ie volgens mij niet positief : "Power generation is constant but it would not be good enough for a drone or a small notebook (don’t quote me on this but a friend was getting about 5000mAh per ~8hour day). If you are doing a lot of hike-a-bike you simply won’t get any charge. "

Bij solar snap ik zijn punt over 20 volt, soms heb je dat nodig. Zoals ie zijn paneel achterop doet heb ik vaker gezien. Bijvoorbeeld bij de bycicle touring pro https://www.youtube.com/watch?v=DgkEZj4ylpc
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=8nvXlhauUzE

Wat het vermelden waard is, is dat als accu's voller zijn, je meer power van het zonnepaneel, oftewel een sterkere zon nodig hebt dan wanneer de accu leeg is. De laatste procenten krijg je er dan alleen in al de zon erg sterk is.
Tactiek is dan wellicht om altijd de minst volle accu aan te sluiten op het zonnepaneel en omgekeerd de volste accu te gebruiken, bijv. om andere devices op te laden.

Zowel voor USB als 19/20 volt zijn er kabels die meerdere panelen kunnen combineren in parallel. Voordeel is dat de stroomsterkte bij elkaar wordt opgeteld, nadeel is dat het laagste voltage geldt.

Mooiste oplossing all je heel veel stroom nodig hebt zie je in dit filmpje ;-) https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0&t=19s


Uiteindelijk is zijn conclusie dat ie solar meeneemt vanwege z'n drone maar dat ie anders zichzelf zou beperken tot alleen maar powerbanks en die af en toe oplaadt bij een stopcontact.
Relax joh. Ik mag best een klein stukje citeren als dat stukje linkt naar de URL. Met de nuance in je uitgebreide quote ben ik het ook eens.

/edit: laat maar :|
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 14:56
Rustig aan joh. Ik mag best een klein stukje citeren als dat stukje linkt naar de URL. Met de nuance in je uitgebreide quote ben ik het ook eens.
Citeren mag van mij , maar graag zorgvuldig. Anders wordt een discussie onnodig lang zonder inhoudelijk verder te komen dat een herhaling van stappen/misverstanden.
Jammer dat ook dit topic weer verzand in allerlei in allerlei geleuter en onzingeneuzel.

Ik heb het ook niet over het stroomgebruik van de koelkast achterop mijn fiets, om aan het eind van de dag een koud biertje te hebben. :lol:
Ik schrijf hier ook niet over dingen waar ik geen verstand van heb.
En ik vind het echt onprettig als mijn tekst ineens wordt gebruikt als bewijs uit het ongerijmde.
Hans Keesom schreef: Ik gebruik niet de cycle2charge, zie daarvoor de ervaringen van Peter Molog hierboven. Die geven wel aan dat het maar afhangt van het gebruik aan de output en het aantal kilometers dat je fietst. Met mijn zware accu zou hij dus 2 a 3 weken verder kunnen tot een stopcontact.
Heel voorzichtig geformuleerd zou ik kunnen zeggen dat bovenstaande quote onzin is.
Even een rekensommetje, wat overigens door iedereen die verstand heeft van elektronica waarschijnlijk direct onderuit gehaald kan worden.
In de Oregon zitten 2 2.400 mAh batterijen. Een 26.000 mAh powerbank kan dus ruim 5 x de Oregon laden.

Onder het fietsen de powerbank opladen?
Daar zit nu net het onzinaspect van de redenering van Hans Keesom.
Ik heb ook een powerbank van 15.000 mAh. Ik heb wel eens geprobeerd om die met de naafdynamo op te laden. In theorie zou die dus in 2,5 dag opgeladen moeten zijn (in vergelijking met de 6.000 mAh powerbank).
En lukt dus niet. Ik heb geen idee hoe lang het wel duurt, maar met al mijn onkunde op dit gebied, heb ik het vermoeden dat er ergens een bepaalde grens is waarboven de laadsnelheid afneemt. Het zou dus wel eens heel moeilijk kunnen worden om een beetje ontladen powerbank van 26.000 mAh in een dag weer vol te persen.
Naar alle waarschijnlijkheid, ik ken de powerbank in kwestie niet, heeft het te maken met de laadstroom die ontvangen wordt. Van de adapter uit het stopcontact zal die wel een stukje hoger liggen dan wat de Cycle2Charge kan leveren. De forumslader heeft een optie om met 12 volt 5A dingen te kunnen laden, dat heb ik alleen nog niet geprobeerd, dan wel nodig. Standaard laadt USB met 5 volt 1A en de Forumslader kan dat eventueel ook met 3A.
Peter Molog schreef:
ma 12 aug, 2019 15:46
..................
Onder het fietsen de powerbank opladen?
Daar zit nu net het onzinaspect van de redenering van Hans Keesom.
Ik heb ook een powerbank van 15.000 mAh. Ik heb wel eens geprobeerd om die met de naafdynamo op te laden. In theorie zou die dus in 2,5 dag opgeladen moeten zijn (in vergelijking met de 6.000 mAh powerbank).
En lukt dus niet. ...........
Volgens mij had ik het ook niet over het opladen naar 100 % met behulp van de Cycle2charge. Ik had het over vertrekken met een volle accu en hoeveel dagen je dan haalt als je onderweg nog een beetje bijlaadt met de Cycle2Charge.

Uit je eerdere tekst haal ik dat je door het gebruik van de Cycle2Charge 6 a 7 dagen vooruit kan met de 6000 mAh accu. Conclusie is dus dat je per dag gemiddeld 1000 mAh achteruit boert. Dan is het volgens mij een simpele rekensom : 26000 mAh / (1000 mAh/dag) = 26 dagen voordat de accu leeg is, dus 2 a 3 weken is nog voorzichtig geschat.

Eenvoudig gezegd, als je met 6000 mAh zegt 6 a 7 dagen te halen, dan is het niet merkwaardig als je met een 4 keer zo grote accu minstens 2 keer zo lang toe kan.

Wat informatie over (de voordelen van) grote accu's
https://www.quora.com/Do-larger-batteries-charge-faster

Ook al geeft de cycle2Charge maar 1 A maximaal. Het loont om een accu te hebben die in ieder geval op die snelheid kan laden. Anders laat je vermogen liggen.

Wellicht is deze accu een idee omdat die ook via solar kan worden opgeladen en een 1A input heeft. Dan kan je meerdere stroombronnen gebruiken om opgeladen te blijven.
https://www.gadgetgear.nl/2019/05/revie ... ank-12000/
Iemand al ervaring met versie 3?
De prijs in combinatie met het plaatsingsgemak spreken mij aan.
Peter Molog schreef:
zo 11 aug, 2019 10:47
mqaa schreef:
zo 11 aug, 2019 10:11
Je gebruikt deze in combinatie met de Cycle2Charge? Zo ja kun je inschatten wat een dagje fietsen doet qua opbrengst? Neem aan dat je een paar dagen nodig zou hebben om hem helemaal op te laden via de dynamo. Als het een beetje werkt zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
Wat doet een Cycle2Charge?
Ik heb een Xtorm Travel Powerbank 6.000 mAh.
Ik start volgeladen. 's Nachts laad ik mijn Oregon 700 op.De volgende dagen hangt de powerbank de hele dag aan de C2C. Na 6 tot 7 dagen is het noodzakelijk de powerbank op te laden aan het net omdat ik dan de Oregon niet meer volledig kan laden.
Dagafstanden tussen de 80 en 100 km.

Peter

Aanvulling:
2x 2500mAh batterijen in Oregon.
Zelf de keus gemaakt om een zonnepaneel te gebruiken, 1 van 14 watt van Aliexpress, gewoon plat achterop de tassen tijdens het fietsen en netjes op de zon gericht op de camping, 6000mah powerbank er aan.
op een een bewolkte dag genoeg stroom om een samsung telefoon en garmin oregon draaiend te houden op een dag, 3 weken geen stopcontact nodig gehad.
In de volle zon laad het paneel op de zelfde snelheid als een snellader van samsung, 3000mah in 1.5 uur.
@Mr. Z
Foto? Link?
@poppink, wil dit topic niet te veel vervuilen hier dus maar een nieuw topic gemaakt viewtopic.php?f=21&t=34390 over mijn ervaring met zonnepanelen.