Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kniepijn: fiets te klein? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kniepijn: fiets te klein?

Toen ik met mijn nieuwe fiets ging rijden onlangs kreeg ik ook last van kniepijntjes. Wat gelijk hielp was in ieder geval zorgen dat ik net een tandje lichter verzet fietste en verder terugschakelde bij stoplichten e.d. In het begin voelt dat overdreven maar na tijdje went het. En kniepijn verdween. Daarna verder gezocht naar optimale pedaalafstand e.d.

Kleinere cranklengte heeft al veel mensen geholpen maar is geen garantie op succes. Idee is dat je je knie minder ongunstig belast omdat deze minder buigt. Ik rij zelf met 160, ben 1m84.
bast1aan schreef:Kleinere cranklengte heeft al veel mensen geholpen maar is geen garantie op succes. Idee is dat je je knie minder ongunstig belast omdat deze minder buigt.
Maar je moet, vanwege de wetten van kracht maal arm, wel meer kracht zetten, wat weer ongunstiger is.
job vogel schreef:... ik denk niet dat dat het is ...
Ik denk dat je er bij dit soort problemen gerust van uit kunt gaan dat er niet één ding is wat het probleem is, maar dat er meerdere zaken in het spel zijn. Verwacht daarom geen wonderen. Sowieso kun je van kniepijn door verkeerd fietsen nooit verwachten dat het in één keer weg is. Je zult het dus een misschien ook tijdje wat rustiger aan moeten doen. Ik bedoel daarmee niet dat je zou moeten wennen aan een verkeerd afgestelde fiets, maar ook niet dat het zou kunnen dat er niks* mis is met je fiets maar dat je gewoon een keer je knieën overbelast hebt.

*: geen sorry voor het gebrek aan dubbele ontkenningen.. :oops:
Leon schreef:
bast1aan schreef:Kleinere cranklengte heeft al veel mensen geholpen maar is geen garantie op succes. Idee is dat je je knie minder ongunstig belast omdat deze minder buigt.
Maar je moet, vanwege de wetten van kracht maal arm, wel meer kracht zetten, wat weer ongunstiger is.
Idee is dat je de kracht op de pedalen en de pedaalsnelheid hetzelfde houdt, en dat je dan vanzelf meer toeren maakt. Je hebt dan ook kleinere voorbladen / lichter verzet nodig. Misschien dat je ook meer spiercoordinatie nodig hebt en inderaad onbewust toch meer kracht gaat zetten.. Ben er zelf ook nog niet helemaal over uit of ik 160mm een succes vind.
lastig dit, veel factoren die er misschien wel of misschien niet mee te maken hebben in dit geval.

Mij valt op dat je gewend was om op racefietsen te fietsen. Wat bij je nieuwe fiets waarschijnlijk echt anders is, is de luiere zithoek, dwz een kleinere hellingshoek van de zadelbuis tov horizontaal. Dit is de rede dat de trappers zich verder naar voren bevinden tov het zadel. Volgens mij heeft dit zeer zeker invloed op het fietsen. De verdeling van je gewicht is anders. Bij een luie zithoek zít er relatief veel gewicht op het zadel, en gaat er een kleiner deel van je gewicht naar de trappers tijdens het fietsen. Mede hierdoor ga je op een toerfiets langzamer. Als je dat niet kan accepteren en het probeert te compenseren met te veel kracht, kunnen je knieën de dupe worden. Advies: wen eraan dat het fietsen langzamer gaat en gebruik niet meer kracht dan eerst.

Ik begrijp dat je geprobeerd hebt om je zadel naar voren te schuiven. Als je alléén dat verandert, wordt de hellingshoek wel minder lui, maar de afstand van de pedalen naar het zadel ook kleiner. Probeer eens om als je het zadel naar voren schuift, deze ook net iets hoger te zetten.

Een fietser die overgaat op een luiere hellingshoek, zal vermoedelijk meer rechtop zitten. Daardoor lijkt logisch dat het stuur net iets dichterbij het zadel zou komen te staan.

Hans
net weer bij een hulpvaardige fietsemaker/vriend langs, toch het zadel weer wat hoger gezet en dat lijkt beter. verder denk ik inderdaad dat jij een heel voor de hand liggend maar treffend punt maakt, hans. het racestuur en mijn gewoonte om snel door de stad te sjezen zetten me ertoe aan om te proberen net zo hard te fietsen als op mijn, een stuk lichtere, racefietsje. Verder merk ik dat als ik in de beugels van mijn relatief hoge kona stuur ga hangen, ik minder kniebelasting voel, en dan zit ik dan ook meer in de houding van mijn racefiets. Al met al ga ik m toch maar niet verkopen en halsoverkop een nieuwe scoren, maar rustig verder infietsen en waar nodig nog stellen aan stuur en zadel. Als ik terugkom zal ik nog eens updaten.
http://www.tcdekampioen.nl/index.php/de ... ranklengte

net dit stukje gevonden, cranklengte is inderdaad een stuk groter dan bij mijn racefiets. misschien dat dat toch is wat ik voel. nu hopen dat het gewoon wennen is.