Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Te) lange standaard - Forum Wereldfietser

(Te) lange standaard

Hoi!

Deze zomer is de standaard van m'n fietsje met een keiharde knal van m'n fiets gebroken (wat ik op zich niet zo erg vond, het was toch een rotding). Eenmaal terug in Nederland heb ik een nieuwe Esge Pletcher-standaard gekocht en gemonteerd.

Nu heb ik alleen het idee dat m'n standaard wat te lang is voor m'n fiets. Zowel met als zonder bepakking staat hij me net iets te recht. Ik heb het gevoel dat m'n fiets zo alsnog snel om kan vallen.

Op de standaard lijken punten te staan waarop je de standaard af kunt zagen. Ik vroeg me af of afzagen inderdaad een oplossing kan zijn voor mijn probleem. Wat is de optimale hoek waaronder m'n fiets moet staan?

Bedankt,
Gudrun

Mischien ook een idee, ik heb aan de onderzijde van mijn standaard een klein plaatje alluminium geschroefd, ongeveer 6x3 cm. dan blijft hij wat langer staan bij een zachte ondergrond. bevalt prima.
Oja stand fiets ik denk een graad of 10 en gewoon buigen?

HG
Leen Verkerk

Kijk uit wat je verbuigt.
Het frame is geen goed idee. Ook de standaard zelf lijkt me niet handig, die is meestal opgebouwd uit giet aluminium delen, die bros zijn.
Buigen wordt al snel breken. Kleine stukjes per keer zagen lijkt mij een goede optie.
Doorgaan tot de 10 graden lijkt mij prima, het plaatje tegen wegzakken ook.

Groeten, John.

Hoi Gudrun,

De streepjes die je op de standaard ziet staan zijn inderdaad afzaagstreepjes. De standaard is geschikt gemaakt voor de hoogste fietsen. Gewoon per streepje afzagen. Dat is de bedoeling.
Succes,
Marco

niet buigen!!! Gewoon het standaard afzagen op de gewenste lengte.

Beste allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties en tips, ik ga m'n standaard dan toch maar een stukje afzagen..

Gudrun

Ik heb bij mijn pagadders ook standaardjes op maat gezaagd. Ik heb er geen preciese maat voor bepaald, gewoon al doende gezocht, ??n keer een nieuwe moeten gaan halen omdat ik net te veel had afgezaagd.

Puur natuurkundig is het natuurlijk simpel : zorg ervoor dat de loodlijn door het zwaartepunt van de fiets doorheen de driehoek loopt die de drie steunpunten op de grond vormen (beide wielen en de standaard). Maar dat zwaartepunt is normaal geen vast punt van de fiets (het ligt doorgaans niet op een buis, maar er ergens tussen, nabij de bracket) en wijzigt bij verschillende bepakking.