Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Philips fietsverlichtingstechnologie nu naar Spanninga - Forum Wereldfietser

Philips fietsverlichtingstechnologie nu naar Spanninga

Philips heeft een tijdje terug fietsverlichting in het assortiment gehad. Ik was daar nogal van onder de indruk. De Saferide koplampen waren serieuze concurrentie voor B&M en de Lightline achterlichten waren volgens mij en anderen eigenlijk het beste van wat er op de markt te vinden was. De achterlichten waren heel goed zichtbaar, en de batterij versie is het enige batterij achterlicht dat het bij mij lang uithoudt (al weer jaren). Helaas is Philips er toen ook weer snel mee gestopt. Ik lees nu dat Philips de technologie aan Spanninga heeft verkocht, en dat er inmiddels ook zulke Spaninnga lichten op de markt zijn (Axendo koplampen en Lichtline achterlichten). De behuizing is wel een eigen ontwerp, dus of mijn goede ervaringen met de degelijkheid van het achterlicht ook voor de nieuwe opgaan weet ik natuurlijk niet.
Wat de lichtopbrengst enzo betreft ben ik het helemaal met je eens, helaas heb ik wel andere ervaringen met dat geweldige achterlicht! Een daarvan heb ik in twee weken vakantie (wel zonder achterspatbord) om zeep geholpen :(. Daar waren wel stukjes modder en onverhard bij maar zeker niet alles.
Dus ik hoop juist dat Spanninga dat beter zal doen, hebben misschien meer ervaring?
Overigens heb ik wel de dynamo koplamp al jaren op mijn woonwerk fiets, en dat gaat uitstekend, geweldige lichtopbrengst en nooit een probleem ermee.
Had het een paar maanden geleden al op de website van Spanninga gelezen idd; mooie ontwikkeling want de Elips achterlichten zijn erg fijn, vrouwlief is aan een nieuw achterlicht toe, zal er eens een bestellen.
Ik heb zelf al weer even een Solo van Spanninga op batterijen en ook erg tevreden over, ik fiets in het najaar toch 2 uur per dag in het donker...
En binnen! gister gemonteerd, ziet er goed uit alhoewel ik een verschuiving zie van waterdicht design naar afwateringsgaatjes onderin :?

Maar goed, als het water eruit kan dan droogt de boel wel weer en zelfs de led achterlichten van de Action voor 3,99 gaan met een lik vaseline en duracell industrials erg lang mee...

Mooi lichtbeeld de Elips en ik heb de XB versie, batterijen en gewoon aan/uit dus.
Ik denk dat die gaatjes onderin er eerder voor zijn om eventueel ontstane condens te kunnen laten verdampen.
Het waterdichte van de Philips viel ook wel tegen, het rubberen ringetje wat daar voor moet zorgen is zo dun dat je daar wel extra aandacht aan moet geven bij het sluiten anders gaat het toch lekken, met een kapot achterlicht als gevolg.
Ik heb zo'n Axendo 40 lamp gekocht naar aanleiding van dit bericht en ben daar wel redelijk tevreden van: het lichtbeeld is goed en de lamp geeft redelijk lang licht op de laagste stand maar de bediening is ergerlijk.

De schakelaar om de lamp op en af te zetten is moeilijk te bedienen met handschoenen. Tevens moet je de knop 2sec ingedrukt houden om de lamp aan of af te zetten. Als de lamp eenmaal aan staat kan je met een korte druk op de knop schakelen tussen de 3 verschillende standen, maar de lamp start altijd in de felste stand.

Ik zou veel liever hebben dat je kort moest duwen om de lamp aan of af te zetten, dat de lamp de laatst gebruikte stand onthield en dat schakelen tussen standen met lang indrukken gepaard ging. M.a.w. de interface is voor de verkeerde dingen ge-optimaliseerd, het schakelen tussen lichtstanden, ipv de meeste gebruikte functie, de lamp aan en af zetten.
Ik zou deze review even doorspelen naar Axendo / spanninga zelf. De verschillende standen en in welke de lamp opstart is een kwestie van aanpassingen maken aan de driver (zaklamp technisch begrip) en zou niet zo heel moeilijk te veranderen zijn. Of dat in de huidige lamp kan kunnen ze bij de producent zelf wel beantwoorden.

Qua hardware is het in ieder geval fijn te lezen dat het licht bevalt. Ik heb zelf nog een philips exemplaar maar ik vind hem van de ene kant erg fijn, maar ook erg groot en lomp. De mijne heeft zover ik weet geen verschillende standen en is een dynamo aangedreven exemplaar, ik vermoed dat die van jou op usb/accu is?
Ik heb zelf sinds een paar maanden een Axendo 60 XDAS op mijn woon/werk fiets zitten, ter vervanging van een halogeen koplamp.

Op mijn ligfiets had ik al eerder een Philips SafeRide 60 gemonteerd.

Een hele grote vooruitgang ten opzichte van de halogeen lamp. Normaal ben ik niet zo van nog werkende dingen afdanken, maar in dit geval is het de moeite waard.

Ten opzichte van de Philips vindt ik de Axendo mooier, en hij is inderdaad compacter en een stuk goedkoper. Ook fijn is dat hij automatisch aan/uit schakelt, al gaat hij nooit helemaal uit: overdag blijft hij ook branden vanwege de veiligheid (dagrijverlichting ?!).
in een recent nummer van het blad van de Fietsersbond staan deze en andere lampen ook als goed beoordeeld:https://www.fietsersbond.nl/nieuws/vijf ... -verlicht/

ik heb goede ervaring met deze koplamp: https://www.internet-bikes.com/75941-he ... cht-zwart/ 18 euro en voor 16 euro de versie zonder standlicht.
Afbeelding
veel licht en goede vorm van de lichtbundel, fijn het standlicht voor even branden bij stoppen en stilstaan, prima te monteren (met beugel of beugeltje er af en bout er doorheen voor aan voordrager).

groet! hoogframe
Die Herrmans heb ik er uit geknikkerd voor een Axendo 80 (dat is een bak licht!). Deze fietsverlichtingstester moet ook niks van de Herrmanns H-Flow hebben...

https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ans_h-flow

De bundel is heel onregelmatig en niet bijzonder sterk. Als ik heel eerlijk ben zie ik geen reden om iets anders dan een Axendo te kopen.
Ik heb inderdaad Spanninga Axendo 40 Batterij/USB.

Wat ik nog vergeten ben: de lamp klikt makkelijk in en uit de lamphouder, en de lamp is compatibel met de verschillende montagebeugels voor batterijlampen van Spanninga, je kan hem dus met zoiets als dit: https://www.internet-bikes.com/171156-s ... 130-zwart/ of dit https://www.internet-bikes.com/170446-s ... 500-zwart/ op je voorvork monteren. (Dit kan bij de meeste batterijlampen spijtig genoeg niet...). Het kliksysteem is veel beter dan bijvoorbeeld het systeem van de Sigma-lampen...
Die fietsverlichtingstester vind de Edelux 2 ook 'teleurstellend' terwijl ik en velen met mij het niet eens zijn met hem. Het scheelt ook dat hij z'n eigen 'drivers' bouwt voor CREE leds en daarmee dus z'n eigen lampen; hij is gewend aan bizarre lichtsterktes en uitgekiende afstraling zoals alleen een handvol mensen dat hebben.
Tja, en hij geeft nog nooit iets positiefs gezegd over enig Schmidt product, integendeel.
Nu we toch over fietsverlichting bezig zijn, even een zijvraag: hoe werken de dynamofietslichten wanneer ze met een (axa)-banddynamo van energie worden voorzien ipv met naafdynamo ? Zal een krachtige lamp van bvb 60 lx dan ook op vol vermogen werken?
Als je het spanningsverloop weet op jouw maat wiel dan kun je dat afzetten tegenover dat van een naaf zoals een Shimano of Son naaf.
Shadow schreef:
wo 17 jan, 2018 22:33
Als je het spanningsverloop weet op jouw maat wiel dan kun je dat afzetten tegenover dat van een naaf zoals een Shimano of Son naaf.
Het spanningsverloop op mijn wielmaat ken ik niet.
Heeft iemand ervaring met dit soort Led voorlichten op een eenvoudige banddynamo?
Geen idee hoeveel verlies die banddynamo heeft, de LED-koplamp zal altijd meer licht opbrengen dan een halogeenlampje wat dezelfde hoeveelheid aan Watts vraagt, tenzij dat halogeenlampje ook 60 lux zou afgeven natuurlijk. Grote voordeel van LED is dat ze een erg lange levensduur hebben, in veel gevallen langer dan je fiets of de rest van je koplamp.

Enige vraag die ik niet kan beantwoorden is of een LED-lampje goed om kan gaan met een wat wisselerende spanning, banddynamo's willen wel eens doorslippen.
Maakt ook niet uit, als ie Stvzo goedgekeurd is, levert ie bij 15km/h 95% opbrengst. De Axa's zijn wat dat betreft dus prima geschikt om een ledlamp aan te drijven. (Want 6V/3W)
Meer info; http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html

Edit; ja slip is een ding, weerstand ook.
Ik heb op verschillende fietsen moderne LED lampen gevoed met klassieke bracketdynamo's. Werkt prima, geen enkel probleem. Eenmaal goed op snelheid levert dat dezelfde hoeveelheid licht als dezelfde lamp gevoed door een naafdynamo. Grotere slijtage heb ik niet gemerkt, ik heb nog geen enkele LED lamp door overbelasting kapot gekregen. Wel versleten frontglas door zand en grit of afgebroken houder. Uiteraard niet bij SON, die blijven rustig doorbranden, alhoewel de lichtopbrengst na een jaar of 10 wat minder wordt.
Ivo Miesen schreef:
wo 17 jan, 2018 23:42
Ik heb op verschillende fietsen moderne LED lampen gevoed met klassieke bracketdynamo's. Werkt prima, geen enkel probleem. Eenmaal goed op snelheid levert dat dezelfde hoeveelheid licht als dezelfde lamp gevoed door een naafdynamo. Grotere slijtage heb ik niet gemerkt, ik heb nog geen enkele LED lamp door overbelasting kapot gekregen. Wel versleten frontglas door zand en grit of afgebroken houder. Uiteraard niet bij SON, die blijven rustig doorbranden, alhoewel de lichtopbrengst na een jaar of 10 wat minder wordt.
Dank. Dat beantwoordt mijn vraag.