Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulisch remmen of juist niet op verre reis - Forum Wereldfietser

Hydraulisch remmen of juist niet op verre reis

Dag fietsers,

Voor een fietsreis in Kirgizië wil ik een geschikte fiets kopen. Ik breek mijn hoofd een beetje over het te kiezen remsysteem. De hydraulische systemen (zowel schijf als velg/blok/Magura) zorgen voor meer remkracht maar bij pech zijn de perspectieven voor de reis niet al te best. Kabelremmen remmen dan wel wat minder maar zijn bij pech beter te repareren of onderdelen zijn vaker voorhanden. Hoe zien jullie dat?

Groet, Kees
Je geeft zelf de verschillen al aan. Ik kan deze alleen aanvullen met mijn ervaring met Magura's de afgelopen 9 jaar.
In al die jaren heb ik nooit wat aan de remmen hoeven doen behalve remblokjes vervangen. En dat gaat met klik-uit-klik-in. Voor noodreparatie heb ik een paar kleine onderdelen mee. Bij Marten heb ik geleerd hoe je deze kunt doen. Als de voorremleiding stuk gaat, zou ik de achterleiding naar voren zetten. Als de achterremleiding kapot gaat dan maar even zonder achterrem.

Kabelremmen zijn inderdaad eenvoudiger te repareren. Als je je grote zorgen hierover maakt, dan zou ik die kiezen.
Magura-remmen gaan niet kapot. Voor het geval ze toch kapot gaan: neem een reservesetje mee. Of monteer dan als noodoplossing een simpele V-brake; daar valt overal wel aan te komen binnen een paar dagen, vermoed ik.
Of Magura's beter remmen dan goed afgestelde V-brakes, weet ik niet. Wel weet ik dat je er nooit omkijken naar hebt (mijn ervaring van tien jaar) en dat remblokjes vervangen supersimpel is.
Als je magura velgremmen (geen firmtech) hebt en die laten het onderweg toch afweten dan kun je die vervangen door elke voorhanden zijnde V-brake met bijhorende remhendel.
Overigens is het zo dat men in "minder" ontwikkelde landen vaak beter gebruik kan maken van wat voorhanden is dan dat wij dat in de westerse wereld kunnen.
Als je een reis naar Kirgizië wilt maken zorg dan eerst dat je je fiets kent en weet wat je moet doen als er iets stuk gaat.
Zou dan voor mechanische gaan. Qua velgremmen keuze zat, let wel op de ruimte die je (nodig) hebt en of het past op de fiets. Qua schrijfremmen zijn o.a. de TRP Spyre goed (understatement). Ben uit eigen ervaring niet zo kapot van Magura (HS33) qua remkracht/ kwaliteit.
Friso* schreef:Zou dan voor mechanische gaan. Qua velgremmen keuze zat, let wel op de ruimte die je (nodig) hebt en of het past op de fiets. Qua schrijfremmen zijn de TRP Spyre goed. Ben uit eigen ervaring niet zo kapot van Magura (HS33) qua remkracht/ kwaliteit.
Die TRP's of Avid's BB7 zijn als mechanische schijfrem zeker goed te noemen, neem echter wel voldoende remblokjes mee, want die kunnen bij een dag slecht weer en veel rommel op de weg (zand/modder) in 1 dag op zijn.
Mijn idee TRP (ook semi-hydraulisch verkrijgbaar) of BB7's - heb zelf de laatste erop zitten doch zou als ik er nu nieuwe op moest zetten voor TRP gaan i.v.m. het semi hydraulische karakter. De blokjes zijn hiervan makkelijker te vervangen + af te stellen zo heb ik me laten vertellen. De BB7's remmen vind ik erg goed zijn het misschien ietwat minder soepel dan hydraulisch.

In de 4 jaar dat ik de fiets nu heb heb ik mijn blokjes nog niet hoeven te vervangen (heb de gesinterde) - zorg wel dat je ze goed inremt daar dit de levensduur aanzienlijk verlengd. In die 4 jaar hebben ze een aantal steile heuvels gezien en ook modder is niet geschuwd. Dit jaar vervang ik ze en hoop met de volgende set weer ene lange tijd te kunnend oen.
Het zou handig zijn als er een universele hydraulische remkabel zou bestaan waarmee je elke standaard mechanische remkabel zou kunnen vervangen en dan dus ook weer vice versa wat repareerbaarheid in den vreemde erg veel makkelijker zou maken omdat je dan altijd desnoods weer op mechanische kabels kunt terugvallen.

Helaas schijnt die niet gemaakt te worden. Alle hydraulische remsystemen lijken merkspecifiek te zijn en alleen als complete set incl. remmen gemaakt te worden.

Gat in de markt? Kip...Ei..?
Het zijn ook geen kabels, maar slangen en daaraan zitten zuigers. Kortom, het hele systeem is anders. Maar het geeft niet. Althans bij de Magura velgremmen hebben we het over een heel betrouwbaar systeem, dat je zolang je niet de Firmtech variant hebt (waar Magura sowieso mee wil ophouden) doodsimpel kunt vervangen door eenvoudige V brakes die je overal kunt vinden.
Je kan toch gewoon een kabel/slang meenemen met de nippels erin?
Mocht de kabel breken (is mij nooit gebeurd maar alles kan uiteraard kapot gaan) dan de kabel/slang met een steeksleuteltje vervangen, olie in persen en gaan. Is prima zelf te repareren. Uiteraard moet je wat kennis opdoen maar dat moest je vroeger bij een kabelrem ook.
Ik denk dat je heel veel kan doen om ellende te voorkomen. Magura's gaan niet zomaar stuk, behalve als de slang ergens achter blijft hangen en losschiet of als het stuur doordraait. Zorg voor een strakke geleiding van de slangen, geen grote lussen, en zorg dat de stuuruitslag beperkt wordt tot +/- 70 graden.
Bij mij is er in de afgelopen zomervakantie een lek opgetreden in de HS33 remhendels. Ik voelde wel wat vettigheid maar had niet door dat het uit de remhendel kwam. Anderhalf dag later, 's avonds remblokjes vervangen, want remmen ging niet lekker meer, je moest veel te ver drukken om te remmen en dat was niet op te lossen met de verstelschroef.

Bij het wisselen van de remblokjes zag ik dat de oude helemaal niet zo ver versleten waren maar goed toch maar vervangen. Hiermee was echter het probleem niet oplost, dus de volgende ochtend langs de fietsenmaker in Grünstadt.

De fietsenmaker kon vertellen dat in de O-ringen waarmee in de remhendel wordt geschroefd en die had hij niet op voorraad, dat zou (het was zaterdag) pas dinsdagochtend worden. Oplossing was om er andere Magura remhendels op te zetten van een oude fiets en zo gedaan. Ik heb de remhendels mee genomen en thuis bekeken, het gaat om de O-ringetjes om een Magura Leidingnippel Binnen HS11/HS33.

Helemaal snappen doe ik het niet, het is een tweedehands fiets, vier jaar oud en voordat ik op vakantie ging heb ik er een half jaar op gefietst zonder problemen. Op vakantie wel veel meer geremd en de temperatuur was 30+.

Toch heb ik nog steeds Magura remmen en zou er zo weer voor kiezen, zover ik weet is dit een echte uitzondering en zoals al aangegeven, mocht de boel niet kunnen repareren, dan kunnen er zo V-brakes op.
Dank voor jullie reacties. Ik weet nu dat ik fietsen met Magura die qua configuratie geschikt zijn niet hoef te laten staan. Op mijn vorige strandfiets heb ik een slechte ervaring gehad met kabel-schijfremmen. Dat zal ik zeker niet herhalen. Blokjes waren inderdaad onder bepaalde omstandigheden zeer snel versleten. Tijdens een afdaling ook al eens bijna roodgloeiende remschijven gehad met een hydraulische set op m'n ATB. Dus dat laat ik ook even voor wat het is, ondankds dat er vast mensen zijn die daar weer bij zweren. Het wordt wat mij betreft dus V-brake of Magura.
Groet, Kees
Kees, het strand (zand en zout water=schuurpapier met hele grove korrel) of een afdaling op je MTB moet je niet vergelijken met een fietsvakantie, al kan het daar soms ook nodig zijn stevig te remmen. Dat die schijven rood worden wil alleen maar zeggen dat de remmen hun werk doen, en die kunnen dat ook met mechanische. Als je gaat voor de grootste schijfrem die er is (een velg-rem) kijk dan meteen even naar een CSS velg, die houden het langer vol dan gewone aluminium-velgen.
Als je op een lange/verre/afgelegen reis gaat is het belangrijker dat je zelf kunt onderhouden en repareren wat er aan je fiets hangt dan of het het beste is wat er te krijgen is.
Klopt...prima regel.
Om je topic even te 'kapen': Kirgizië!
Leuk, gaan wij volgend jaar ook heen (tenminste... dat is de bedoeling).

Heb je al een route en tijd?
Jurjan,

Leuk. Het plan wordt denk ik om daar in september te reizen. Verder eerst nog veel lezen en russisch leren met de app van duolingo. :lol:
Ik heb in augustus in Kirgizië gefietst. Onverhard bergaf met bagage moest ik veel in de rem (vooral op de weg Jalalabad - Kazarman - Son Kul). Ik heb daardoor nu een blessure in mijn linkerhand, een triggerfinger aan mijn ringvinger. Niet pijnlijk of ernstig, maar ik moet nu eigenlijk twee weken een spalk om mijn vinger doen om mijn pezen rust te geven. Ik denk dat ik dit met hydraulische remmen had kunnen voorkomen. In Kirgizië kan je, geloof ik, alleen in Bishkek kwalitatieve fietsonderdelen krijgen, zowel bij problemen met je normale remsysteem als met een hydraulisch remsysteem zal je moeten improviseren (zorgen dat in ieder geval je voorrem nog functioneert). Ik denk dat het meenemen van reserve onderdelen altijd een goed idee is.
Voor zo'n verre reis:

* Als de kabel of slang los, lek of gebroken is moet je dat zelf ter plekke kunnen repareren. Dat moet je thuis geoefend hebben.
* Als de blokjes aanlopen moet je dat zelf ter plekke kunnen verhelpen. Dat moet je thuis geoefend hebben.
* Als de schijf krom ietsje is (bij velgremmen is de velg de schijf) dan moet je daar zelf ter plekke iets aan kunnen doen. Dat moet je thuis geoefend hebben.
* Als de blokjes versleten zijn moet je dat zelf ter plekke kunnen verhelpen. Dat moet je thuis geoefend hebben.

Anders heb je de verkeerde remmen.