Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe heet dat dingetje toch? - Forum Wereldfietser

Hoe heet dat dingetje toch?

Ik heb een fiets met binnenbanden o.b.v. het smalle Franse ventiel. Het velggat is echter breder, bedoeld voor Dunlop of autoventiel. Tot zover niks aan de hand, ware het niet dat na een fikse regenbui afgelopen maandag de velgen aardig volliepen met water. Draaien van het wiel leverde bijbehorende klotsgeluiden op. Dit water gaat er niet/nauwelijks uit anders dan door binnenband eruit te halen en velg leeg te laten lopen. Niet zo handig.

Nu weet ik mij te herinneren dat er 'moeren' bestaan die je in het bredere velggat legt en daar het Franse ventiel doorheen steekt. Zodoende kan het water er van buiten niet langs. Mijn lokale fietsenmaker wist van niks. Hoe heet zo'n dingetje nu eigenlijk, en liefst ook waar kan ik het kopen? Zonder de goede naam is het moeilijk zoeken merk ik. Dank alvast.
je bedoelt deze: ventieladapter?
link naar rose, omdat ik daar toevallig laatst dit dingetje gevonden had.
er zijn vast en zeker andere plekken om dit te kopen.
Ik weet exact wat je bedoelt en kan niet op een goede zoekterm komen. Irritant he? Maar misschien heeft iemand er wel wat liggen, van een oude velg ofzo. Je zou een oproepje kunnen plaatsen in Gezocht?

Toch zou een lbs dat ook wel moeten snappen / hebben... :roll:

Edit: hulde aan Jurjan, hoewel dát niet helemaal was waar ik aan dacht. Ik dacht zelf aan een plastic insert die meer ín het gat van de velg valt, zonder schroefdraad voor het ventiel.
De ventieladapter van Jurjan is prima, multifunktioneel want ook andersom te gebruiken. Snel op zoek naar een goede fietsenmaker die dit wel kent! Van water in de holle velg had ik nog nooit gehoord, komt dit wellicht meer voor bij ongebuste cq enkel gebuste velgen? Zou een reden zijn om toch voor dubbelgebuste velgen te kiezen. ps Ik kan mij niet voorstellen dat dat water allemaal via het ventielgat naar binnen loopt.
Top, ja ik bedoel die ventieladapter zoals Rose aanbiedt. Bedankt voor alle reacties!
Bij een dubbelwandige velg verkleinen zulke adapters niet het gat waar de binnenband van binnenuit tegenaangeperst wordt. Ik vraag me daarom af of het wel zo'n goed idee is. Heb je dan niet kans dat de binnenband daardoor lek gaat?
Travelmaster schreef:Ik weet exact wat je bedoelt en kan niet op een goede zoekterm komen. Irritant he? Maar misschien heeft iemand er wel wat liggen, van een oude velg ofzo. Je zou een oproepje kunnen plaatsen in Gezocht?

Toch zou een lbs dat ook wel moeten snappen / hebben... :roll:

Edit: hulde aan Jurjan, hoewel dát niet helemaal was waar ik aan dacht. Ik dacht zelf aan een plastic insert die meer ín het gat van de velg valt, zonder schroefdraad voor het ventiel.
Bedoelen jullie deze: http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm ?

Wel even naar onderen scrollen totdat je de het volgende ziet: "Ventielgat adapter, Vulbusje om een Dunlop/Schraeder ventielgat in de velg op Presta maat te brengen. Fabrikaat Mavic , € 1,- (2stuks)".
Edwin* schreef:
Travelmaster schreef:Ik weet exact wat je bedoelt en kan niet op een goede zoekterm komen. Irritant he? Maar misschien heeft iemand er wel wat liggen, van een oude velg ofzo. Je zou een oproepje kunnen plaatsen in Gezocht?

Toch zou een lbs dat ook wel moeten snappen / hebben... :roll:

Edit: hulde aan Jurjan, hoewel dát niet helemaal was waar ik aan dacht. Ik dacht zelf aan een plastic insert die meer ín het gat van de velg valt, zonder schroefdraad voor het ventiel.
Bedoelen jullie deze: http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm ?

Wel even naar onderen scrollen totdat je de het volgende ziet: "Ventielgat adapter, Vulbusje om een Dunlop/Schraeder ventielgat in de velg op Presta maat te brengen. Fabrikaat Mavic , € 1,- (2stuks)".
Ja, die bedoelde ik :wink:
Edwin* schreef:
Travelmaster schreef:Ik weet exact wat je bedoelt en kan niet op een goede zoekterm komen. Irritant he? Maar misschien heeft iemand er wel wat liggen, van een oude velg ofzo. Je zou een oproepje kunnen plaatsen in Gezocht?

Toch zou een lbs dat ook wel moeten snappen / hebben... :roll:

Edit: hulde aan Jurjan, hoewel dát niet helemaal was waar ik aan dacht. Ik dacht zelf aan een plastic insert die meer ín het gat van de velg valt, zonder schroefdraad voor het ventiel.
Bedoelen jullie deze: http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm ?

Wel even naar onderen scrollen totdat je de het volgende ziet: "Ventielgat adapter, Vulbusje om een Dunlop/Schraeder ventielgat in de velg op Presta maat te brengen. Fabrikaat Mavic , € 1,- (2stuks)".
Ja, die bedoelde ik :wink: