Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kona rove als snelle vak.fiets, ervaring? - Forum Wereldfietser

Kona rove als snelle vak.fiets, ervaring?

Wie heeft ervaring met een Kona Rove als snelle vakantiefiets met zo'n 10-12 kg bagage achterop?
Ook op zand en rotsige paden?

Groet,

Marc
Vanuit alexandria, zuid afrika, in n tentje: ik fiets zelf nu op een kona sutra, die een vergelijkbare geometrie heeft... maar wel per verchillende jaren behoorlijk verschilt.dus de 2010 sutra is een ander ding dan die ze nu of vorig jaar verkochten. Ik draag iets van 20 kilo in totaal denk ik, en dat gaat prima. Maar mijn sutra is ook wel n soort tank. als je het over de aluminium rove hebt is dat misschien weer anders. Een sterke drager en dikkere banden kan je bijna overal wel opzetten.. zoveel staat of valt niet met het frame alleen als je het mij vraagt.
Hoi,

Ik heb ook een Kona Sutra, de mijne komt uit het jaartje 2014. Heb hem in verschillende configuraties gefietst, met smalle en met dikkere banden. Zelf heb ik tussen de 20-22 kilo bagage, maar ben bezig om hem naar een bikepacking configuratie om te bouwen.

Persoonlijk vind ik het een heerlijk fietsje, hij is nog een beetje speels wat heerlijk is als je mag afdalen. Hij is ook regelmatig offroad gebruikt, en dat gaat prima. De voornaamste belemmeringen zijn het gerammel van de tassen op de bagagerek en de maximale dikte van de banden die je kwijt kunt!
Hallo,

Ik heb zelf ervaring met een stalen Kona Rove voor lichte fietsvakanties, dus van hotel naar hotel. Ik had 2 flinke tassen achterop, Rove gaf geen krimp. Er zijn tegenwoordig meerdere versie van de Rove, maar ik heb dus de stalen versie van circa 4 jaar geleden, groen van kleur. Fietst m.i. perfect, zeker op asfalt maar ook op gravel. Op rotsachtige ondergrond heb ik geen ervaring, bandenkeuze is dan van belang. Ik fiets zelf met Schwalbe Kojak, 35 mm breed. Wat mij betreft snel en comfortabel.
Dank voor de reacties.
Ik wilde eerst voor een Sutra gaan, maar bij het testrijden vond ik hem wat lui zitten. De Rove NRB zat wel heel lekker sportief, maar was niet in mijn maat. De huidge steel is met sram 1x 11 versnelling en dat lijkt mij niks.
Ik twijfel dus nog.
Het is niet zo ingewikkeld er een voorderailleur bij te plaatsen!
Ja dat had ik ook bedacht. Maar dat betekent ook een nieuwe crank en ik denk ook nieuwe achtertandwielen. Het is al best een prijzige fiets en om er dan nog eens honderden euro's tegenaan te gooien omdat het blijkbaar niet de fiets is die ik echt wil....
http://www.konaworld.com/rove_st.cfm
Waarom zou je een ander crankstel nodig hebben? Volgens mij kan je er zo een kleiner tandwiel opschroeven, ev. wil je dan wel ook je grote tandwiel vervangen, omdat dat dan te klein is, kosten samen max. € 50.
Voorderailleur kost je max. € 50 en andere cassette iets van € 25.

Vervolgens verkoop je de overgebleven spullen op Marktplaats voor iets van € 50, dan kost het je € 75.
In Norg (Dr) zit een kona dealer die vast op een schappelijke manier in de vraag van een dubbele crankset en voorderailleur wil voorzien.
Andere achter tandwielen zijn niet direct noodzakelijk, als je die eerst handhaaft heb je wel een groot bereik.
Kan je altijd als die versleten zijn alsnog een andere set kiezen.
Maar waarschijnlijk kan die daar ook direct naar wens geruild worden.
Ik word alweer enthousiaster :D
Shifter heb ik dan ook nodig bedenk ik me
@geelfietsje, onderaan deze pagina
http://www.fietsservicenorg.nl/index.ph ... l=&start=6
Staat een leuk geel fietsje...
Met dubbel voorblad.
Wel alu, zie ik.
Heb interesse in een stalen Rove.
In eerste instantie vooral als 2e fiets die breed inzetbaar is en wellicht later nog een keer als vakantiefiets.
Heb alleen ervaring met lichte racers.
De Rove weegt ca 12kg.
Ga ik deze zwaar vinden als ik zonder bagage fiets?
Tuurlijk ga je hem zwaar vinden als je hem optilt.

Als je heel licht bent merk je het ook meer in het rijgedrag. Ik ben groter en zwaarder als gemiddeld en geniet dagelijks van mijn lompe racer, vooral omdat ik door de grote banden overal soepel overheen kom. Genot in de bebouwde kom en een kilometer per uur langzamer op het prachtige asfalt langs de provinciale weg. Van dat extra gewicht merk ik weinig op de klimmetjes. Omdat ik hem nu dagelijks gebruik is mijn conditie verder verbetert waardoor ik gemakkelijker naar boven rij.

Kortom, kijk naar je totale gebruik van de fiets en trek je niets aan van de meningen uit het ‘peleton’.
Als je hem gaat gebruiken als boodschappenfiets en/of voor fietstochtjes over de weg en door het bos ga je die 12 kg niet zwaar vinden. Maar tijdens het zondagse uitstapje met je fietsclubje ga je het verschil met een racefiets van ca 8 kg wel degelijk merken en in Zuid-Limburg en verder helemaal.
Heb de rove uit 2015, afgelopen najaar mijn eerste weekendtripje gemaakt met tent en 2 ortlieb frontrollers achterop. ook gebruik ik hem vrijwel dagelijks als woon-werkfiets, ben ik er tijdens vakantie zonder bepakking mee de bergen ingefietst en ook genoeg gravelwegen gezien en binnenkort wil ik er het lokale MTB-parcours mee gaan doen. Het is een redelijk multifunctionele fiets naar mijn idee (en zo word die ook verkocht). Het is geen lichtgewicht racefiets idd, maar daar kun je ook niet bovenstaande mee doen.
Bedankt voor de reacties.
Mijn racer is krap 7kg :-)
Het maakt me niet uit wat andere vinden.
Het gaat mij erom dat ik niet het gevoel heb op een 'traktor' te rijden.
Helaas zijn de nieuwe modellen nog nergens beschikbaar om te proberen maar ik ben eigenlijk wel al overtuigd dat het een goede keus zou zijn.
Heel veel andere fietsen die vergelijkbaar zijn heb ik nog niet gevonden en deze zullen ook niet veel lichter zijn.
Als het echt maar om een kilo of 10-12 gaat, zijn er natuurlijk meer mogelijkheden. Je kan het in bikepacking tassen verdelen en aan een 'willekeurige' fiets hangen. Of je kijkt naar adventure/cross bikes waar je een drager op kan zetten. Zo heb ik net een Kinesis Tripster frame besteld waar ik een 'winterfiets' mee ga bouwen. Hier kan ook een drager op, hoewel offroad niet echt fijn is met zijtassen. Met wat aandacht (en geld) kan je, als dat moet, dan wel onder de 10 kilo blijven.
VSF heeft ook een stalen gravelracer, maar ik denk nog lastiger te vinden dan een Rove.
Op het forum van Fiets loopt een apart topic over gravelracers, waar de Rove toch onder valt.

Ik heb ooit een blog gevolgd van een stel wat reed door Scandinavië zijn op een AL (oranje) en hij op een ST(paars), maar kan hem niet terug vinden
Dank weer.
Ik “zit” ook op het fiets-forum.
Denk echt dat het de Rove gaat worden.
Ik zit met het zelfde dilemma.
Wordt het een Kona Rove dl, of een specialized awol?
Afbeelding

Afbeelding


wat zijn de plus-punten van beide fietsen, en de min-punten van deze fietsen?