Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is dit voor een fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is dit voor een fiets?

javb2812 schreef:
Wim schreef:Een kilo zwaarder dan Rohloff, flink duurder, meer weerstand en ook nog eens een hoge q. Wel meer versnellingen en het zware gewicht in het zwaartepunt van de fiets.
Dus toch een kilo zwaarder. Bij een fietsenwinkel waar Pinion te koop is heb ik naar dit verschil gevraagd, maar de verkoper wilde die vraag tot tweemaal toe niet beantwoorden. Ik kreeg dan alleen te horen dat het gewicht bij de trapas zit en dat dat voordelig is. Zou kunnen. Maar... een kilo??

Rohloff is alweer zwaarder dan lichte derailleurversies, maar dat scheelt dan veel minder dan een kilo.

Ik kan me voorstellen dat het voor een superluxe elektrische fiets aantrekkelijk is.
Maar lettende op dit extreme gewichtsverschil, hoe kan het dan dat Pinion in de vakantiefietsmarkt niet simpelweg afvalt als concurrent voor Rohloff en derailleur?

Hans
Omdat de markt weleens wat voorschotelt wat consumenten willen proeven. Voor mezelf vind ik een fiets met een pinion er gaver uitzien dan een met een Rohloff.
Sommige merken moeten het hebben van overbodige nieuwtjes in plaats van klassieke constructies. En inderdaad, sommige consumenten vallen daarvoor.
Grootste bezwaar dat ik heb is dat een frame met pinion enkel geschikt is voor pinion en bijhorende cranks. Full suspension mtb'ers rijden er geloof ik naar tevredenheid mee.
Wim schreef:Sommige merken moeten het hebben van overbodige nieuwtjes in plaats van klassieke constructies. En inderdaad, sommige consumenten vallen daarvoor.
En sommige consumenten hebben al gauw een mening klaar en zijn ietwat bang voor het nieuwe... :wink:

Hoe goed een Rohloff ook moge zijn, dit soort ontwikkelingen zal Rohloff ook scherp houden. Dus wees er maar blij mee :P
Travelmaster schreef:
Wim schreef:Sommige merken moeten het hebben van overbodige nieuwtjes in plaats van klassieke constructies. En inderdaad, sommige consumenten vallen daarvoor.
En sommige consumenten hebben al gauw een mening klaar en zijn ietwat bang voor het nieuwe... :wink:
Ik vind anders dan Wim het goed heeft uitgelegd.
Helaas zijn er veel mensen die alles wat nieuw is zeker een keer willen kopen. Daarom liggen er zo veel verschillende produkten in de supermarkt: zelfs het meest smerige spul wordt zeker een paar miljoen keer verkocht ook al is het behoorlijk duur; een paar maanden later is het 'verbeterd' en kopen sommige mensen het opnieuw, "omdat je iets nieuws het voordeel van de tijwfel moet geven". In de fietsenwereld is dit ook de reden waarom A-merken schier eindeloze modellen fietsen in de folder hebben en elk jaar weer een compleet nieuwe collectie.
Travelmaster, bedoel je mij als iemand die gauw zijn mening klaar heeft en bang is voor het nieuwe? Rohloff, hydraulische remmen, Son verlichting, moderne brede lichte high tech banden?
De volgende foto is uit 1911, 106 jaar geleden. Deze fietsen met best dikke banden zouden ook nu nog best wel hipster-cool genoemd kunnen worden, al ontkennen hipsters natuurlijk niet aleen dat ze cool zijn maar zeker dat ze hipster zijn, maar dat terzijde. De jonges werkten volgens het bijschrift bij het bedrijf "Adams Express Bicycle Couriers".
Afbeelding
Ja de moderne trend voor brede banden heeft zeker inspiratie gevonden in de randonneurs fietsen etc van het begin van de twintigste eeuw. De wegen waren toe heel slecht dus waren brede banden een groot voordeel. Wat dat betreft zijn we wel een beetje terug bij af. Het gladde asfalt wordt nu gemonopoliseerd door de auto, en de fietser moet in veel landen uitwijken naar kleine weggetjes en onverhard.
Naast het hogere gewicht heb ik ook nog weinig kunnen lezen over het rendementsverlies, die toch wel aardig nadelig lijkt te zijn wat ik ervan gehoord heb. Dat lijkt me ook een vrij belangrijk aspect, en iets waar ze bij Rohloff hard aan hebben gewerkt om dat zo gunstig mogelijk te krijgen.

Ander nadeel lijkt me, zeker als je een riemaandrijving gebruikt, dat de koppel op de ketting/riem enorm toeneemt in lichte verzetten en je hier dus vervormingsverliezen kan verwachten, of zie ik dat verkeerd?

Het idee van de Pinion is best leuk en heeft veel potentie, maar de uitvoering heeft nog wat nadelen, hopelijk kunnen we betere versies in de toekomst verwachten.
Naar aanleiding van de melding van Adriaan dat hij een Gudereit fiets met Pinion heeft, eens even op hun site Pinion en Rohloff vergeleken. Het is heel bijzonder dat de fietsen bij verder gelijke specificaties allebij 15,8 kg wegen.http://www.gudereit.nl/sportline-sx-p-4-0-evo-2017 http://www.gudereit.nl/sportline-sx-r-4-0-evo-2017 Ra, ra hoe kan dat?
javb2812 schreef:Math, net het artikel gelezen.

In de gewichtsopsomming van de pinion met bijbehorende onderdelen staat een rekenfout. 235 gram te weinig opgegeven als totaalgewicht.
Verder is in de gewichtsvergelijking de Rohloff incl. schakelgreep 150 gram zwaarder ingeschaald dan in de werkelijkheid.
Ook staat de Pinion 18 mét kabels in de gewichtsopsomming op een kleiner aantal gram als eerder in het artikel zonder kabels.
En dan is bij de genoemde 500 gram nog geen rekening gehouden met het 300 gram zwaardere frame, die in hetzelfde artikel als schatting staat.
Er rammelt een heleboel aan de berekeningen in het artikel.
Sorry als ik een link naar onjuiste informatie zou hebben gegeven. Maar ik ben daar nog niet van overtuigd! Die 235 gram die niet in de gewichtsopsomming is opgenomen is voor een 'c-plate'. Wat is dat volgens jou? Ik vermoed dat het de houder in het frame is voor de Pinion kast. Als dat zo is, is dit het onderdeel wat het frame zwaarder maakt en hoeft het dus ook niet nogmaals in rekening te worden gebracht. Het klopt ongeveer met wat ik elders vond voor dit onderdeel.

Een Nederlandse fietsenbouwer die zowel Rohloff als Pinion uitvoeringen levert, geeft 875 gram verschil ten nadele van de P1.18. Dat zit al dicht bij de 1 kg van Wim.
bast1aan schreef:Naast het hogere gewicht heb ik ook nog weinig kunnen lezen over het rendementsverlies, die toch wel aardig nadelig lijkt te zijn wat ik ervan gehoord heb. Dat lijkt me ook een vrij belangrijk aspect, en iets waar ze bij Rohloff hard aan hebben gewerkt om dat zo gunstig mogelijk te krijgen.
Daar zou ik ook wel wat meer over willen weten want het is een constant mesh gearbox. Alle tandwielen staan altijd met elkaar in verbinding, wat dus wil zeggen dat er altijd 9 paar tandwielen in elkaar grijpen waarvan er 2 paar aan de assen gekoppeld zijn. Maar die overige paren lopen dus in verschillende snelheden naast elkaar in vrijloop. Voor zover ik kan inschatten wordt die vrijloop bewerkstelligt met een glijlagering.
bast1aan schreef:Ander nadeel lijkt me, zeker als je een riemaandrijving gebruikt, dat de koppel op de ketting/riem enorm toeneemt in lichte verzetten en je hier dus vervormingsverliezen kan verwachten, of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je dat verkeerd bent, de Pinion's worden meestal afgemonteerd met een 1:1 eindoverbrenging. De ketting of riem zal dus sneller draaien dan bij normale derailleurversnellingen, dus minder koppel.

Ik weet ook niet of die dubbele vrijloop niet vervelend is (één vrijloop in de Pinion en één in het achterwiel), of worden niet alle Pinions zo uitgerust?
foutje
Zie hier voor weerstandsmetingen: http://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgra ... ltungen-3/
bdr schreef:
bast1aan schreef:Ander nadeel lijkt me, zeker als je een riemaandrijving gebruikt, dat de koppel op de ketting/riem enorm toeneemt in lichte verzetten en je hier dus vervormingsverliezen kan verwachten, of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je dat verkeerd bent, de Pinion's worden meestal afgemonteerd met een 1:1 eindoverbrenging. De ketting of riem zal dus sneller draaien dan bij normale derailleurversnellingen, dus minder koppel.
Dat de ketting/riemspanning lager is dan bij een derailleurfiets is niet omdat de overbrenging 1:1 is maar omdat het achterste kransje bij veel pinionfietsen groter is dan waar je meestal mee fietst bij een derailleurfiets. Hoe groter het achterkransje namelijk hoe lager de kracht die een ketting of riem moet geven om de fiets voort te stuwen.
Voorbeeld: had er op de Pinion achter een kransje met 1 tandjes gezeten en bij de schakelbox ook dan was de overbeneging ook 1:1 geweest maar was de kettingspanning bij het beklimmen van een bergje al snel ontoelaatbaar hoog.
Leon schreef:Voorbeeld: had er op de Pinion achter een kransje met 1 tandjes gezeten en bij de schakelbox ook dan was de overbeneging ook 1:1 geweest maar was de kettingspanning bij het beklimmen van een bergje al snel ontoelaatbaar hoog.
Dat klopt, maar er 1 tands of laat staan een 11 tands kamwiel ga je niet over die dubbele concentrische as van de Pinion krijgen...
Wim schreef: Zie hier voor weerstandsmetingen: http://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgra ... ltungen-3/
Dat ziet er niet zo goed uit, vooral dit:
fahrradzukunft.de schreef:Über die Ursache der Leerlaufverluste kann derzeit nur spekuliert werden. Sicher werden die Dichtringe an der Tretlagerwelle dazu beitragen und auch die Planschverluste der vielen Zahnräder im Getriebegehäuse. Bei schnellerer Kurbeldrehzahl steigen die Leerlaufverluste erwartungsgemäß. Allerdings sind sie bei schnellen 120 U/min nicht doppelt so hoch wie bei 60 U/min sondern nur etwa 50–70 % höher. Bei 90 U/min – wie für hohe, aber die Knie schonende Dauerleistungen empfohlen – liegen die Leerlaufverluste 30–40 % über den bei 60 U/min gemessenen.
Dus, hoe sneller je trapt, hoe zwaarder de bak loopt. Dat lijkt me niet echt fijn fietsen...
Topicsteller begon met de vraag wat is dit voor een fiets, daar ben ik nog niet achter. Ja okee een fiets met een Pinion versnellingsbak dat was gelijk duidelijk, maar wat is dit voor een fiets....
Bert van Sprang schreef:Naar aanleiding van de melding van Adriaan dat hij een Gudereit fiets met Pinion heeft, eens even op hun site Pinion en Rohloff vergeleken. Het is heel bijzonder dat de fietsen bij verder gelijke specificaties allebij 15,8 kg wegen.http://www.gudereit.nl/sportline-sx-p-4-0-evo-2017 http://www.gudereit.nl/sportline-sx-r-4-0-evo-2017 Ra, ra hoe kan dat?
verklaring Bert ; fabrieksopgave klopt niet heb m net gewogen 17 kilo


Adriaan
Dat lijkt eerder regel dan uitzondering bij fabrieksopgaves van gewicht.
keesm54 schreef:Topicsteller begon met de vraag wat is dit voor een fiets, daar ben ik nog niet achter. Ja okee een fiets met een Pinion versnellingsbak dat was gelijk duidelijk, maar wat is dit voor een fiets....
Een Stevens?