Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is dit voor een fiets? - Forum Wereldfietser

Wat is dit voor een fiets?

Gisteren was ik in Borger (Drenthe). Daar ontmoette ik een vakantiefietser, compleet met bagage, fietshelm en zo meer. Gesprek met die man gehad en elkaar foto's laten zien van onze fietsavonturen. Maar toen ik zijn fiets goed bekeek – ik heb even niet op het merk gelet – het heeft een riemaandrijving maar wat is dit voor een blauwe trapasbehuizing? Een soort high-tech versnellingsbak of zo? Wat een klein tandwiel zeg. Zoiets heb ik nog nooit gezien. De fietser kon mij geen antwoord geven want ik werd geroepen door m'n vrouw, die in de auto op mij zat te wachten.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Een soort high-tech versnellingsbak of zo?
Precies. Zoek maar op Pinion.
Staat ook op de crankarm.
Friso* schreef:Staat ook op de crankarm.
Ja maar dat zegt niet zoveel. Je kunt een RaceFace crank hebben en verder met Shimano schakelen.

Je zou Pinion kunnen beschouwen als een serieuze concurrent voor Rohloff.
Bij Pinion zegt het wel iets, ik denk dat je er alleen Pinion cranks kunt opzetten.
Ik rij er nu zelf al een tijdje mee rond en vind het een ontzettend fijn ding.
Travelmaster schreef:
Friso* schreef:Staat ook op de crankarm.
Ja maar dat zegt niet zoveel.
Wel in het geval van een Pinion vanwege specifieke design.
Travelmaster schreef:
Friso* schreef:Staat ook op de crankarm.
Ja maar dat zegt niet zoveel. Je kunt een RaceFace crank hebben en verder met Shimano schakelen.

Je zou Pinion kunnen beschouwen als een serieuze concurrent voor Rohloff.
Ik sluit me bij je aan, een crank kan ook een ander merk hebben dan een schakelsysteem.
Ik heb dit hier gevonden: https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... gssysteem/
Maar ik begrijp er niets van: het tandwiel zit toch vast aan de cranks en geeft tijdens het trappen de kracht dus straight door aan de achteras. Hoe kan de tandwielkast in het trapashuis daar van invloed op zijn? Ik kan uit die Amsterdamse website niets opmaken.
Friso* schreef:
Travelmaster schreef:
Friso* schreef:Staat ook op de crankarm.
Ja maar dat zegt niet zoveel.
Wel in het geval van een Pinion vanwege specifieke design.
Dat kan Martin niet weten als hij Pinion überhaupt niet kent ;), maar ik snap wat je wil zeggen.
het is een soort versnellingsbak. kijk eens naar doorkijktekeningen van versnellingsbakken of zoek plaatjes waarbij met een gekleurde lijn staat hoe in een bepaalde versnelling 'de overbrenging gaat'. dat daarbij ook de trapas nog gewoon als aandrijfas werkt kan prima want je kunt regelen wat er met een as meedraait of vrij om een as draait.
met woorden is dit lastig uit te leggen: bekijk alsjeblieft technische tekeningen van versnellingsbakken en het wordt je duidelijk 8)
groet, hoogframe
Martin E. van Doornik schreef:Maar ik begrijp er niets van: het tandwiel zit toch vast aan de cranks en geeft tijdens het trappen de kracht dus straight door aan de achteras.
Het tandwiel zit niet vast aan de cranks, dat lijkt maar zo. De crank as steekt door een holle as waarop het tandwiel voor ketting / riem vast zit. Als je op deze pagina naar beneden scrolt krijg je een idee hoe de tandwielen in elkaar grijpen.

Of filmpje:
Ik heb er zelf zo’n 10.000km mee gefietst en hier staat ook nog een uitleg over de Pinion versnellingsbak.
Een kilo zwaarder dan Rohloff, flink duurder, meer weerstand en ook nog eens een hoge q. Wel meer versnellingen en het zware gewicht in het zwaartepunt van de fiets.
Wordt dit voor fietsframes toegepast geschikt voor een middenmotor ondersteuning ofzo? Anders zou je een speciaal niet-standaard frame nodig moeten hebben?
Wim schreef:Een kilo zwaarder dan Rohloff, flink duurder, meer weerstand en ook nog eens een hoge q. Wel meer versnellingen en het zware gewicht in het zwaartepunt van de fiets.
Dus toch een kilo zwaarder. Bij een fietsenwinkel waar Pinion te koop is heb ik naar dit verschil gevraagd, maar de verkoper wilde die vraag tot tweemaal toe niet beantwoorden. Ik kreeg dan alleen te horen dat het gewicht bij de trapas zit en dat dat voordelig is. Zou kunnen. Maar... een kilo??

Rohloff is alweer zwaarder dan lichte derailleurversies, maar dat scheelt dan veel minder dan een kilo.

Ik kan me voorstellen dat het voor een superluxe elektrische fiets aantrekkelijk is.
Maar lettende op dit extreme gewichtsverschil, hoe kan het dan dat Pinion in de vakantiefietsmarkt niet simpelweg afvalt als concurrent voor Rohloff en derailleur?

Hans
bast1aan schreef:Wordt dit voor fietsframes toegepast geschikt voor een middenmotor ondersteuning ofzo? Anders zou je een speciaal niet-standaard frame nodig moeten hebben?
Er is inderdaad een speciaal voor Pinion gebouwd frame nodig.
Ik heb sinds begin april een GUDEREIT met Pinion 1.8/riem , na 5200 km nog zeer blij met mijn aankoop,na 6 jaar Rohloff. de stapjes tussenin zijn toch fijner, en de riem is ook zeer aangenaam,en hij schakelt fijner.
De pinion lekt of zweet ook nergens, er is geen spoortje olie te bekennen terwijl de Rohloff toch altijd wel ergens
wat oile verliest

Er is meer te koop dan S....s of I.....s .
Het is een zeer net afgewerkte fiets.
Wim schreef:Een kilo zwaarder dan Rohloff, flink duurder, meer weerstand en ook nog eens een hoge q. Wel meer versnellingen en het zware gewicht in het zwaartepunt van de fiets.
Gewichtsvergelijking zijn lastig omdat de Pinion frames bij de crank anders gevormd zijn. Een deskundige vergelijking komt op ongeveer 500 gram verschil tussen de Pinion 1.18 tov Rohloff (in 2012).
Math, net het artikel gelezen.

In de gewichtsopsomming van de pinion met bijbehorende onderdelen staat een rekenfout. 235 gram te weinig opgegeven als totaalgewicht.
Verder is in de gewichtsvergelijking de Rohloff incl. schakelgreep 150 gram zwaarder ingeschaald dan in de werkelijkheid.
Ook staat de Pinion 18 mét kabels in de gewichtsopsomming op een kleiner aantal gram als eerder in het artikel zonder kabels.
En dan is bij de genoemde 500 gram nog geen rekening gehouden met het 300 gram zwaardere frame, die in hetzelfde artikel als schatting staat.
Er rammelt een heleboel aan de berekeningen in het artikel.

bike4travel komt op hele andere cijfers uit, een verschil duidelijk groter dan een kilo.
http://www.bike4travel.nl/blog/pinion-v ... gssysteem/
zie de tweede grote tabel in dit artikel. Uitleg hoe men aan deze resultaten is gekomen ontbreekt hier overigens ook.

Alles bij elkaar is wel duidelijk dat het gewichtsverschil veel dichter bij een kilo ligt dan bij 500g.
De 12 en 9(x) speed versies zijn wel duidelijk lichter dan de 18 speed. Het bereik (hoogste naar laagste versnelling) is bij die lichtere versies nog steeds uitstekend. Maar de tussenstapjes zijn er al veel groter dan bij Rohloff. Alleen bij de 18 speed versie heb je dus die fijne kleinere tussenstapjes.

Het is natuurlijk goed dat er meerdere technisch heel betrouwbare systemen op de markt zijn waarmee je onbezorgd over de wereld kunt fietsen. Dat zal ook met de Pinion waarschijnlijk kunnen.

Hans
javb2812 schreef:Ik kan me voorstellen dat het voor een superluxe elektrische fiets aantrekkelijk is.
Maar lettende op dit extreme gewichtsverschil, hoe kan het dan dat Pinion in de vakantiefietsmarkt niet simpelweg afvalt als concurrent voor Rohloff en derailleur?
Het voordeel hier, naast de duidelijke nadelen, is toch dat je kleinere stapjes hebt dan bij Rohloff én dat je een groter bereik hebt.
Beiden zijn echter voor een electrisch ondersteunde fiets van minder belang. De lichtste versnelling die je wilt hebben wordt namelijk bepaald door de laagste snelheid waar je nog de berg op wilt fietsen. Juist bij fietsen met electrische ondersteuning zul je dan ten volle gebruik maken van die ondersteuning; de snelheid waarmee je dan tegen de steile berg op gaat gaat dan al snel van 4 à 5 km/u naar 8 à 10. Dat is het dubbele, waarmee het nut van een groot bereik in één klap wegvalt, want de zwaarste versnelling die je wilt hebben blijft bij 25 km/u-ebikes hetzelfde en wordt bij 45 km/u-ebikes nauwelijks groter.
Laat ik het nog even over bereik en stapjes hebben. Het bereik van een Rohloff naaf is voor mij echt genoeg. Ik heb een licht verzet dat zo licht is dat ik om zou vallen als ik met een nog lichter verzet zou rijden. Het zwaarste verzet is zwaar genoeg om met flinke wind in de rug of vals plat naar beneden aardig mee te trappen. Als het steiler naar beneden gaat zou ik met een zwaarder verzet een of twee seconden langer mee kunnen trappen maar daarna zou het toch afgelopen zijn omdat ik dan vanzelf te hard ga. De stapjes zijn wat mij betreft perfect voor een vakantiefiets met bagage. Dan wordt je van al te kleine stapjes namelijk gek van het schakelen. De enige situatie waarin ik wel kleinere stapjes zou kunnen waarderen is zonder bagage in de polder. Maar daar is deze fiets niet voor (en een Pinion met mega bereik evenmin).