Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo's en energievoorziening tijdens een fietsreis - Forum Wereldfietser

Naafdynamo's en energievoorziening tijdens een fietsreis

Beste wereldfietsers,

Ik ben nu al een dag bezig de materie over het gebruik van naafdynamo's te bestuderen. Is er niet ergens goed vergelijksmateriaal te vinden. Soms zie je dat mensen angstig zijn voor overbelasting van hun gadgets. Veel YouTube filmpjes over lampen van € 15 tot € 150, Dynamo's van een paar tientjes voor Shimano Nexus tot circa € 150 voor een Son. E-werk , USB werk van Smith & Muller, of top caps voor USB aansluitingen. Er is te veel om een keuze uit te maken. Wat heb je nu echt nodig en wat mag het eigenlijk kosten. Iemand die wat licht in de duisternis kan brengen. Hoe doe je dat tijdens een lange reis, zonder mogelijkheid om je spullen op te laden.

Ben erg benieuwd naar de reacties.

Cees
Check deze link even, misschien geeft dat alvast wat duidelijkheid:

http://www.bike4travel.nl/blog/naafdyna ... s-fietsen/

Gr. Ellen
Met een naafdynamo kun je in het donker licht maken, en overdag wat apparatuur opladen Je hebt het dan over een gps of een telefoon. Tablets en laptops wordt al heel wat lastiger, want die zijn hongeriger. Begin dus met een strenge blik te kijken naar je eventuele energiegebruik. Kies een zuinige gps, gebruik je telefoon weinig en zet veel overbodige functies uit, etc.
De vraag: wat heb je echt nodig en wat mag het kosten is natuurlijk voor ons niet te beantwoorden.

Wat voor mij/ons werkt hoeft voor jou niet te werken, jouw stroombehoefte kan heel anders liggen,

Toen wij onze fietsen kochten wilden we graag een naafdynamo (Son in ons geval) en voor één van ons een E-Werk zodat we een powerbank konden opladen zodat de telefoons (die bijna altijd uitstonden) bijgeladen konden worden.
Ondertussen gebruiken we een stuk meer stroom: telefons staan vaker aan, voor navigatie bijvoorbeeld, ook hebben we oplaadbare zaklampjes, ebooks en een extra camera die meer gebruikt.

Ondertussen hebben we dus naast de E-Werk ook een forumslader in de stuurbuis (net nieuw) van de andere fiets.

Wat we ook doen is wanneer we ergens een openbaar stopcontact tegenkomen een powerbank aan de stroom leggen.
Dat blijft toch nog steeds een stuk sneller gaan dan via de dynamo.
Veel hangt af van waar je fietst en wat je mee neemt. Ik maak tochtjes van een paar weken in Europa en daar kun je altijd wel af en toe opladen. Verder heb ik alleen een heel zuinige Etrex 30 gps (4-5 dagen op een set oplaadbare batterijen) en een telefoon die meestal uit staat. Geen camera, geen tablet, laat staan laptop, en een simpel lampje dat ik bijna niet gebruik. Hoewel ik een naafdynamo heb, heb ik dus geen E-werk of zo oplader bij me. Wel heb ik soms een kleine accupack bij me, net genoeg om mijn telefoon een keer op te laden. In het algemeen heb ik het niet zo op powerbanks want zo'n tussenstap geeft toch weer aardig verlies. Het enige voordeel is dat je je goedkope powerbank in het toiletgebouw kunt leggen en daar niet je dure telefoon aan hoeft te wagen.
Ik ben erg blij met de reacties tot nu toe. Diverse links om eens op m'n gemak te lezen. Eigenlijk wil ik alleen mijn telefoon kunnen laden, dat geldt ook voor mijn GSM, Mio Cyclus 315, maar die kan weinig met open source software, zo heb ik begrepen. Ook een powerbank zou ik graag willen kunnen opladen. Dus Ellen, Wim, Jurjan en Nimbus 2000, nogmaals: ik blij met jullie reacties. Na het lezen van jullie aanbevelingen heb ik vast meer vragen, maar dan weet ik dat er hier kennis en ervaring voldoende is.

Groet Cees
Het valt me op dat veel toepassingen er van uit gaan dat je max 6V kan halen uit een naafdynamo, terwijl je er in mijn ervaring ook makkelijk 12V uit moet kunnen halen (bij zelfde stroomsterkte van 0,5A). Ik kon destijds mijn 12V loodaccu probleemloos opladen met enkel een gelijkrichter. Of werkt dat alleen bij hoge snelheden?
De spanning kan zonder belasting oplopen tot tientallen Volts en is inderdaad hoger bij hogere toerentallen. Om een loodaccu op te laden heb je minimaal ongeveer 13 volt nodig (afhankelijk van temperatuur), als je daar meer dan één Volt boven zit, zal de accu gas gaan vormen, wat de levensduur niet te goede komt. Dit is ook waarom je vroeger vaak accu's moest bijvullen met gedestilleerd water. Maar een lege accu is een enorme belasting voor een naafdynamo, dus ik vermoed dat jouw accu nooit echt leeg was, of je fietste heel snel.

Klopt dat jouw loodaccu vrij klein was?
ErikB81 schreef:De spanning kan zonder belasting oplopen tot tientallen Volts en is inderdaad hoger bij hogere toerentallen. Om een loodaccu op te laden heb je minimaal ongeveer 13 volt nodig (afhankelijk van temperatuur), als je daar meer dan één Volt boven zit, zal de accu gas gaan vormen, wat de levensduur niet te goede komt. Dit is ook waarom je vroeger vaak accu's moest bijvullen met gedestilleerd water. Maar een lege accu is een enorme belasting voor een naafdynamo, dus ik vermoed dat jouw accu nooit echt leeg was, of je fietste heel snel.

Klopt dat jouw loodaccu vrij klein was?
Ik had geloof ik een 12V/2Ah accu. De spanning bereikte over het algemeen al snel 13V en werd daarna begrensd door de accu zolang die nog niet vol was. De laadstroom was gelijk aan wat de dynamo kan leveren, dus 0,5A. De spanning wordt pas te hoog als de accu vol raakt en de 0,5A niet meer 'kwijt' kan, er zat een spanningsmeter op die waarschuwde dat de accu vol was (> 14,5V) en dan kon je met een schakelaar de acculading uitzetten.

Als de accu leeg was had je zeg maar 10V, dat kon de dynamo natuurlijk met hetzelfde gemak opladen, bij 10V/0,5A. De spanning steeg naarmate de accu zich vulde weer richting de 12 a 13V. Je moest dan wel lang fietsen, een uur of 5, voordat de accu weer vol was.

loodaccu's zijn nu natuurlijk niet meer van deze tijd, je wil zoveel mogelijk Li-ion of Li polymeer accu's gebruiken. Het opladen daarvan moet elektronisch worden geregeld en beveiligd om defecten of erger (brand) te voorkomen. Ik heb geen verstand van wat daar tegenwoordig goed voor op een naafdynamo kan worden aangesloten.
In wil er onder anderen een Li-ion LP-E10 batterij/accu voor mijn Canon EOS 1100D mee kunnen laden. 7,4V 860mAh, 6,36 Wh. Als ik zo het bericht van Bast1aan lees zou dat dus moeten kunnen. Misschien moet ik er omwille van de veiligheid een E-werk van B&M tussen zetten. Daarmee kun je, voorzover ik weet, de maximale laadspanning begrenzen. Alhoewel ik al veel heb bijgeleerd heb ik in feite niet ze veel verstand van electronica, maar hoe denken jullie hierover?

Groet Cees
Een Li-ion van 2 cellen moet je met een balansschakeling opladen en per cel moet er een overspanningsbeveiliging aanwezig zijn. Zomaar aansluiten op een spanning- of stroombron kan dus niet. Op zich ben ik wel geintresseerd in wat wel mogelijk is, maar weet het zelf dus ook niet zo goed. Misschien moeten we in deze hoek kijken: https://www.conrad.nl/nl/s-8261abjmd-g3 ... 55151.html

Die B&M e-werk is veelbelovend, maar hoe werkt het precies? 0-1,4A en 2,8-13,3V instelbaar volgens de beschrijving. Ik neem aan binnenbepaalde grenzen, want 1,4A bij 13,3V en dan maar 15km/h fietsen lijkt me onmogelijk.

Hoe lang doe je met zo'n fototoestel accu? Ik doe er gemiddeld 2 week mee (Canon S95) en daarom laad ik het ding gewoon met een oplader voor stopcontact die ik in de tussentijd echt wel ergens kan vinden. Voor mijn toekomstige camera is USB oplaadbaarheid een belangrijke eis, dan ben je van veel problemen af.
bast1aan schreef:Die B&M e-werk is veelbelovend, maar hoe werkt het precies? 0-1,4A en 2,8-13,3V instelbaar volgens de beschrijving. Ik neem aan binnenbepaalde grenzen, want 1,4A bij 13,3V en dan maar 15km/h fietsen lijkt me onmogelijk.
Klopt. De spanning zet je vast, de ingestelde stroomsterkte is de maximaal te leveren stroomsterkte.
Hoe lang je met een foto accu doet is afhankelijk van de camera. Met google vast wel op te zoeken hoe lang je met die van jouw doet.
ceeskamp schreef:In wil er onder anderen een Li-ion LP-E10 batterij/accu voor mijn Canon EOS 1100D mee kunnen laden. 7,4V 860mAh, 6,36 Wh.
Zoals @bastiaan al schreef, een batterij van 7,4 Volt betekend nog niet dat je hem goed kan opladen met een spanningsbron van 7,4V.

Een ander probleem is dat je dat de E-werk of de z'n batterij lader zoals gelinkt door @bastiaan ook nog aan de batterij moet aansluiten en liefst op een handige manier.

Voor weinig geld heb je een USB batterij lader voor de Canon EOS 1100D, 1200D, Rebel T3, Kiss X50 DSLR Cameras, zie bijv. hier en dat is naar mijn idee de enige juiste oplossing.

Ik vraag me af of je met google een goed idee kan krijgen voor hoe lang je met een batterij kan doen omdat het heel erg afhankelijk is van het gebruik. Gewoon zelf proberen en voldoende reserve mee nemen.
Houdt er ook rekening mee dat de meeste accu's van camera's tegenwoordig smart zijn.
Dat wil zeggen 'praten' met de stroomleverancier.
Als die signalen niet kloppen gaat het opladen niet lukken.
Een E-Werk levert alleen stroom, geen intelligentie richting andere apparaten.
Je zult dus zelf de 'intelligentie' moeten leveren, al dan niet door zelf een kabel te maken.
of (wat wij doen) een usb-ladertje voor de accu aanschaffen (wij gebruiken onder andere deze, voor de andere camera gebruiken we alleen een ander opzetstukje).
En ja, je hebt dan dus zeker verliezen.


edits: typefoutje(s)
Trouwens, heel iets anders, ook wel eens zonnepanelen overwogen?
Nadelen: werkt alleen als het weer niet te slecht is, moet goed in de zon blijven liggen.
Voordelen: Geen extra weerstand, en werkt ook als je niet fietst. Dit is vaak al zoveel meer uur dat het met niet al te slecht weer veel meer energie opbrengt dan met een naafdynamo. Zeker als je rustdagen meetelt.

Zie mijn bericht hierover
bast1aan schreef:Trouwens, heel iets anders, ook wel eens zonnepanelen overwogen?
Nadelen: werkt alleen als het weer niet te slecht is, moet goed in de zon blijven liggen.
Voordelen: Geen extra weerstand, en werkt ook als je niet fietst. Dit is vaak al zoveel meer uur dat het met niet al te slecht weer veel meer energie opbrengt dan met een naafdynamo. Zeker als je rustdagen meetelt.

Zie mijn bericht hierover
Gewicht is ook weerstand, en daarnaast is gebrek aan ruimte vaak een reden om iets wat niet echt nodig is thuis te laten.
Mijn 2550Wp installatie (op het dak) heeft vandaag maar liefst 1.7 kilowatt opgebracht. Op een echt zonnige dag kom ik tot ongeveer 18 kilowatt. Dat een klein zonnepaneeltje voldoende op weet te wekken tijdens een vakantie moet ik nog zien. Iets inzetten wat je toch al aan je fiets hebt zitten is dan voor de hand liggend. Die paar watt verlies in snelheid zijn op een vakantie ondergeschikt.
Wat betreft zonnecellen, wij hebben als powerbank een (al wat oudere) powermonkey extreme.
Deze heeft standaard een zonnepaneel bijgeleverd.
Het zonnepaneel zou 5V (USB) met 3W moeten doen in optimale condities.

Ze zeggen zelf dat de powerbank dan in 18-22 uur vol zit (het is een 9000mAh powerbank) (dus in optimale condities).

Wij hebben in zonnig Afrika dit uitgeprobeerd, en het viel ons zelfs daar ernstig tegen hoeveel lading we ervan kregen.
Ja, je kunt ongetwijfeld grotere panelen kopen en meenemen, en ook vast modernere die beter zijn, ik betwijfel of dat genoeg verschil is om het echt bruikbaar te laten zijn.

Maar ervaringen van andere mensen kunnen wellicht heel anders zijn.

Edit: leer nou eens typen!