Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden? - Forum Wereldfietser

Welke banden?

Hoi Allemaal,

ik heb een vraagje. Kort geleden heb ik een Cube Hyde
(https://www.cube.eu/nl/2017/trekking/hy ... ow-2017-z/) gekocht. Nu vertrek ik over anderhalve maand voor een maand naar Andalusië om daar een paar weken te gaan fietsen. Bij het kopen van mijn fiets is mij geadviseerd de Schwalbe Big Apple Plus Urban banden erop te zetten. Tijdens het fietsen ben ik erachter gekomen dat ik ze toch wel erg zwaar en stroef vind fietsen. Nu overweeg ik toch nog om voor mijn vakantie er andere banden op te zetten. Kan iemand mij tips geven? Ik heb geen idee hoe ik mijn keuze moet maken en ben benieuwd naar ervaringen.

Alvast bedankt!
Welke banden het best voor je zijn hangt vooral af van de wegen waar je wilt gaan fietsen. Is dat alleen asfalt of 'wat gravel erbij' of ga je ook heftig MTBen? De banden die je nu hebt zijn tamelijk hufterproof.
De banden die je hebt zouden niet heel zwaar moeten lopen tot zo'n 20 à 25 km/u. Daarboven gaan ze wel wind vangen omdat ze breed zijn. Wat is daarbij je totaalgewicht en welke druk heb je in de banden, met name de achterband?

Zelf rij ik op Schwalde Almotion. Die rijden lichter dan vergelijkbare banden met de bekende groene laag. Ze zijn waarschijnlijk iets kwetsbaarder en ook duurder. Ze zijn in jouw wielmaar geloof ik alleen verkrijgbaar tot 40 mm. Dat is voor asfalt fijn.
volgens je link zitten er nu erg dikke banden in maat 28 x 2.35 inch op.

de almotion is er tegenwoordig ook in breedte 50 en 55 mm, bijvoorbeeld hier https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... otion.html
daar geven ze ook aan: Voor de vakantiefietser die meestal verhard fietst!

een betaalbaar alternatief lijkt me de Randonneur van Vittoria. ook bedoeld voor (vooral) op asfalt, bijvoorbeeld hier https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=8
(ik rij er zelf mee: erg fijne band. lichtlopend, goed 'dempend', slijtvast)
groet! hoogframe
hoogframe schreef:volgens je link zitten er nu erg dikke banden in maat 28 x 2.35 inch op.
de almotion is er tegenwoordig ook in breedte 50 en 55 mm, bijvoorbeeld hier https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... otion.html
daar geven ze ook aan: Voor de vakantiefietser die meestal verhard fietst!
Mooi dat die er nu ook dikker is.
Zelf heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat ze flink wat kunnen hebben. In de 6250 km die ik met de 40mm-versie mee reed zijn er geen erge beschadigingen gekomen en ik fiets regelmatig een stukje onverhard met scherpe vuursteentjes. Wie een band zoekt met veel grip op modder of zachte ondergrond kan inderdaad beter een band kopen met meer noppen, maar op droog en niet te zanderig onverhard is het prima. Op het asflat zoemen ze, ook na zoveel kilometers. De slijtage van het loopvlak is opmerkelijk laag.
Een band met dik profiel en noppen zal bovendien al snel slechter lopen dan die Big Apples waar TS al van vond dat ze slecht lopen. Ik gebruik zelf alleen noppenbanden in de winter met sneeuw (en dan nog gooi ik ze er weer af zodra de sneeuw weg is), of voor MTB'en. Voor toer/lange afstandfietsen heb je er verder eigenlijk nooit profijt van.
Die Big Apple Plus is inderdaad een tamelijk zware lompe band. De gewone Big Apple zonder die dikke stugge antileklaag was jarenlang mijn favoriete allround touring band, totdat de Almotion verscheen. Die is merkbaar sneller en comfortabeler, degelijk genoeg voor Europees gebruik, en heeft voldoende profiel voor licht off road gebruik, zolang het niet nat en modderig wordt. Ik ken geen betere allround touring band.
Als je echt sneller wilt gaan moet je denken aan banden als van Compass. Ik gebruik de 559-52 Rat Trap Pass, en dat is een openbaring van snelheid en comfort. Maar het is een dure kwetsbare band met een toch beperktere levensduur, en zonder profiel. Kortom, dan kom je echt in niche producten terecht, net als bij echt snelle mtb banden.
Bedankt allemaal. Hier kan ik wel wat mee. Ga me maar eens flink verdiepen in jullie tips vandaag!
Ik vind die Almotion idd ook geweldig.

Overigens stipt Wim een goed punt aan en ben ik niet vies van op reis nog kwetsbaardere banden gebruiken, zolang ze niet ook echt helemaal stuk gaan. Af en toe een band plakken onderweg tijdens een reis zonder tijdruk vind ik niet erg (zie het gelijk als een pauze) en snel en licht lopen vind ik des te belangrijker als je veel kilometers op een dag maakt.
Mijn Rat Trap Pass banden zitten er nu misschien 2000 km op (ik hou het niet bij) en ze zijn nog heel. Ik heb een keer een lekke band gehad. Nu zijn dit heel brede (52 mm) banden. Smallere zullen ongetwijfeld sneller slijten en makkelijker lek gaan.
Hoe is de bandenspanning? Big Apples rollen pas echt fijn als ze vrij hard zijn, 2,5-3 bar minimaal.
Op de site van Schwalbe en Continental staat ook info mbt rolweerstand.
Google eens op rolweerstand versus bandbreedte, en dan zie je dat breed zo slecht nog niet is.

https://www.youtube.com/watch?v=yrHxQg1OW0A
Ik heb de Almotions in 50mm breed erop liggen (max haalbare) en vind ze zoals al eerder gezegd erg fijn fietsen - fijner dan de Little Big Bens die er voorheen oplagen (40mm). Bandenspanning is zonder bagage 3 bar voor en met een tikkie meer. Achter zonder bagage 3.5 bar en met 4 bar. Althans dat vond ik afgelopen zomer het fijnste rijden.
Ik heb de Allmotion in 50 mm achter en 55 mm voor op een 29er gemonteerd.
Heb ze tubeless gemonteerd en rijd op de minimum voorgeschreven bandenspanning, dus 2,0 bar voor en 2,5 bar achter met bepakking. Bevalt erg goed, heb er nu 1300 km mee gereden en kan nog geen slijtage zie, de haartjes staan er nog op.
hey

schwalbe marathon banden!!
goed voor verharde wegen en niet te extreme off road!

good luck!
2 en 2,5 bar lijkt me wel erg zacht. Is er een specifieke reden dat je dat doet, bv offroad of omdat het gewicht laag is? Ik rij zelf meestal tussen de 3 - 4 bar voor 55mm banden en 4-5 bar voor 50mm banden, voor normaal asfalt gebruik, totaal gewicht fiets+bagage+rijder tussen de 90 en 110kg.
Bastiaan, dat is toch heel veel? Wij rijden met de big-apples op 3-3,5 bar, afhankeliojk van belading, en ik met 4 bar (47 mm) op de speed-pedelec. Ik weeg zelf 95 kg.
Het is misschien aan de hoge kant en eea hangt van de fiets en het gebruik af, maar als je er aan de andere kant zo weinig in doet, dus onder de 3 bar, vervormt de band behoorlijk, heb je flink meer rolweerstand en trapt en stuurt het gewoon niet strak. En 4-5 bar is comfortabel genoeg, zeker als ik het vergelijk met mijn racefiets waar 8 bar in de bandjes moet.
Ik doe ±4,5 bar in 35mm band en weeg 100+. In voorste band meestal niet meer dan 4 bar overigens. Als er belading bijkomt, max 11kg, dan gaat achter naar ±5 bar.

In 50mm (en 40mm) banden doe ik (iets) minder.
Ik heb 28” wielen, en daarop 50 mm Almotion banden. Met lichte bagage (-7kg) en zelf 85 kg wegende, heb ik vooraan 3 bar en achteraan 3,5. Ik vind ze soepel en licht lopen, en merk niks van vervorming of onscherp stuurgedrag. Ik ga experimenteren met vooraan nog wat minder druk, om te zien of ik lichte trillingen op ruwe asfalt (het overgrote deel van mijn woon-werk verkeer) kan elimineren. Ik ben daar erg gevoelig voor, ik gebruik bv ook handschoentjes met gel, en stuur staat relatief al wat hoger. Ben benieuwd of het helpt. Mijn Trek MTB met verende voorvork is hierin toch wel veel beter.
bast1aan schreef:Het is misschien aan de hoge kant en eea hangt van de fiets en het gebruik af, maar als je er aan de andere kant zo weinig in doet, dus onder de 3 bar, vervormt de band behoorlijk, heb je flink meer rolweerstand en trapt en stuurt het gewoon niet strak. En 4-5 bar is comfortabel genoeg, zeker als ik het vergelijk met mijn racefiets waar 8 bar in de bandjes moet.
8 bar is veel, zeker voor jouw gewicht.

Ik krijg het gevoel dat je je banden echt veel te hard oppompt en je daardoor comfort oppofferd en er nagenoeg geen rolweerstand bij wint.

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/
The biggest surprise of all our testing (above) was this: For supple tires, pressure makes little difference in performance. We tested three Vittoria tires (Rubino, CX clincher, CX tubular; all 25 mm wide) and found that the supple CX models roll as fast at 70 psi as they do at 130 psi. (For the rest of the world, that is 5 bar and 9 bar.)

The reason is simple: Higher pressure decreases the energy required to flex the tire. Less energy is lost due to internal deformation (hysteresis). But higher pressure increases the losses due to the vibrations of bike and rider. More energy goes to suspension losses. The two effects cancel each other. Whether you pump up your supple tires super-hard or ride them squishy-soft, they have the same resistance.
Veel te harde banden zie ik eigenlijk net zo vaak als te zachte banden. juist bij mensen met mooi materiaal komt het voor dat ze rondrijen op knalharde bandjes.
loknor schreef:8 bar is veel, zeker voor jouw gewicht.

Ik krijg het gevoel dat je je banden echt veel te hard oppompt en je daardoor comfort oppofferd en er nagenoeg geen rolweerstand bij wint
Ik heb diverse drukken geprobeerd. Soms domweg uit luiheid, omdat ik te lang mijn banden niet heb opgepompt.
7 bar heeft proefondervindelijk de voorkeur voor 25mm banden en mijn gebruik cq gewicht, op langere ritten over slecht wegdek zou 6 bar mss beter zijn. Onder de 6 bar mag absoluut niet vanwege kans op snakebites, die je bv kan oplopen op die opstaande betonranden. Als ik de banden oppomp tot 8 bar zijn ze na twee week onder de 7 bar. Ik pomp mijn banden eens per 2 a 3 week op. Dus ik vind oppompen tot 8 bar een prima keus.

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

The biggest surprise of all our testing (above) was this: For supple tires, pressure makes little difference in performance. We tested three Vittoria tires (Rubino, CX clincher, CX tubular; all 25 mm wide) and found that the supple CX models roll as fast at 70 psi as they do at 130 psi. (For the rest of the world, that is 5 bar and 9 bar.)

The reason is simple: Higher pressure decreases the energy required to flex the tire. Less energy is lost due to internal deformation (hysteresis). But higher pressure increases the losses due to the vibrations of bike and rider. More energy goes to suspension losses. The two effects cancel each other. Whether you pump up your supple tires super-hard or ride them squishy-soft, they have the same resistance.
Een opmerkelijk resultaat. Ik ben wel benieuwd naar de omstandigheden waarbij die tests gedaan zijn. Ik kan moeilijk geloven dat een 25mm band op 5 bar net zo snel is als op 9 bar, nog los dat op 5 bar je band in no time stuk gaat door stootlekken. Het is ook tegenstrijdig met de vele bandentests die Wim Schermer heeft gedaan afgelopen 10 jaar, waaronder met meetkarren (met persoon) en een pendel (gewicht 80kg als het ik me goed herinner). Veel Schwalbe en af en toe Continental, Vredestein, en kleinere merken. Zijn die zo anders dan die Vittoria's? Of is er zo'n groot verschil tussen 28" en 26"/20"?
Uit de tests van Wim Schermer[*] is wel een trend te zien dat grofweg:
- smalle banden, 23-28mm, qua rolweerstand een optimale druk hebben tussen de 8 en 10 bar
- 32-40mm banden tussen de 6 en 7 bar
- 45-50mm banden tussen de 4 en 5 bar
- 55-60mm banden tussen de 3,5 en 4 bar.

De optimale drukken komen grotendeels overeen met mijn eigen ervaring. (waarbij je terrecht kan afvragen hoeveel subjectieve comfirmation bias daar in zit)
die ervaring speelt vooral als de band te lage druk krijgt de fiets idd behoorlijk trager wordt. vooral te merken op langere ritten van >60km.
bv 35mm kojak die onder de 5,5 bar komt, 50mm big apple die onder de 4 bar komt, 23mm schwalbe one die onder de 6,5 bar komt. Vooral bij stugge banden (waar de Big Apple Plus er een van is) speelt dit verschijnsel extra snel.

De tests zijn grotendeels gedaan op vrij goede kwaliteit asfalt. Als je veel grof asfalt rijdt kan de optimale druk natuurlijk lager zijn. Feit blijft natuurlijk dat je met smalle banden je druk minder goed kan verlagen dan met brede banden, omdat de vervorming van smalle banden en dus ook de rolweerstand dan snel toeneemt. En dat dus op grof asfalt brede banden gewoon een veel betere keus is. Voor de rolweerstand dan. Want de luchtweerstand van brede banden is vooral op racefietsen weer een ander aspect van belang.

*: link naar de tests van Wim Schermer:
Grafiek 20" uit dit artikel
grafiek uit 2010 voor 26" banden uit dit artikel