Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur gps - Forum Wereldfietser

Levensduur gps

De laatste maanden heeft mijn gps (Garmin Etrex 30) regelmatig last van vastzittende knoppen. Het begon in september met de inzoomknop, die na het indrukken pas na enkele uren opnieuw ingedrukt kon worden. Later kwam er weer wat beweging in. Sindsdien veert de knop na het indrukken nog maar beperkt terug, blijft dieper in het apparaat steken en laat zich nog maar net voldoende indrukken om te kunnen gebruiken.
In oktober bleef ook de uitzoomknop een tijdje steken. Die is later wel weer teruggesprongen in de oorspronkelijk positie en laat zich nu weer goed bedienen.
Ik vermoed dat mijn Etrex 30 na bijna 5 jaar gebruik versleten is. Wel ziet het apparaat er beter uit dan de Etrex Legend HCx, die ik hiervoor 4 jaar lang gebruikt heb: van dat apparaat bleven de knoppen het goed doen, maar raakte het rubberen omhulsel aan de zijkanten los.

Is het normaal dat een gps na nog geen 5 jaar (wel veel gebruikt) aan vervanging toe is?
Ik zou willen van niet maar ik ben bang van wel.
Veel elektronische apparaten hebben een levensduur van 5 jaar. Is het niet voor de hardware dan is het wel voor het operating system en de software.
Bij mijn gps 62st kwamen er na drie jaar gaatjes in het rubber omhulsel. Drie jaar vomd ik ook wel erg kort. Maar bij Waypoint kon ik voor €110 een vervangende refurbished exemplaar aanschaffen, bleek gewoon een splinternieuwe te zijn.
Gebaseerd op deze pagina zou je ook met Garmin contact op kunnen nemen; dat is denk ik sowieso een goed idee, bedrijven laten weten dat je niet tevreden bent met de levensduur, misschien veranderd er dan wat.
Een klein signaal vanuit de andere hoek: Ik gebruik mijn Garmin Edge 705 dagelijks 1 uur, in gelijk welke weersomstandigheid...en dat sinds 2009 (8 jaar dus). Ik ben er twee maand geleden (tijdelijk) mee gestopt omdat de vergrendelingsknop van de klikbevestiging op het stuur afgebroken is (tweede keer in de 8 jaar - ik had 1 reserve). Voor de rest is het rubber omhulsel na een jaar of 6 ook versleten geraakt ter hoogte van de knoppen. Ik heb dat opgelost met doorzichtige kleefband. Niet mooi, maar he, het werkt! :-). Dus nu moet ik gewoon nog eens een nieuwe stuurbevestiging kopen en de GPS zal weer worden gebruikt.
Mijn GPS 60Cx is nu ongeveer 8 jaar oud en letterlijk de hele wereld over geweest Op de motor, fiets, schaats, kajak en te voet. Ik weet niet hoe vaak mee op m'n bek gegaan, kopje-onder; zon, regen, ijs en modder meegemaakt. En dan al die trillingen... :shock:

Eén van de knopjes deed een poosje moeilijk maar de laatste tijd (klop-klop) gaat het weer goed. De rubbere mantel om de antenne heen begint wat haarscheurtjes te tonen. Hij ziet er ook wel uitgedroogd uit. Daar zou het dus wel eens mis kunnen gaan, lekkage of zo. Ik hou het goed in de gaten.

OK, hij's traag geworden, kan maar 20 stuks 500p-tracks aan. Da's wel eens lastig. Maar ik wil nog lang geen nieuwe, het oude baasje doet het nog prima :wink:
Bij mijn GPSMAP 62s is na 5 jaar het zwarte rubber doorgesleten bij de aan/uit knop. Als daar het rubber weg is, is daarachter meteen de elektronica zichtbaar, dus hij is dan niet waterdicht meer. Ik wijt het aan onder meer de inwerking van zweet.
Was bij mij ook zo.
Bij mij na ca 5 jaar begint het stickie van de etrex 30 af en toe kuren te vertonen.
Mijn eTrex 20 van ongeveer 4 jaar oud ziet er uiterlijk nog netjes uit. Wel ging hij afgelopen zomer soms zomaar, ineens, uit. Als ik hem dan weer aan zette ging hij verder alsof er niks gebeurd was. En nee, het lag niet aan de batterijen. Tijdens ons vierdaagse fietstochtje afgelopen herfstvakantie is het niet eenmaal gebeurd.
Volgens mij heb ik mijn 60Csx nu zo’n 10 jaar. Het rubber, dat volgens mij niet direct iets te maken heeft met de waterdichtheid, is er op punten wel af. De haarscheurtjes bij de antenne herken ik. Maar hij blijft het maar doen en ik heb geen reden voor een nieuwe.

Grootste probleem dat ik had was toen ik hem drie dagen had. Toen had ik het voor elkaar gekregen om de software die de satellieten vindt, te verwijderen door een foutieve knoppencombinatie in te drukken. Dat was ff stressen.
Peter, ik heb dat met mijn etrex ook af en toe. Ik controleer dan of het kaartje nog goed in het sleufje zit en deze vergrendeld is. heb gemerkt dat die af en toe voor Houdini speelt. Misschien is dat bij jou ook het geval.
Inge1 schreef:Misschien is dat bij jou ook het geval.
Ik heb dat inderdaad ook wel eens gehad, alleen ging hij toen niet uit, maar toonde gewoon geen kaart (en wel het spoor :-) )
Maar ik sluit niks uit, dus ik zal er in het vervolg nog beter op letten.
(Overigens vind ik het een tamelijk wrakke constructie, de manier waarop dat kaartje bevestigd zit.)

Peter
PeterVanRijn schreef:
Inge1 schreef:Misschien is dat bij jou ook het geval.
Ik heb dat inderdaad ook wel eens gehad, alleen ging hij toen niet uit, maar toonde gewoon geen kaart (en wel het spoor :-) )
Maar ik sluit niks uit, dus ik zal er in het vervolg nog beter op letten.
(Overigens vind ik het een tamelijk wrakke constructie, de manier waarop dat kaartje bevestigd zit.)

Peter
Ik heb dat ook wel eens gehad. Meerdere keren op 1 dag in Zuid Limburg. Kwestie van opnieuw opstarten.

Ik dacht eerst dat het aan hoogspanningsmasten lag (waar ik toen net langs- of onderdoor fietste). Maar later las ik dat het blank sceeenprobleem zou liggen aan een fout in de kaart of track, waar dat apparaat blijkbaar niet mee om kan gaan.

Perfect is zo n Etrex niet, maar er valt mee te leven.
keesswart schreef:
wo 29 nov, 2017 18:15
De laatste maanden heeft mijn gps (Garmin Etrex 30) regelmatig last van vastzittende knoppen. Het begon in september met de inzoomknop, die na het indrukken pas na enkele uren opnieuw ingedrukt kon worden. Later kwam er weer wat beweging in. Sindsdien veert de knop na het indrukken nog maar beperkt terug, blijft dieper in het apparaat steken en laat zich nog maar net voldoende indrukken om te kunnen gebruiken.
In oktober bleef ook de uitzoomknop een tijdje steken. Die is later wel weer teruggesprongen in de oorspronkelijk positie en laat zich nu weer goed bedienen.
Inmiddels heb ik deze gps weer uit de kast gehaald omdat nu ook zijn opvolger, een Etrex 30x, hapert. Ditmaal geen vastzittende knoppen maar een defecte usb-poort. Wanneer ik het toestel met een usb-kabel aansluit op een pc, wordt het niet herkend. Het apparaat is met geen mogelijkheid meer in de modus 'mass storage' te krijgen. En wanneer ik de kabel aansluit op een stroombron, blijft deze alleen contact maken zolang de gps en de kabel zonder enige beweging op een tafel liggen. Er is dan maar een klein stootje nodig om de stroomtoevoer te verbreken, zoals het geval is wanneer het apparaat tijdens het fietsen gevoed wordt door een Zzing (een soort accu die energie opslaat uit de naafdynamo).
Ik heb het ook met een half dozijn andere usb-kabels geprobeerd, maar met geen enkele kabel ging het goed. (De laatste 8 à 9 jaar heb ik bij elke Garmin die ik heb gebruikt, al heel wat usb-kabels moeten vervangen. Geen enkel snoer hield het een heel jaar uit, maar nu lijkt de usb-poort het te hebben begeven. Het lijkt wel of kabel en poort elkaar langzaam opeten.)
Geladen met batterijen werkt alles nog goed, behalve dus de data-overdracht. Dat laatste lukt alleen nog draadloos tussen de Etrex30 en de Etrex 30x.

Aangezien ik deze Etrex 30x in december 2017 gekocht heb, heb ik hem teruggebracht naar de winkel om hem onder garantie te laten repareren of te vervangen. Dat kan wel 6 weken duren, zodat ik me nu weer moet behelpen met mijn Etrex 30 uit 2012, waarvan de in- en uitzoomknoppen stuk zijn.
Met dat apparaat ben ik op de Fiets- en Wandelbeurs nog even naar de kraam van Garmin/Waypoint gegaan, in de hoop dat ik daar iemand zou treffen die mij kon vertellen of het euvel met die knoppen nog zonder veel kosten te verhelpen is. Daar werd ik echter niet wijzer. Ik kreeg een folder van Waypoint met het advies om naar een van hun winkels te gaan en het probleem daar nog eens aan te kaarten (voor mij is het dichtsbijzijnde filiaal van Waypoint in Moordrecht; dus heb ik mijn Etrex 30x destijds niet daar gekocht, maar in een filiaal van een naar een knaagdier genoemde winkelketen op slechts 5 minuten lopen van mijn woning. Een winkel waar ik lang niet altijd vind wat ik zoek, maar waarvan ik wel graag wil dat die - bij gebrek aan beter - blijft bestaan).

Teleurgesteld door de suffe reactie in de stand van Waypoint keerde ik maar weer terug naar mijn informantentafeltje op de beurs, waar het niet erg druk meer was. Daar besprak ik het knoppenprobleem nog even met de informanten die naast mij zaten. Zij kenden het probleem en hadden dat ooit provisorisch verholpen met stukjes gum en binnenbandplakkertjes.

De volgende dag was ik zwaar verkouden en leek het me geen goed idee om nog een middag in die treurige daglichtloze hal van de Jaarbeurs te gaan zitten en daar virussen te gaan verspreiden. (Misschien heb ik daar vorig jaar wel het virus opgelopen, dat me toen tot Pasen heeft verhinderd om een zin uit te spreken zonder hoestbui te krijgen.) In plaats daarvan heb ik thuis de vastzittende knoppen op mijn Etrex 30 onder de loep genomen.
Eerst heb ik stukjes van de beschermlaag, die toch al beschadigd was, boven de in- en uitzoomknoppen verwijderd.

Afbeelding

Niet gehinderd door die beschermlaag blijken deze knoppen nog prima te werken. In- en uitzoomen gaat feilloos door er met een pen of schroevendraaier op te drukken. Om er ook met mijn vingers bij te kunnen komen, moet de vrijgekomen ruimte boven de knoppen weer opgevuld worden. Het lijkt me best lastig om een goed passend stukje uit een gummetje snijden, dus ga ik op zoek naar andere vulmiddelen. Uiteindelijk vind ik tie wraps waarvan de kopjes goed lijken te passen. Ik vul er de holtes voor de knoppen mee, druk er op met mijn vinger en concludeer dat het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik ze heb afgedekt met fietsbandpleister, kan ik de knoppen echter niet meer goed indrukken. Ik vervang de bandenplakkers door stukjes duct tape, maar die blijven niet goed zitten.

Afbeelding

Uiteindelijk blijkt Tear-Aid (type A) met een subliem plakvermogen en een goede waterdichtheid de beste vervanging van de verwijderde coating te zijn. Ondanks het laagje Tear-Aid zijn de knoppen nog goed bedienbaar.

Afbeelding
Mooi opgelost!
Ik ga dit bericht offline bewaren voor wanneer mijn 30x aan de beurt is....
Heb je enig idee van het aantal dagen gebruik dat deze apparaten het bij jou uithouden?
Ik zit na iets minder dan een jaar tegen de 100 dagtochtjes, maar gebruik het apparaat alleen om de tracks bij te houden en om op cruciale plekken even op de kaart te kijken, bijvoorbeeld "of het weggetje dat ik IRL zie op de kaart doorloopt naar iets waar ik naar toe zou willen". Verder blijf ik er vooral af.
Goed gedaan, ik houd dit bij.
Dat is een toffe oplossing! Goed gedaan Kees - ga ik bewaren
Leon schreef:
di 19 mar, 2019 16:27
Heb je enig idee van het aantal dagen gebruik dat deze apparaten het bij jou uithouden?
Met mijn fietstochtenadministratie kan ik een schatting maken van het aantal tochten dat ik met mijn Etrexen gemaakt heb. Ik noteer namelijk sinds mijn eerste grote tocht (dat was op mijn 13e) alle fietstochten van minimaal 50 km (later ook kortere etappes, wanneer die een schakel in een meerdaagse fietsreis zijn).

Mijn eerste apparaat (Etrex Legend HCx) heb ik gebruikt van fietstocht 1171 t/m 1428. Dat zijn 257 fietsdagen plus een onbekend aantal wandeltochten en kortere fietsrondjes. Alles bij elkaar circa 300 dagen. Deze Etrex is nog steeds te gebruiken zolang het niet hard regent, want het rubberen omhulsel zit niet vast meer en begint te scheuren.

Mijn tweede apparaat (de Etrex 30, die ik nu zelf opgelapt heb) heb ik gebruikt van fietstocht 1429 t/m 1774. Dat zijn 345 fietsdagen plus een onbekend aantal wandeltochten en kortere fietsrondjes. Alles bij elkaar circa 400 dagen.

Mijn derde apparaat (de Etrex 30x, die ik teruggebracht heb bij de dealer) heb ik gebruikt van fietstocht 1775 t/m 1951, dus 176 fietsdagen plus een onbekend aantal wandeltochten en kortere fietsrondjes. Alles bij elkaar pakweg 200 dagen.