Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of niet Tubeless? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of niet Tubeless?

Iedere oplossing die meer weegt als 2 binnenbanden lijkt me niet zinvol, of zie ik iets over het hoofd?
Bert van Sprang schreef:Iedere oplossing die meer weegt als 2 binnenbanden lijkt me niet zinvol, of zie ik iets over het hoofd?
Of je nu een sigg fles meezeult of de tire booster, ... dan denk ik niet dat je iets extra mee zeult.
Hoi marco,
Ik fiets al 10 jaar met tubeless. Oooi begonnen met MTB dan op forensfiets. Toen ik techniek goed beheerst heb alle onze vakantiefietsen naar tubeless gegaan.

Ik neem 2xCO2 patronen en een reserve band - nooit gebruikt. Soort van verzekering. Misschien 2 CO2 patronen voor 2 jaar en 4 vakantiefietsen is milieuvriendelijker dan een pomp. :-)

Voordelen hebben Koen&Sam en Shane al uitgelegd.

PS: Het moeilijkste te monteren band was een Almotion TL-easy - Dat was niet easy :-)
Om binnen-en buiten banden en velgen voor de auto's met machines te monteren was erg lastig. Omdat geheel automatisch uit te voeren is Tubeless ontwikkeld.
Is dat de drive van de fietsen industrie om ons aan de tubeless te willen hebben. Wellicht dat de fietsen industrie een thuiskomer kan ontwikkelen. :lol:

En die PET flessen is best aardig maar wat als de buitenband niet goed in de hiel zit. Weer de fles oppompen? Is te doen met een voetpomp maar in het veld met je handpompje. Of er nog een tyre booster tegenaan gooien.
Als je ervaring hebt met tubeless autobanden weet je dat het soms best lastig kan zijn om met perslucht de hiel van de band behoorlijk te laten sluiten.
miro schreef: Ik neem 2xCO2 patronen en een reserve band - nooit gebruikt. Soort van verzekering. Misschien 2 CO2 patronen voor 2 jaar en 4 vakantiefietsen is milieuvriendelijker dan een pomp. :-)
Zo heb ik altijd een kettingpons bij me. Onervaren als ik was ga je van huis en je ketting breekt. Sindsdien altijd bij me. Zelf, nok nok, nooit meer nodig gehad maar twee keer iemand zijn ketting kunnen repareren.
Hoi,

Sinds lang rijd ik op de MTB al met tubeless Schalbe banden op daartoe speciale geschikte Mavic velgen.
Wel met een anti-lek middel daarin want de nieuwe banden zijn van zichzelf ook poreus en moeten ook gedicht worden.
Tot tevredenheid en sowieso tot nu toe weinig lekke banden gehad.
Het monteren van een nieuwe band is echter door de krappe hieldraad zelfs met compressor en heel veel zeepsop / glijmiddel nauwelijks te doen.
Daarom monteer ik eerst een paar dagen een binnenband, breng deze goed op spanning en als de hieldraad van de nieuwe buitenband na een paar dagen wat is uitgerekt haal ik de binnenband eruit en is de tubeless montage veel gemakkelijker (wel met compressor).
Daarna door het ventiel vullen met anti-lek vloeistof.
Eventueel kun je onderweg grote lekken nog dichten met zgn. pluggen.... http://sahmuraisword.nl/

Sinds een jaar rijd ik ook op de racefiets op tubeless wielen met dus tubeless tubes ....
Voor wat de montage betreft van de nieuwe tubes geldt hetzelfde verhaal als voor de nieuwe MTB banden.... eerst een paar dagen binnenbandje erin.....wegzetten en na een paar dagen wachten een nieuwe montagepoging wagen.

Voor mijn Santos vakantiefiets waag ik me in verweggiestan nog niet aan tubeless.... zou eerder een anti-lekmiddel in de binnenband aanbrengen.

Groet, Gerard
Ik had juist begrepen dat CO2 en anti-lek vloeistof (latex) niet samen gaan.

Groet, Tom
Co2 en antilekvloeistof mag inderdaad niet samen, en wie 7 bar druk op een Cola-fles wil zetten mag dat van mij doen maar ik doe niet mee...

Ik krijg die 40mm Allmotions er ook alleen maar op met de compressor EN met het ventiel verwijderd, en dan moet ik heel snel het ventiel erin steken want anders springt de band weer naar het midden van de velg. Maar een pluspunt is wel dat de banden minder druk verliezen dan ik met mijn binnenbanden.

Overigens heb ik ook een totaal hopeloos oud verduurd kruiwagenwiel, dat steeds in twee dagen afliep, een tweede leven kunnen bezorgen met die antilekvloeistof. Staat nu al 2 maanden hard...
PS Ik heb die Allmotion 40mm vouwbanden ook al op een andere fiets gemonteerd, met binnenbanden, en dat was evenmin een pretje, daar heb ik ook Schwalbe bandenmontage vloeistof en de compressor nodig gehad om ze correct op de velg te krijgen. Ik heb het idee dat dit gewoon banden met een hele nauwe tolerantie zijn. Tubeless zijn ze in ieder geval makkelijker te monteren.

Marco, als je Tubeless Ready velgen hebt, zou het geen probleem mogen zijn om ze op de luchthaven terug op te pompen met een ietwat degelijke pomp.

Een deel van mijn "probleem" zijn de oude velgen, het andere deel van het probleem, het geknoei met ventielen en antilekvloeistof hoop ik op te lossen met milKit ventielen.
gios schreef:Of je koopt een tubeless pomp. Weegt wel 450 gram, maar past in je tas.

https://www.sks-germany.com/en/scopeofa ... beless-en/
Dit is een reservoir dat je thuis moet oppompen en dus maar 1 keer kan gebruiken...
bdr schreef:
gios schreef:Of je koopt een tubeless pomp. Weegt wel 450 gram, maar past in je tas.

https://www.sks-germany.com/en/scopeofa ... beless-en/
Dit is een reservoir dat je thuis moet oppompen en dus maar 1 keer kan gebruiken...
Da's niet handig. Gaan we verder zoeken...
Koen & Sam schreef:...is eigenlijk niets meer dan een sign water bottel, maar dan met een speciale dop. Die heb ik standaard liggen, maar dat ik er nog nooit op ben gekomen om die dan te gebruiken als waterfles...
Ben wel benieuwd of de draad werkelijk gelijk is. Heb je het al eens kunnen proberen?

Als het past zou een grotere Sigg waterfles dezelfde hoeveelheid lucht kunnen geven bij lagere druk. Dan kan een goed mini pompje voldoende zijn. Ben benieuwd.

Frank
:oops: Hoe snel een discussie kan verouderen ( :D), blijkt ook nu weer.
Gisteren dacht ik nog dat CO2 niet samen kan gaan met anti-lek middelen, inmiddels al op verschillende websites en fora gelezen dat het dus wel kan. Onder andere SKS maakt er zelfs specifiek melding van.
Hoop dat ik niemand op het verkeerde been heb gezet.

Groet, Tom.
Travelmaster schreef:Het kan voorkomen dat je de hieldraad met een vloerpomp niet in de hieldraad geploot krijgt. Dat is wel een voorwaarde voor luchtdicht krijgen. Je hebt dan al gauw een compressor nodig, met je handpompje gaat het zeker niet lukken. Dat is dus niet veranderd.

Het ontslaat je ook niet van de verplichting een biba mee te nemen - zijn latexgevulde biba’s niet een beter idee?
Ik heb 1000km met latex binnenbanden gereden. Ervoor veel lek en erna niet meer tot de laatste dag toch lek. Ik dacht het gaatje te plakken maar bij het oppompen gingen vele lekjes die ik nooit heb gemerkt want die intussen door latex gedicht waren weer open. Dat viel niet meer te plakken dus moest ik alsnog een gewone binnenband erin doen. En dus toch ook plakspullen meenemen.
Kortom bij elke tubeless oplossing moet je eigenlijk een reserveband en plakspullen meenemen. Het gedoe met de pomp weerhoud me nog steeds van tubeless van huis gaan.
Tsja, het was een idee - ik heb zelf geen ervaring met latexbiba's. Ik zou op fietsvakantie nou niet graag tubeless gaan rijden. Als het idee is om snakebites tegen te gaan, denk ik dat een andere remedie beter is: hogere bandenspanning of rijstijl aanpassen. Tubeless rijden heeft juist zijn voordelen als je een lagere bandenspanning kunt benutten, dat lijkt me in dit geval niet opgaan.
Ik wil het feest niet bederven, maar alles overziend vraag ik me af voor welk probleem "tubeless" precies een oplossing is. Ik lees over gedoe met hoge druk pompen, vieze prut in je banden, moeizaam banden op-en af de velg etc. Wat was er ook weer mis met het oude systeem?
In mijn ervaring (geen binnenbandloze ervaring overigens) niets. Sporadisch een lekke band, even plakken en weer verder, heb je meteen een pauze.
Tijdens mijn zoektocht op het internet over dit onderwerp kom ik heel verschillende meningen tegen, bijvoorbeeld een filmpje van het Engelse GCN waar men er weinig van merkt, van de voordelen van tubeless.

En de vergelijking met autobanden bijvoorbeeld; waarom gaat daar geen latex in? Dat is gewoon (lage druk, ik doe het wel eens met de gewone fietspomp) pompen en rijden. Wellicht doordat de autoband een veel sterkere (lekbestendige) constructie heeft? Ik zie zelf kortom geen redenen om te switchen, waar het de fiets betreft.
Ik ga met Georg mee. De voordelen van tubeless wegen voor mij - zeker bij vakantiefietsen - niet op tegen de genoemde nadelen. Wat voor mij dan zwaar weegt is dat als het nadeel zich voordoet (bv. je krijgt tubeless band niet op spanning) in verweggistan dit gelijk ook een showstopper is. Want met platte band is niet te fietsen. Geen tubeless voor mijn vakantiefiets dus. Misschien ga ik op de racefiets wel tubeless proberen, ik ben wel nieuwsgierig.
Nog bedankt voor alle input overigens.
Zet tegenover GCN een filmpje van GMBN en je krijgt weer heel andere inzichten.

Voor mijn MTB's ben ik om. Ik heb een stuk meer grip dankzij de lagere spanning waarmee ik kan rijden, en daarmee ook een tikje meer comfort (niet noemenswaardig), en bijkomend voordeel is de zelfdichtende eigenschap van de latex bij een lek. Dat heeft mij al meerdere keren geholpen.

Voor wat betreft de autoband-opmerking: die systemen bestaan ook, je hebt dan een speciale velg met een speciale rand, en de spaakgaten zijn ook afgedicht. Je hebt dan dus al een compleet luchtdichte velg. De banden die daarop worden gemonteerd, UST-banden, zijn echter zeer zwaar (want degelijk) en worden bij mijn weten nagenoeg alleen gebruikt in downhill.

Nogmaals: de enige issues die ik lees zouden snakebites zijn, en ik ben er niet van overtuigd dat tubeless gaan dat zou oplossen.

Maar misschien dat TS zijn huidige overwegingen nog eens kan delen?
Eevn een vraagje: zo'n tubeless velg heeft kennelijk geen gaten voor de spaken. Hoe (her)spaak je dan een wiel?
Volgens mij draai je speciale nippels met loctite van buitenaf (naafkant) in de velg. Daarin komen dan weer normale nippels waarin de spaken komen. Ofzo. Dat valt op het interwebs vast wel te vinden.