Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of niet Tubeless? - Forum Wereldfietser

Wel of niet Tubeless?

Hoi mensen,
De afgelopen periode hebben we met de Schwalbe Smart Sam gefietst. Fantastische band. Top voor onverhard en rijdt nog prima op het asfalt. We rijden de 27,5" versie.
Binnenkort gaan we door een 'dorenrijk' gebied fietsen. Om die doorns een beetje de baas te kunnen denken we erover om tubeless te rijden. Lekken worden bij deze banden vanzelf opgevuld.
Vroeger was het nogal een gedoe om de banden goed op te pompen. Je had een krachtige pomp nodig.

Mijn vraag is: wie heeft ervaring met tubelesss banden tijdens het maken van een (lange)fietsreis en kan zijn ervaringen delen.
201711 Portugal 073.JPG
Door de "dorenrijk gebieden" zou ik niet meer zonder willen.
Tot nu toe 3 vakanties gedaan met "ghetto tubeless"
-klein 1500km van de Transandalucia route
-Offroad Nederland-Basel klein 1000km
-Race across South Africa 2300km

Als ik echt lang en ver weg zou gaan zou ik nu tubeless rijden tot dat het niet meer ging...(sealant op of zo?)

Alleen zijn 27,5" binnenbanden nog niet in elke land te krijgen.
Het kan voorkomen dat je de hieldraad met een vloerpomp niet in de hieldraad geploot krijgt. Dat is wel een voorwaarde voor luchtdicht krijgen. Je hebt dan al gauw een compressor nodig, met je handpompje gaat het zeker niet lukken. Dat is dus niet veranderd.

Het ontslaat je ook niet van de verplichting een biba mee te nemen - zijn latexgevulde biba’s niet een beter idee?
Je kan ook een band met antileklaag zoals de schwalbe marathon of de almotion overwegen. Er bestaan nogal wat plus-varianten in varierende diktes, met goede rolweerstandeigenschappen.

[edit] ah, de Smart Sam heeft al zo'n antilek laag. Verwacht je dat die te dun is voor de doornen?

Als de tubeless je teveel bezwaren lijkt heb je ook antilekvloeistoffen voor in binnenbanden zoals van Bike-On.
Een nadeel van die vloeibare middelen om kleine lekken te stoppen is dat als het gat te groot is je de band niet meer op de traditionele manier kan plakken, een nieuwe biba is dan de enige mogelijkheid. (Of is dat inmiddels achterhaald?) (geen ervaring zelf hiermee)
_Peter_ schreef:Een nadeel van die vloeibare middelen om kleine lekken te stoppen is dat als het gat te groot is je de band niet meer op de traditionele manier kan plakken, een nieuwe biba is dan de enige mogelijkheid. (Of is dat inmiddels achterhaald?) (geen ervaring zelf hiermee)
Zoiets schijnt wel te werken >> http://sahmuraisword.nl Je kan ook een plakkertje aan de binnenkant van je band doen, gat dicht naaien etc etc. Youtube zal wel vol staan met oplossingen. Is wel allemaal gedoe uiteraard....
Als je tubeless echt niet meer verder kan rijden door te grote nagels, danneem je toch gewoon een reserve binnenland mee en leg je die er in. Probleem opgelost.

De Smart Sam, wat een enorm zwaar rollende band. Zelf IJsland mee gedaan en mijn verdict is nooit meer, dan rolt de Nobby Nic een heel stuk lichter, deze heeft geen antileklaag, maar aangezien je tubeless rijd kan je die best missen hoor. Door die antileklaag van de Smart Sam hef je het voordeel van tubeless rijden nagenoeg op.

Tweede hulpmiddel bij tubeless rijden is een tubeless repair kit, dan herstel je de band een beetjes vergelijkbaar als een autoband.
Nu ik er zo over nadenk denk ik dat het nadeel is van die antileklagen dat ze niet geschikt zijn voor lage druk, zoals je vaak doet bij een MTB band. De Schwalbe Marathon en Almotion moet je op fors hoge druk zetten anders gaat die stugge antileklaag zich wreken en loopt de band extra zwaar. Eenmaal op hoge druk lopen die banden prima licht, maar daar heb je voor MTB gebruik natuurlijk weinig aan.
bast1aan schreef:Nu ik er zo over nadenk denk ik dat het nadeel is van die antileklagen dat ze niet geschikt zijn voor lage druk, zoals je vaak doet bij een MTB band. De Schwalbe Marathon en Almotion moet je op fors hoge druk zetten anders gaat die stugge antileklaag zich wreken en loopt de band extra zwaar. Eenmaal op hoge druk lopen die banden prima licht, maar daar heb je voor MTB gebruik natuurlijk weinig aan.
Klopt niet volledig voor de almotion, deze loopt enorm licht zelfs met de dunnere antileklaag. Ook tubeless, de mijne staat momenteel op 1,8 bar tubeless en blijft mooi vlot bollen. Deze hoef je echt niet hoog te zetten. De gewone marathon mondial daarentegen is in mijn ogen net als de smart Sam niet gemaakt voor tubeless, ze hebben beiden ook een veel te stijf karkas of rubber compound. Maar inderdaad vaak merk ik zelf ook dat de meeste antilekbanden niet optimaal zijn voor het tubeless rijden, ik zie daar ook het nut niet echt van in dan om tubeless te gaan rijden.
Dank voor alle mooie ervaringen/input.
@Koen&Sam, voornaamste voordeel voor ons zou kunnen zijn, het voorkomen van shake bites. Het is inderdaad zo dat de banden van nu ontzettend veel beter zijn dan vroeger. Kon mij nog herinneren dat onze eerst tocht door Afrika vooral een bandenplakkerfestijn was. Een jaar later met de Marathons XR's (1995) was het ploeteren door de doorns in Tanzania al een heel stuk plezieriger. Maar de combinatie van bagage op je fiets met een lekkere zachte band kan ervoor zorgen dat je toch iets meer protectie nodig hebt. In combinatie met de vele doorns lijkt ons tubeless wel wat. Op MTB en Racefiets is het al meer een gemeengoed. Nu op een wereldfiets wellicht.
Koen & Sam schreef: Klopt niet volledig voor de almotion, deze loopt enorm licht zelfs met de dunnere antileklaag. Ook tubeless, de mijne staat momenteel op 1,8 bar tubeless en blijft mooi vlot bollen. Deze hoef je echt niet hoog te zetten.
ik lees op dit forum ook andere verhalen, o.a. hier. Zelf verglijkbaar, de 40-622 almotion, met binnenband, op mijn toer/stadsfiets, pomp ik iig boven de 4 bar als ik verder fiets dan een kort ritje naar de stad. Zie voor de grap eens de test met verschillende drukken voor deze band op bicyclerollingresistance.com
Maar inderdaad vaak merk ik zelf ook dat de meeste antilekbanden niet optimaal zijn voor het tubeless rijden, ik zie daar ook het nut niet echt van in dan om tubeless te gaan rijden.
Tubeless rijden scheelt ook weer aanzielijk in rolweerstand. De binnbenand heeft daar behoorlijk negatieve invloed op. Ik heb mijn marathon plus in ieder geval met extra light binnenbanden gemonteerd om die reden. Latex biba's schelen ook enorm maar zijn voor normaal gebruik niet handig.

Hoeveel het dan daadwerkelijk scheelt is natuurlijk wel de hamvraag. Volgens sommige rolweerstandmetingen in ieder geval aanzienlijk, waarden als 15% minder rolweerstand met een extra light butyl biba vs normale butyl biba met een Schwalbe Ultremo racebandje, maar dat zal ook weer van druk, soort band, wegdek en temperatuur afhangen.

Groeten, Bastiaan
Ik wil het topic niet kapen, maar kan iemand mij uitleggen hoe dat eigenlijk werkt, tubeless? Worden lekkages door vloeistof in de band gedicht? Dat is toch het ei van Columbus, niet? Als het zo simpel is, waarom rijden we niet allemaal tubeless? Immers, blijkbaar een lichtere band die ook nog beter rijdt. Of gelden er nog nadelen aan tubeless? Bijvoorbeeld in relatie tot vakantiefietsen (zie vraag topic starter)? Ik hoor graag.
Hoi Blijdatikfiets,
Wellicht dat dit je op gang helpt.
Een van de redenen waarom niet iedereen tubeless rijdt is omdat het relatief nieuw is. De MTB markt loopt vaak wat voor op de vakantiefietsmarkt. Daarnaast is voor veel vakantiefietsers ook niet de noodzaak om met hele zachte banden te rijden als je alleen over asfalt fietst.
Pas de laatste maanden komen er meer tubeless banden oud e markt waar vakantiefietsers wellicht ook baat bij hebben.
Marco Meijerink schreef:Een van de redenen waarom niet iedereen tubeless rijdt is omdat het relatief nieuw is.
Het valt daarbij ook niet mee om tubeless te gaan fietsen als je velgen er niet geschikt voor zijn. Dus dan kan het alleen als je nieuwe velgen koopt. De meeste mensen kopen alleen nieuwe velgen met een fiets er aan vast. Op die manier verandert er niet snel veel.
Er zijn ook wel serieuze nadelen zoals dat je met een reisformaat pompje een lege band niet meer opgepompt krijgt. Al met al lijkt me het vooral voor veel mensen pas nuttig als de kans op lekrijden echt minimaal is geworden en je minimaal een jaar zonder onderhoud kan. De kans op defect dat je een fietsenmaker nodig hebt is dan net zo groot als voor andere dingen.
Verder het gedoe met vloeistof enz. Vraag me zelf ook nog af hoeveel die vloeistof invloed heeft, de keer dat ik met antilekvloeistof in m'n band reed was die niet vooruit te branden, totdat ik er nieuwe binnenband in deed zonder vloeistof (N=1 maar toch).
Leon schreef:Het valt daarbij ook niet mee om tubeless te gaan fietsen als je velgen er niet geschikt voor zijn. Dus dan kan het alleen als je nieuwe velgen koopt. De meeste mensen kopen alleen nieuwe velgen met een fiets er aan vast. Op die manier verandert er niet snel veel.
Tenzij er dan weer velgremmen gebruikt worden ;) die zijn op den duur toch wel versleten voor de rest van de fiets als je serieus wat kilometers maakt. Overigens hoorde ik dat je ook veel bestaande velgen geschikt kan maken voor tubeless, speciale velgtape ofzo?
bast1aan schreef:Er zijn ook wel serieuze nadelen zoals dat je met een reisformaat pompje een lege band niet meer opgepompt krijgt.
Dat is inderdaad een groot probleem. Wij hebben dit voor gehad in Roemenië en ik kreeg met geen moeite van de wereld de band terug op de velg. Natuurlijk hadden we een reserve binnenband bij, dus we zijn niet gestrand maar het is wel vervelend.

Er is wel een oplossing in zicht: de tubeless booster van milKit. Dit is een drinkbus die je op druk kan zetten met een pomp om dan de band in één keer op te pompen. Ik heb meegedaan aan de kickstarter (https://www.kickstarter.com/projects/16 ... ss-booster ), en zal laten weten of dit een oplossing is als de tubeless booster toekomt.
bast1aan schreef: Overigens hoorde ik dat je ook veel bestaande velgen geschikt kan maken voor tubeless, speciale velgtape ofzo?
De fiets die bij ons tubeless staat is een +/- 15 jaar oude Koga van mijn vrouw. Ik heb de bestaande velgen afgeplakt met Velo BC luchtdichte tape en Schalwbe's antilekvloeistof (= Stan's No Tubes) gebruikt. Allmotion 40mm banden.

Overigens was het lek in Roemenië niet veroorzaakt door een fit maar wel door langzaam aflopen van de band via de rimtape, die verschoven was bij montage van de band. Die tape is dus niet goed genoeg, de meeste mountain-bikers gebruiken Gorilla ducktape. Als mijn vrouw de band niet samengeknepen had waardoor de seal tussen band en velg verbrak, had ik hem probleemloos kunnen blijven oppompen.

Het is wel zo dat echte tubeless ready velgen twee kleine bobbels hebben op het velgbed waardoor de band, als hij eenmaal op zijn plaats gesprongen is, niet meer van de velgrand wegschiet als de druk wegvalt. Dat is bij die oude velgen dus niet het geval, de band springt onmiddellijk naar het midden van de velg.

Ik heb ook problemen met het dichtlopen van de ventielen. Ik hoop dat de milKit ventielen beter zijn.

Op zich heb ik het idee dat die tubeless technologie nog in zijn kinderschoenen staat. Ik heb dat toegepast bij de fiets van mijn vrouw omdat zij geen banden kan plakken, laat staan binnenbanden vervangen.
Goede input. Dank.
Dat is inderdaad een issue.
Voor het vliegen de band leeg laten lopen, band loopt van de velg en ergens in donder Afrika middenin de nacht op een klein vliegveldje je tubeless band op moeten pompen met een handpompje en de band niet in de velg krijgen. Ik zie een stroom scheldwoorden opkomen 8) . Heeft iemand dit meegemaakt en kunnen oplossen?
Als je iets van 1bar nog in je band laat dan lijken de banden leeg bij inspectie maar dan blijven je banden op hun plek zitten.

Andere oplossingen.

-Op pompen bij een benzine station
-Co2 patronen
-" DIY tubeless pump" https://www.youtube.com/watch?v=Pa4gP5wGN4w (ik heb wel eens overwogen om dit te combineren met een (pet)waterfles, misschien dat een Sigg/brandstof fles een beter oplossing is maar dan is het wat zwaarder....)
Je kan de Schwalbe tubeless tire booster gebruiken, is eigenlijk niets meer dan een sign water bottel, maar dan met een speciale dop. Die heb ik standaard liggen, maar dat ik er nog nooit op ben gekomen om die dan te gebruiken als waterfles... slim gezien Shane :D


Ik laat ze af tot 1 bar en het verschil met een niet tubeless band of een tubeless band valt dan eigenlijk niet op bij die dikkere banden. Nooit commentaar of opmerkingen over gekregen, ze hebben er zelfs de laatste keer aan gevoeld en zeiden ze van al ja die staan toch plat :D
Of je koopt een tubeless pomp. Weegt wel 450 gram, maar past in je tas.

https://www.sks-germany.com/en/scopeofa ... beless-en/