Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff en temperatuur - Forum Wereldfietser

Rohloff en temperatuur

Beste fietsers,

morgen ben ik van plan een lange fietstocht in Limburg te maken.
Is dat een (on)verstandig plan als je weet dat ik gewone olie (dus geen winterolie) in mijn Rohloffnaaf heb zitten?

Hans
Het enige waar ik weleens last van heb is dat de binnenkabel vast gaat zitten in de buitenkabel.
Van de Rohloff-site:
The Rohloff SPEEDHUB 500/14 is filled with an all-season oil. This oil copes with a large temperature range ensuring that expedition cyclists will not experience any oil viscosity related issues.
We hebben er met -21 graden mee gefietst, geen problemen mee gehad.
Gewoon doen,

Het zal misschien iets zwaarder lopen, en iets minder soepel schakelijk maar werkt verder prima. Bij langdurig gebruik in de kou of bij extreme koud (denk aan onder -20 of zo) is het aan te raden om de olie te verdunnen met spoel olie (50/50).

Als je fiets eenmaal buiten is, is het handig om het niet meer binnen te doen tot dat je tocht voorbij is, anders heb je kans op condens in je kabels, en deze vocht gaat weer vriezen als je buiten komt, daarna is het lastig schakelijken/remmen :wink:

AfbeeldingArctic sunrise