Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt drive alleen maar voordelen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Belt drive alleen maar voordelen?

Voor een topic dat opent met ' Belt drive alleen maar voordelen? ' blijkt in ieder geval dat het allemaal wat genuanceerder ligt :wink: Dat blijkt volgens mij ook uit een statement van een van de 'duurdere segment vakantiefiets'-producenten (idworx) die toch niet bepaald bekend staat als een conservatief fietsenbouwer en het er nog steeds niet zo mee eens is (maar toch gezwicht is, want ja de markt... :lol: )

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van wat je nu precies zoekt in een fiets.
Stadjer schreef:
wo 07 mar, 2018 14:23
Waar ík op doelde - en daar gaat het in deze topic over - zijn de efficiency verschillen tussen ketting en riem. En dan vooral na enig gebruik.
Vertel want ik heb eigenlijk alleen een aantal berichten/tests gezien waaruit blijkt dat een riemandrijving (ook na verloop van tijd) minder efficient is dan een kettingaandrijving?
Matthieee schreef:
wo 07 mar, 2018 14:35
Vertel want ik heb eigenlijk alleen een aantal berichten/tests gezien waaruit blijkt dat een riemandrijving (ook na verloop van tijd) minder efficient is dan een kettingaandrijving?
Dan heb ik andere berichten gelezen. Testresultaten van riemaandrijving na enig gebruik zijn voor zover ik weet niet bekend. Is natuurlijk ook lastig objectief meten. Aangezien jij zo overtuigd bent van je gelijk: bron? Ik ben (oprecht) benieuwd.

Laat ik het bij m'n eigen ervaringen houden: zogezegd heb ik een fiets met Rohloff en riem. Circa 3500 km gefietst, waarvan ca. 2000 km in terrein. Ik ervaar geen efficiency verschillen tov toen de fiets nieuw was, integendeel zelf. Mijn huidige fiets loopt gevoelsmatig soepeler/lichter dan mijn vorige fiets met ketting en derailleur.

Hoewel Gates - volgens mij - nog altijd afraadt om een riem in het terrein te gebruiken, denk (ervaar) ik dat het juist daar op z'n best is.
Stadjer schreef:
wo 07 mar, 2018 15:05
Hoewel Gates - volgens mij - nog altijd afraadt om een riem in het terrein te gebruiken, denk (ervaar) ik dat het juist daar op z'n best is.
Dat lijkt me gewoon een geval van indekking, iets waar Amerikanen nog meer rekening mee moeten houden dan hier in Europa vanwege de aanklaag sfeer daar.
Kijk een kettingproducent raad ook af om een ketting in de regen of tijdens sneeuw te gebruiken ivm pekel en roestvorming. Maar bij goed onderhoud zullen beide systemen het waarschijnlijk goed doen. Voor mij lijkt de riem onderhoudsarmer, de overige verschillen vind ik persoonlijk minder interessant. En ik ben iemand die het wel mooi vind op een fiets. Hoewel ik nog altijd licht twijfel tussen beide systemen neig ik nog altijd naar de riem op dit moment.
Eric Schuijt schreef:
di 06 mar, 2018 19:50
Met een derailleur-fiets kun je de hele wereld mee rondfietsen.
Heb je meer geld (ervoor over) dan koop je een fiets met Rohloff en/of Pinion.
Als je dan toch 3500/4500 voor een fiets betaalt, dan kan die paar honderd euro voor een riem er ook nog wel bij.

Zo werkt het in de praktijk. En net als met de Rohloff toentertijd zijn er nu ook weer mensen die hun afschuw over dit nieuwe product uitspreken. En vaak zijn het dan fietsers (m/v/genderloos) die het geld niet voor een Rohloff hebben, laat staan een riem.
En zo wordt iemand zonder de dure moderne snufjes weer neergezet als een armoedzaaier met weinig geld. Door dit soort beinvloeding gaan mensen zich onderscheiden van anderen. Ze willen tenslotte het "beste" voor zichzelf en zeker niet als armoedzaaier overkomen. Gewoon hele simpele commerciele economie.

Je koopt niet iets duurs omdat het beter is. Je koopt het omdat het je een beter gevoel geeft. Daarom zie je ook zoveel dikke puffende mannetjes met dikke buikjes op dure racefietsjes met precies dezelfde reclameshirtjes als hun idolen. Ze wanen zich even een held.
Maar laten we wel wezen, even los van “de kift” die wordt aangehaald: soms ís duurder ook gewoon beter.

De Lidls van tegenwoordig bepalen gelukkig vaak genoeg het tegendeel.
Inderdaad, soms is duurder beter, maar vaker wil de verkoper je laten denken dat duurder beter is en daarom is het fijn als hier veel gebruikservaringen worden geplaatst en de achtergrond van degene die deze gebruikservaring plaatst duidelijk is. (Iedere euro die ik niet uitgeef aan mijn uitrusting, kan ik uitgeven aan fietsen!)
Stadjer schreef:
wo 07 mar, 2018 15:05
Vertel want ik heb eigenlijk alleen een aantal berichten/tests gezien waaruit blijkt dat een riemandrijving (ook na verloop van tijd) minder efficient is dan een kettingaandrijving?
Nou om heel eerlijk te zijn denk ik dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uit maakt; die paar metingen die er gedaan zijn, zijn schijnbaar in het voordeel van de ketting; zie bijv. hier. Voor een naaffiets zou het me eigenlijk niet zo heel veel schelen. Maar goed, als ik 4-5000 euro te besteden heb aan een vakantiefiets koop ik dus een derailleurfiets (zie signature :wink: ).
Zelf heb ik een fiets met ketting en Wim een fiets met riem, wat ik ' grappig' vind is dat wanneer mijn ketting geluid maakt, we denken " die moet zo even gesmeerd worden" terwijl wanneer de riem geluid maakt er meer ergernis en frustratie is omdat die eigenlijk stil hoort te zijn.

Persoonlijk hou ik het bij ketting. ( en derailleur )
Heb sinds kort santos met rohloff naaf en ketting. Fiets nog steeds met mijn oude fiets.

Als ik heel eerlijk ben dan denk ik wel eens: waarom kocht ik ook alweer een santos met rohloff naaf?

Vlak bij mijn huis fietste ik tegen een hoge helling op. Het schakelen met de rohloff gaat dan wel makkelijker dan een derailleur.

Maar met de derailleur fietste ik ook probleem loos over al heen.

En, geen ruzie meer maken. Ieder mens heeft zijn eigen werkelijkheid.

Mario
Ik ben blij dat ik de hele dag lekker buiten en weg ben geweest en nu pas alle berichten heb gezien, wederom helaas uitmondend in een felle contra-strijd. Ook jammer dat dit steeds weer uit dezelfde hoek komt.

On topic: "Belt drive alleen maar voordelen? " met als afsluiting "Wat is jullie mening en ervaring m.b.t. belt drive?"

Door mensen om een mening te vragen komen er reacties waar je inhoudelijk niets mee kunt en ontstaat er vervolgens alleen maar een hevige strijd, waarbij helaas harde woorden vallen en mensen worden beledigd, (valselijk) beschuldigd en worden geschoffeerd.

Ik roep dan ook iedereen op om vooral de ervaring met de belt drive te delen (ongeacht of je nu als gebruiker wel of niet gesponsored wordt door welk fietsmerk dan ook, het gaat immers om de belt drive en niet om de fiets/het merk van de fiets).

Graag vooral de ervaringen blijven delen!
Edwin* schreef:
wo 07 mar, 2018 23:58
Ik ben blij dat ik de hele dag lekker buiten en weg ben geweest en nu pas alle berichten heb gezien, wederom helaas uitmondend in een felle contra-strijd. Ook jammer dat dit steeds weer uit dezelfde hoek komt.

On topic: "Belt drive alleen maar voordelen? " met als afsluiting "Wat is jullie mening en ervaring m.b.t. belt drive?"

Door mensen om een mening te vragen komen er reacties waar je inhoudelijk niets mee kunt en ontstaat er vervolgens alleen maar een hevige strijd, waarbij helaas harde woorden vallen en mensen worden beledigd, (valselijk) beschuldigd en worden geschoffeerd.

Ik roep dan ook iedereen op om vooral de ervaring met de belt drive te delen (ongeacht of je nu als gebruiker wel of niet gesponsored wordt door welk fietsmerk dan ook, het gaat immers om de belt drive en niet om de fiets/het merk van de fiets).

Graag vooral de ervaringen blijven delen!
Oh ja, voordat er gedacht wordt dat mijn ervaringen met de belt drive gebaseerd zijn op het in bezit zijn en in gebruik hebben van een bepaald merk fiets (het merk wat voor veel heftige reacties zorgt), mijn vrouw rijdt op een ander merk.
Op mijn fiets zit de CDC riem en op die van mijn vrouw de CDX. Tot nu toe hebben we gelijke ervaringen en die zijn tot nu toe alleen nog maar positief. We hebben beiden nog geen negatieve ervaringen opgedaan met de belt drive.
De vraag is nog: zijn we eerlijk genoeg tegen onszelf om te bekennen dat we een verkeerde keuze hebben gemaakt als we er zoveel geld voor hebben neergelegd? Of wimpelen we de kleine ergernissen weg? Voor wat betreft een Rohloff met riem weet ik dat niet, die heb ik niet.

Een vergelijking gaat misschien een beetje op als ik kijk naar mijn MTB’s. Ik heb een 2x10 en een 1x11. 1x11 wordt voorgeschoteld als onderhoudsarm, makkelijk, minder kans op schakelissues enzovoort. Allemaal waar, maar stiekem lever je qua bereik wel weer in ten opzichte van 2x10. En slechts met wat kunstgrepen is dat weer te benaderen. Het zij zo, maar laat ik dan de eerste zijn om toe te geven dat ook met 1x11 het niet alles goud is wat er blinkt.
Pffff... ik heb het topic opgeschoond van alle berichten die niet aan de forumregels voldoen. En die niet op de vraag van de TS ingaan. Dit zijn voornamelijk persoonlijke aanvallen en off-topic berichten. Daarnaast hebben een aantal mensen een PB van mij gehad. Als je dan vindt dat iemand die gesponsord wordt niet mag reageren, doe dat dan in een ander topic. Sowieso kunnen meningen over elkaar via een PB.

Het ging de laatste tijd zo goed. Maar dit ontspoorde weer compleet. Kijk nog eens naar de forumregels. En dan met name het onderdeel 1. En als je dan denkt dat iemand onterecht reageert, stuur ons dan even een PB. Dan kunnen we het meteen oppakken. Want elke reactie op een persoonlijke aanval zal je dieper in de schuttersputjes trekken.

Door deze ontsporing heb ik me wel een paar dingen voorgenomen:
- Ik ben een beetje klaar met een aantal mensen die alleen aan (negatieve) stemmingmakerij doen. Ik zat ik het poldermodel met overleg enzo, maar daar stop ik mee. Er gaat, zonder pardon of bericht, meteen de snoerschaar in.
- En ik ben een beetje klaar met de hetze tegen Santos. en nee, ik heb geen Santos en ik wordt ook niet gesponsord door Santos. Maar er zijn een paar anti-Santos mensen die elke gelegenheid aangrijpen om hier tegen te ageren terwijl dit niet bij andere merken gedaan wordt. (Er is zelfs een M-gineering topic ?!) en daarmee de stemming op het forum negatief beïnvloeden.

Heb je problemen met onze acties dan kun je reageren in het mopperator topic. Verdere bijdragen aan dit topic die van het onderwerp afwijken worden zondermeer verwijderd.
Dank je moderator.

Weer ontopic: ik lees veel over riemen die herrie maken. Levert dat problemen op (mensen zijn eerder ongerust dan met een ketting die herrie maakt) en wat is er aan te doen? Siliconenspray (speciale of standaard)?
Mag ik eens een poging doen voor een pro en cons lijstje? Uit ervaring. Dan kan iedereen daarna zelf bepalen welke pro en cons voor hem/haar belangrijk is:

cons:
riem is niet makkelijk verkrijgbaar
riem kan piepen na lang gebruik, vooral in woestijn situaties
riem is duur

pro:
lange levensduur, schat 4 keer langer dan ketting
rekt niet uit, extra opspannen met de excenter zoals bij een ketting is niet nodig
schoon, geen vette/vieze handen
onderhoud onderweg is bijna niet nodig


@Fedor: bij geluid (kan voorkomen in droge, zanderige omstandigheden) riem schoonmaken met water en een doekje. Dan is het meestal opgelost. Ik zelf spuit de riem een keer per jaar in met siliconespray.
Fedor schreef:
vr 09 mar, 2018 20:25
Dank je moderator.

Weer ontopic: ik lees veel over riemen die herrie maken. Levert dat problemen op (mensen zijn eerder ongerust dan met een ketting die herrie maakt) en wat is er aan te doen? Siliconenspray (speciale of standaard)?
Mijn actie plan zou zijn: uitlijning van voor en achtertandwiel controleren. Ervan uitgaande dat je een eccenter hebt, kan je deze iets verschuiven (als de uitlijning niet goed is).
Riem schoonmaken met water en borstel (soms blijft er zand ed aan de riem plakken hetgeen een snerpend langs de flens geeft)
Mijn riem begon geluid te maken doordat er te weinig spanning op zat. Nu de spanning weer goed is een heerlijke stille riem. Ik merk bij mijzelf dat ik gevoelig ben voor bijgeluiden. Het maakt mij onrustig tijdens het fietsen. Wil dan snel uitzoeken wat de oorzaak is.
Peter_K schreef:
di 06 mar, 2018 22:46
Dus als je de riem niet gebruikt moet hij in de originele (onbeschadigde) verpakking opgeborgen worden (lees: niet opgerold in je fietstas)! :twisted:
Hoe zit het dan met die riem-bewaarblikken? En hoe krijg je de riem daar dan in?
Fedor schreef:
za 10 mar, 2018 08:40
Hoe zit het dan met die riem-bewaarblikken? En hoe krijg je de riem daar dan in?
De Engelse term daarvoor is Coiling en Uncoiling


Begin op 0:56 of gebruik deze link.

Veel aandacht voor het uitrollen, het oprollen gebeurt binnen een seconde...
Fedor schreef:
za 10 mar, 2018 08:40

Hoe zit het dan met die riem-bewaarblikken?
En om de prijs en gewicht van een bewaarblik uit te sparen heb ik een tip uitgevoerd die elders ooit op het forum werd gegeven: vacuüm laten verpakken door je lokale slager. Dat is stevig plastic dat niet snel lek raakt en redelijk vormvast door het vacuüm.