Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt drive alleen maar voordelen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Belt drive alleen maar voordelen?

Kijk dat is nog eens een mooie tip.

Ik ben zelf gisteren op bezoek geweest bij een fietsfabrikant die behoorlijk pro-ketting is. Erg leuk en interessant, maar ik had mezelf eigenlijk al overtuigd een riem te nemen, nu twijfel ik weer. Met name het puntje "veel naspannen (wekelijks?)" was iets wat ik eigenlijk weinig tegenkom. Nu begrijp ik wel dat alle onderdelen van een fiets bij tijd en wijle wat liefde en aandacht nodig hebben. Maar ik wil eigenlijk iets op mijn fiets zetten waar ik weinig omkijk naar heb. Als de keuze wekelijks smeren of wekelijks na-spannen is (ketting of riem) schiet ik natuurlijk op en ben ik alsnog iedere week bezig.

Dus de concrete vraag aan mensen die al riem rijden, is zo vaak naspannen nodig? Of is dat iets dat eens per maand/half jaar/nooit nodig is? De bijgeluiden kwestie bij diverse weersomstandigheden laat ik even buiten beschouwing. Alvast bedankt voor reacties.
Een kritisch verhaal over de belt drive, gebaseerd op ervaringen van Idworx, is hier te vinden. Waarom deze fabrikant desondanks toch fietsen met riemaandrijving is gaan aanbieden, wordt hier uitgelegd.

Voor Idworx zou het economische zelfmoord zijn om niet in te spelen op de vraag naar riemaandrijving. Dat geldt niet voor een kleine fietsenbouwer zonder personeel, die de vraag naar kettingfietsen al amper aankan. Marten Gerritsen (M-gineering) liet zich in 2010 op zijn prikbord (doorscrollen naar "M-Gineering goes Ferrodrive, exit for Gates") kritisch uit over belt drive: Oftewel de Gates tandriem met carbonvezel is aardig, maar alles bij elkaar zijn de voordelen niet groot genoeg om de nadelen op te heffen. Voordelen zijn er natuurlijk, want een ketting die je zonder aarzelen beet kunt pakken is best handig, en als je normaal fietst is het mooi stil en soepel zonder vervaarlijk gekners als je weer eens een modderbad moet nemen. Maar de nadelen zijn ook niet mis. De aandrijving functioneert alleen als de voor en achter tandwielen 100% uitgelijnd zijn en blijven. Dus alle lagers moeten in nieuwstaat zijn en je moet een loodzware achtervork bouwen die twee keer zo zwaar en stijf en lomp is als je zou willen. Dan moet er nog een snubber op (lastig bij wiel uitbouwen) voorspanning in de riem (worsteling bij wielen steken) en als je in 'China' een tak in je aandrijving krijgt, heb je ook een probleem met alle specifieke onderdelen. De tandwielen zijn van aluminium, en ze demonteren bij een Rohloffnaaf is ook niet echt opgelost. Een modder en ijsmix vulling in de holtes van de achtertandwielen valt ook tegen en het systeem kost klauwen vol geld. En had Carbondrive een jaar geleden nog geen enkel idee hoe je een fiets moest bouwen en moest je het zelf maar uitvinden, nu je het uitgevonden hebt komen ze zelf met eisen aanzetten en moet je een frame bij hun laten certificeren of voor nog een boel geld bij hun meetspullen aanschaffen. Ik ga niet afwachten of ze volgend jaar weer wat erbij verzonnen hebben, het eerste verlies is het kleinst.

Een leuke kettingkast ontwikkelen lijkt nu weer een stuk aantrekkelijker, en dan blijft de aandrijving ieder geval in Verweggistan wel Idiotensicher

Continental heeft ook verstand van tandriemen. Zij gebruiken een grotere steek (14mm) en grotere tandwielen, waardoor het doorslippen minder is en de riemspanning minder kritisch is. De riem wordt voor en achter tweezijdig geleid, en is door de glasvezel wapening robuuster (wel iets minder stijf, maar carbon kunnen ze ook. Het achtertandwiel is prozaisch opgelost, dat past zo altijd. Goedkoper gaat het uiteraard niet worden, waarom zouden ze.

En in 2015 (doorscrollen naar "Nog een Amerikaanse Product designer!"): Gates komt met nieuwe tandwielen, die langer mee moeten gaan. Want tot hun verbazing kwamen ze er achter dat mensen er mee gingen fietsen: Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year.
Maar ze gaan er nog steeds van uit dat normale klanten niet fietsen: Gates isn't launching these due to any lack of durability on the regular CDX sprockets. Typical CDX customers have no need to order EXP!


De riemaandrijving is nog niet uitontwikkeld. Er zal nog wel wat aan verbeterd worden, er zullen meer fabrikanten komen en er zullen misschien ook goedkopere uitvoeringen komen. De verkrijgbaarheid wordt misschien ook wat beter, al heb je dan nog altijd het probleem dat een riem van merk A niet past op een tandwiel van merk B.

De ketting is wel uitontwikkeld. Veel beter zal de ketting niet meer worden. Slechter kan natuurlijk wel, door kettingen nog dunner te maken, zodat er nog meer kransjes in een cassette van een derailleursysteem gepropt kunnen worden.
Ik rij nu al jaren met een CDC riem, voornamelijk woon werk (17KM heen en 19 terug) en dat het hele jaar door. HET grote voordeel is dat je er weinig aan hoeft te doen. Met mijn eerste riem deed ik zo'n 17 a 18 duizend kilometer en toen was ie wel op. De riem bleef niet meer netjes zitten en maakte best wel een irritant geluid. Ik rij nu op mijn tweede riem en in het begin was ie heerlijk stil.Nu de riem al tegen het einde van zijn levensduur zit (denk ik...) is het irritante geluid wel weer terug. Dit betekent voor mij dat ik de riem met siliconen spray moet inspuiten. Ik heb het idee dat ik dit nu wat vaker moet doen dus ik verwacht dat ik dit jaar wel weer een nieuwe riem zal aanschaffen. Ik heb wederom niks bijgehouden maar het zal ongeveer weer rond de 18000 KM zitten. Met spray is de riem ook lekker stil, maar ja: "wel smeren".

De riem maak ik zelden schoon en dat wordt nu natuurlijk verergerd door de spray. Al mel al is "het verhaal van de witte broek" natuurlijk een flauwekulletje. In de herfst/winter ziet mijn fiets er regelmatig "gezandstraald" uit. Behalve de spray dus, doe ik verder niets aan de riem. Een maal per jaar kijkt de fietsenmaker mij fiets na en die zal wel checken of de riemspanning nog klopt.
Travelmaster schreef:
do 08 mar, 2018 07:33
De vraag is nog: zijn we eerlijk genoeg tegen onszelf om te bekennen dat we een verkeerde keuze hebben gemaakt als we er zoveel geld voor hebben neergelegd? Of wimpelen we de kleine ergernissen weg?
Inderdaad bekend effect, als je iets hebt aangeschaft dan ben je er sowieso positiever over, je verteld niet graag dat je een verkeerde koop hebt gedaan.

Mijn eerste fiets met riem heb ik gekocht voor woon-werkverkeer en toen ik daar eenmaal op vakantie was geweest en ruim 1,5 jaar geen onderhoud had gehad heb ik een tweede fiets met riem gekocht, een fiets voor thuis en eentje voor op het station. Vervolgens een tweedehands met riem gekocht (meer versnellingen) en één van de andere twee verkocht.

Een kleine ergernis is dat de fiets met CDN riem soms, iets van een minuut wat geluid maakt dat daarna weer weg is.

De extra aanschafkosten: bij een nieuwe fiets €300 extra, plus de deltakosten tussen een compleet derailleursysteem (tandwielen, derailleur en ketting) versus een en een naafversnelling.

De onderhoudskosten (als je fiets het hele jaar dagelijks gebruikt) van een ketting worden naar mijn idee onderschat. Qua onderdelen kom ik denk ik uit de kosten maar belangrijker, er gaat ook beduidend minder tijd in zitten/de arbeidskosten voor de fietsenmaker zijn een stuk lager.

Voor een pure vakantie/mooi-weer fiets is een riem, net zoals een Rohloffnaaf overkill.
Als reactie op je vraag over het naspannen van een riem: daar kijk ik nooit naar om, dat gebeurt bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Bij onze twee fietsen was dat in vijf jaar pas 1 keer nodig. In die vijf jaar trapte ik zo'n 30.000 km weg. Overigens kijk ik verder ook nooit naar die riem. Mocht hij eens piepen (heel zelden, in mijn geval bij warm, droog weer in een stoffige omgeving) dat gaat dat wel over in de regen of een modderbad. Ik koos mijn fiets omdat ik geen onderhoud wilde plegen onderweg en daar houd ik me aan. Maar misschien ben ik niet exemplarisch.
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 13:08
Een kritisch verhaal over de belt drive, gebaseerd op ervaringen van Idworx, is hier te vinden. Waarom deze fabrikant desondanks toch fietsen met riemaandrijving is gaan aanbieden, wordt hier uitgelegd.
Een goed, maar overdreven verhaal uit 2009 toen de riem net was geïntroduceerd en bij lange na nog niet uitontwikkeld, laat staan dat er ervaring mee was.

Wat betreft de genoemde nadelen 1) en 3), Gates heeft geluisterd naar de markt en is van het CDC systeem overgeschakeld op het CDX/CDN systeem. Dat systeem heeft minder riemspanning nodig en kan grotere zijdelingse afwijking of hoekuitlijnfouten aan. Ook het laatste systeem van Continental heeft die voordelen. Als ik zie hoeveel fabrikanten fietsen met een riem leveren kan het ook niet (meer) zo zijn dat "Bij de serieproductie van fietsen is een bijna onhaalbare precisie vereist.". Een nadeel is wel dat het frame mogelijkheid moet hebben om de riem te verwisselen.

Wat betreft nadeel 2) "de riem eerder kan breken" vraag ik me echt af of de kans groter is dan die voor een ketting. Breken is ook alleen een probleem als dat gebeurt voordat de tandwielen of de riem versleten. Dat autofabrikanten weer van een riem op een ketting terug zijn gegaan kan kloppen, een ketting in een kettingkast is ook bijzonder duurzaam.
Continental heeft ook verstand van tandriemen. Zij gebruiken een grotere steek (14mm) en grotere tandwielen, waardoor het doorslippen minder is en de riemspanning minder kritisch is.
Toch, de eerste versie van Continental met Aramide-vezels was geen succes. Er is in 2016 een tweede versie van gekomen maar daar is denk ik nog niet veel ervaring mee om te zeggen dat dat een succes is.

Mee eens dat de riemaandrijving nog niet is uitontwikkeld, ik zag recent nog de Haberstock advanced belt drive, een systeem dat nog iets minder kritisch wat betreft spanning en uitlijning lijkt te zijn maar daar zijn helemaal geen ervaringen nog mee te vinden. Na wat verder rond zoeken zie dat systeem ook al minstens drie jaar oud is, met de verkoop lijkt het nog niet zo te lopen.

Wat betreft prijs en verkrijgbaarheid is de grootste vraag hoe de verkoopaantallen zich gaan ontwikkelen. Blijft het een nichemarkt of groeit het marktaandeel nog aanzienlijk. De langere levensduur is niet goed voor de aantallen.
daulagari schreef:
za 10 mar, 2018 15:27
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 13:08
Een kritisch verhaal over de belt drive, gebaseerd op ervaringen van Idworx, is hier te vinden. Waarom deze fabrikant desondanks toch fietsen met riemaandrijving is gaan aanbieden, wordt hier uitgelegd.
Een goed, maar overdreven verhaal uit 2009 toen de riem net was geïntroduceerd en bij lange na nog niet uitontwikkeld, laat staan dat er ervaring mee was.
Bij Idworx zagen ze toen de bui al hangen: dat potentiële klanten voor de concurrent zouden kiezen, die toen met het nodige trompetgeschal zo'n beetje het einde van de ketting had aangekondigd. Dus moesten ze een duidelijk ander geluid laten horen :wink:

Zie ook dit topic uit november 2016 over de CDC-CDX kwestie.
rockhopper schreef:
za 10 mar, 2018 12:56
Dus de concrete vraag aan mensen die al riem rijden, is zo vaak naspannen nodig? Of is dat iets dat eens per maand/half jaar/nooit nodig is? De bijgeluiden kwestie bij diverse weersomstandigheden laat ik even buiten beschouwing. Alvast bedankt voor reacties.
Naspannen is niet nodig. Sterker nog, dat kan niet eens. Een riem rekt niet uit. Bij mijn fiets met Rohloff en ketting is opspannen met de excenter regelmatig nodig. Niet veel werk maar toch. Zeker als je niet technisch bent is het wel een klusje. Onze fietsen met riem heb ik nooit nagespannen. Zie ook mijn pro en cons lijst paar posts terug.

@Arnob, volgens mij ben jij juist exemplarisch. Daar is dit soort ontwikkelingen ook voor bedoeld. Minder onderhoud, meer fietsen en ook iets meer geld. Iedereen mag voor zichzelf uitmaken waar de waarde ligt. Soms mis ik het sleutelen onderweg wel :D
Iedereen bedankt voor de reacties. Zeer gewaardeerd. Ik heb de knoop doorgehakt en ben voor de riem gegaan. Mocht dit tegenvallen kan ik gelukkig altijd nog terug naar ketting. Nu het lange wachten op de nieuwe fiets :D
Ook op mijn beurt wil ik iedereen bedanken voor jullie bijdragen hier.
Daar ik voor mezelf geen enkel voordeel kon vinden in zowel belt als naafversnelling ben ik voor de oudere beproefde techniek gegaan in de vorm van Ketting / derailleur systeem.
Na lang nadenken en forums afstruinen en fietsdealers opbellen , uiteindelijk mijn Idworx opinion toch maar met ketting bested.
Wat de doorslag was om bij ketting te blijven was de opmerking van mijn plaatselijke fietsdealer en grotere idworx dealer dat een aluminium voortse tandwiel al binnen 10000 km volledig opgereden was en uitgesleten met extra slijtage aan de belt.
Dure zaak gaf de handelaar toe.
Zelfs Gerrit gaf me de raad om bij de ketting te blijven bij de opinion.
Ook een nadeel vind ik dat Gates de alleenheerschappij heeft , wat dan weer ten koste gaat van prijszetting en
supply zekerheid in de toekomst
Mwah, ik voorzie ook niet direct dat Gates zomaar het loodje legt en dan nog je kan altijd terug naar een ketting.

Persoonlijk: Een beltdrive met Rohloff lijkt me wel prettig, maar het is nou ook weer niet alsof ik echt last heb van de ketting en het minimale onderhoud. Ik geloof best dat op de lange termijn het wel economisch is, maar de entree drempel is behoorlijk.

Het is allemaal prima en ik snap het direct als mensen het wel of niet kiezen. Hangt net van je prioriteiten en ruimte af.
loknor schreef:
di 13 mar, 2018 21:54
Mwah, ik voorzie ook niet direct dat Gates zomaar het loodje legt en dan nog je kan altijd terug naar een ketting.
Onafhankelijk van het product heb je maar één slechte management beslissing nodig om een bedrijf te laten verdwijnen. Nokia (nu weliswaar terug van weggeweest), Palm, Tulip, Saab, ... allemaal bedrijven met een product dat niet slecht was maar door verkeerde keuzes in geen tijd verdwenen. Dat die ketting optie er altijd is, is dus een goede zaak :-)
Dat waren toch wel heel erg kapitaal intensieve multinationals, in een krankzinnig competitieve markt en met noodgedwongen enorme leningen (standaard om cashflow schommelingen te effenen).

Uiteraard kan Gates ook wel zwaar in de schulden zitten, maar de vraag naar Belts lijkt me redelijk goed in te schatten en de concurrentie is nou ook niet echt moordend. Ook Gates kan omvallen, geen discussie, maar het is niet te vergelijken met de Computer/smartphone/automarkt.
Ik denk dat het risico van "die fietsen doen we erbij, laten we ermee ophouden" groter is dan dat het bedrijf er mee ophoudt / failliet gaat. De grootste winst en omzet (vooral omzet) wordt gehaald uit de auto en motor industrie. Daar kunnen die "paar" fietsen niet tegenop.

Maar een monopolie is nooit een goede situatie (behalve als je de eigenaar bent van deze monopolie) Helaas zal iedere nieuwe / andere speler op deze kleine fietsen markt wel weer met een eigen systeem aan komen zetten, niet uitwisselbaar met die van gates.

Ik heb met mijn riem keuze wel in het achterhoofd gehouden dat ik altijd terug kan naar ketting. Al hoop en verwacht ik dat het niet nodig gaat zijn en dat ik jarenlang plezier ga hebben van een onderhoudsarme riem
Leon schreef:
di 06 mar, 2018 12:46

Daarbij heb je meer kans op verlies door afbreukrisico: als er gedurende de levensduur iets gebeurt waardoor het geheel onbruikbaar wordt lijdt je een relatief groot verlies.
Dwz koop je een fiets van 1000 euro die 2 jaar mee moet gaan dan kun je maximaal 1000 euro schade lijden.
Koop je er een van 6000 euro dan moet die (houtjetouwtje) 12 jaar mee gaan, maar dan mag er de eerste 10 jaar niets gebeuren want anders haal je het laatste stukje, waarbij je hetzelfde risico loopt als bij de fiets van 1000 euro niet.
Dat is ook uit te leggen als: dure dingen maken grote zorgen.

En daarbij maak ik mijn ketting nooit schoon. Ik leg er gewoon op tijd een nieuwe op.
Als die fiets van 6000 euro je meer biedt aan comfort en mogendheden dan is dat ook wat waard. Anders kan je ook wel een fiets van 100 euro kopen en daarmee op vakantie gaan. (Doet me trouwens denken, kan je tijdens onderweg je vakantie 4 andere fietsen kopen, en het volgende jaar weer 5 ;-) )

Die fiets van 6000 euro is niet 5000 euro duurder alleen maar vanwege de riem.
Hans Keesom schreef:
do 15 mar, 2018 20:26
Als die fiets van 6000 euro je meer biedt aan comfort en mogendheden dan is dat ook wat waard.
:shock: Nu ben ik wel benieuwd in welke mogendheden je wél met een fiets van 6000 euro kunt fietsen, en niet met een goedkopere...

Carl
De prijs is niet het punt van discussie hier, ondanks dat het wel meetelt. Prijsverschil is een duidelijk voordeel/nadeel van een ketting/riem.

Het moge verder duidelijk zijn dat de meeste fietsen waar de optie riemaandrijving bij zit beginnen in het 2000 euro segment en hoger, iets wat ik persoonlijk zie als het duurdere segment al zal de gemiddelde wielrenner misschien hier weer om lachen.

Tot slot denk ik dat prijs vooral mee bepaald in welke mate je het fietsen beleeft, denk aan comfort, laag gewicht of weinig materiaalpech, speciale aanpassingen en esthetisch uiterlijk. Het zal denk ik geen enkele invloed hebben waar je wel en niet kan fietsen, al zijn erg dikke banden wel handig als je in mul zand fietst.
Carl schreef:
vr 16 mar, 2018 00:35
Hans Keesom schreef:
do 15 mar, 2018 20:26
Als die fiets van 6000 euro je meer biedt aan comfort en mogendheden dan is dat ook wat waard.
:shock: Nu ben ik wel benieuwd in welke mogendheden je wél met een fiets van 6000 euro kunt fietsen, en niet met een goedkopere...

Carl
Mijn zin begint met "Als" oftewel als jij vind dat een 6000 euro fiets je dat niet biedt, dan vooral niet kopen. ;-) Als je niet kunt uitleggen aan je zelf waarom die fiets 6000 euro waard is, dan is ie dat niet waard voor jou.
Carl maakt een grapje over mogendheden ipv mogelijkheden :D .