Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaastra Fyts: stuur - Forum Wereldfietser

Gaastra Fyts: stuur

Hallo,
Ik overweeg om een Gaastra Fyts met Rohloff-naaf te kopen.
Tijdens een proefritje met de fiets beviel deze me prima!
Mijn enige opmerking betrof het rechte ‘Gaastra Sport’ stuur, dat naar mijn eerste gevoel niet volledig paste bij de zithouding van een Gaastra. Misschien went dit wel, maar ik kan ook opteren voor het meer gebogen ‘Gaastra Comfort’ stuur. Met een gebogen stuur lijkt de fiets op een Idworx ER Comfort.
Welk type stuur zouden jullie me aanraden?
Ik ben van plan de fiets voor lichte trekkings te gebruiken met een beetje bagage, maar niet meer dan dat.
Bedankt, Adrie
Nogal voor de hand liggend: dat wat voor jou het beste aanvoelt.
Ik heb recent op mijn Heinzmann pedelec het rechte mountainbikestuur vervangen door eentje met een lichte hoek (pakweg 30°). Dat voelde veel beter aan. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een stuur met wat "back sweep" (bestaat daar een goed Nederlands woord voor?) maar inderdaad, ik zou kiezen wat voor jou het best aan voelt.

Hou er wel rekening mee, dat als je verder niet doet, dat een stuur met hoek wat dichter bij komt te staan en daardoor wordt de zithoek iets minder "sportief".
Vooral niet aan het merk vasthouden maar gewoon je fietsenmaker laten adviseren en een aantal stuurtjes uitproberen. Ik heb er wel een stuk of 12 getest voordat ik er een had waarmee ik helemaal tevreden was.
Kijk naast de verschillende sturen ook naar de stuurpen. Lengte/hoek hiervan kan ook al veel uitmaken voor de uiteindelijke houding.

Veel uitproberen dus :) Een fm met een meetfiets kan snel switchen tussen verschillende sturen.
Hallo,
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal de fiets nog testen met het gebogen stuur, handig dat de hoek van de stuurpen vlot verstelbaar is.
Gegroet, Adrie
Adried schreef:
do 29 mar, 2018 12:54
Hallo,
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal de fiets nog testen met het gebogen stuur, handig dat de hoek van de stuurpen vlot verstelbaar is.
Gegroet, Adrie
Jones H-Bar misschien.
daulagari schreef:
wo 28 mar, 2018 23:19
Hou er wel rekening mee, dat als je verder niet doet, dat een stuur met hoek wat dichter bij komt te staan en daardoor wordt de zithoek iets minder "sportief".
Of je neemt bijv. een Mary-bar, als je de nok niet wilt vervangen.
Zelf geen ervaring mee ,misschien wel te overwegen : de nieuwe flexbar advanced (van Idworx)
Misschien is jouw FM ook dealer van het merk Idworx en kun je zo’n stuur eens proberen.

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/flex_bars-nl
daulagari schreef:
wo 28 mar, 2018 23:19
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een stuur met wat "back sweep" (bestaat daar een goed Nederlands woord voor?) maar inderdaad, ik zou kiezen wat voor jou het best aan voelt.

Hou er wel rekening mee, dat als je verder niet doet, dat een stuur met hoek wat dichter bij komt te staan en daardoor wordt de zithoek iets minder "sportief".
Dat hangt er een beetje vanaf. Als er een "golf" in zit wordt hij niet (veel) korter), al komen veel van die sturen dan weer wat hoger uit door de golf. Het is een beetje zoeken, maar er zijn wel sportievere sturen met wat sweep, zonder dat je direct bij de exoten hoeft te kijken.

Zoals Rockhopper zegt, test er een stel. Mijn FM was hier heel erg behulpzaam in.
Het is meteen ook een goede graadmeter of je wat aan je FM hebt.
Overigens ben ik uiteindelijk op de flexbars die jumbo al noemde uitgekomen. (Nieuwe versie)
Mocht ik straks alsnog na levering van de nieuwe fiets er niet tevreden mee zijn kan het altijd geruild worden. Dat is service!
rockhopper schreef:
do 29 mar, 2018 21:56
Het is meteen ook een goede graadmeter of je wat aan je FM hebt.
Juist! Dat soort dingen is een enorme tegemoetkoming richting de adviesprijs.

Ik betaalde de adviesprijs, wat me zeker 200 euro scheelde.

Maar mijn FM ging samen met me door de dealer catalogi (dat is ook zo een half uur arbeid zonder dat ik hem daarvoor betaalde!) en samen selecteerden we een aantal sturen, welke hij liet komen en verving het standaard stuur kosteloos, net als geen arbeid voor monteren van een low-rider en zonder bezwaar monteren van een door mij meegenomen Specialized zadel en Ergons (je moet ze de kost geven die dat weigeren). En dan kan ik altijd binnenlopen voor een leenfiets of directe reparatie.

Ja, ik heb de luxe dat ik dat kan missen, maar die paar honderd euro leveren zoveel gemak op. Geen discussie, het wordt gewoon gedaan zoals ik het wil en indien binnen korte tijd.
Ik rijd met een Gaastra fyts 4.11 en had afgaande op bovenstaande reacties, graag geweten of de flex bars
de moeite waard zijn om te laten installeren op mijn 2 jaar oude Gaastra. Het lijkt me een leuke optie maar is het ook echt een surplus. Bovendien moet ik uiteraard mijn huidige ergon biokurk handvaten opnieuw laten monteren op het flex bars- stuur

Graag een reactie en alvast bedankt!
Mijn kristallen bol zegt dat je het stuur wel fijn gaat vinden.

Zonder gekheid, waarom overweeg je dit pas na 2 jaar? Ben je ontevreden met je huidige stuur? Wil je gewoon iets nieuws? Ben je bang dat je iets mist?

We kunnen hier natuurlijk niet bepalen hoe jij dat stuur gaat vinden, dus ik kan alleen zeggen dat je het zelf moet uitproberen en dan je eigen conclusie trekken, of niet als je ze te prijzig vind. Ik vind het zelf wel het geld waard maar het had niet meer mogen kosten.

Dat van die handvatten zal wel geen probleem worden lijkt me. Deze kan je in de regel altijd makkelijk van het ene naar het andere stuur plaatsen met een schroefje al ben ik niet bekend met jouw "biokurk" exemplaren (is er ook kurk die niet bio is dan?)
bart1965 schreef:
wo 04 jul, 2018 22:59
Bovendien moet ik uiteraard mijn huidige ergon biokurk handvaten opnieuw laten monteren op het flex bars- stuur
Wisselen van Ergon handvatten is 3 minuten werk. Bout los en loshalen. Heel anders dan gelijmde handvatten verwijderen ;)