Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium polijsten - Forum Wereldfietser

Aluminium polijsten

Als klassiek randonneurder houd ik van alu kleurige onderdelen. Moeilijk te vinden dezer dagen. Of ik zou al bij bv Velo Orange gaan shoppen...

Vandaag eindelijk mijn geliefde Koga Dali stuur 'gedaan'. Van korrel 120 naar 140 naar 400 naar 800 naar 1500 naar 2000 naar 2500, en dan machinaal polijsten. Ik heb ooit een stuurpen op dezelfde manier gedaan en die glimt na een dik jaar nog behoorlijk.

Maar ik zou het ook wel weer iets matter willen. Staalwol? Vim? Of gaat dat de vergrijzing aanwakkeren?

Bijlagen

Ik heb via Ebay trouwens nog een oude XT voornaaf gekocht.

Nu vraag ik me af: is het gepolijste alu van zo'n naaf nou van zo'n kwaliteit dat het na al die jaren nog glimt, of zit er toch een laagje van het een of ander op? Het ding heeft natuurlijk geen druppel regen gezien, maar het is ook zeker 20 jaar oud.

Bijlagen

Geanodiseerd. Aluminium wordt anders dof door een reactie met zuurstof, daar heb je geen water oid voor nodig.
JaapG schreef:
do 29 mar, 2018 19:02
Geanodiseerd.
Klinkt logisch, maar al die stuur- en zadelpennen, zijn die ook allemaal geanodiseerd? En deze naaf bijvoorbeeld? Polished alloy...
vaak zit er een laagje blanke lak overheen, maar zo strak dat je het eigenlijk niet kunt zien, pas als je gaat schuren merk je het
Mee eens. Reden hiervoor is o.a. dat niet alle aluminium anodiseerbaar is. En het kost geld.

In de retro-fietsen hoek wordt er aan oud alu (met krassen) vaak gepolijst, met als resultaat anodiserings- of verflaag weg. Autowas helpt dan de oxidatie te verhinderen, tenminste voor een paar weken/maanden.
Aluminium zal na het blank schuren vanzelf weer een oxidelaagje krijgen wat eigenlijk een beschermings laagje vormt tegen verdere corosie.
Om toch een beetje “glans” te houden kan je blank anodiseren of spuiten met blanke lak,maar op ten duur zal het toch weer doffer worden.

Dirk
Ik ben geen fan van (het zelf aanbrengen van) blanke lak op aluminium, heb te vaak gezien dat het oxidatie proces onder de laklaag toch door gaat, of dat de lak een gele glans gaat krijgen.
Ik ben wel gecharmeerd van Belgom Alu. Het is wat werk, maar dan ziet het er ook voor langere tijd goed uit.

Groet,
Tom.
Belgom is wat ik steeds tegenkom. Mijn metaalpoets laat toch wel een krasjes patroon zien. Hopelijk die Belgom niet.

Die polijst set van Wolfcraft maakt het echt chroom-achtig glanzend.

Vernissen ga ik echt niet doen.

Een vriend van me vertelde dat aluminium in verschillende kwaliteiten komt waarbij het ene eerder dof wordt dan het andere. Hij zei ook dat naven, zadel- en stuurpennen gegoten worden onder druk, waardoor het een dichter oppervlak heeft, dat ook een grotere glanshoudbaarheid heeft.
Verschillende legeringen, wat het vrijwel altijd zijn igv aluminium, hebben ook verschillende eigenschappen waaronder verschillende kristalstructuren wat daardoor andere oppervlakte-eigenschappen geeft. Daarbij is het niet zo dat een sterkere "betere" legering ook corrosievaster is. Integendeel, de ene fijne eigenschap wordt bijna altijd betaald met een andere mindere eigenschap.