Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstechniek - Forum Wereldfietser

fietstechniek

Hallo, allemaal. Ik heb een vraag over fietsen in Spanje. Een vriend wil een paar weken gaan fietsen in Andalusie, maar beschikt over een fiets met 21 versnellingen. Weet iemand of dit voldoende is?
Misschien kan Bert Sitters hier antwoord op geven.

Mario

Als je dan toch geïnteresserd bent in een antwoord van een bepaald persoon, stuur dan een persoonlijk bericht, zou ik zeggen.

Hoeveel versnellingen denk je dan nodig te hebben?
Gaat het met 24 beter dan met 21?
Of met 27 nog beter?
Het bereik (verschil tussen kleinste en grootste verzet) zal niet anders worden.
De tussenstappen worden misschien wat kleiner.
Maar met 21 versnellingen kom je er wel.
Het belangrijkste van fietsen met bagage in de bergen is een klein (derde!) binnenblad aan de voorzijde.

LP

Ik als geoefende fietser wil toch wel graag met een 22 voorblad en minimaal 28 tandjes achter rijden in de bergen met 20kg bagage
Normale Shimano 7 speed cassette gaat tot 30 tandjes achter. Dit lijkt me voldoende voor een geoefende fietser op een flink stijle berg. (10% en meer stijging)

Buenos Tardes

We hebben net een week in Andalusie gefietst met een Gazelle Medeo 21 speed van cycletours (Ronda -> Colmenar).
Dit gaat uitstekend, ook op de 10% hellingen.

Marco Schriek

IK stelde deze vraag omdat ik een jongen sprak op de fietsbeurs. Hij vertelde dat hij was wezen fietsen op de grens van Spanje en Frankrijk met een mtb en dat hij best wel vaak moetst afstappen om zijn fiets de helling op te duwen. Hij had 27 speed. Dit moet dan wel erg steil zijn geweest.

Hoi Mario,

Zoals LizPie al aangaf: het aantal versnellingen zegt weinig over hoe licht het lichtste verzet is, hoogstens zegt het iets over het aantal stapjes tussen de lichtste en de zwaarste.
Ikzelf heb eerlijk gezegd de smerigste hellingen (tot 20 procent) gedaan op mijn 10 versnellingen-fiets (met twee voorbladen). 25jaar geleden was 42 tanden voor, met 28 achter, eigenlijk hèt bergverzet. Ik moet er niet meer aan denken... Daarna heb ik jaren gereden met "slechts" 18 versnellingen, waarvan de lichte 28t. voor, en 35t. achter was. En dat is altijd voldoende gebleken. Met de 27 versnellingen die ik nu heb fiets ik niet lichter, maar de 9 extra tussenstapjes zijn comfortabel.
Dus met 21 verzetten kom je net zo makkelijk of moeilijk de berg op als met 24 of 27.

Groet, S.

Spironski schreef:Hoi Mario,
hoogstens zegt het iets over het aantal stapjes tussen de lichtste en de zwaarste.

Groet, S.
sterker nog, dat ís het enige wat het aantal versnellingen zegt. Met 7 speed mountainbike casette fiets je makkelijker de berg op dan met een 10 speed race setje... Of heeft die vriend een 10.5 casette?? :roll: