Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura hydraulische leiding tussen master en slave vervangen - Forum Wereldfietser

Magura hydraulische leiding tussen master en slave vervangen

Hallo mensen,
vraag me niet hoe het gelukt is, maar mijn master/slave leiding van mijn magura velgremmen is lek.
Nu betreft het firmtech, maar dat maakt volgens mij niets uit hier.
We hebben een reparatieset. Maar thuis geen bankschroef om de leidinghouder vast te zetten. Een lijmtang en föhn om de leiding te verzachtten hielpen niet genoeg.
Het metalen verloopstukje (geen idee hoe dat heet) wil aan één kant er min of meer netjes in, maar aan de andere kant niet, de leiding is daar ook al eens gesplit, dus dit is de laatste poging met deze leiding, nog een stuk eraf en hij wordt te kort om te gebruiken, dan dus weer helemaal opnieuw.
We krijgen het dus thuis al niet eens voor elkaar om die leiding te vervangen.
Laat staan op vakantie in de rimboe.
Je wilt dan toch beide remmen blijven gebruiken (zeker de voorrem zoals bij mij nu).
We gaan het voor nu maar oplossen door de fietsenmaker in te schakelen. En hem dan meteen een reserve leiding te laten maken. Maar voor de vier andere leidingen voor onze twee fietsen is dat niet echt een optie natuurlijk.

Heeft iemand van jullie al eens zo’n leiding moeten vervangen in het buitenland zonder fietsenmaker? Maar bijvoorbeeld in Afrika?

Iemand tips? Truuks?

Ik zou het graag horen!
Wat ik ervan begrijp is de leiding lek; in noodgevallen zou ik het lek "netjes" dichten met ducttape evt. in combinatie met wat tiewraps, de leiding opnieuw afvullen, kijken hoe het houdt en als het niet houdt de remmen laten vervangen door de eerste velgremmen die je kan vinden.

Nu je thuis bent lijkt het me tijd de hele leiding te vervangen en als je denkt dat het tijdens je vakantie gaat gebeuren een extra stuk leiding te bestellen en dat mee te nemen op vakantie. Het extra gewicht is het niet.
Mmhhh, duct tape is wel altijd mee. Én fantastisch spul. Inderdaad een goed idee om dat te proberen.
Maar het vervangen van de hardware van de leiding, dat krijgen we dus niet voor elkaar.
De leiding wisselen met een kant en klaar exemplaar is geen probleem. Het gebruik van de ‘reparatie’ set van Magura dus wel.
Alle video’s online gebruiken een werkbank met bankschroef. En die hebben we nou net niet mee op de fiets😃.

Vanaar de vraag of andere mensen het wel lukt en tips hebben.

Wat betreft noodverbandje: dat gaat wellivht lukken met plastic, tape en tiewraps. In ieder geval een idee om te onthouden.
Als je firmtech's hebt gaan gewone velgremmen ben ik bang niet werken, daar is het frame niet voor geschikt.
Als je het setje wel bij je hebt is aankloppen bij het eerste beste huis dat je tegenkomt het beste lijkt me, en anders 4 reserve leidingen plus olie mee.
Tja, ik was daar al een beetje bang voor.
Als we reserveleidingeb moeten meenemen denk ik dat één set voldoende gaat zijn, van de grootste fiets. Maar eigenlijk baal ik er een beetje van dat het maken van die leidingen zo’n uitdaging is. Dat was niet verwacht.
Ducttape noch tywraps gaan helpen in deze: hydraulische druk gaat dat wel overwinnen. Vervangen is de enige optie. In plaats van een bankschroef kan je een griptang met vergrendeling gebruiken.

Die "verloopstukjes" die onder de moer om de leiding zitten heten olives en zorgen voor de afdichting net als bij CV leidingwerk. Ze kunnen maar 1x gebruikt worden.

Wel knap dan de leiding lek is, is mij met hs33 op mijn vouwfiets nog niet gelukt in 20.000 km vouwen en schuren in de kabelgeleiders.
Bugger schreef:
zo 08 apr, 2018 17:08
Ducttape noch tywraps gaan helpen in deze: hydraulische druk gaat dat wel overwinnen. Vervangen is de enige optie.
Je zou heel goed gelijk kunnen hebben maar toch vraag ik me af of het waar is; de druk bij een HS11/HS33 systeem is denk ik niet heel erg groot dus ik geef de combinatie ducttape en tiewraps wel een kans.
Mmhh ik snap welk gereedschap je bedoelt, maar dat weegt aardig wat.
Ik vermoed ook dat vervoer in vliegtuigen, boten en boven op bussen een risico is.
Overigens hoeft in de master slave ‘alleen’ maar één zo’n prikmoer, geen tonnetje/olive.
Ik baal wel een beetje, had niet verwacht dat dit vervangen zo moeilijk zou zijn in het veld.
Griptang heb je ook in mini uitvoering van 10cm lang, is stuk lichter.

Als je reserve wil meenemen, doe dan 1 lange leiding, dat zou genoeg moeten zijn. Hoe groot is de kans dat van 2 fietsen de leiding kapot gaat? Van die lange kan je indien nodog nog een korte maken.

Je kan tijdens vervoer ook de leiding met tywraps extra fixeren tegen frame, stuur etc zodat de kan kleiner is dat er iets in blijft haken.

Ondanks meerdere fietsen met hs33 heb ik maar 1x een leiding ingekort. Als de olive er niet makkelijk op wil zou je het leidinguiteinde met een puntenslijper ietsje taps kunnen maken.
Er bestaan toch zo n kleine tooltjes om dat naaldje erin te persen?

Shimano heeft er een met een ingebouwd mes om de leiding in te korten, weegt twee keer niks.

Maar als je dat voor elkaar hebt moet je de remmen nog luchten. Dus dan moet je een bleed kit meenemen ook ;)
ooohh, dat klinkt goed.
De vraag is of dat ook bestaat voor de Magura's.
Ik zal eens gaan zoeken.

En we hebben al jaren de reparatieset van Magura (inclusief dus onlucht-spullen en leiding en zo bij ons), verwachtende dat we onderweg zaken ermee zouden kunnen repareren.

Ik zal ook eens op zoek gaan of er third-party oplossingen zijn zie makkelijker in het veld te gebruiken zijn.
Jurjan schreef:
ma 09 apr, 2018 08:31
En we hebben al jaren ... bij ons ... verwachtende dat we onderweg zaken ermee zouden kunnen ....
Hydraulische remmen vormen ondertussen een vast item in het lijstje van dingen die je beter thuis kunt oefenen dan onderweg.
Voor een tocht door vlak Nederland geen punt en een weekend Ardennen zul je ook met alleen een achterrem wel kunnen uitrijden maar voor een lange reis is het denk ik wel belangrijk.
Jurjan schreef:
ma 09 apr, 2018 08:31
ooohh, dat klinkt goed.
De vraag is of dat ook bestaat voor de Magura's.
Ik zal eens gaan zoeken.

En we hebben al jaren de reparatieset van Magura (inclusief dus onlucht-spullen en leiding en zo bij ons), verwachtende dat we onderweg zaken ermee zouden kunnen repareren.

Ik zal ook eens op zoek gaan of er third-party oplossingen zijn zie makkelijker in het veld te gebruiken zijn.
Neem gewoon een kant en klare leiding mee voor de achterrem, als het de voorrem is, rol je het teveel op en leg je het vast met tie wraps.

Het wordt al geklooi genoeg met het luchten van je remmen ergens langs de kant van de weg :P
Hydraulische remmen staan op het programma van de fietsreparatiecursus voor gevorderden.
Tja, het idee van de langste leiding meenemen was bij ons ondertussen ook de oplossing geworden.

En ja, de gevorderden cursus hebben we gevolgd, jaren geleden, maar daar zit/zat niet bij het maken van een leiding, laat staan het aan de kant van de weg een leiding maken.
Als dat indertussen wel zo is ben ik benieuwd wat Marten zou doen in zo'n geval.

Ik ben wel blij dat het nu hier gebeurt, en niet op vakantie zelf.
Ons optimisme wat betreft het wel kunnen maken van een leiding is ondertussen flink getemperd.

Ik heb ondertussen even snel gekeken, maar ik zie alleen maar snijapparaatjes voor de Magura leiding, geen inpers-apparaat.
en recht snijden lukt wel, ook langs de weg.
Als iemand WEL zo'n apparaatje weet/vindt: laat het weten, zou het graag willen gebruiken.

Voor de schijfremmen van Magura zie ik wel alternatieven, bijvoorbeeld Jagwire, maar voor de hs33 nog niet.
ook hier: als iemand iets weet (wat beter te doen is langs de weg) dan laat het weten!

Wat betreft van te voren oefenen: groot gelijk, maar helaas zijn de meeste mensen (inclusief wij dus) zo gemaakt dat we daar toch iets te makkelijk over denken.

In ieder geval: bedank allemaal voor het meedenken zover!
Hallo Jurjan,
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waadoor is je leiding lek gegaan? Hoe oud is het remsysteem?

Ik vind het namelijk nogal vreemd dat zoiets kapot kan (ongelukken en echt lomp gedrag daargelaten natuurlijk)
Over de hele wereld gebruiken allerlei voertuigen hydraulische remmen (en andere hydraulische systemen), juist o.a. door hun betrouwbaarheid.
Ik heb hier op het forum al vaker gelezen over hydraulisch versus mechanisch, en ben zelf van mening dat een hydraulische rem gewoonweg erg goed is., terwijl er blijkbaar nogal eens iets aan kan mankeren. Ik vind dat volstrekt onacceptabel! Als bij een auto, bus of vrachtwagen zoiets zou gebeuren, dan breekt onmiddelijk de spreekwoordelijke pleuris uit. Terugroep-acties, hele stukken in de “krant van wakker Nederland”, enzovoorts.
Maar bij een fiets (na een bepakte ezel toch het meest low-tech vervoermiddel :lol: ) moeten we blijkbaar maar accepteren dat zoiets nou eenmaal kan voorkomen?
Magura maakt ook onderdelen voor gemotoriseerde vervoersmiddelen. Die remleidingen op de fiets zouden gewoon niet mogen kunnen lekken. Punt.

(Maar nogmaals, it weet dus niet wat er aan vooraf is gegaan)


Groet,
Tom
Tom,
nee daar heb je niet overheen gelezen.

De fietsen (en ook het remsysteem inclusief slangen) zijn van 2012.

Afgelopen zaterdag was de fiets bij een cafeetje omgevallen (in zand/modder), en bij wegrijden zag ik dat bij remmen de vloeistof eruit spoot.
Het lek zat precies boven het einde van het moertje wat in de slang geperst zit.
Vreemd genoeg was het aan de kant waar de fiets NIET op gevallen was, maar aangezien die master-slave bocht heel kort is (en we de fietsen al vaker vervoerd hebben) vermoed ik dat dit een keer teveel heen en weer gebogen is.
Die slang is tenslotte (vandaar ook de moeilijkheid van het inslaan van het moertje) redelijk inflexibel (anders werkt de hydraulica niet), en juist bij de overgang tussen slang en slang met moertje is het natuurlijk kwetsbaar.

Wat betreft lomp gedrag: de fietsen zijn ook al een heel aantal keren met het vliegtuig geweest, dus hebben lomp gedrag genoeg moeten ondergaan.

Wat remgedrag etc. vind ik de hydraulische remmen inderdaad heel prettig, maar wat repareerbaarheid (zeker in het veld) blijkt dat toch iets minder simpel te zijn dan remkabels.

Wat betreft betrouwbaarheid denk ik niet dat het aan het systeem ligt, meer aan het feit dat dit soort zaken nu eenmaal kapot kunnen (mede omdat het voor fietsen natuurlijk zo licht mogelijk wordt uitgevoerd).
En dat bij reisfietsen nu eenmaal extra risico's zijn op transportschade.
Ok Jurjan, zou een verklaring kunnen zijn.
(en met lomp gedrag doelde ik niet direct op jou :oops: :D )
Zorg er overigens ook voor dat je alle rem olie snel wegwast, hydrauliek vloeistof is doorgaans erg agressief voor de lak.

Groet,
Tom.
Tom,
ik ben niet geheel vreemd van lomp gedrag.

En dan heb ik het nog niet eens over mijn fiets...
Moest het mijn fiets zijn, ik zou de remgrepen vervangen door een eerder of later model (een waar zowel aan de remklauw als de remgreep de leiding vastgezet wordt dmv 'olijfje' en het aanschroeven van de bout). Het model dat hier beschreven wordt heb ik altijd een minder goede versie gevonden (voor zowel wat betreft leidingen vervangen als ontluchten). Voor de leiding tussen linkse en rechtse 'remklauw' neem je best een kant-en-kaar reserveleiding mee (met ingeperste 'naaldjes'. En @Tom vds: magura gebruikt minerale olie, die kan zo geen kwaad op de lak. Met de DOT olie die gebruikt wordt in sommige andere merken van (schijf-)remmen heb je gelijk, die is heel effectief om lak te verwijderen.