Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Je kunt als je de fiets besteld toch aangeven dat je de stekkervariant met de adapter wilt. Santos is flexibel hoor.
Qua verlies zul je ruud moeten bellen als je interesse hebt. Dit is wat hij mij geadviseerd heeft. Ik bouw de forumslader niet in maar pak de losse versie. Makkelijk om in de tent eventueel wat op te laden
259094_02_d.jpg
Je kunt elke santos met son dynamo in de versie vragen met stekker of stekkerloos.
Als je dit expliciet vraagt monteert Santos zelfs de nieuwe Son Coax adapters.
Lijkt me even makkelijk om een wiel uit te halen als bij de stekkerloze variant
Beste allen,

Afgelopen weekend was ik samen met een aantal collega's op de Eurobike fietsbeurs in Friedrichshafen. Daar hebben we met Son, de uitvinder van het Son SL systeem, gesproken over het mogelijke rendementsverlies van Son SL in een vork van Santos.

Volgens hun hoofdontwerper/ingenieur is er geen sprake van rendementsverlies.
Omdat ik zelf geen elektrotechnicus ben heb ik hem gevraagd waarom en geen (of wel) sprake zou zijn van rendementsverlies bij gebruik van Son SL in de vorken van Santos. Hij wilde de uitleg wel even mailen (niet te technisch heb ik hem gevraagd). Zodra we de uitleg hebben ontvangen zal ik deze hier plaatsen.

De Son ingenieur is een hele vriendelijk persoon die op Duitse fora bekend staat om zijn uitgebreide kennis en ervaring m.b.t. verlichting, naafdynamo's en stroom op fietsen. Hij is zelf ook fervent fietser (helaas rijdt hij nog niet op een Santos :wink: ). Mochten er naar aanleiding van deze uitleg vragen zijn stuur mij dan gerust een mailtje. Dan kan ik je vraag wederom aan Son stellen.

Groet, Robbert

Noot van moderator, ps van Robert verwijderd, was commercieel nieuws
Heeft iemand al ervaring met die nieuwe coax stekkers?
ook samen met een omvormer (bijvoorbeeld de Forumslader, om een beetje on topic te blijven)

Ik denk namelijk dat dit een stuk makkelijker werkt met loshalen (en weer vastzetten) dan de crimp-connectoren zoals we die nu gebruiken.
En waarschijnlijk dus minder risico op kabelbreuk.

</Threadjack>
Wat wel een voordeel is bij de inbouw van een forumslader ahead versie in combinatie met een son dynamo met stekker ipv de SL versie, is dat je de forumslader wanneer je dit wenst kunt opladen via de forumslader boostlader via het elektricteitsnet. Je ontkoppelt dan dus even de son naaf onderaan via deze nieuwe coax stekker, en sluit de boostlader aan op de son connector die uit de voorvork komt. De fiets moet dan wel dicht bij een elektriciteitsaansluiting staan.

Het enige dat je dan nog moet voor zorgen is voor een overloop kabeltje van SON coaxial female naar Mini-Tamiya. Of je vervangt het Mini-Tamiya stekkertje op de boostlader gewoon door een SON coaxial COAX female connector.

Ga je voor de SON SL variant is dit iets moelijker netjes op te lossen onderaan je voorbuis.
Gewoon je voorwiel eruit halen dan toch?
Robbert Rutgrink schreef:
vr 13 jul, 2018 13:55
Beste allen,

Afgelopen weekend was ik samen met een aantal collega's op de Eurobike fietsbeurs in Friedrichshafen. Daar hebben we met Son, de uitvinder van het Son SL systeem, gesproken over het mogelijke rendementsverlies van Son SL in een vork van Santos.

Volgens hun hoofdontwerper/ingenieur is er geen sprake van rendementsverlies.
Omdat ik zelf geen elektrotechnicus ben heb ik hem gevraagd waarom en geen (of wel) sprake zou zijn van rendementsverlies bij gebruik van Son SL in de vorken van Santos. Hij wilde de uitleg wel even mailen (niet te technisch heb ik hem gevraagd). Zodra we de uitleg hebben ontvangen zal ik deze hier plaatsen.
Informatie rechtstreeks van de bron. Zo is het duidelijk.
Zojuist een kant en klare Forumslader besteld, nadat de B&M USB-werk me na twee fietsvakantiejaren deze zomer zonder waarschuwing in de steek liet. Zit momenteel wel een levertijd van 6-8 weken op.
Vandaag, na wat heen en weer mailen met Marten, hebben we de stap gewaagd en de nieuwe coax stekkers gekocht, samen met stopcontacten (Marten’s benaming) om verlichting en omvormers te kunnen gebruiken.
Binnenkort de soldeerbout opwarmen en kijken of we het netjes kunnen maken.
Leuk om al die ervaringen te lezen. Hieronder onze afwegingen op de onderwerpen die zijn genoemd. Doe ermee wat je wilt.

Stekkerloos je wiel eruit halen.
Ik zit met verbazing te lezen over fietsers die toch liever een stekker willen hebben. Zo zie je maar weer, geen fietser is hetzelfde, gelukkig maar. De afgelopen 4 weekenden gefietst en dat betekent voor ons toch 8 keer een wiel eruit halen en 8 keer erin. Fietsen op het dak van de auto gaan bij ons zonder voorwiel. De afgelopen maanden heb ik 3 fietsers gezien die dit ook deden en met los gerukte kabeltjes rond fietsten. Hadden een stekkerson (nieuwe benaming :lol: ) en wilde iets te snel na een drukke werkweek de fiets op het dak van hun auto plaatsen. Of waren iets te onzorgvuldig, wie zal het zeggen.
Komt bij dat we absoluut niet houden van losse draden aan ons rijtuig. En ja, ik weet het, remkabels zijn ook losse kabels :lol: en ja, ook die zou ik liever weg gewerkt zien. Ook als je je fiets op het dak van een fiets in bv Pakistan gooi (zou ik niet doen....Pakistaanse bussen zijn vele malen erger dan fietsen door de hitte, maar soms moet je) wil je absoluut geen kabelboom achter de horens van een geit hebben haken. Blijft niet veel van over.
Als je toch een stekker wilt hebben dan zou ik die plaatsen onder de voorvork. Lekker droog, lekker veilig.

Via vork laad de boel niet goed?
Tja, met een achtergrond in electronica kon ik niet anders om dat even uit te zoeken. Ik hou absoluut niet van weerstand. Een fiets moet smooth rijden. Geen tikje, geen kraakje en al zeker geen stroomverlies. Meten is weten dus de meter erbij gepakt. Ik meet nul ohm. En da's niet veel. Simpel gesteld, dat betekent dat er geen verlies is in de vork wanneer de massa daar doorheen gaat. Volgens de techniek kan er geen sprake zijn van verlies. Leek me ook gek. Wat wel kan gebeuren is kortsluiting als het veertje van je snelspanner verkeerd om is geplaatst. Dan wringt de veer zich tussen snelspanner en vork. Maar dan is er geen sprake van verlies maar doet niets het meer. Simpel op te lossen door de veer juist te plaatsen of gewoon weg te gooien (hebben wij gedaan). Problem solved.

My two cents....
De vork laad prima, maar niet iedere fabrikant bied het als optie aan, Surly iig niet :D (geen enkele bouwer die serieframes verkoop iirc ) moet je bij de custombouw mannen zijn en de grote merken. Daarom is de coax er nu ook.
Tja, we zouden graag met stekkerloze SON's rondrijden.

Onze fietsen zijn nog (lang) niet aan vervanging toe, waarschijnlijk gaan we tegen die tijd inderdaad voor de stekkerloze versie, zoals je zegt: het scheelt een hoop stress en problemen als je minder kabels hebt waar zaken achter kunnen blijven hangen.
Maar aangezien dat nog best een hééél lang kan duren is er wellicht al weer wat anders en nog beters.

Tot die tijd denk ik dat de nieuwe stekkers al een verbetering zijn ten opzichte van de huidige crimpstekkers.
Maar daar gaan we dus binnenkort achter komen...
Super fijn om te horen dat het toch geen problemen opleverd.
Santos een pluim voor het directe ondernemen van actie.
Had al van mijn dealer begrepen dat Santos hem ook gaat inbouwen.
Nog 5 weken wachten op mijn tm3+ met forumslader.
Blanche schreef:
di 17 jul, 2018 15:15
Het feit dat Igaro super-condensatoren gebruikt is wel handig. Die forumslader heeft drie LiMn batterijen die niet met de fiets in het vliegtuig mogen: die moeten in de handbagage. Dat betekent demonteren als de lader in het balhoofd zit. Niet echt handig.
Inmiddels 4x mee gevlogen en geen beveiliger heeft zelfs maar de moeite genomen om de tas open te maken, of te vragen wat-dat-voor-dingetje is op z'n scherm (bij Manchester en Cardiff sta je er bij te kijken als je fiets door de scanner gaat (nou ja, als er S+S koppelingen in zitten dan)).

Natuurlijk, in het verleden behaalde resultaten...
Ik heb helaas een flink aantal berichten in dit topic moeten verwijderen, omdat de hele discussie uit de hand liep, er op de man gespeeld werd en dit weer off topic reacties uitlokte.

Gelieve alleen nog berichten te plaatsen die betrekking hebben op de Forumlader.

Toevoeging 18-7 om 7:30
Twee berichten verwijderd, die qua intentie off topic waren
Jammer dat de tip van Blanche over de Igaro https://www.igaro.com/ daardoor ook is weggehaald.

En bij voorbaat excuses dat dit bericht niet over de forumslader (waar ik zelf mijn oog ook heb laten vallen) gaat.
Jammer dat m'n hele verhaal over de forumslader en de problemen ook verwijderd is.

Daarom de korte versie: de mijne werkt goed, bij die van m'n vrouw trekt het achterlicht de forumslader leeg.

Vriendelijk verzoek om de volgende keer het offtopic gedeelte te verwijderen en niet het on-topic gedeelte lieve moderator
@rockhopper Mijn excuses, ik vrees dat ik per ongeluk een vinkje bij je bericht heb gezet tijdens het verwijderen. Ik zal kijken of het vanavond weer terug kan halen.
Blanche melde dat je de ingebouwde versie van de forumslader niet mee het vliegtuig in kunt nemen vanwege de accu's. Wel een goede tip van haar. Had ik zelf niet aan gedacht omdat ik nooit met fiets ga vliegen.
Maar voor diegenen die wel vaker vliegen is er ook een losse versie van de forumslader. Gewoon in je stuurtasje leggen en het voordeel is dat je de lader ook mee je tent in kunt nemen om iets te laden.
Japio schreef:
wo 18 jul, 2018 10:51
Blanche melde dat je de ingebouwde versie van de forumslader niet mee het vliegtuig in kunt nemen vanwege de accu's. Wel een goede tip van haar. Had ik zelf niet aan gedacht omdat ik nooit met fiets ga vliegen.
Maar voor diegenen die wel vaker vliegen is er ook een losse versie van de forumslader. Gewoon in je stuurtasje leggen en het voordeel is dat je de lader ook mee je tent in kunt nemen om iets te laden.
Beetje vreemd verhaal, weet je zeker dat dat zo is? Ik heb namelijk vaak genoeg zaklampen mee gehad met identieke accu's 18650's en dergelijke. Ik geef toe dat ik niet meer zo vaak vlieg tegenwoordig en liever de auto pak, maar zo strikt zijn ze toch niet? En hoe verschilt deze van een laptop accu?

Van de andere kant misschien zijn ze tegenwoordig wel paranoïde (dan wel voorzichtig) genoeg...

@moderator geeft niet, als het gaat zou het fijn zijn, maar ik begrijp ook wel dat er het een en ander verwijderd mocht worden en dat je niet uitgebreid alles gaat micro managen.