Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Als ik zo'n ding had zou ik hem thuis alvast demonteren.

Nu ik nog niet zo'n ding heb wacht ik nog even op de Igaro C1.

Powerbanks heb ik al, en het lijkt mij niet handig die in mijn frame te hebben.
Blanche schreef:
do 19 jul, 2018 20:46
Powerbanks heb ik al, en het lijkt mij niet handig die in mijn frame te hebben.
Ik stel me ook vragen over die ingebouwde accu’s bij de forumslader: zijn dat drie oplaadbare batterijen? En zo ja, kan je die na verloop van tijd makkelijk vervangen? Mijn ervaring met oplaadbare batterijen is nl dat die na enige tijd minder goed werken en moeten vervangen worden.
De grote zijn standaard 18650 Lithium batterijen (LiMn).
De kleinere zijn 18350 Lithium batterijen (ook LiMn).
Een en ander is te vinden in de prijslijst.

Vervangen betekent solderen bij de forumslader. En dat is nog ook het moeilijkste deel van het solderen: je hebt er een soldeerbout met een hoog vermogen voor nodig, en je moet snel solderen anders worden de batterijen te heet en dan gaan ze kapot.
nicolevelo schreef:
do 19 jul, 2018 22:08
Mijn ervaring met oplaadbare batterijen is nl dat die na enige tijd minder goed werken en moeten vervangen worden.
Zoals Blanche al aangeeft moet het theoretisch mogelijk zijn om de accu's te vervangen alhoewel me het persoonlijk een heel gedoe lijkt; naast het feit dat de accu's aan elkaar zijn gesoldeerd worden alle onderdelen met lijm en krimpkous bij elkaar gehouden!

De accu's die gebruikt worden zijn echter niet te vergelijken met de oplaadbare Ni-MH batterijen die de meeste mensen in huis hebben en zouden langer moeten meegaan.
Marco Meijerink schreef:
do 19 jul, 2018 19:48
Ben zo vrij geweest om even te timen hoeveel tijd het kost om de forumslader uit het frame te halen.
Dan kan je zelf bepalen welke argumenten je het meest zwaar wegend vindt.
Het kostte mij 1 minuut en 6 seconden. je heb 2 inbussleutels nodig die op elke combitool zitten.
Bij het installeren van de forumslader wordt het oorspronkelijke stare nut http://www.starbike.com/images/Syntace/starnut_sl.jpg verwijderd en vervangen door deze oplossing. Ik heb veel foto's gemaakt maar het gaat uiteindelijk om twee schroefbewegingen.
De forumslader zit met stekkertjes aan de naaf die je los kunt trekken (tenminste, zo heb ik het gedaan).

Bepaal zelf of je het wel of niet in je frame wilt bevestigen......

fl.jpg
Niet dat ik aan je knutselkunde twijfel, maar dingen ergens uit halen kost mij altijd maar weinig tijd. Het is het weer in elkaar zetten waar voor mij de tijd in gaat zitten. Tenminste als ik het weer (goed) werkend wil krijgen.

Nogmaals geen kritiek op je vaardigheden, maar hoe lang ben je bezig geweest het weer terug te plaatsen?
Niet geklokt maar ik denk zo ongeveer hetzelfde.
Moet er wel bij zeggen dat ik het kabeltje naar de naaf met een stekkertje heb gemonteerd. Anders kan je het uiteraard niet snel demonteren.
Marco,

Kun je bij gelegenheid nog eens wat foto's plaatsen waar dit ontkoppelbare stekkertje van de forumslader naar je naaf juist gemonteerd zit ?

Zonder spatbord lijkt het me redelijk evident om dit te ontkoppelen (mits verwijderen voorwiel ?)
Maar met wat in een situatie met spatbord ?

Juist deze ontkoppeling is interessant om te weten hoe je vlot hun boost lader kunt aansluiten zonder veel poespas en in het geval dat je dus een SON SL hebt.

bedankt
Wow Marco,
precies het soort informatie dat ik graag wilde zien!

Ik wilde net dit weekend gaan solderen (Marten's stekkertjes zijn aangekomen) en meteen gaan kijken hoe ik het er uit ga krijgen.
Bij mij zit alles nu nog met de crimpstekkers (en krimpkous) vast bij de Son, en ik heb een spatbord wat waarschijnlijk in de weg gaat zitten.
Ik ga in ieder geval niet meer krimpkous over de stekkerverbinding tussen lamp en forumslader doen, zodat de lader makkelijker los te halen is.
We hebben in het setje van Marten zo'n stopcontact/aftakdoos en daarmee kunnen we natuurlijk mooi de lader losmaakbaar houden.
Eén van de zaken waar ik naar ga kijken is of het nieuwe stekkertje door het gat (wat ongetwijfeld onderaan de vork zit) wil, maar dan zal ik waarschijnlijk het spatbord even moeten verwijderen.

We gaan er achter komen, het zal ongetwijfeld bij mij eerder een half uur zijn dan een ruim minuutje,
maar dat is niet heel belangrijk, als het maar lukt.

Nogmaals: dank voor je voorbeeld.
Iemand al gedacht aan fiets in vliegtuig met Lithium batterijen in het frame?
Peter.
Jij al terug gelezen op de vorige pagina? :wink:
Zo, onze nieuwe coax aansluitingen zitten.
En inderdaad, het eruit halen van de forumslader is niet moeiljk, hoewel wel het spatbord weg moet, en dus koplamp ook.
Maar het is zeker goed te doen.

We gaan dus maar vliegen met de lader los in de handbagage.
Toevallig logeer ik nu bij een Warmshower host die zelf zo’n forumslader heeft gemonteerd en tevreden is over de werking ervan.

Hij heeft hem wel extern gemonteerd, dus niet ingebouwd. Het voordeel hiervan is dat hij diezelfde lader op elk van zijn fietsen met naafdynamo kan gebruiken.
Petervd schreef:
za 21 jul, 2018 14:24
Iemand al gedacht aan fiets in vliegtuig met Lithium batterijen in het frame?
Peter.
Kan dus gewoon volgens de regels zolang ze daadwerkelijk zijn ingebouwd en niet meer capaciteit hebben dan 100Wh.

Bedenk me trouwens net dat er tegenwoordig nog een andere groep fietsen is met een ingebouwde lithium batterijen: (race)fietsen met Di2!
Ik denk niet dat de frase
IATA schreef:...where the lithium battery is designed to charge other devices ...
van toepassing is op Di2.
Blanche schreef:
zo 22 jul, 2018 11:48
Ik denk niet dat de frase
IATA schreef:...where the lithium battery is designed to charge other devices ...
van toepassing is op Di2.
Haha nee nogmaals die tekst / frase die jij hebt aangehaald is specifiek gericht op "smart" rolkoffertjes etc en dus niet van toepassing op allerlei andere items! :|
Ik heb overigens de vraag wat te doen ook eens bij het duitse forum waar de forumslader vandaan komt gesteld.
link: Fliegen mit Forumslader im Ahead seit 15012018

Zij geven allemaal aan dat het NIET mag, accu's mogen niet in het vrachtruim, dus uitnemen.

Het probleem met het proberen te begrijpen wat precies bedoelt wordt in Blanche d'r link zit 'm voornamelijk in het woord: 'bagage'.
Op de keeper beschouwd is een fiets die mee gaat 'baggage'.
Het feit dat ze in het verdere document niet specifiek fietsen noemen, maar het voorbeeld van 'Smart luggage' gebruiken wil niet zeggen dat ze alleen over 'Smart luggage' praten.
Ik zou (en ga) het risico niet lopen: mijn interpretatie is: geen lithium in het vrachtruim.

Maar ik ga OOK eens contact opnemen met de Lufthansa (de maatschappij waar wij dit jaar mee vliegen) om te vragen wat hun oordeeel is.

De volgende uitdaging gaat zijn om het grondpersoneel er van te overtuigen dat het geen bom is.
Verscheidene Duitsers hebben hun lader in mogen leveren wegens het uiterlijk van de lader.

In de discussie komt Jens (maker van de forumslader) ook even in de lucht en meldt dat ze al een tijdje bezig zijn een net omhulsel te maken, maar dat dat nog niet naar hun wensen is.

Edit:
Overigens mijn welgemeende excuses aan Marco voor het zo compleet kapen van zijn post.
Jurjan schreef:Zij geven allemaal aan dat het NIET mag, accu's mogen niet in het vrachtruim, dus uitnemen.
Ik weet niet precies waar het hier aan ligt maar mijn vermoedden is dat sommige mensen hier de mist ingaan met de vertaling van de Engelse tekst? Dit komt waarschijnlijk mede omdat de link van Blanche verwijst naar informatie voor professionals en daarom minder makkelijk te interpreteren is...

Het meenemen van lithium accu’s mag dus expliciet WEL zolang er maar aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan (geïnstalleerd in apparaat, beschermd tegen beschadiging en capaciteit <100Wh).

Sinds begin 2018 is er dus een uitzondering gemaakt voor “smart luggage” wat ik wel kan begrijpen omdat de accu bij de meeste merken tegen de buitenzijde van de koffer geplaatst is en wrs snel beschadigd raakt als er niet voorzichtig mee wordt omgegaan (en dat schijnt nog weleens te gebeuren :wink: )

Een fiets is natuurlijk geen “smart luggage” rolkoffertje en aangezien de accu’s zijn ingebouwd, zeer goed beschermd zijn tegen beschadiging in de stalen buis van de voorvork en met zo’n 6Wh niet in de buurt komen van de grens van 100Wh zie ik geen probleem?

Zie ook dit document op de IATA website bedoeld voor passagiers / consumenten wat overeenkomt met het document op de KLM website waar ik eerder naar verwees (vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen zullen deze regels hanteren).

De forumslader is natuurlijk een beetje een niche product maar racefietsen met Di2 zijn inmiddels wat gangbaarder aan het worden en ik ben op internet nog geen verhaal tegengekomen dat zo’n fiets niet mee mocht...

En ja natuurlijk kan je blijven zeggen “ik neem toch het zekere voor het onzekere en haal m’n forumslader eruit” maar mijn inschatting is dat je eerder vragen krijgt van het luchthavenpersoneel over dat amateuristische uitziende hoopje accu’s / elektronica in je handbaggage dan een netjes geïnstalleerd expemplaar in je stuurpen :twisted:

Mijn punt is vooral dat ik hier steeds de bewering zie terugkomen dat lithium accu’s onder geen enkele voorwaarde het vrachtruim in mogen :roll: Dit klopt gewoon aantoonbaar niet!
Jurjan schreef:
di 24 jul, 2018 09:54
Overigens mijn welgemeende excuses aan Marco voor het zo compleet kapen van zijn post.
+1 sorry Marco! :oops:
Heb je de ervaringen in het forum waar Jurjan naar verwijst gelezen? Daar vertelt iemand dat na een hoop discussies de Forumslader alsnog mee mocht nemen, en om die in de toekomst te voorkomen hem daarom voortaan thuis laat.
De maker van de Forumslader is zelf ook al bezig om de huis-tuin-en-keuken-knutselwerk-uitstraling van de Forumslader te verbeteren.

Heb jij zelf ervaring met vliegen in combinatie met batterijen, zo ja hoe lang geleden was dat?

Dit lijkt enigszins op de discussie of je je banden leeg moet laten lopen. Al zou je gelijk hebben, dan nog heeft het grondpersoneel het laatste woord.
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 11:34
Heb je de ervaringen in het forum waar Jurjan naar verwijst gelezen?
Ik heb ze gelezen maar mijn Duits is niet super bovendien begint de discussie met dezelfde quote waardoor mensen op het verkeerde been worden gezet net zoals hier :wink:
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 11:34
Daar vertelt iemand dat na een hoop discussies de Forumslader alsnog mee mocht nemen, en om die in de toekomst te voorkomen hem daarom voortaan thuis laat. De maker van de Forumslader is zelf ook al bezig om de huis-tuin-en-keuken-knutselwerk-uitstraling van de Forumslader te verbeteren.
Lijkt mij dus een extra reden om de forumslader lekker te laten zitten in de stuurpen 8)
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 11:34
Heb jij zelf ervaring met vliegen in combinatie met batterijen, zo ja hoe lang geleden was dat?
Een maand of 2 met oa Transavia en Ryanair gevlogen met lithium accu’s (WakaWaka / iPad / PLB) in de ingecheckte baggage. Deze spullen zaten in een grote kartonnen doos samen met mijn Brompton en geen enkele vraag over gehad.
Blanche schreef:
di 24 jul, 2018 11:34
Dit lijkt enigszins op de discussie of je je banden leeg moet laten lopen. Al zou je gelijk hebben, dan nog heeft het grondpersoneel het laatste woord.
Ik vind deze vergelijking niet helemaal opgaan omdat vliegtuigmaatschappijen vaak expliciet aangeven dat de bandenspanning verlaagd moet worden:
KLM website schreef:U kunt uw (vouw-) fiets of tandem (niet-elektrisch) meenemen in een geschikte verpakking of fietsdoos: Het stuur moet in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen moeten worden verwijderd en de bandenspanning moet worden verlaagd.
Er is dus geen ruimte voor discussie en daarom doe ik het dan ook maar braaf... (ook al is het onzin! :twisted: )

Voor de grap nog even een plaatje van een losse forumslader (ik weet dat niet alle varianten er zo uitzien); kan me voorstellen dat je daar vragen over krijgt bij het inchecken van je handbaggage! :shock:

Bijlagen

@Niall, ik will niet een welles/nietes spelletje spelen, maar OOK in het door jouw gelinkte document staat letterlijk:
Baggage equipped with a lithium battery, other than lithium button cells:
• If the baggage is to be checked in, the lithium battery must be removed from the baggage
and the lithium battery must be carried in the cabin; or
• The baggage must be carried in the cabin.
• Baggage where the lithium battery is designed to charge other devices and cannot be removed
is forbidden for carriage


Tevens omschrijven ze 'Smart Luggage' als apparaten die functies hebben zoals:
• Lithium ion battery and motor allowing it to be used as a personal transportation device.
• Lithium ion battery power bank that allows charging of other electronic devices.
• GPS tracking devices with or without GSM capability.
• Bluetooth, RFID and Wi-Fi capability.


Helaas voor deze discussie voldoet de Forumslader dus per definitie aan voorbeeld twee, en in veel gevallen OOK aan voorbeeld vier (er zit een optionele Bluetooth module in).

Zo gauw ik van de Lufthansa gehoord heb laat ik weten wat zij zeggen.
Maar ik wil dat niet via de telefoon, maar via mail/facebook doen, zodat ik iets heb om te tonen bij vragen.