Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Beste Jurjan,

De tekst die jij citeert komt uit het hoofdstuk met de titel “Baggage with integrated lithium batteries - “smart luggage””

Dit gaat dus nogmaals specifiek over de uitzondering die sinds begin 2018 is ingevoerd en alleen van toepassing is op die “smart” rolkoffertjes!

Misschien helpt het als je je realiseert dat de Nederlandse vertaling als volgt is: Baggage met geïntegreerde lithium batterijen, ook wel bekend als “smart luggage”

Net zoals je de naam van het hoofdstukje daarboven moet lezen als: Elektronische sigaretten die batterijen bevatten, ook wel bekend als “e-cigarettes”

Aangezien er geen dus specifieke uitzondering is voor “smart bikes” (wel voor e-bikes, die mogen gewoon onder geen enkele omstandigheid mee) lijken mij de gewone regels wat betreft lithium accu’s van toepassing zoals hieronder vermeld:

Bijlagen

Niall,
zoals ik al zeg, ik wil geen welles/nietes, maar waar jij naar wijst zijn de regels voor PED/PMED, dus Portable Electronic Devices of Portable Medical Electronic Device.
Nu kun je een fiets denk ik met de beste wil van de wereld daar niet onder laten vallen.

en de 'Smart Luggage' staat als:
Baggage with integrated lithium batteries – “smart luggage”
These devices could include integrated lithium batteries, motors, power banks, GPS, GSM,
Bluetooth, RFID or Wi-Fi technology. The presence of the lithium batteries can contravene
various regulatory requirements.

Bovenstaand is dus hun definitie van 'Smart Luggage', nergens staat dat dat alleen de koffertjes met motor betreft.
Ook een fiets met ingebouwde omvormer valt binnen deze definitie (althans, zo lees IK het).

Ons probleem is dat zowel jij, als 'wij' gelijk kunnen hebben binnen het lezen van de regeltjes.
Dat maakt dit ook zo vervelend om te bepalen wat er nu precies wel en niet mag.
En dus moet de airline zelf uitsluitsel gaan geven, en ik vrees dat die dat ook niet 100% duidelijk op papier gaat geven.
En dat je dus zowel linksom (omvormer erin laten zitten) als rechtsom (de omvormer uitbouwen en in handbagage) tegen het grondpersoneel aanloopt die kan doen / laten wat hun goeddunkt.
En dat is natuurlijk het echte probleem: wij kunnen ons niet voorbereiden op wat nu precies van ons gevraagd wordt.
Het wordt inderdaad een beetje welles / nietes maar ik vind het leuk om dit soort dingen tot de bodem uit te zoeken! Excuses als het wat fanatiek overkomt allemaal :oops:
Jurjan schreef:
di 24 jul, 2018 13:13
Bovenstaand is dus hun definitie van 'Smart Luggage', nergens staat dat dat alleen de koffertjes met motor betreft.
Die tekst is helemaal geen definitie van de term “smart luggage” maar meer een voorbeeld van wat er zoal in zo’n rolkoffertje geïntegreerd kan zijn :idea:

Anders zou bijna alle geavanceerde elektronica zoals een laptop onder de term “smart luggage” vallen?! Want die bevatten immers ook alle dingen die jij vervolgens opnoemt zoals een WiFi chip / Bluetooth / elektrische motoren voor de ventilatie etc...

Een laptop oid valt gewoon onder ”portable electronic device” en kan onder bepaalde voorwaarden mee in het ruim. Of blijf je volhouden dat alle apparaten met lithium accu’s nooit ingechecked mogen worden als ruimbaggage?

Vervolgens snap ik wel dat je bedenkingen kan hebben bij het classificeren van een fiets uitgerust met Di2 of omvormer als “portable electronic device” maar ja ik kan ‘m optillen / meenemen en er wordt geen specifieke uitzondering voor gemaakt zoals met die smart koffertjes of een e-sigaret :wink:
Jurjan schreef:
di 24 jul, 2018 13:13
En dat je dus zowel linksom (omvormer erin laten zitten) als rechtsom (de omvormer uitbouwen en in handbagage) tegen het grondpersoneel aanloopt die kan doen / laten wat hun goeddunkt.
Natuurlijk zal uiteindelijk het grondpersoneel altijd het laatste woord hebben maar als je je van te voren goed voorbereidt en de regels letterlijk opvolgt dan is het echt niet zo dat je bij vragen altijd aan het laatste eind trekt!

Zo ben ik zo’n 10 jaar geleden in Schotland apart gevraagd om uitleg te komen geven over de MSR benzinebrander en bijbehorende, uiteraard lege, gebruikte brandstoffles die werd aangetroffen in mijn ingecheckte bagage. Ik had er een uitdraai bijgedaan van de toen recent aangepaste regegelgeving (IATA Dangerous Goods Carried by Passengers or Crew bijlage 2.3.2.5) en na een korte toelichting aan de supervisor was het allemaal in orde.

Overigens is het in zo’n geval waarschijnlijk prettiger om uitleg te geven aan iemand die achteraf je ingecheckte baggage als verdacht heeft aangemerkt en je even apart neemt dan aan iemand bij de security tijdens zo’n bodyscan / checken van je handbaggage. Er is daar vaak namelijk sprake van tijdsdruk (hele rij mensen achter je!) en ze zitten over het algemeen niet te wachten op tegenspraak :twisted:
Even terugkomen op de werking van de lader.
Als je gaat fietsen en je hebt niets in de usb poort zitten, laadt het apparaat dan wel de interne bufferaccu's op? Of gebeurt dat alleen als er een apparaat aanhangt?
Als je fietst en er zitten geen gebruikers op de Forumslader dan worden de batterijen opgeladen.

Wel is het beter om apparatuur die je opgeladen wilt houden tijdens het fietsen aan de lader te hebben. Dit omdat het direct opladen van een apparaat efficiënter is dan eerst een batterij opladen en dan weer met de batterij een apparaat opladen.
Wil dat zeggen dat elke keer als ik de fiets pak het dus 1 laadcycles is?
Maar dan zijn de accu's als je 2x per dag (heen en terug naar het werk) dus snel aan hun einde zijn als je uitgaat van 1000 laadcycli.
Japio schreef:
di 24 jul, 2018 20:03
Wil dat zeggen dat elke keer als ik de fiets pak het dus 1 laadcycles is?
Dat lijkt mij toch eerlijk gezegd niet? Als je een ritje maakt en je sluit niets aan dan zullen de accu’s waarschijnlijk opgeladen worden tot 100% maar als je vervolgens aan het einde van de werkdag weer terugrijdt zijn ze nog steeds dicht tegen de 100%!

Anders gezegd die accu’s zullen niet spontaan in korte tijd “leeglopen” en je zal dus ook niet elke keer een volledige laadcyclus moeten doorlopen...

Toch denk ik dat veel mensen wel eens beter af zouden kunnen zijn met een oplossing zonder bufferaccu; het is gewoon niet bij alle telefoons / GPS ontvangers nodig en het maakt het geheel nodeloos complex / kwetsbaar / zwaar / duur / minder efficiënt en dan hebben we het nog niet eens gehad over de zorgen bij het inchecken voor een vliegreis :twisted:
Niall schreef:
di 24 jul, 2018 21:10
Toch denk ik dat veel mensen wel eens beter af zouden kunnen zijn met een oplossing zonder bufferaccu; het is gewoon niet bij alle telefoons / GPS ontvangers nodig en het maakt het geheel nodeloos complex / kwetsbaar / zwaar / duur en dan hebben we het nog niet eens gehad over de zorgen bij het inchecken voor een vliegreis :twisted:
Ik zou ook liever een systeem zien zonder bufferaccu. En waar ik eventueel zelf kan kiezen welke accu extern wordt aangesloten.
We hebben een bericht naar Lufthansa gestuurd met daarin de vraag om advies.
Uitgelegd wat het is, een paar fotootjes erbij,waaronder eentje waarbij de lader bij de stuurbuis gehouden wordt om te laten zien hoe de lader normaliter in de fiets zit.
Ook erbij gezegd dat, omdat het ding bedoeld is om ingebouwd te zijn, het er nu niet direct mooi uitziet.

We zijn benieuwd naar de reactie.
nicolevelo schreef:
di 24 jul, 2018 22:00
Ik zou ook liever een systeem zien zonder bufferaccu. En waar ik eventueel zelf kan kiezen welke accu extern wordt aangesloten.
Dat systeem van Igaro werkt zo, daar kun je een buffercondensator aan toe voegen voor de stabiliteit, levert ook geen problemen op met vliegen.
Shadow schreef:
wo 25 jul, 2018 10:48
nicolevelo schreef:
di 24 jul, 2018 22:00
Ik zou ook liever een systeem zien zonder bufferaccu. En waar ik eventueel zelf kan kiezen welke accu extern wordt aangesloten.
Dat systeem van Igaro werkt zo, daar kun je een buffercondensator aan toe voegen voor de stabiliteit, levert ook geen problemen op met vliegen.
Nog even tot ik m'n Forumslader krijg, maar inderdaad, die Igaro ziet er goed uit. Jammer dat er niet veel info over de D2 en de C1 te vinden is. (Ik kan altijd m'n Forumslader weer verkopen.)
Zou het niet interessant zijn een apart draadje te starten waarin de verschillende systemen naast elkaar worden vergeleken?
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 17:20
Zou het niet interessant zijn een apart draadje te starten waarin de verschillende systemen naast elkaar worden vergeleken?
Als er een apart subforum voor GPS en opladen komt doe ik het :)
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 17:20
Zou het niet interessant zijn een apart draadje te starten waarin de verschillende systemen naast elkaar worden vergeleken?
Op de CyclingAbout website staat een behoorlijk compleet overzicht van wat er inmiddels allemaal te krijgen is op dit gebied (soms ook met bijbehorende reviews)

Ik vrees dat een draadje waarin alles op een hoop wordt gegooid al snel niet meer te overzien is... :roll:
Niall schreef:
wo 25 jul, 2018 19:18
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 17:20
Zou het niet interessant zijn een apart draadje te starten waarin de verschillende systemen naast elkaar worden vergeleken?
Op de CyclingAbout website staat een behoorlijk compleet overzicht van wat er inmiddels allemaal te krijgen is op dit gebied (soms ook met bijbehorende reviews)

Ik vrees dat een draadje waarin alles op een hoop wordt gegooid al snel niet meer te overzien is... :roll:
Waarom zou dat een probleem zijn? Nu bespreken we verschillende systemen onder de titel ‘Forumslader’. Dat is pas verwarrend.

Het lijstje waarnaar je verwijst is erg uitgebreid maar bevat niet de Igaro. De forumslader is er voorgesteld aan de prijs van 110€, tegen 300€ elders in dit draadje.
Jurjan schreef:
di 24 jul, 2018 13:13
En dus moet de airline zelf uitsluitsel gaan geven, en ik vrees dat die dat ook niet 100% duidelijk op papier gaat geven.
En dat je dus zowel linksom (omvormer erin laten zitten) als rechtsom (de omvormer uitbouwen en in handbagage) tegen het grondpersoneel aanloopt die kan doen / laten wat hun goeddunkt.
En dat is natuurlijk het echte probleem: wij kunnen ons niet voorbereiden op wat nu precies van ons gevraagd wordt.
Jurjan schreef:
wo 25 jul, 2018 08:54
We hebben een bericht naar Lufthansa gestuurd met daarin de vraag om advies.
Uitgelegd wat het is, een paar fotootjes erbij,waaronder eentje waarbij de lader bij de stuurbuis gehouden wordt om te laten zien hoe de lader normaliter in de fiets zit.
Ook erbij gezegd dat, omdat het ding bedoeld is om ingebouwd te zijn, het er nu niet direct mooi uitziet.
Hoi Jurjan,

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Lufthansa maar vrees dat ze vrijwel direct aangeven dat het niet is toegestaan zonder goed uit te zoeken waar het hier nu precies om gaat :|

Ik heb inmiddels ook nog de mensen bij IATA een berichtje gestuurd met de vraag of zij zich ooit hebben gebogen over deze specifieke situatie.
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 19:55
Het lijstje waarnaar je verwijst is erg uitgebreid maar bevat niet de Igaro.
De Igaro D1 staat er anders wel degelijk tussen hoor? Het is de 4e in het lijstje na de Sinewave Revolution...
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 19:55
De forumslader is er voorgesteld aan de prijs van 110€, tegen 300€ elders in dit draadje.
Die prijs leek me ook wat laag maar als ik in de prijslijst op de website kijk lijkt het wel degelijk te kloppen! Maar het gaat dan wel om een “uitgeklede” versie die je zelf in elkaar moet solderen :) (dit in tegenstelling tot de kant-en-klare versie met alle toeters en bellen die Marco heeft besteld)
Niall schreef:
wo 25 jul, 2018 20:07
nicolevelo schreef:
wo 25 jul, 2018 19:55
Het lijstje waarnaar je verwijst is erg uitgebreid maar bevat niet de Igaro.
De Igaro D1 staat er anders wel degelijk tussen hoor? Het is de 4e in het lijstje na de Sinewave Revolution...
Inderdaad, had ik over gekeken.
Niall schreef:
wo 25 jul, 2018 19:58
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Lufthansa maar vrees dat ze vrijwel direct aangeven dat het niet is toegestaan zonder goed uit te zoeken waar het hier nu precies om gaat :|

Ik heb inmiddels ook nog de mensen bij IATA een berichtje gestuurd met de vraag of zij zich ooit hebben gebogen over deze specifieke situatie.
Hoi Niall,
ik ben benieuwd wat jij te horen krijgt.

Daarnaast vrees ik dat de plek waar de problemen komen niet de airline zelf of de IATA-regels zullen zijn,
maar de mensen bij de security check met de röntgenmachine.
En daar heb je te maken met menselijke factoren en interpretaties, naast de vaste regels.

We gaan het meemaken.