Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Jurjan schreef:
do 26 jul, 2018 08:38
Niall schreef:
wo 25 jul, 2018 19:58
Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Lufthansa maar vrees dat ze vrijwel direct aangeven dat het niet is toegestaan zonder goed uit te zoeken waar het hier nu precies om gaat :|

Ik heb inmiddels ook nog de mensen bij IATA een berichtje gestuurd met de vraag of zij zich ooit hebben gebogen over deze specifieke situatie.
Hoi Niall,
ik ben benieuwd wat jij te horen krijgt.

Daarnaast vrees ik dat de plek waar de problemen komen niet de airline zelf of de IATA-regels zullen zijn,
maar de mensen bij de security check met de röntgenmachine.
En daar heb je te maken met menselijke factoren en interpretaties, naast de vaste regels.

We gaan het meemaken.
Dat laatste is mij overkomen op de luchthaven van Kanton, bij aankomst op Schiphol bleek dat mijn Zzing uit de bagage was gehaald, na veel email verkeer met China over het feit dat de Zzing gewone AA batterijen bevat en geen Lithium... maakte men excuus met de boodschap dat ik de Zzing kon komen halen, opsturen deed men niet... :evil:
Peter
Ik heb de makers van Forumslader gevraagd hoe lang de accu's bij intensief fietsgebruik ongeveer mee gaan. De zelfde vraag heb ik ook gesteld aan de hoofdingenieur van Son die mij laatst vertelde dat hij de Forumslader ook gebruikt. De antwoorden zal ik hier posten.
Misschien ook eens vragen dat als de accu's aan het einde zijn of de lader dan nog normaal werkt.
Dan zou je er nog altijd een losse Powerbank aan kunnen hangen.
Goeie tip. Vraag gelijk doorgezet naar Forumslader.
Antwoord van Jens, oprichter van Forumslader:

Levensduur
* Volgens Jens gaan de accu's vele jaren mee.
* Hij heeft tot nu toe nog nooit accu's in een lader hoeven vervangen, niet bij de grotere accu's (2.9Ah = 28Wh effectief, HighPower LiMn 18650) en ook niet bij de kleinere accu's (0.7Ah = 5Wh effectief, LiMn 18350).
* Indien nodig kunnen de accu's door Forumslader vervangen worden.
* Lader doet het ook nog als de accu's slecht zijn. Lader doet het niet zonder of bij kapotte accu's.
* Elektronica zorgt er voor dat de accu's continu opgeladen maar nooit overladen kunnen worden.

inbouwlengte versus accu maat versus levensduur
* Maat van de accu's bepaald de totale lengte van de lader. Welke maat past hangt af van de beschikbare inbouwhoogte (balhoofdbuislengte, spacers, stuurpen)
* Levensduur is afhankelijk van de maat van de gebruikte accu's (je hebt grote en kleine) en de totale hoeveelheid stroom die door het apparaat is gegaan (umgeladenen Energiemenge zoals Jens het in het Duits schreef). Of te wel: kleinere lader (kortere inbouwlengte) en veel gebruik is kortere levensduur. Grotere lader (langere inbouwlengte) en/of minder gebruik is langere levensduur
Mooi, duidelijk verhaal.
We gaan het ervaren.
Beste allemaal,

Ik heb een tijdje geleden het volgende korte berichtje naar de IATA gestuurd (het vragenformulier liet maar een x aantal tekens toe):
Niall schreef:Subject: Lithium batteries integrated into a (non e-bike) bike frame

I tried to find an anwer in your on-line documentation about the status of small (5-10Wh) lithium batteries integrated in otherwise normal bikes? For instance a road bike fitted with electronic shifting like Shimano Di2 and a non-removable battery.
Eigenlijk verwacht er nooit meer iets van te horen maar nu toch opeens het volgende antwoord in mijn mailbox!
IATA schreef:This would meet the classification as UN 3481, lithium ion batteries contained in equipment. At this Watt-hour rating they meet the provisions of section II of packing instruction 967. I have attached a guidance document that should provide some additional information.

If you have further questions, please don’t hessite to get back to me.
Hieruit maak ik dus op dat de IATA kleine lithium accu's geïntegreerd in een fietsframe inderdaad net zo behandelt als lithium accu's in bvb een laptop / iPad / spiegelreflex camera etc; zolang het maar geïntegreerd / "ingeklikt" is en de capaciteit niet boven de 100Wh komt kan het mee in de ruimbagage.

Ik ga in mijn reactie vragen of ze misschien een verwijzing naar deze specifieke situatie willen opnemen in hun toekomstige documentatie voor de luchtvaartmaatschappijen, dan hoeft er hopelijk geen discussie meer over te zijn. Als iemand anders nog suggesties heeft voor vragen aan deze IATA medewerker laat maar weten dan zet ik het erbij! :)
Niall, cool!
zou je dat document ook kunnen bijvoegen?

En, omdat ik neuroot ben: specifiek navragen of een omvormer, ala Forumslader, ZZing, of zelfs zo'n lamp met USB? daar ook onder valt?

maar voorlopig: goed nieuws.
Van de Lufthansa hebben we nog geen bericht gehad.
En dan maakt het ook nog eens uit hoeveel cellen of batterijen het in totaal zijn.
... shipment has not more than 2 packages with not more than 4 cells or 2 batteries per package, contained in equipment.
Probeer via de fabrikant om een “safety data sheet” van de accu/batterij te bemachtigen. Daar staat eigenlijk alles op wat ze willen weten.

Groet,
Tom.
Op de de Duitse site waar ik de vraag ook geplaatst heb (radreise-forum.de, de site waar de inspiratie voor de Forumslader vandaan komt) kreeg ik vandaag een interessante link naar het document Lufthansa gevaarlijke stoffen meenemen (Duits).
Engelse versie: Lufthansa gevaarlijke stoffen meenemen (Engels).

Daar lijkt te staan dat apparaten met Lithium accus die als stroombron kunnen werken, zoals powerbanks, als reserveaccus worden beschouwd.
En voor reserveaccus geldt dat ze in de handbaggage mee moeten, NIET in de ruimbagage.

De andere optie is dat ze vallen onder 'wheelchairs and other mobility aids' omdat ze in een fiets zitten.
Maar persoonlijk (maar ja, ik ben geen medewerker van een luchthaven/vliegmaatschappij) denk ik dat dat wat ver gezocht is.

Eigenlijk blijft het toch nog wat onduidelijk hoe deze specifieke situatie door de controleurs gaat worden opgepakt.
Als ik op de allereerste foto van dit topic kijk, zie ik de Forumslader een stuk boven de stuurpen uitsteken. Is het nodig om boven de stuurpen een stuk buis over te hebben voor de montage? Hoe lang moet de buis minimaal zijn voor montage?

Ik wil waarschijnlijk mijn stuur verlagen (dus aantal spacers boven de stuurpen plaatsen, of de buis inkorten (wat mooier staat)) en ik vraag me af of dat impact heeft op de toekomstige montage van een lader.
@Fedor,
nee, dat is niet nodig, wat je ziet (het RVS stukje) is het opzetstuk t.b.v. de USB aansluiting.

Als je kijkt naar Marco's post over het verwijderen zie je dat denk ik duidelijker, staat op pagina vier (of klik hier).
Duidelijk zo.

Zou alleen wel een flinke uitstulping bovenop de stuurpen worden (als er ook nog vulringen boven de stuurpen zitten) ;)
@Fedor, klopt. Dat heb je volgens mij met alle ingebouwde laders waar een USB plug ergens uit moet komen. De Cycle2Charge is nog een stukje groter zelfs.
Vulringen boven de stuurpen heb je uiteraard niet nodig. Je kan gewoon de stuurpen afsnijden met een pijpensnijder.

Ik lees dat veel mensen druk bezig zijn om het vliegen zo duidelijk en risicovrij te laten verlopen. Op zich een goede zaak maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er iets flexibeler tegenaan kijk. Wereldfietsen is een risicosport. De risico's maken Lisette en ik zo klein mogelijk. Maar we incasseren ook als het onvermijdelijke toch een keer gebeurd. Voor wat betreft vliegen weet ik een ding zeker, ik heb het niet compleet in de hand. Moet mij overgeven aan grondpersoneel en de inschatting die deze mensen maken. Het sterkte middel wat ik wel heb is het vermogen om mij aan te passen. Dat houdt dus in dat al komt mijn fiets in kreukels aan ik toch een goede fietsvakantie kan hebben (lokaal fietsje kopen, tasjes met toe en tyraps vastknopen, met slecht lopende versnellingen de modderpaden op en hekel voorzichtig remmen...een groot nieuw avontuur). Dus mocht het zo zijn dat de forumslader voor problemen gaat zorgen (is tot nu toe niet gebeurd, schat het zelf ook veel lager in dan sommigen....naar de USA zijn de fietsen en tassen handmatig gecontroleerd op de heen en terugreis. Je krijgt dan een briefje in je tas dat men heeft gesnuffeld. Had zelfs ook nog een batterijpak in mijn ruimbagage. geen probleem) dan weet ik zeker dat er of bij mij of bij Lisette zoveel inventiviteit op komt zetten dat we een prima oplossing gaan verzinnen. Dat is overigens geen pleidooi om de boel de boel te laten, integendeel, maar wel om je te realiseren dat hoe mooi alle spulletjes ook zijn: hoe jij je fietstocht ervaart toch vooral een kwestie van instelling is.
@Marco,
tja, op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk.

En ja, ook ik heb wel eens een powerbank in de ruimbagage gelaten (vorig jaar zelfs nog) en ja, ook die is zonder morren meegekomen.

Helaas voor mij ben ik altijd wat gestressed bij vliegen, en dat is niet prettig als je met beveiligers moet praten over iets wat er uit ziet als een mislukte bom (welke halve zool zou overigens op die manier als terrorist een bom meenemen?), vandaar dat ik probeer de regels duidelijk te hebben.
Wat ondertussen duidelijk is: het is onduidelijk en multi-interpreteerbaar voor beveiligers en reizigers.
Met het laatste woord aan de beveliging: wanneer ze vinden/denken dat het onveilig is mogen ze zeggen dat het niet mee mag.

Ondanks dat: voor mij is het duidelijk, ik neem 'm los mee in de handbagage en loop het risico dat ze 'm weigeren.
en dan komt er wel een oplossing.

@Marco, mag ik vragen of jij naar bijvoorbeeld de VS je lader in de fiets hebt gelaten of dat je 'm in de handbagage hebt meegenomen?
Benzinebranders en benzine flessen mag je gewoon meenemen met het vliegtuig, mits ze leeg zijn.

Maar hoeveel mensen zijn hun benzinebranders wel niet kwijt geraakt terwijl die volgens henzelf toch echt leeg was?

Het advies voor branders en flessen is om die uit te wassen met zeep, zodat alle benzinelucht weg is.

Voor Lithium batterijen gaat het dezelfde kant op. Wil je het risico lopen dat je je apparaat, zoals die persoon met zijn Zzing, kwijt bent?

Vermijdbare risico's toch nemen is erg dom. Een wereldfietser zou dat toch moeten weten.
Update gebruikerservaring.

Op de verharde weg werkt de forumslader perfect. Zelfs in de bergen is mijn telefoon zonder moeite op 100% te houden.
Met bikepacken redt ik het helaas niet zonder een beetje bij te laden aan het einde van de dag. Afhankelijk van het terrein kunnen de gemiddelde snelheden terug lopen naar 12 km/h en dan heeft de lader het lastig. Geldt denk ik voor elke lader maar het leek me toch goed om het te noemen. Stukken lopen, fiets op je rug, helpt allemaal niet mee om het voorwiel snel te laten draaien. Op een dag van 70 km over een gemiddeld Bikepacking track verlies ik ongeveer 20% accuspanning op mijn telefoon. Met een kleine accupack prima bij te laden. En mocht je echt in de problemen raken dan even het asfalt opzoeken.
Marco Meijerink schreef:
wo 05 sep, 2018 21:05
Update gebruikerservaring.

Op de verharde weg werkt de forumslader perfect. Zelfs in de bergen is mijn telefoon zonder moeite op 100% te houden.
Met bikepacken redt ik het helaas niet zonder een beetje bij te laden aan het einde van de dag. Afhankelijk van het terrein kunnen de gemiddelde snelheden terug lopen naar 12 km/h en dan heeft de lader het lastig. Geldt denk ik voor elke lader maar het leek me toch goed om het te noemen. Stukken lopen, fiets op je rug, helpt allemaal niet mee om het voorwiel snel te laten draaien. Op een dag van 70 km over een gemiddeld Bikepacking track verlies ik ongeveer 20% accuspanning op mijn telefoon. Met een kleine accupack prima bij te laden. En mocht je echt in de problemen raken dan even het asfalt opzoeken.
Ik heb zelf het idee dat het omslagpunt rond de 15km/u zit, maar dat is een schatting. Ik heb afgelopen maand een idioot lange rit van 100km met bijna de hele weg wind tegen, waarbij ik ook enige terugloop in de capaciteit van mijn fietscomputer zag vanwege mijn lage snelheid. Maar het is inderdaad iets om rekening mee te houden, lange hellingen opwaarts, slecht wegdek of nare omstandigheden waarbij je flinke wind tegen hebt gedurende lange tijd.
Dat punt hangt natuurlijk ook af van het verbruik van je telefoon etc.
Zeker. Mijn telefoon is een energieslurper.
Maar al met al ben ik niet ontevreden.