Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkeur klein of groot (normaal) frame - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorkeur klein of groot (normaal) frame

Shadow schreef:
Freespirit schreef:
do 07 jun, 2018 13:54
Shadow schreef: Ik zou indien beide zelfde maat, altijd de Worldtraveller kiezen... compleet XT is ook niet alles, want bv de naven zijn voor zwaar laden weer minder geschikt...
Waarom altijd de WT indien..? De WT heeft ook Shimano naven.
ik weet niet hoe oud ze zijn, maar de XT naven hebben een aantal jaar geleden een 'upgrade' gekregen in de vorm van aluminium assen, dit komt de belastbaarheid niet ten goede en zeker met extra belading zijn ze eerder versleten. Koga heeft als het goed is de LX naven gebruikt, als dat niet zo is maakt het niet veel uit ; na een x aantal km's gaan ze net zo snel op.
Dat zou minder zijn. De WT is van 2013 en de GT van ongeveer 2006. Beide achternaven zijn XT, FH-M785 (WT) en FH-M752 (GT).
bdr schreef: Ik mis in deze hele discussie toch wel de nadruk op "passen". Er is een toch wel een groot verschil tussen een maat 50 en een maat 57, één van deze fietsen zal toch beduidend beter passen bij FreeSpirit? Wat maakt het nu uit of de ene fiets betere onderdelen heeft dan de andere als die ene eigenlijk niet past?
Tuurlijk moet het passen, zit niet te wachten op een vroegtijdige slijtage van gewrichten oid. Ze passen dus beide.

De WT is overigens ZGAN, als iemand me zou vertellen dat die net uit de fabriek komt rollen dan zou ik dat direct geloven; misschien niet geheel onbelangrijk.
Leon schreef:
do 07 jun, 2018 15:24
Je schrijft hier in één alinea twee tegenovergestelde dingen.
Uhm nee, als beide fietsen dezelfde naven hebben is het aannemelijk dat die onderdelen gelijkwaardig slijten.
Freespirit schreef:
do 07 jun, 2018 17:25
Dat zou minder zijn. De WT is van 2013 en de GT van ongeveer 2006. Beide achternaven zijn XT, FH-M785 (WT) en FH-M752 (GT).
Dan heb precies een stalen as (752) en een alu as te pakken (785) volgens mij....
Wellicht een overbodig punt om te maken, maar wel eentje waar wij, als we ooit nog nieuwe fietsen gaan kopen, rekening mee gaan houden is het volgende:

Naast het goed moeten passen etc. van een fiets speelt (in ieder geval bij mijn fiets) ook mee
dat een kleiner frame makkelijker meegenomen kan worden in/op auto's, bussen, vliegtuigen, bootjes enzovoorts.

Een volgende keer zou ik er dus voor kiezen om, uiteraard alleen bij gelijkaardig passen, rijden etc., voor de kleinere framemaat te gaan.

Bijvoorbeeld, in een standaard KLM doos past mijn fiets alleen met meer gedoe dan mijn vriendin d'r fiets, simpelweg omdat mijn frame langer is.
WorldTraveller, check. Dank u allen.

Door naar het volgende op de lijst :).
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Nu nog een foto! :D
hoogframe schreef:
wo 06 jun, 2018 18:54
bij een binnenbeenlengte van 84 hoort/kan een framemaat van 0,66 * 84 = ruim 55 cm. en voor een niet-wedstrijdfiets ook gerust iets hoger.
Die vuistregel moet je eindelijk eens vergeten, ook al staat ie op wikipedia. Die heeft zijn betekenis al lang verloren. Die regel gold/geldt sowieso alleen voor racefietsen.
Je idee "gerust iets hoger" is helemaal verkeerd, want hoger betekent ook horizontaal langer.
Inge1 schreef:
ma 11 jun, 2018 18:57
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Nu nog een foto! :D
Dank u.

Bijlagen

Nice!
Vreemde kapstok... :wink: