Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke omvormer...? - Forum Wereldfietser

Welke omvormer...?

Ik weet het, er is hier al veel over geschreven... maar ik zie door de bomen het bos niet meer!!
Ik wil een omvormer zetten op mijn naafdynamo (Alfine QR Shim). Ik ben wat dat betreft niet zo heel technisch aangelegd...

Mijn wensen:
- uiteraard: opladen :-), maar dat hoeft niet perse rechtstreeks op mijn telefoon te zijn. Een battery pack opladen (waarmee ik 's avonds mijn devices oplaadt) vind ik ook goed.
- waterdicht / óf op te bergen in mijn stuurtas, waarbij het gemakkelijk ontkoppeld kan worden als ik m'n stuurtas eraf haal.
- gemakkelijk switchen met licht (liefst vanzelf, als ik mijn lamp aanzet gaat dat 'voor')
- het mag er een beetje strak uitzien, liefst geen geknutsel met losse draadjes en ducttape enzo.
- ook laden als ik een berg op fiets.
- maar, wat dat laatste betreft: ik heb liever een simpel werkend dingetje wat het gemiddeld doet, dan dat ik iets ingewikkelds heb met het hoogste rendement...

De Cycle 2 Charge vind ik echt een hele mooie oplossing (esthetisch gezien dan), maar ik heb geen idee of dat functioneert zoals ik hierboven beschrijf (hoe gaat dat met licht?).

Iemand de gouden tip?
Forumlader in de binnenbalhoofdbuis van een Ahead systeem? Zie de fiets van Peter Fokkinga in de draad post eens een foto van je fiets.
Hier zijn wij al jarenlang gelukkig met onze ZZing (we hebben en rode en een blauwe, passend bij de kleur van onze fietstassen :D). We laden er telefoons, e-readers, GPS en een accupack mee op. Het enige nadeel wat wij ervaren is dat de uitgang uitsluitend 5 volt is, dus voor het opladen van de accu van mijn camera moet ik uitwijken naar een nabuur.
Sinds een tijdje heb ik een Forumslader in de stuurbuis (MET dus een bufferaccu).
Tot nu erg tevreden mee, maar nog niet gebruikt tijdens een vakantie (dat gaat later dit jaar gebeuren).

Daarvoor gebruikte ik een E-Werk, en was ook daar tevreden mee.
Deze gaat nu weer mee, maar op de fiets van mijn vriendin.

Sowieso gebruiken we alletwee nu een losse bufferaccu / powerbank om van daaruit de telefoons, camera's etc. op te laden.

De Forumslader kan ook rechtstreks gebruikt worden om zaken op te laden, want die heeft een ingebouwde bufferaccu.
Bij de E-Werk die dat niet heeft moet je opletten of je apparatuur dat leuk vindt.

Beide omvormers zijn ingesteld om USB UIT te leveren (dus 5V).

Wat betreft je andere vragen:
Waterdicht:
De E-Werk is waterdicht genoeg om buiten aan het frame te hangen, de Forumslader zit IN het frame.
Switchen:
Voor beide geldt dat licht voor gaat.
Strak:
Forumslader is strak, want alleen een nette USB aansluiting zichtbaar.
De E-Werk is minder strak, want kabeltjes zijn zichtbaar, maar ik vond dat niet zo'n probleem.
Bergop:
Daarin zal de Forumslader beter zijn.
Simpel:
Ik heb met de E-Werk sinds 2012 nog nooit problemen gehad, de Forumslader is nog nieuw, maar staat goed bekend.


@Arno:
Voor het opladen van de camera accu's (beide Nikons) gebuiken wij laders die USB IN gebruiken (in ons geval van Patona).
Dat gaat uiteraard langzamer dan via het lichtnet, maar deze laders kunnen OOK aan het lichtnet.


Edit: overige vragen pogen te beantwoorden; typefoutjes verbeterd
ingridm schreef:
vr 22 jun, 2018 10:51
Ik weet het, er is hier al veel over geschreven... maar ik zie door de bomen het bos niet meer!!
Ik wil een omvormer zetten op mijn naafdynamo (Alfine QR Shim). Ik ben wat dat betreft niet zo heel technisch aangelegd...
- ook laden als ik een berg op fiets.
Als het jou lukt om met minimaal 13 km/uur een berg op te fietsen zal het opladen mogelijk lukken.
Zie hier http://fahrradzukunft.de/11/steckdose-unterwegs/ enige uitleg in Duits. Daar stellen zij echter dat de gemiddelde snelheid op/rond de 15 km/uur zou moeten liggen om voldoende vermogen te produceren. Het is een nogal technisch verhaal.

Ik heb zelf een Son naafdynamo i.c.m. de USB-Werk met ingebouwde accu en dat werkt vanaf ongeveer 13 km/uur.
Bergop gaat je snelheid afhankelijk van je conditie/leeftijd en hoeveel tandjes voor (kleinste is) en achter (grootste is) je nog aan kan. De meesten van ons zijn geen wielrenners die met ultralichte fiets zonder bepakking, en de conditie van een berggeit omhoog klimmen.
Met andere woorden bergop fietsend laad je geen energie.

De website levert veel informatie.
joukon schreef:
vr 22 jun, 2018 12:03
Zie hier http://fahrradzukunft.de/11/steckdose-unterwegs/ enige uitleg in Duits.
Die link beschrijft de situatie in 2010. Voor meer recente informatie zou ik hier kijken.
Ok, vergeet de bergop-fiets-wens.... :lol:
Forumslader of E-werk, usb-werk staat minder goed bekend. Ik zit zelf ook te twijfelen of ik het geld voor een forumslader neer ga tellen...
Piet Pelle schreef:
vr 22 jun, 2018 12:24
Voor meer recente informatie zou ik hier kijken.
He thx, die info had ik ook nog niet gevonden! De nieuwe The Plug 5+ van Cinq5 ziet er optisch goed uit (gebruiken nu net als de Cycle 2 Charge een draaiend kapje voor de afsluiting v/d USB poort)

Bij deze een foto van de setup bij de fiets van mijn vriendin die momenteel door Europa fietst:

* Shimano LX naafdynamo in een wiel gebouwd door Bike4Travel
* B&M E-WERK tegen de onderkant van de stuurpen gemonteerd en draadjes weggewerkt langs de KlickFix adapter
* Quad Lock bevestiging voor de iPhone SE (MapOut app) die op zijn beurt weer in een LifeProof hoesje zit

Wel iets meer draadjes en tyraps dan bij sommige andere oplossingen maar ik vind het nog steeds redelijk strak ogen 8)

NB: Wij hadden overigens bij deze opstelling geen bufferaccu nodig en dat maakt het geheel weer wat efficiënter

Bijlagen

Waarom maakt een bufferaccu het inefficienter?
Shadow schreef:
vr 22 jun, 2018 19:44
Waarom maakt een bufferaccu het inefficienter?
In plaats dat de 5v gelijkstroom meteen wordt gebruikt om je telefoon mee op te laden zit er dus nog een stapje tussen; het opladen van de bufferaccu.

Dit opladen / ontladen van die extra accu lijkt mij altijd gepaard gaan met verminderd rendement (je haalt namelijk misschien maar maximaal 80-90% van de energie die je erin stopt er weer uit)
Nee. Je houdt altijd vermogen, ook als je een pauze neemt, blijft bufferaccu vol en je telefoon/navigatie apparatuur blijft werken.
Zonder bufferaccu komt er een hiaat in de stroomvoorziening, vinden apparaten vaak niet leuk.
rickie schreef:
za 23 jun, 2018 17:09
Zonder bufferaccu komt er een hiaat in de stroomvoorziening, vinden apparaten vaak niet leuk.
Dat is inderdaad het hele idee van een bufferaccu maar wij hebben die dus helemaal niet nodig gehad en daarom zette ik het er dus zo expliciet bij :roll:

Als de stroomvoorziening wegvalt / weer terugkomt op de iPhone tijdens het gebruik van MapOut is dat totaal geen probleem; het apparaat maakt een piepje / zoemt even maar je krijgt je geen irritante "popup" die je weg moet klikken oid (ik weet nog toen ik een Garmin Edge Touring GPS had dat dit wel gebeurde en toen was een bufferaccu idd wel heel fijn)
rickie schreef:
za 23 jun, 2018 17:09
Nee. Je houdt altijd vermogen, ook als je een pauze neemt, blijft bufferaccu vol en je telefoon/navigatie apparatuur blijft werken.
Zonder bufferaccu komt er een hiaat in de stroomvoorziening, vinden apparaten vaak niet leuk.
Dat dus en plus dat de forumslader op techniek gebaseerd is die de grote merken niet durven toe te passen, ik het het white paper er eens van gelezen, wel indrukwekkend hoor wat ze uit een naafje weten te peuren...
Niall schreef:Dat is inderdaad het hele idee van een bufferaccu maar wij hebben die dus helemaal niet nodig gehad en daarom zette ik het er dus zo expliciet bij :roll:

Als de stroomvoorziening wegvalt / weer terugkomt op de iPhone tijdens het gebruik van MapOut krijg je geen irritante "popup" die je weg moet klikken oid (ik weet nog toen in een Garmin Edge Touring GPS apparaat had dat dit wel gebeurde en toen was een bufferaccu wel heel fijn)
Je snapt het verschil tussen de e-werk en de forumslader niet helemaal, de laatste laat de naaf een hogere spanning leveren en zet dit om in een voor de buffer bruikbare spanning, die buffer staat dus ook op een hogere spanning dan 5V, afhankelijk van wat je aansluit kun je dus meer vermogen pakken dan een e-werk of usb-werk. Heb je dit niet nodig of vind je forumslader gewoon te duur, e-werk kopen.
ingridm schreef:
vr 22 jun, 2018 10:51
Iemand de gouden tip?
Gezien je eisen denk ik dat je met deze uitstekend geholpen bent.
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar wat ik uit de tests begrjjp is het een degelijk en simpel apparaat met een goed rendement - ook bij lagere snelheden.
Shadow schreef: Je snapt het verschil tussen de e-werk en de forumslader niet helemaal
Het is maar net wat je hier verstaat onder "efficiëntie"; zo'n Forumslader kan dan misschien wel meer vermogen uit een naafdynamo halen, tegelijkertijd een bufferaccu opladen en een Bluetooth verbinding met je telefoon onderhouden maar uiteindelijk moet je die paar extra Watt toch echt zelf bij elkaar trappen hoor! :lol:

Bovendien doelde ik hier meer op een losse bufferaccu zoals een B&M "Puffer-Akku" of een powerbank met "pass through" mogelijkheid >> Deze weglaten als je telefoon / GPS het niet nodig heeft verhoogt de efficiëntie in de zin dat er een groter percentage van de extra Watt die je moet leveren bij je telefoon terecht komt.
Absoluut!
Ok, heren, dank voor alle tips en uitgebreide technische achtergrondinformatie... 8)
Ik geloof dat ik die ingebouwde bufferaccu niet perse nodig heb als ik er gewoon een power bank mee wil opladen. Mijn vriend fietst met de gps, hij regelt z'n eigen stroomtoevoer :lol:, ik heb niets wat perse de hele tijd aan moet staan. En hoewel ie hier verder toch niet genoemd is en ook misschien niet het hoogste rendement of de beste prestaties heeft neig ik toch alsnog naar de Cycle2Charge. Omdat me dat een nette en simpele oplossing lijkt voor wat ik voor ogen heb en ik dat gemakkelijk zelf op m'n fiets kan zetten. En de reviews zijn ook best aardig. En ach, als 't wat langer duurt voordat die power bank uiteindelijk gevuld is maakt 't me ook niet zoveel uit. :D
De Cycle 2 Charge oogt inderdaad netjes en de prijs is ook heel redelijk 8) Zeker als je er alleen maar een powerbank mee wil opladen lijkt het mij best een prima ding!

Maar ik heb wel enkele keren hier op het forum gelezen dat het apparaat soms te weinig vermogen levert om de batterij van een smartphone die continue gebruikt wordt op peil te houden? Dus als je in de toekomst ooit nog zelf de navigatie wil gaan doen... :wink:

Zag net dat er een forumlid is die er nog eentje te koop heeft.