Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Waardevolle kennis meneer Schuijt +1 8)

Edit zpelling 8)
Het schakelen ten opzichte van een derailleur was voor mij zo ie zo wennen voor zowel de ritjes met Rohloff als met Pinion. Ik merkte dat ik zo ie zo iedere keer de verkeerde kant opdraaide op één of andere manier. Het schakelen ging bij mij dus al heel bewust en met beleid. Daar merkte ik eigenlijk dan ook geen verschil. Terugschakelen doe ik voor de opgang voordat ik op het gemak omhoog ga dus een hengst aan de shifter ga ik met mijn gebruik dan ook bijna niet nodig hebben. Maar het is wel een goede om in het achterhoofd te houden. Ik kom er nog eens op terug.

Wat geluid van vrijloop betreft kan me dit niet schelen. Ik hou wel van een indirecte bel. Mijn mono RS van Hope op de racefiets worden niet snel overtroffen wat dat betreft. Ik ga kijken of er nette blauwe Chris King achterin gezet kunnen worden op de nieuwe fiets op termijn. Dan is het net een zwerm bijtjes dat je hoort. De Rohloff was ook niet echt stil te noemen naar mijn beleving.
Japio heeft zijn ervaring iets genuanceert, ik begrijp beter wat hij nu bedoelt. Verder erg fijne extra info van Eric, zo leren we allemaal weer wat.
Tja ik vind het zelf wel prima schakelen met een pinion, maar ik ben ook niet zo lomp aangelegd. Dus schakelen met beleid schijnt nodig te zijn met zowel rohloff en nog meer bij pinion. M'n vrouw is wat "directer" en die ervaart het schakelen bij pinion ook als iets lastiger, dus er zit zeker verschil in hoe mensen het ervaren (en bedienen). Maar ik schakel weer vaker "mis" (al is dat zelden) dan haar. Het blijft iets mechanisch en dat kan dus even misgaan door gebruik.

Overigens is het altijd wennen als je van iets dat je al jaren gebruikt naar iets nieuws overstapt. Ik heb hiervoor alleen met derailleur gefietst, dus dat mis-schakelen zal daar ook wel gedeeltelijk aan liggen. Net zoals ik bij een nieuwe auto ook even moet wennen aan de nieuwe frutsels en fijne bediening.
Mijn Pinion ervaring na 3 jaar en reizen in 2x Schotland, Tsjechië en Ijsland en nog enkele kleine meerdaagse trippen in België : tellerstand na 3 jaar momenteel 17300km
(btw, die CDX riem doet het nog steeds prima hoor :D )

Ik ben enorm gecharmeerd door de kleine stappen en het grotere bereik van de Pinion, af en toe miste ik deze op de Rohloff en ik moet toegeven, dit scheelt toch een stuk als je bergop rijdt. Ook het doorschakelen is veel preciezer wat ik een stuk aangenamer vind dan bij de Rohloff naaf.

Maar helaas kan ik een heleboel nadelen opsommen beginnende bij de service van Pinion zelf, die staat momenteel toch nog ver weg van die van Rohloff... Problemen niet erkennen en normaal vinden terwijl ze toch zeer storend zijn als gebruiker, meermaals lekken, lek opgelost en nog geen week later opnieuw lekken...

Mijn eigen bak schoot meermaals door bij het klimmen in één de lage versnelling, 2 jaar terug al Pinion over ingelicht, bak opgestuurd, geen problemen gevonden. Dit jaar is het overduidelijk erger geworden in Schotland. Dus Pinion wordt opnieuw gecontacteerd één van dezer...

Bepakt klimmen en terugschakelen loopt niet steeds als een zonnetje, goed je weet dat en je moet er mee leren leven en mee leren omgaan dat je kracht moet terugnemen. Maar bij sommige schakelstation moet je gewoon je benen stil houden om te kunnen schakelen. Momentverlies en als je even niet op let sta je stil en lig je op de grond als je vast zit in je klikpedalen. :D Maar goed, dat is een beetje muggenziften want dit heb je bij de Rohloff naaf evenzeer en ik wist waar ik aan begon.

Dan volgen enkele problemen waar Pinion op zich niet zo zeer aan kan doen en dat is de fiets zelf, sorry Santos, ik ben nog steeds fan, maar 20,2kg zonder spatborden en zonder voordrager en enkel voor de fiets zonder bagage is een loeizware fiets, zeker als het al geen E-bike is. :shock: Als je dan zelf al jaren let op het gewicht van je bagage, tja dan valt dat in het niet uiteraard. :?

Het fameuze wieltje voor het opspannen van de riem... :evil: nee, ik ben geen fan, bij regenweer voel je duidelijk weerstand van het wieltje. Je creëert extra wrijving dus logisch extra weerstand. Toegegeven, voor de eindgebruiker is het wiel herstellen eenvoudiger geworden en kan je weinig mis doen met het op spanning brengen van de riem.

Bij het doorkruisen van beekjes in IJsland had ik vorig jaar de originele lagers onderweg moeten vervangen. Tja die heb je uiteraard niet bij :shock: uiteindelijk bij een lokale bewoner de lagers mogen gebruiken van oude rollerblades, ja die passen netjes :P . Ook dit jaar in Schotland zonder het doorwaden van beekjes, maar wel veel regenweer hetzelfde verhaal ondervonden na een week fietsen, gelukkig had ik nu uit ervaring wel lagers mee. De lagers zaten zonder vet, logisch, begonnen zwaar te lopen en schel te piepen wat niet meer aangenaam fietsen was.

Gezien we niet vies zijn van enkele singletracks mee te nemen in Schotland is de riem duidelijk gaan "zingen" door het vuil dat op de riem hangt en in contact komt met het wieltje en voel je opnieuw zeer goed de extra wrijving die door het wieltje wordt gecreëerd. (Ik zie precies liever verschuifbare padden of een ander opspansysteem, dan het wieltje :shock: :oops: )

Ik ben en blijf nog steeds enorm grote fan van de Rohloff naaf, in mijn ogen voor vakantiefietsen met de juiste tandwielcombinatie nog steeds meer dan voldoende geschikt. Blijf je vlak rijden is de Rohloff naaf zelfs overkill en kom je met een goed Alfine 8 al toe :twisted:

Ben ik nu anti Pinion? Nee, ik denk dat hier echt wel potentieel in zit, maar er is nog werk aan de winkel. Zowel voor de fietsfabrikanten zelf als voor Pinion en hun service.

Dat de fiets meer weegt door speciale constructie begrijp ik maar al te goed, maar 3,5kg tov dezelfde fiets met Rohloff en zelfs met voordrager is veel in mijn ogen.

Veel fietsplezier!
Koen & Sam schreef:
di 21 aug, 2018 09:49
Bij het doorkruisen van beekjes in IJsland had ik vorig jaar de originele lagers onderweg moeten vervangen. Tja die heb je uiteraard niet bij :shock: uiteindelijk bij een lokale bewoner de lagers mogen gebruiken van oude rollerblades, ja die passen netjes :P . Ook dit jaar in Schotland zonder het doorwaden van beekjes, maar wel veel regenweer hetzelfde verhaal ondervonden na een week fietsen, gelukkig had ik nu uit ervaring wel lagers mee. De lagers zaten zonder vet, logisch, begonnen zwaar te lopen en schel te piepen wat niet meer aangenaam fietsen was.
Mooi uitgebreid verhaal :)

Over welke lagers heb je het hierboven trouwens?
Bedankt voor de eerlijke, deskundige en gebaseerd op echte ervaring verslag.
@Fedor - Santos gebruikt spanroller en de blotte kogellager is de boosdoener.
Ik heb toevallig vanmorgen mijn m-gineering met Rohloff naaf gewogen: 15 kg inclusief rvs spatborden, verlichting, hs 66 remmen, achterdrager, leren zadel met Thudbuster, relatief zware Marathon Extreme banden en een lomp ringslot.
Voor mij heeft de Rohloff naaf voldoende bereik in geaccidenteerd terrein. Meer tussenstapjes betekent ook meer schakelen. In de polder kun je misschien meer tussenstapjes gebruiken maar daar is deze fiets niet voor.
Of je het nu voelt of niet, de Pinion heeft een meetbaar grotere weerstand dan Rohloff en dat verschil is toch niet niks.
Wim schreef: Voor mij heeft de Rohloff naaf voldoende bereik in geaccidenteerd terrein. Meer tussenstapjes betekent ook meer schakelen. In de polder kun je misschien meer tussenstapjes gebruiken maar daar is deze fiets niet voor.
Of je het nu voelt of niet, de Pinion heeft een meetbaar grotere weerstand dan Rohloff en dat verschil is toch niet niks.
Dat is een veel respectabeler gewicht in mijn ogen en zoals je schrijft, die Rohloff heeft meer dan voldoende bereik. Als je aan de oude Rohloff voorschriften vasthoud van de overbrengingsverhouding, dan kan je nog achter een 22t en vooraan een 50t plaatsen voor de riemen. In mijn ogen de beste combinatie als je vaak klimmetjes bepakt moet doen ipv de 55t die standaard wordt geplaatst. Ik heb liever onderaan in de versnellingen wat meer bereik dan in de hoge versnellingen. Het is een reisfiets en geen racefiets, dus bergaf meetrappen is niet echt van belang. En die grotere tussenstappen, daar leer je snel mee leven hoor. Ik merkte bij de Pinion dat ik regelmatig 2 tot 3 stappen in één keer doorschakelde, dan kan je jezelf al afvragen of de vele stapjes in de Pinion dan niet wat overbodig zijn. Let op, mijn ervaring is met de p18. Ik zou de andere bakken ook graag eens uit testen en voornamelijk de die met 12 trapjes.

Weerstand? Klopt hoor, die is wat zwaarder, maar merkbaar? Ik heb er een dubbel gevoel bij omdat ik nu vooral de Spanrol voel... maak de fiets al een 3kg lichter scheelt ook weer :wink:
Met wat eenvoudige ingrepen zoals een moderne Son naaf ipv de Klassik, een gewone zadelpen, geen ringslot etc kan er zelfs nog 1.5-2 kg af. Dan is het wel afgelopen als het frame ook nog geschikt moet zijn voor 25 kg bagage of meer.
Een complete snelle randonneur voor lichtgewicht bagage en met een lichte afmontage moet kunnen voor onder de 12 kg. Dan heb je het over 650 b wielen met 42 mm banden, ultra compact double derailleur aandrijving, middenoptrek remmetjes en natuurlijk dunne buizen. Maar wel spatborden en verlichting.
Koen & Sam schreef:
di 21 aug, 2018 13:07
Als je aan de oude Rohloff voorschriften vasthoud van de overbrengingsverhouding, dan kan je nog achter een 22t en vooraan een 50t plaatsen voor de riemen. In mijn ogen de beste combinatie als je vaak klimmetjes bepakt moet doen ipv de 55t die standaard wordt geplaatst. Ik heb liever onderaan in de versnellingen wat meer bereik dan in de hoge versnellingen. Het is een reisfiets en geen racefiets, dus bergaf meetrappen is niet echt van belang.
Is idd ook de verhouding die ik er op ga plaatsen als ik veel vaker de heuvels/bergen in zal gaan (of als de huidige 20-tands en riem op zijn). Bovendien zit je dan vaker in 8 en hoger en rij je een stuk stiller :)
ik heb (met ketting) voor 40t en achter 19t. Het mag zelfs nog iets lichter en misschien doe ik dat ook, al kan ik niet echt veel langzamer klimmen zonder om te vallen. Ik vind klimmen leuk, en vooral het landschap dat daar bij hoort. In de afdaling ben ik meestal al snel vooral bezig met remmen dus een zwaarder verzet aan de bovenkant is voor mij weinig zinvol.
Ik zou voor die lagers kijken of er een keramische variant te vinden is, die hebben geen smering nodig, ze zijn alleen wel kwetsbaar, dus niet overal inzetbaar. Andere mogelijkheid is half keramisch, (stalen huls met keramische kogels) En in China is het een stuk goedkoper dan hier, de levertijd is alleen wat langer.
_Peter_ schreef: Ik zou voor die lagers kijken of er een keramische variant te vinden is, die hebben geen smering nodig, ze zijn alleen wel kwetsbaar, dus niet overal inzetbaar. Andere mogelijkheid is half keramisch, (stalen huls met keramische kogels) En in China is het een stuk goedkoper dan hier, de levertijd is alleen wat langer.

Die staan reeds in bestelling Peter :wink:
flexodder schreef:
wo 25 jul, 2018 14:04
Zoals gezegd zal ik mijn ervaringen ook delen
Inmiddels moet de pinion bak voor zijn eerste verplichte onderhoud weer even langs de dealer. Mijn ervaringen tot op vandaag zijn een beetje lastig van de totale fiets te onderscheiden. De fiets is zo anders dan de fiets waar ik op heb gereden dat puur de versnellingsbak-ervaringen lastig uit te filteren zijn.
Zoals eerder aangegeven gebruikte ik tot voor kort een racefiets om de woon-werk kilometers af te leggen. Ik ben nu overgestapt op een totaal ander soort fiets (type reisfiets) met een pinion versnellingssysteem en belt-drive.

Als ik puur naar het pinionsysteem probeer te kijken lijkt de de tijd te kort om daar 'problemen' mee te hebben ervaren. Daar is het systeem denk ik nog te nieuw voor.
Wat wel opvalt is dat het super stil is in combinatie met de riem. Ik heb in het algemeen een hekel aan rammeltjes en geluiden van bijvoorbeeld een niet helemaal lekker lopende ketting. Wat een puur genot is de rust op dit moment dan te noemen. Een aantal versnellingen die ik nog niet vaak heb geraakt hoor ik nog een beetje werken onder mijn gat maar die zullen vanzelf ook wel stiller worden.

Dat ik een aantal versnellingen amper gebruik heeft te maken met het bereik van het systeem (ik heb een 18 versnellingsvariant). Laten we het erop houden dat ik feitelijk niet meer dan versnellingen 8 t/m 15 gebruik. Dat is uiteraard zonde te noemen: meer geld besteden ten opzichte van de C1.12 en dan toch maar een deel gebruiken...... Dit was een bewuste keuze in verband met de kleinere stappen tussen de versnellingen. Die 12-speed lijkt mij persoonlijk meer voor een elektrisch ondersteunde fiets. Ik vond het in ieder geval veel prettiger een lekkere versnelling te vinden op een variant met 18 versnellingen.

Het onderhoud tot op heden: 0.0
Aan het systeem zelf kom ik zo-ie-zo niet. Door de keuze van een riem heb ik ook geen omkijken naar de hele aandrijflijn. Mijn gloednieuwe fiets hou ik natuurlijk het liefst schoon maar ik heb de eerste maand dat ik deze bezit expres niet schoon gemaakt om te kijken hoe het systeem reageert op slecht weer. Nu is het natuurlijk heerlijk weer al een hele periode maar er zijn toch echt een paar momenten met plensbuien geweest. Hoe lekker was het om de fiets bij thuiskomst weg te zetten en zonder er naar om te kijken de volgende dag weer te pakken en weer net zo geruisloos in gebruik te nemen. Dit was één van de redenen dat ik naar een intern schakelsysteem wilde overstappen en voor een riem heb gekozen. Hier heb ik dus absoluut geen spijt van. Een heerlijkheid is het te noemen. Het is dat het frame wat vies was geworden en er daarom toch een doekje overheen is gegaan inmiddels maar nodig is het in ieder geval niet.

In andere opmerkingen is het terugschakelen onder druk al aangegeven als een minpunt. Tijdens mijn proefritten heb ik hier niets van gemerkt maar ik moet wel toegeven dat dit inderdaad om gewenning vraagt. Ik heb het een aantal keer expres opgezocht op de paar momenten van heuveltje op fietsen. Het is simpelweg niet mogelijk (zonder het gevoel te hebben het kapot te maken) om onder druk terug te schakelen. Je hoeft ook niet helemaal stil te vallen met je benen maar er moet echt kracht van de pedalen wil het schakelen goed verlopen.
Ik heb me hier toch wel een paar keer in vergist in het begin en ik kan dit 'nadeel' dan ook alleen maar bevestigen. Vind ik het erg? Nee.....het was even wennen aan het kiezen van een eerder schakelmoment als ik niet staand op de pedalen omhoog wil fietsen. Ik ben echter geen bergfietser dus kan ik hier misschien veel makkelijker mee leven dan een ander.

Een ander 'nadeel' heb ik inmiddels ook ervaren. Door verschillende elektrische ondersteunde mede-woon-werkfietsers ben ik niet zelden gevraagd welk merk middenmotor ik onderin het frame heb hangen. Voor de niet geoefende kijker lijkt de bak ook wel op een motor. Zeker als ik dan net zo hard fiets als de motorisch ondersteunde trappers, ik superstil voorbij kom en zij geen zoemende motor horen levert dat vragen op. Ik wil om één of andere reden dan wel uitleggen dat het geen motor is maar een versnellingsbak en je ziet aan de ogen dat ze het lastig inzien. Mijn drang om mijn niet-ondersteund-zijn te verdedigen moet nog wat slijten denk ik.

Later weer meer ervaringen.....
Ik heb sinds een week een nieuwe snel steel ride met son en rohloff met ketting en ketting spanner.

Ben er zeer tevreden over.

Min punt: omdat het een externe is, dus met kastje, kan er achter geen standaard op, die komt dan tegen het kastje aan.

Mario
supermario schreef:
ma 15 okt, 2018 18:30
Min punt: omdat het een externe is, dus met kastje, kan er achter geen standaard op, die komt dan tegen het kastje aan.
Kan zeker wel.

Afbeelding Afbeelding
Dat kan met mijn fiets niet.

Mario
Precies, je hebt dan dus een aangepast frame nodig, en dat is niet met alle frame-materialen ook te realiseren.
Misschien dat de standaard nog tussen de bracket en het mannetje past.
Ik heb nu een tubus voordrager en een midden standaard.

Mijn frame is een goed en mooi gelugt frame, maar eigenlijk gemaakt voor derailleur uitvoering, maar laten op bouwen met rohloff naaf.

Anders krijg je bij Snel een op maat gemaakt frame, maar ben je minimaaal €4200 kwijt.

Mario
@ Mario:
Eind juli van dit jaar kreeg ik mijn Snel steel ride met Rohloff, ketting, kettingspanner, externe schakelbox plus achterstandaard:

Afbeelding

Geen problemen met de achterstandaard en de externe schakelbox. De standaard komt niet tegen het kastje.

Jan