Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschap, lichter en lichter 176 gram - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gereedschap, lichter en lichter 176 gram

jaccow schreef:
ma 27 aug, 2018 18:47
Ben wel nog op zoek naar een goede tang voor bouten e.d.
Misschien is een Knipex sleuteltang wat voor je? (je zit dan echter wel meteen aan 175gr :wink: )
_Peter_ schreef:
di 31 jul, 2018 23:26
Fedor schreef:
di 31 jul, 2018 23:02
Marco Meijerink schreef:
di 31 jul, 2018 22:42
Sleutel 8 is voor de tubus drager.
Is 8 ook niet voor de ontluchting van schijfremmen?
Als je hydraulische hebt vaak wel, soms ook 7 overigens. Daarnaast blijft het een klusje die je liever niet onderweg wilt uitvoeren.
Ik liep vandaag nog tegen deze aan in mijn plaatselijke ijzerwarenwinkel. Volgens zeggen van profi kwaliteit. Prijs is dan ook niet heel laag. Het maakte wel een hele solide indruk
https://www.geerdinkbv.nl/producten/ten ... 1/4-1400b/
Met ingebouwde ringsleutel 8 trouwens. 130gr.
Ik heb altijd een Bahco setje 2058/S26 bij;
54b8c2dc58e1b8b50507cab1912b4450585f7740.jpg
Plus nog een boel, maar in de tassen van de Big Dummy let ik niet echt op de grammen 8)
Shadow schreef:
za 17 nov, 2018 20:30
Ik heb altijd een Bahco setje 2058/S26 bij;
54b8c2dc58e1b8b50507cab1912b4450585f7740.jpg
Plus nog een boel, maar in de tassen van de Big Dummy let ik niet echt op de grammen 8)
Als je zoveel verschillende bits nodig hebt vind ik jouw fiets knap onlogisch ontworpen.
En als je onderweg nu een ander wilt helpen?
Dan zou ik ook maar een zware hydrolische autokrik meenemen ;)
Wat is dat nu weer voor onzin? Als je onderweg een medereiziger tegenkomt met pech help je elkaar. Je gaat geen extra spullen mee nemen maar een bandenplakset en wat gereedschap doen al veel.

Van de zomer waren we een toertocht aan het rijden, staan er een heleboel oude brommers aan de kant en er had er één een lekke band, ze hadden een plakset bij maar de solutie was verdroogd, jij rijd dan gewoon door omdat je net genoeg solutie bij hebt voor jezelf?
Leon schreef:
za 17 nov, 2018 21:24
Shadow schreef:
za 17 nov, 2018 20:30
Ik heb altijd een Bahco setje 2058/S26 bij;
54b8c2dc58e1b8b50507cab1912b4450585f7740.jpg
Plus nog een boel, maar in de tassen van de Big Dummy let ik niet echt op de grammen 8)
Als je zoveel verschillende bits nodig hebt vind ik jouw fiets knap onlogisch ontworpen.
 
Zo enorm veel zijn het ook weer niet. Torx zit er niet op mijn fiets, maar Torx kan bijv. handig zijn om een bijna rond geworden zeskant-imbus in beweging te krijgen.
Ik heb een gevarieerde collectie + een verlengstukje + een L vormig bit-houdertje in een "sleutel-portemonneetje", en dan verder een Gerber tang, een kleine imitatie "Bahco" een stukje geovaliseerd alu-buis waarmee de "Bahco" toch een langere hefboom heeft, en dan verder nog zo wat "hard-ware". Een ijskast-doos vol, en daarmee kan ik zo ongeveer de hele fiets demonteren en weer monteren, en andere klusjes doen en dus ook anderen helpen.

BSM
Niall schreef:
za 25 aug, 2018 23:55
Ik kwam dit nog tegen, aardige combi van bandenlichters en "missing link" tangetje (verder geen persoonlijke ervaring mee)

Afbeelding
Missing link krijg je ook los met een stukje iets degelijker ijzerdraad met aan de twee uiteinden een haakje, en wel zo dat je een stukje ketting er mee kan "verkorten". Doe je dat dan ter hoogte van de missing-link dan volstaat het om met een Gerber of andere tang de missing-link-schakel overhoeks on de bekken op te klemmen ... het je dan de tang op de juiste wijze overhoeks dan springt de missing-link open.

BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 00:43
Tip
BSM
Deze tip komt vaker voorbij, zoals hier:
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 00:28
Leon schreef:
za 17 nov, 2018 21:24
Shadow schreef:
za 17 nov, 2018 20:30
Ik heb altijd een Bahco setje 2058/S26 bij;
54b8c2dc58e1b8b50507cab1912b4450585f7740.jpg
Plus nog een boel, maar in de tassen van de Big Dummy let ik niet echt op de grammen 8)
Als je zoveel verschillende bits nodig hebt vind ik jouw fiets knap onlogisch ontworpen.
Zo enorm veel zijn het ook weer niet.
Ik tel er vierentwintig :shock: :shock: .
Leon schreef:
zo 18 nov, 2018 09:38
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 00:28
Leon schreef:
za 17 nov, 2018 21:24
Als je zoveel verschillende bits nodig hebt vind ik jouw fiets knap onlogisch ontworpen.
Zo enorm veel zijn het ook weer niet.
Ik tel er vierentwintig :shock: :shock: .
 
Om te beginnen wilde ik vrolijk antwoorden goed geteld. Maar het zijn 18 schroef-bitjes.
Verder is er een verloop-stukje van 1/4inch zeskant naar vierkant voor de 5 dopjes.
Ik heb overigens gekozen voor dopjes met een zeskant-bit-steeltje: die dopjes zelf zijn lichter en dat wordt dan "goed" gemaakt door het gewicht van het steeltje.

Ik heb in mijn "sleutel-portemonneetje" ook een paar bitjes met verschillende uiteinden, dat spaart het aantal.
Aan de andere kant heb ik ook nog weer een of twee aanvullende bitjes.
En het klopt ... als je een overjarige Bridgestone hebt, en daar door de jaren heen nog wat aan veranderd hebt ... dan zou je eigenlijk een "make-over" moeten doen en daarmee de boutjes maximaal gelijk moeten schakelen (maar dan zit je dus direct weer omhoog als je onderweg ook maar één boutje moet vervangen).

Al met al, als je genoeg gereedschap mee wilt nemen (dat is een keuze) om ongeveer ieder mankement onderweg te kunnen verhelpen dan ben je er niet met 2 ons gereedschap.
Zoals zo vaak is er dus de afweging van het nut tegen het gewicht (no pun intended), en dus ook de afweging hoeveel ongemak je accepteert wanneer er dan toch iets stuk gaat. Het lijkt dus een beetje de discussie over de verschillende brandertjes.
In de "uitgestorven" delen van het Franse platte land kan je tientallen kilometers fietsen zonder een winkel, een beetje goed geëquipeerde fietsenwinkel is daar nog weer zeldzamer, en vind 'm maar, zie er te komen en is ie dan wel open. Met een beetje kennis van de Franse taal kom je een eind*, waarschijnlijk is er zelfs wel iemand die je samen met je fiets wilt brengen .... maar ik vind het leuker om de autonomie een beetje hoog te houden.

* Jaren terug, nog voor de moderne buitenband, hadden we tijdens een zeer natte en koude zomer herhaald lekke banden ... en op een gegeven moment een pompje dat stuk ging (het was sowieso een "nood" pompje, wel licht maar ook niet al te effectief). Dan moet je dus op zoek naar een pompje of iemand met een compressor ... dat gaat ook, ik werd zelfs een keertje in de auto naar het volgende dorp gebracht terwijl in de tussentijd mijn wederhelft kon opwarmen bij een kop koffie. Het zijn bijzondere ontmoetingen, maar ik probeer me zo voor te bereiden dat het bijzonder blijft - de ontmoetingen zonder pech, bijv. bij het semi-wild-kamperen zijn al bijzonder genoeg.

BSM
willem.m schreef:
zo 18 nov, 2018 08:54
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 00:43
Tip
BSM
Deze tip komt vaker voorbij, zoals hier:
 
Ahh ... een andere tip, maar ook een goede tip.

Ik doelde op een ijzerdraadje van ± deze vorm:   (                 )

Daarmee haak je de ketting aan elkaar zodat je daarna de missing link kan manipuleren zonder dat je een hand tekort komt. Overigens heb ik het ijzerdaardje onderweg nooit nodig gehad.

Thuis "kraak" ik de missing link met om het even welke tang, maar dus steeds overhoeks op de buitenkant.
Geheel in tegenstelling tot wat de bijsluiter meestal zegt is zo'n missing link probleemloos meermaals te openen en sluiten (althans als je zoals ik een 8-speed ketting hebt).

BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 10:10
Al met al, als je genoeg gereedschap mee wilt nemen (dat is een keuze) om ongeveer ieder mankement onderweg te kunnen verhelpen dan ben je er niet met 2 ons gereedschap.
Zoals zo vaak is er dus de afweging van het nut tegen het gewicht (no pun intended), en dus ook de afweging hoeveel ongemak je accepteert wanneer er dan toch iets stuk gaat. Het lijkt dus een beetje de discussie over de verschillende brandertjes.
Sorry, toch is dit wel een andere discussie. Ik ga geen waardeoordeel geven over veel of weinig gewicht aan gereedschap meenemen, dat mag iedereen zelf weten.
Maar wat wel makkelijk is als je fiets uit zo min mogelijk boutjes, moertjes, schroefjes, etc is opgebouwd. In de vroegere jaren hadden we best veel sleutels nodig om onderweg de fiets te kunnen repareren. Nu kan ik met een minimale set mijn volledig fiets uit elkaar halen....en weer in elkaar zetten. Vele fietsenbouwers zijn hiermee aan de slag gegaan wat als resultaat heeft gegeven dat je met een twee paar inbus/torx bitjes je een heel eind komt. Zelfs in het binnenland van Afrika of Frankrijk. Daarvoor hoef je echt niet meer een complete set mee te nemen.
Marco Meijerink schreef:
zo 18 nov, 2018 10:47
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 10:10
Al met al, als je genoeg gereedschap mee wilt nemen (dat is een keuze) om ongeveer ieder mankement onderweg te kunnen verhelpen dan ben je er niet met 2 ons gereedschap.
Zoals zo vaak is er dus de afweging van het nut tegen het gewicht (no pun intended), en dus ook de afweging hoeveel ongemak je accepteert wanneer er dan toch iets stuk gaat. Het lijkt dus een beetje de discussie over de verschillende brandertjes.
Sorry, toch is dit wel een andere discussie. Ik ga geen waardeoordeel geven over veel of weinig gewicht aan gereedschap meenemen, dat mag iedereen zelf weten.
Maar wat wel makkelijk is als je fiets uit zo min mogelijk boutjes, moertjes, schroefjes, etc is opgebouwd. In de vroegere jaren hadden we best veel sleutels nodig om onderweg de fiets te kunnen repareren. Nu kan ik met een minimale set mijn volledig fiets uit elkaar halen....en weer in elkaar zetten. Vele fietsenbouwers zijn hiermee aan de slag gegaan wat als resultaat heeft gegeven dat je met een twee paar inbus/torx bitjes je een heel eind komt. Zelfs in het binnenland van Afrika of Frankrijk. Daarvoor hoef je echt niet meer een complete set mee te nemen.
Marco, ook al lijkt het anders: we zijn het eens: Met alleen mijn "sleutel-portemonneetje" kom ik ver, ik kan desnoods meer dan de helft thuis laten ... ik ben het alleen niet met je eens dat je daarmee je fiets volledig uit elkaar kan halen. Voor een trapas, of wiellagers heb ik toch echt meer nodig als een paar torx-bitjes. Grappig genoeg kan ik het balhoofd weer gewoon met de hand loskrijgen, en stellen, zou dat nodig zijn ... hoe vaak is dat nu nodig?

BSM
Shadow schreef:
za 17 nov, 2018 23:10
Wat is dat nu weer voor onzin? Als je onderweg een medereiziger tegenkomt met pech help je elkaar. Je gaat geen extra spullen mee nemen maar een bandenplakset en wat gereedschap doen al veel.

Van de zomer waren we een toertocht aan het rijden, staan er een heleboel oude brommers aan de kant en er had er één een lekke band, ze hadden een plakset bij maar de solutie was verdroogd, jij rijd dan gewoon door omdat je net genoeg solutie bij hebt voor jezelf?
Excuus, het was een flauwe grap die blijkbaar niet goed viel, ook beetje plagend naar het oorspronkelijke bericht over gereedschap van 176 gram.

Om serieus in te gaan op anderen helpen: ja natuurlijk, maar ik ga er niet zelf extra gereedschap voor meenemen. Zo heb ik zelf jarenlang autoventielen gebruikt, en alleen een pomp daarvoor mee, dus helaas dat gaat bij veel anderen niet werken..
Ah begrepen :wink:
willem.m schreef:
zo 18 nov, 2018 08:54
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 00:43
Tip
BSM
Deze tip komt vaker voorbij, zoals hier:
Ik heb deze tip deze zomer geprobeerd met een remkabel en een 10-speed missing link van KMC. Ik kreeg de missing-link niet los omdat de remkabel door mijn handen schoof. Gelukkig had ik een missing link tang bij (alsook veel te veel ander overbodig gereedschap), zodat ik de gebroken ketting alsnog kon herstellen.
Marco Meijerink schreef:
di 31 jul, 2018 20:49
Vroeger zeulden we best veel gereedschap mee. Onze oude Snel’s hadden steeksleutels nodig voor het balhoofd, steeksleutel 15 voor de trappers en een hele zooi inbus sleutels, tangetjes en ander materiaal.
Nu kan ik met 176 gram bijna de hele fiets te lijf gaan. Wat een verschil. Nog even en ik heb bijna geen gewicht meer in mijn tassen :shock:
Leek me leuk om te delen. Wellicht hebben jullie er wat aan.

A67F5306-8379-4EAB-A524-848339878B5F.jpeg
Ik vroeg me af: is de afgebeelde combinatietang (zie openingspost) een goede? Klein en licht is deze zeker als het geheel op de weegschaal 176 gram weegt. En max. 140mm schat ik.

Had misschien zelf de Knipex 03 01 140 op het oog. Die weegt 112gr.
Bel schreef:
vr 13 sep, 2019 13:20
Ik vroeg me af: is de afgebeelde combinatietang (zie openingspost) een goede?
Had misschien zelf de Knipex 03 01 140 op het oog. Die weegt 112gr.
Knipex maakt goed spul, maar ik vind de rechte bek niet ideaal voor een waterpomptang. Met een andere bek kun je meer dingen doen, heb je steviger grip en kun je meer kracht zetten.
Ik weet niet wat deze weegt: https://knipex-tangen.nl/waterpomptange ... nipex.html

Echte combinatietangen vind ik niks. Ik heb er daarom geen. Je kunt er veel een beetje mee doen, maar je kunt er niks goed mee doen vind ik.
Onderweg een waterpomptang mee vind ik overdreven. Als er iets is wat ze op de dichtstbijzijnde boerderij hebben is het wel een tang. Ik heb er ooit een Italiaanse boer voor uit zijn middagslaapje gehaald. Hij vond het niet leuk.