Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grote bidonhouders en flessen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

grote bidonhouders en flessen

Lauw, zelfs warm water maakt me niet echt uit, maar die plastic smaak is me een gruwel. Lijkt me ook niet echt gezond.
PeterVanRijn schreef:
ma 20 aug, 2018 14:31
Lauw, zelfs warm water maakt me niet echt uit, maar die plastic smaak is me een gruwel.
Hier idem.

Heb zelfs het "gevoel" dat lauw water sneller door het lijf wordt opgenomen dan koud water.

(al komt dat meer omdat ik ooit uitgedroogd aankwam bij een Zwitserse berghut en de Hüttenwirt weigerde mij de gevraagde ijskoude cola te leveren en er op stond dat ik eerst een paar mokken lauwwarme thee opdronk ;))
Hoi Willem, hier idem. Gewoon drinken en niet teveel nadenken. Zelfs plastic smaak drink ik weg. Stop weinig energie in om me daar druk over te maken. Ben overigens wel blij als we na een paar dagen koud water vinden..... :lol: . Of koude melk.....oef, wat heerlijk.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 14:47
Heb zelfs het "gevoel" dat lauw water sneller door het lijf wordt opgenomen dan koud water.
Dat zou kunnen (zie hier en hier). Voor mij hoeft water ook niet zo koud te zijn. Wel ben ik koud bier zonder alcohol deze zomer erg gaan waarderen.
Toen mijn decathlonbidon 0,75 l nog nieuw was en je nog kon lezen wat er op stond, stond er geloof ik een mededeling op dat je het water er maar een aantal uren in mocht laten zitten. Ik vermoed dat dat een preventie is tegen eventuele kunststofadditieven die in het bidonwater oplossen. Je kunt natuurlijk zeggen dat het vreselijk is dat de bidons van Decathlon daar last van hebben, maar je kunt het ook waarderen dat zij zo'n mededeling er op zetten.
Leon schreef:
ma 20 aug, 2018 15:29
Toen mijn decathlonbidon 0,75 l nog nieuw was en je nog kon lezen wat er op stond, stond er geloof ik een mededeling op dat je het water er maar een aantal uren in mocht laten zitten. Ik vermoed dat dat een preventie is tegen eventuele kunststofadditieven die in het bidonwater oplossen. Je kunt natuurlijk zeggen dat het vreselijk is dat de bidons van Decathlon daar last van hebben, maar je kunt het ook waarderen dat zij zo'n mededeling er op zetten.
Ojee! Ik durf mijn mond niet van verbazing te openen want dan komt er weer een lading fijnstof binnen. 8)
Ik gebruik 2 petflessen van 2 liter; geven geen smaak af en koop je voor 1.5 euro in de winkel.
Als je de inhoud niet lust dan gooi je die gewoon weg :D
Screen Shot 2018-08-20 at 18.05.54.png
In de dop een gat geboord van 10mm en daar doorheen een slang zoals je die ook in een waterzak stopt. Te koop in stukken van 1 meter; is voor mij te kort dus 1.3m aan elkaar gekoppeld.
Zo kan je ook tijdens het rijden prima drinken. Doppen zijn universeel, mocht de fles lek raken dan koop je gewoon weer een nieuwe.
In Nederland volstond deze zomer een 1 liter BPA vrije doorzichtige bidon van Zefal.
Bijvullen op begraafplaatsen die je in elk dorp en stad wel hebt. En in veel gevallen vrij toegankelijk.

Een reserve bidon van 1 liter nam ik mee in fietstas.
Naar buitenland nam ik een petfles van 1.5 liter mee en vulde die bij met gemeente pils.
De smaak is meestal onovertroffen.
Lance Armstrong had bij tijdritten water in een zak met slangetje in de zitbuis. Wat er verder in zat vertelt het verhaal niet.
Ik heb van de plastic bijsmaak in de doorzichtige nalgene fles geen last - verschilt dus misschien van fles tot fles. Om makkelijker te kunnen drinken heb ik er een msr 3in1dop opgezet wat prima werkt. De afgelopen 8 weken geen last gehad van algengroei of iets dergelijks - wel spoel ik de fles iedere dag goed uit.

Wim, als je een bidonhouder weet te vinden waar dit inpast is het misschien een goede oplosing voor je.
Ik hoor net van Nalgene dat hun On the GO cap op hun 38 oz (1.12 liter) rvs fles past. En die fles is 92 mm diameter en zou dus moeten passen in de Velo Orange Mojave bidonhouder. Omdat dit een wide mouth fles is is hij flink korter (203 mm zonder cap) en zou dus in mijn frame moeten passen.
Ik heb ook die bidons van 950 milliliter, maar dan ergens anders online gekocht. Ik had eerst 2 x 750 en die 2 x 200 ml is toch best handig. Tijdens mijn tocht moest ik toch meerdere keren per dag om water vragen en ik kreeg het nagenoeg altijd. Nog langere flessen hebben het nadeel dat je ze moeilijk kan vullen onder een kraantje bij wc's.

Ik vraag nu bij elke koffiestop om water en als ik niets wil, dan loop ik rechtstreeks naar de bar en vraag of ze wat water voor me hebben. Dat lukt altijd en het is dan lekker vers.
PeterVanRijn schreef:
ma 20 aug, 2018 14:31
Lauw, zelfs warm water maakt me niet echt uit, maar die plastic smaak is me een gruwel. Lijkt me ook niet echt gezond.
Als ik de keuze heb tussen lauw water tijdens de hitte of water met een plastic smaak, geef mij dan ook maar lauw water. Een plastic smaak vind ik gewoon vies.
Tot de aanschaf van een insulated versie van de Klean Kanteen en het fenomeen van deze extreem warme zomer sinds jaren was het voorhanden hebben van lauw water tijdens wat warmere temperaturen voor mij ook geen probleem.
Sinds kort is er bij mij een keuze bij gekomen, namelijk lekker verfrissend koud water. En dat tijdens de hitte.

Ik lees dat de één na een paar dagen uiteindelijk toch wel graag koud water drinkt, of koude melk en de ander koud alcoholvrij bier heeft leren waarderen.
Zo zie je maar, dat als koud drinken voorhanden is tijdens (extreme) warmte, je dit dan toch de voorkeur geeft boven lauw of zelfs warm water. En ja, als het niet voorhanden is, dan zou ik er ook geen punt van maken om lauw, of zelfs warm water te drinken.

Na een zomerse beklimming van de Piz Morteratsch (al weer wat jaartjes geleden) weer terug aangekomen in de Bovalhütte hebben mijn klimmaten en ik eerst allemaal een halve liter koude Schiwasser getankt en meteen daarna zo'n goudgele pretpaal van een halve liter. Helemaal uitgedroogd waren we gelukkig niet, maar een gezonde dorst hadden we wel, waarbij een liter koud vocht binnen een mum van tijd naar binnen gewerkt werd.

De onderstaande set up was afgelopen zomer voor ons voldoende. Een petfles met water (gekocht met Gerolsteiner Sprudelwasser, later gevuld met kraanwater) en een insulated fles met koud water.
Onderaan trouwens mijn MSR brandstoffles.
De eerste uren dronken we water uit de petfles en als deze op was dronken we daarna uit de insulated fles. Het water uit die fles was dan verkoelend en dorstlessend.
Mijn vrouw en ons zoontje hadden ook hun eigen bidons met (lauw) water, maar dronken toch ook graag het koude water uit de insulated fles.

Maar goed, iedereen kiest een oplossing die voor hem of haar voldoende comfort biedt om de dorst te lessen. En dat is helemaal prima.

image.jpeg
Is dat een bidonhouder van Kleen Kanteen zelf of past de Insulated in elke bidonhouder?
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 06:42
Is dat een bidonhouder van Kleen Kanteen zelf of past de Insulated in elke bidonhouder?
De Insultated 20oz die ik heb past in mijn normale bidonhouder, d.w.z. ik heb de standaardbidonhouder van Santos vervangen door een kunststof bidonhouder van Elite. Mijn MSR fles wilde ik onderaan mijn frame en vond het fraaier als ik twee dezelfde bidonhouders had. De twee Elite bidonhouders had ik nog liggen.
Deze: https://www.decathlon.nl/p/drinkbushoud ... gLAU_D_BwE

Voor de 40oz flessen (Wim) heeft Klean Kanteen zelf ook bidonhouders in hun assortiment.

Zie: https://www.kleankanteen.com/collection ... -cage-40oz
Die grote bidonhouders van Klean Kanteen vond ik geen gezicht en de bevestiging leek me ook twijfelachtig. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken.
Voor bevestiging van flessen onder de onderbuis moet je overigens wel een exra stevige houder gebruiken omdat het gewicht hangt. Daarom gebruik ik daar de Bikebuddy. Dat ziet er zonder bidon ook netjes uit: je ziet niets behalve twee kleine nokjes.
keesswart schreef:
ma 20 aug, 2018 15:03
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 14:47
Heb zelfs het "gevoel" dat lauw water sneller door het lijf wordt opgenomen dan koud water.
Dat zou kunnen (zie hier en hier). Voor mij hoeft water ook niet zo koud te zijn. Wel ben ik koud bier zonder alcohol deze zomer erg gaan waarderen.
Interessante artikelen, waarin herkenbare dingen staan.

Mijn behoefte aan koud water komt wellicht voort uit het feit dat ik weinig/slecht zweet. Mijn vrouw maakt de temperatuur van drinkbaar vocht niet zoveel uit, als het er maar in voldoende mate is. Ze raakt dan ook beduidend meer vocht kwijt dan ik. Desondanks wist ze koud kraanwater enorm te waarderen tijdens de hitte.

Schijnt dat koud kraanwater volgens de geleerden (uit het laatste artikel) de juiste temperatuur heeft van tussen de 10 en 15 graden voor het lessen van de dorst.
Mladen schreef:
ma 20 aug, 2018 08:08
Als jij een beetje handig bent kan jij zo ’n “Santos-houder” zelf maken. Een stukje pvc buis + een afsluitdop en jij bent er bijna. Oké, het is niet Santos maar doet wel zijn werk en jij houd wat € over voor ander dingetjes. :idea:
Sta ik net op het punt om een ‘fancy’ Topeak xl bidonhouder te kopen kom ik deze post tegen. En als ik iets leuk vind, dan is het wel zelf maken :wink:
Mijn oplossing:
De Cube XL bidonhouder met daarin deze fles:
https://www.decathlon.nl/p/drinkfles-50 ... 28&c=GRIJS
En daarop deze dop met drinkslang
https://www.decathlon.nl/p/adapterdop-m ... R-p-302004
Ook de Nalgene Everyday Silo anderhalve literfles past goed in de Cube bidonhouder.
En dan onder de onderbuis nog een gewone bidonhouder met slangklemmen bevestigd (want nokjes heb ik daar niet) en daarin nog een literbidon (Zefal Magnum) met spiritus of nog meer water. Totale capaciteit 4L. Als dat nog niet genoeg is vind ik de voorvork ook een mooie plek voor bidonhouders. Evt ook met slangklemmen bij gebrek aan nokje(s) (tenzij het carbon is).
Mijn oplossing, drie liter in het frame. Mbv een splitter en links en rechts dragende bidonhouder en een grote flessen houder. De benen raken de bidons niet.

Bijlagen