Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
misschien een andere webshop proberen/zoeken waar er wel de goede info bij staat? het is niet echt in te schatten hoe ver de trapas in zo'n crank schuift.
of het in de werkplaats in de winkel even vragen (dat noemt decathlon zelf).
bijvoorbeeld hier https://www.bike-components.de/de/Shima ... SR-p35955/ staat de benodigde trapaslengte vermeld en da's :D .
bike-components heeft singlespeed nu wel weinig opties. Hier staan er wat meer (inclusief aslengte en kettinglijn):
https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... &o=3&n=150

In de meeste gevallen is de kettinglijn 43.5mm, de afwijking is gering, maar als je op 42.7 wil uitkomen zou je dus een 2 mm kortere trapas kunnen gebruiken.
SJS Cycles :D
Dank allen.

Ik ga het even verder uitzoeken. En als niet iets naar mn zin kan vinden dan toch maar gewoon een hollowtech alfine crank. :wink:
Beste Mensen,

Afgelopen week weer bezig geweest met het opbouwen van de fiets en het schiet al op. Hopelijk kan ik later van het weekend wat foto's plaatsen.

Ik heb nog wel een dilemma waar ik graag jullie mening/gedachten over zou willen weten. Het gaat om het volgende:

Aangezien de fiets op de top buis en achtervork kabelnokjes heeft zou ik de alfine kabels ook naar boven willen laten lopen. Op zich lijkt dat te kunnen alleen gaan dan de borgringen die ik nu heb (groen en blauw) niet passen.
Weet iemand welke borgringen ik dan nodig zou moeten hebben. Geel/Bruin?

[url] https://www.xxcycle.com/shimano-non-tur ... 10,,en.php [url]

Als het gaat werken om de kabels naar boven te laten lopen dan zou de kettingspanner die ik nu heb ook niet meer passen aangezien daar zo'n borgring in zit.

[url] https://www.internet-bikes.com/263694-s ... ver-zwart/ [url]

Dus dan zou ik deze moeten hebben:

[url] https://www.internet-bikes.com/263697-s ... NAQAvD_BwE [url]

Is het sowieso niet verstandiger om de laatste te nemen aangezien de fiets al een derailleur had?
Dus een goed bevestigingspunt hiervoor.
De groene (links) en de blauwe (rechts) zijn voor gebruik van padden die tussen de 60 en 90 graden naar onderen wijzen. Als je de groen nu rechts zet en de blauwe links dan heb je het precies andersom, tussen de 60 en 90 graden naar boven, en dat moet je net hebben.
Of zie ik iets over het hoofd?

Wat betreft de kettingspanner, ik zou een kettingspanner kiezen die je op het derailleuroog schroeft, deze blijft ook zitten als je het wiel eruit haalt. Is alleen maar handig.
Derailleurfietsen die omgebouwd zijn naar Rohloff hebben dat ook zo.
https://www.singlespeedshop.com/ is een goed adres voor single speed spullen.
Overigens kan je op een alfine naaf een Nexus tandwiel plaatsen. Deze is 'dished' en kan je naar buiten draaien, dat geeft je een kettinglijn van 47mm. Dat heb ik in het verleden op mijn Ogre gedaan. Als googled op alfine en Ogre kom je het artikel wel tegen.
Hoi Sonny,

De wielen die ik van jou gekocht heb komen in de fiets :)

Ik ga het even testen met die washers.. het klinkt idd logisch.

En wbt de derailleur versie van de kettingspanner.. daar had ik niet aan gedacht. Is idd stuk handiger.. zeker omdat het een woon-werk fiets wordt.
lunitic schreef:
za 09 nov, 2019 13:01
Hoi Sonny,

De wielen die ik van jou gekocht heb komen in de fiets :)

Ik ga het even testen met die washers.. het klinkt idd logisch.

En wbt de derailleur versie van de kettingspanner.. daar had ik niet aan gedacht. Is idd stuk handiger.. zeker omdat het een woon-werk fiets wordt.
Oh ja! Tuurlijk! Dan heb je als je niks verandert een kettinglijn van 47.
Mijn methode was om een goedkope jis as te kopen (Shimano bv) en daar mee te kijken hoe het uitpakt. Let er even op of het een symmetrische as is of dat hij aan de driveside wat langer is.
Ik heb inmiddels een Alfine crank + BB gekocht... kwam op mn pad.
Alleen nu heb ik het "probleem" dat het kettingblad (45t) tegen mn frame aankomt.

Zover ik nu begreep kan ik dit oplossen door een spacer tussen het frame en het BB te plaatsen.
Helaas heb ik geen passende ringen/spacers in mn schuur liggen. Dus dat moet ik nog even regelen.
Al schrijvende schoot me net ineens te binnen dat ik wel spacers heb voor aan buitenkant van de cups.. dus als het op de as. Dat heb ik nu gedaan. Loop ik alleen weer tegen een ander probleem aan met de ketting.. :( deze loopt nu aan tegen het omhoog gaande rubber/kabel systeem bij de naaf. Dus daar moet ik nu ook weer wat voor verzinnen. Wellicht lost dit zichzelf op als ik een kleiner tandwiel monteer wat toch al het plan was.

Zo blijf je bezig..
Leuk he?
Over het algemeen wel hoor... soms wordt je een beetje verrast door dingen maar goed.. hoort er ook bij als het niet je specialisme is.

Maar al doende leer ik ook weer bij.

Deze week even wat onderdelen (alfine borgringen, kettingspanner, stuurtape, ketting, BB spacers) bestellen en dan kan ik volgend weekend hopelijk de fiets afmaken.
Nou.. weer even een update.

Vanavond de bestelde derailleur kettingspanner en spacers voor de crank gemonteerd. Schakelen lijkt goed te gaan en de kettinglijn lijkt ook niet onaardig. Al vind ik het erg lastig om dit goed na te meten.

Wat me tijdens het afstellen van de achterrem wel opviel is dat het lijkt of dat het achterwiel niet precies in het midden staat als ik het wiel er zo in zet. Is dit logisch?? Lijkt me toch niet...

Het gaat om een alfine 8 naaf (135mm inbouw) geschikt voor schijfremmen en die plaats ik in een alu frame met inbouw 130mm. Past op zich prima maar het lijkt er op dat er rechts meer ruimte nodig is naast de naaf dan links. Ongeveer 5mm meer.

Doe ik iets verkeerd?

Morgenmiddag maak ik wat fotos.
Om dit te controleren kun je je wiel er andersom in zetten, als de afwijking dan aan de andere kant zit, zit je wiel niet in het midden.
Ok.. hier dan wat foto's. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik ben nog niet helemaal klaar maar het geeft een idee.

Op basis van mijn ervaringen met de Giant heb ik een plan gemaakt voor dit nieuwe projectje. De gewenste verbeteringen waren: lager gewicht, sti shifters, voorwiel met snelspanner en een goede wielset

Wat ik zelf wel leuk vind is dat de zadelpendrager nu makkelijk demonteerbaar is aangezien ik een quick release connector in de bekabeling naar het achterlicht heb aangebracht. Dit moet nog wel wat netter gemaakt worden maar goed.. het werkt in ieder geval.

Bijlagen

En hier nog een paar foto's

Bijlagen

Mooi mooi mooi!
Bij je voorrem valt me op hoe hoog / spits de driehoek van de remkabel staat. Dit is vanwege je koplamp, prima, maar hoe remt dit?
(zo nodig kan je koplamp op een lager en meer naar voren stekend beugeltje). Groet, hoogframe
Vooralsnog voelt de voorrem goed aan. Maar ik moet nog even wat test ritjes gaan maken.

Ik vind het afstellen van deze cantilever remmen wel lastig... ik heb er ook geen ervaring mee.

Wat ik ook lastig vind is het bepalen van de zadelhoogte. Als ik die net zo hoog zet als op mn racefiets dan staat hij eigenlijk te hoog om goed op te stappen. Dat komt natuurlijk omdat het BB een stuk hoger zit.
lunitic schreef:
za 16 nov, 2019 11:15
Ik vind het afstellen van deze cantilever remmen wel lastig... ik heb er ook geen ervaring mee.
De truc bij mijn canti's (Shimano LX en ook trouwens ook met mijn V-brakes) is dat ik de kabel aan het stuur tijdens het afstellen net te strak zet waardoor de blokjes, voordat ik de boutjes op de blokjes aandraai, zachtjes tegen de velg aangedrukt worden. Op die manier kun je de blokjes netjes positioneren vlak voordat je de positie vastzet. Daarna los ik de afstelling aan het stuur tot het juiste niveau. De kunst is dan om goed uit te komen...
De blokjes moeten netjes in het midden van het remvlak op de velg aangrijpen. Op deze foto zie ik dat een blokje niet goed staat:
download/file.php?id=5544&mode=view