Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
Beste mensen,

Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een racefiets op te bouwen met een naafversnelling. Het lijkt mij nml een ideale combi (snelle fiets en onderhoudsarm) voor woon-werk ritjes.

Nu zit ik er aan te denken om een oud stalen frame op de kop te tikken. Of wellicht een surly of kona. Ik heb dit al eens eerder gedaan ivm een singelspeed. Zover ik nu weet is de inbouwbreedte van een alfine 11 naaf 135mm. Daarvoor zou ik dan bij voorkeur een 8s stalen racefiets moeten hebben omdat die 130mm zijn zover ik weet.

Nu vroeg ik mij af dat als het bovenstaande zou lukken... gaat dit dan wel passen met de velg/band breedte in zo'n oude fiets? Denk aan 25mm of 28mm bandjes.

Zijn er mensen die ervaring met dit idee hebben en weten of er nog andere zaken zijn waar ik extra aandacht aan moet geven?

Ik hoor graag van jullie,

Mvg
Je concrete vraag welke bandbreedte past in "een oud stalen frame'". Oude stalen frames zijn er in duizenden modellen, dus er is geen ander antwoord dan dat het past als het past.

Overigens zou ik geen Alfinenaaf nemen. Hij loopt stroever dan een Rohloff en de stap tussen de 1 en 2 is een dubbele. Het is dus eigenlijk een 12-versnellingsnaaf waarvan de 2 ontbreekt.

Afbeelding
Je wilt voor die oudere frames een wat smallere naaf hebben. Sturmey Archer heeft wel modellen met 120 of 125 mm inbouwbreedte: http://www.sturmey-archer.com/en/products/rear-hubs Het mooiste is dan denk ik een echt wat ouder frame omdat daar vanwege de remmen met een grotere drop (57 mm of met centre pulls zelfs nog meer) meestal iets bredere bandjes in passen en er dus ook wat meer ruimte voor spatborden is. Je hebt ook een frame nodig met horizontale uitvaleinden.
Ik heb een Surly Ogre met een Alfine 8 naaf. Een 11 is prima voor woon-werkverkeer. Ja, hij heeft meer weerstand dan een Rohloff of derailleur. Maar hij is ook goedkoper dan een Rohloff en onderhoudsarmer dan een derailleur.
Ik heb hem gecombineerd met een sugino crankstel met vierkante as (kan je spelen met de kettinglijn), een RVS kettingblad van Surly en de combi is perfect voor in de stad (en daarbuiten).
Dank voor jullie reacties.

Een alfine 11 voldoet op zich al prima voor mij. Ik heb er nu een in een andere fiets zetten en dat bevalt prima. Ik wil dit alleen in een wat lichtere/snellere fiets..

Het zou eventueel zelf een naafversnelling mogen zijn met minder versnellingen (5, 7 o f 8?). Ik moet me dan alleen even verdiepen in de stappen die zo'n naaf maakt. Want ik wil niet te grote stappen er tussen.
Ik heb hetzelfde idee met een sturmey archer 3 versnellingsnaaf.. Ik fiets nu een paar jaar op een oude Gazelle Primeur en dat bevalt qua verzet prima, en loopt allemaal ook licht genoeg, alleen dat frame zou beter (en lichter) kunnen, en alles beter gestroomlijnd, racestuur etc. Randonneursframe zou ook goed zijn denk ik voor wat ik wil. Racefietsframes kunnen niet zoveel bagage hebben. Probleem met oude frames is dat ik snel bang ben dat ik er een keer doorheen zak.
Afbeelding

Sinds het voorjaar van 2014 rijd ik een Gazelle Sprinter Race uit 1979 met een 8-versnellingsnaaf [een dossier met de overwegingen daarbij staat hier]. Die fiets had achter een inbouwbreedte van 124 mm. In eerste instantie deed ik daar niets aan, en werd de naaf daar gewoon tussen geklemd; de achtervork veerde zo ver wel uit. Na een jaar heb ik de breedte toch naar 134 mm gezet -- wat gewoon kan met simpele vorkspreider]. Eén keer worstelen onderweg om het wiel weer terug te krijgen na een lekke band, was genoeg.

In de praktijk gebruik ik de fiets als single-speed, in de vijfde versnelling, die een directdrive is, met 3 extra tegenwindversnellingen en nog een paar erbij voor sterke rugwind. Daarmee zijn de grootste en kleinste versnellingen dus bijna nooit in gebruik. Alleen bleek zo'n 8-versnellingsnaaf van Shimano toch de minste compromissen te vergen, en verreweg het betaalbaarst te zijn.

Helemaal mooi is dat de aandrijving geen enkel geluid maakt.

Maken ze in China ook nog mooi stijve aluminium racestuurtjes van 22,2 mm diameter waarop duimshifters passen.
Is singlespeed of fixed geen optie? :?:
Dit is precies wat ik ook ervaar "In de praktijk gebruik ik de fiets als single-speed, in de vijfde versnelling, die een directdrive is, met 3 extra tegenwindversnellingen en nog een paar erbij voor sterke rugwind."

8 speed zou dus voldoende zijn al vind ik de stappen die deze naaf maakt een beetje vervelend.

Een singlespeed heb ik gehad alleen miste ik dus af en toe wat versnellingen.
Ik heb verschillende tandwielverhoudingen geprobeerd voor en achter. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om niet de vijfde versnelling als standaard te nemen, maar de zesde. Dan voelen de stappen tussen de versnellingen kleiner.

Maar wat voor mij het beste werkte was om uit te gaan van de verhouding die het best aanvoelde in de vijf bij de snelheid die het hele jaar door mijn kruissnelheid is: 26 à 28 km/uur. In die versnelling schakel ik pas groter bij een snelheid hoger dan 30 km/uur -- en dan is die stap van 22% omhoog gewoon ineens geen stap meer. Lager schakel ik als de snelheid onder de 24 km/uur zakt, of soms zelfs nog langzamer. Dus in de praktijk is die vijfde versnelling direct drive een single-speed versnelling waarin ik nog vrij veel doe met trapfrequentie.

Een pure single-speed werkt voor mij trouwens ook best, alleen is de limiet daarvoor 4 Beaufort aan wind; zeker als het geen zomer is. Ik houd niet zo van de krachttraining die het stoempen met tegenwind is.
Ik vind een single speed toch vervelend, omdat je enorm moet stoempen om op gang te komen. Heb je een keer wind mee dan moet je wel heel erg hoge cadans trappen. Dat in de praktijk maar 1 versnelling gebruikt wordt herken ik niet echt. Wel gebruik ik van mijn 3 speed inderdaad het vaakst de 2e (direct drive) op kruissnelheid, maar de 1 altijd om op gang te komen en af en toe de 3 als het lekker snel gaat. Ik vind zo'n 3 naaf de luxe versie van de single speed :)
De naafgaten van zulke assen hebben soms grote? gaten voor bv. 13 dik spaken en spaakgaten van racevelg zijn meestal 14 (minder grote doorsnede) Rekening houden met juiste maat spaken of soms kun je Ringetjes achter spaakkop plaatsen voor meer stevigheid in de flensgaten als je bv. dunnere spaken gebruikt in grote gaten of verloopnippels gebruiken, daar kun je maat 13, dikke spaken in doen. De wand van de nippel is dan wel dunner, waardoor meer spaakbreuk gevoelig.

Het best een as te kopen voor 14 maat gaten, dan kun je gewoon maat 14 spaken gebruiken met bijbehorende maat 14 nippels.

Misschien voor de kabels heb je kabelstoppers nodig her en der, of loopt de kabel aan één stuk naar de shifters op je stuur?

Geen idee hoe dik een band kan zijn bij een oudere racefiets, ik ben wel benieuwd! 28 moet lukken lijkt me, maar zou het officieel niet weten.

Ik vind een versnellingsnaaf altijd wel een behoorlijk gewicht, ik weet niet wat voor effect dat heeft op slijtage issues ed. zoals racevelg bv. of met remmen op het frame indien trommelrem, is denk ik niet aan te raden, daarvoor zijn de achterstaanders (buizen) meestal te dun, tenzij er een verstevingsdriehoek in is gemaakt, een extra buisje, maar ik neem aan dat je dan velgremmen gebruikt.

leuk idee btw :)
bast1aan schreef:
do 20 sep, 2018 11:10
Ik vind een single speed toch vervelend, omdat je enorm moet stoempen om op gang te komen.
Daar word je sterk van.
Heb je een keer wind mee dan moet je wel heel erg hoge cadans trappen.
Ook dat kan leerzaam zijn ;)

Wat zei Henri Desgrange ooit ookalweer over versnellingen?
Shrek schreef:
do 20 sep, 2018 23:37
bast1aan schreef:
do 20 sep, 2018 11:10
Ik vind een single speed toch vervelend, omdat je enorm moet stoempen om op gang te komen.
Daar word je sterk van.
Geloof ik niet zo. En bovendien grotere kans op pees en knieproblemen, niet echt behoefte aan. Soepel op hoge toeren accelereren gaat gewoon veel fijner en vlotter.
Er is een middenweg tussen alles met één verzet moeten doen en altijd precies met de " juiste" cadans proberen te fietsen. Een prettige cadans fietst efficiënt en af en toe een krachttraining en soepel toeren fietsen is ook goed.
bast1aan schreef:
vr 21 sep, 2018 00:38
Geloof ik niet zo. En bovendien grotere kans op pees en knieproblemen, niet echt behoefte aan.
Welnee. Van traplopen of schaatsen krijg je ook niks. ;)
Voor een singlespeedforensracefiets zou ik ook niet zwaarder gaan qua verzet dan 52/19, hooguit 52/18, dat is echt geen monsterverzet.
Ik rijd zelf met 52/20 in de stad.

Leon schreef:
vr 21 sep, 2018 08:34
Er is een middenweg tussen alles met één verzet moeten doen en altijd precies met de " juiste" cadans proberen te fietsen. Een prettige cadans fietst efficiënt en af en toe een krachttraining en soepel toeren fietsen is ook goed.
Precies. Je beenspieren zijn heus geen kasplantjes die het enkel onder steriele ge-aircode omstandigheden bij precies 90rpm doen.
Shrek schreef:
vr 21 sep, 2018 09:18
bast1aan schreef:
vr 21 sep, 2018 00:38
Geloof ik niet zo. En bovendien grotere kans op pees en knieproblemen, niet echt behoefte aan.
Welnee. Van traplopen of schaatsen krijg je ook niks. ;)
Je vergeet dan wel dat mensen niet gauw een dagje gaan traplopen of zonder veel training een uur of vijf gaan schaatsen maar wel een dagje gaan fietsen. Op vakantie doen ze dat dan een paar weken achter elkaar. Knieproblemen komen - dit forum gevolgd hebbend - meestal na één à drie weken fietsen. Op een traploopvakantie zouden ze denk ik eerder komen.
Maar wegtrekken bij stoplichten doe je maar een klein deel van de tijd hoor :wink:
Ik heb een soort racefiets met een Rohloff erin. Ik rij er veel mee in het vlakke Nederlandse buitengebied. Versnelling 14 is voor wind mee. 13 voor normaal. 12 voor als de conditie tegen valt of bij tegenwind. De 11 voor optrekken bij verkeerslichten.

Die andere 10 versnellingen zijn voor als ik in de heuvels en bergen fiets en o.a. mijn tent achterop ligt. Als je dat niet wilt, dan zou ik echt het bereik van de naaf erg beperkt houden. Ik vind het altijd weer genieten dat je maar 3 dingen met je fiets hoeft te doen: pakken, fietsen en weer wegzetten. Na pekelritjes spoel ik hem even af.

Ik fiets er ook al mijn werkritjes mee en daarom heb ik een dynamo en spatborden. Je moet ook goed nadenken over:
je kleding tijdens en na je rit
zadel
bagage (kleding, douchespullen)
verlichting
pedalen en schoenen (klikpedalen, flypedals, gewone schoen mee in de bagage?)

Het hangt allemaal erg van je werk en werkplek af. Wekelijks moet ik 40 km fietsen en dan kan ik er douchen. Ik neem dan mijn werktas incl. laptop en zwaar slot mee in mijn ene frontroller en in de andere frontroller bij schoenen, kleiding en schoenen. Ik fiets dan met wielerkleding en raceschoentjes. Ik heb ook winterschoenen en winterkleding.
Als ik in de buurt moet zijn neem ik alleen mijn werktas mee en fiets ik in mijn gewone kleren. Ik heb daarvoor een goede hardshell met veel ventilatie onder de oksels en een dun jasje voor de frissere avonden. Ik kan ook zonder fietsbroek op mijn zadel zitten en klik flypedals op mijn pedalen, zodat ik mijn gewone schoenen kan dragen. Ik kies schoenen die goed tegen opspattend water kunnen. Indien nodig kan ik mijn telefoon op mijn stuur doen voor navigatie.
d'r kan gelukkig een heleboel en het levert leuke fietsen op: zo heb ik laatst een Giant Nexus3 achterwiel (remnaaf) in een mtb-frame gebouwd. was nieuwsgierig of dat ging en had de onderdelen liggen. het werkt prima en past allemaal goed met enkele vulringen op de achternaaf. en het kwam (mazzel!) qua kettinglengte ook goed uit.
Afbeelding
het geeft een heel basic en solide fiets, ook prima voor af en toe een bospad. familieleden kijken wel raar op: ze zien een mountainbike en moeten schakelen en remmen als op een stadsfiets :D
Afbeelding en sorry, gezien topic-titel: niet echt een racefiets :oops: