Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoudsstandaard voor fiets - Forum Wereldfietser

Onderhoudsstandaard voor fiets

Vanmorgen gingen m'n vrouw en ik winkelen bij de Lidl in de Zweedse plaats Hagfors. Daar zag ik een langwerpige doos liggen met daarin een standaard of een soort statief, waaraan je je fiets kunt bevestigen voor onderhoud. Verrek, dat ziet er handig uit, want ik moest altijd genoegen nemen met twee hijsogen in mijn schuur thuis (van Aldi) maar daar is de werkruimte nogal smal. Bij mooi weer stond mijn fiets op een uitklappootje of tegen de tafel aan op het terras in de tuin. Of ondersteboven op de grond. Niet bepaald handig.
Ik heb hem gekocht: de prijs is SEK 349,– (€ 33,76) en neem hem mee naar huis. Ik heb hem nog niet uitgepakt, want ik ben druk bezig om een nieuwe schuur te bouwen.
Geen idee of zo'n hulpmiddel in de Nederlandse vestigingen van Lidl verkrijgbaar is.

Afbeelding
Ja hoor, z'n fietsenstandaard is ook in Nederland verkrijgbaar, goedkoper zelfs, €24,95 excl. verzendkosten.
Martin,
Je hebt in ieder geval een goede aankoop gedaan. Ik heb een paar jaar geleden zo'n standaard bij Lidl NL gekocht en dat bevalt me prima.
daulagari schreef:
ma 24 sep, 2018 22:28
Ja hoor, z'n fietsenstandaard is ook in Nederland verkrijgbaar, goedkoper zelfs, €24,95 excl. verzendkosten.
Bijna 9 euro verschil.... :? in Nederland kom ik niet zo vaak in de Lidl (Uithuizen of stad Groningen) dan zou ik dit aanbod kunnen mislopen.
Ik ben wel benieuwd naar de maximale belastbaarheid van 30 kilo, voor de meeste fietsen is dat ruim voldoende, maar wat als je kracht moet zetten om iets los te draaien dan neemt tijdelijk het gewicht toe, hoe verhoudt deze zich dan tot andere gelijkaardige (duurdere of niet) onderhoudsstandaarden.
Ook ik gebruik deze standaard al vele jaren tot volle tevredenheid. Als je veel kracht zet, draaien de klemverbindingen mee, dus kapot gaat er niets.
Ik heb een vergelijkbare standaard en ben daar heel tevreden mee. Mijn versie heeft nog een uitschuifbare stang waarmee je het stuur kan vastzetten, dat is ook handig want anders valt het stuur steeds om.
Ik heb dezelfde standaard. Hij bevalt me prima.

De standaard is continue in gebruik, niet voor reparaties, maar mijn racefiets hangt er aan en eronder staan de andere fietsen.

Ruimtebesparend dus :wink:
Enkele jaren terug de reparatiecursus bij Marten in Kiel-Windeweer gedaan, m-gineering, en aldaar de Trivio Pro fiets standaard aangeschaft. Bevalt prima. Ziet er stevig uit. Heeft bakje voor de losse kleine onderdelen op wisselbare hoogte.
De prijs weet ik niet meer.

Het werkt wel prettig zo'n standaard met schoonmaken en onderhoud van je fiets.
Een aanrader als je klein behuisd bent.
De Lidl versie heb ik de afgelopen jaren al echt enorm vaak voorbij zien komen op andere fora. Dus echt nieuw is dat niet. Ik heb zelf een soortgelijke standaard van een ander merk.

Zo'n standaard maakt periodiek onderhoud van je fiets weer een stukje draaglijker. Zorg bij het demonteren van onderdelen wel dat je onthoudt hoe alles in elkaar zat :wink:
Knipsel.PNG
willem.m schreef:
di 25 sep, 2018 11:22
Zorg bij het demonteren van onderdelen wel dat je onthoudt hoe alles in elkaar zat :wink:
Het is toch heel gemakkelijk hoor ..... als je het weet. :D
Als het niet past pak je toch een hamer? (of een iets grotere als het nog niet past) :wink:
daulagari schreef:
ma 24 sep, 2018 22:28
Ja hoor, z'n fietsenstandaard is ook in Nederland verkrijgbaar, goedkoper zelfs, €24,95 excl. verzendkosten.
Bedankt zoiets zocht ik eigenlijk net, meteen maar besteld. :D
De verzendkosten bedragen trouwens € 2.99 dus dat valt ook wel mee qua extra kosten.
Pas gisteren heb ik de onderhoudsstandaard uit het Zweedse Hagfors in gebruik genomen. Jeetje, wat een gemak. De fiets hangt vrij in de lucht op zelf te bepalen hoogte en ik kon zowat overal bij komen. Eerst had ik de Focus (links op de foto) schoongemaakt (met een sopje van Driehoek) en nu was de gele Giant aan de beurt. Zelfs de breedte van de vierpoot kan ik zelf instellen.
Een aanrader! Gisteren en vandaag met de Focus wat lekker rondgetoerd in de fraaie, warme herfstzon.

Afbeelding
Is zo'n onderhoudsstandaard ook te gebruiken/geschikt zijn voor e-bike van zo'n 25 kg?
Ik zou dat zelf niet doen - dat lijkt me iets teveel van het goede.
Ed kettingvet schreef:
ma 05 nov, 2018 12:31
Is zo'n onderhoudsstandaard ook te gebruiken/geschikt zijn voor e-bike van zo'n 25 kg?
Da's een hele hijs hoor. Je moet de fiets inklemmen. Dan de stang met de ene hand een eind omhoog duwen om vervolgens met de andere hand de klem te sluiten. Ik vind dat met een gewone stadsfiets al een gedoe.

Ik heb zo'n vergelijkbaar ding van Tacx. Als je fiets eenmaal hangt is het een ideaal ding maar niet echt bedoeld om zaken aan te doen die veel kracht vergen.
Je kunt toch ook gewoon de standaard op de juiste hoogte stellen en dan de fiets erin hangen. Jouw manier lijkt een beetje op de belgische :D manier om een nieuwe lamp in te draaien.
Ed kettingvet schreef:
ma 05 nov, 2018 12:31
Is zo'n onderhoudsstandaard ook te gebruiken/geschikt zijn voor e-bike van zo'n 25 kg?
Ik zag deze standaard zojuist bij Lidl Barendrecht in het schap liggen en daar stond bij:
Maximale belasting: 30 kg

En daar zal ook wellicht nog wat marge inzitten.
Bert van Sprang schreef:
ma 05 nov, 2018 15:38
Je kunt toch ook gewoon de standaard op de juiste hoogte stellen en dan de fiets erin hangen. Jouw manier lijkt een beetje op de belgische :D manier om een nieuwe lamp in te draaien.
Ik ben dan wel een Belg , maar ik zou het toch ook op de manier beschreven door Bert van Sprang aanpakken.