Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden voor Afrika? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke banden voor Afrika?

77 keer lek in 20 000km is 1x per 260km.. dat is wel.. vaak. Voor een lichtlopende band misschien acceptabel, maar dat zijn marathon mondials volgens mij niet echt.. Nu weet ik niks van Afrika maar doornen en scherp afval op wegen kom ik ook in europa tegen (stomtoevallig vorige week nog doorn in m'n band).
piviets schreef:
wo 31 okt, 2018 19:18
Heeeeeel aparte discussie.
Wij fietsten vorig jaar de wereld rond ,20000 km, en deden 9000 a 14000 km met een Marathon Mondial .
Ik zou geen moment zeuren over de breedte of het merk.
Als je de fietsboeken over Afrika doorleest stuit je voortdurend op die gedeelten met doornen op en naast het wegdek die ALLES lekprikken. Frank v Rijn gooide z'n binnenbandje pas bij 47 plakkers weg...... om maar wat te noemen. Wij kwamen deze struik al in Marokko tegen ,OK bij het wildkamperen.
Oh ja... wij hadden tijdens onze reis 77 keer lek, 90 % door vrachtwagenbinnenbandstaalgordels [china mexico en usa].
Vette ondernemnig ,overigens.
Groetjes van Pier.
Aparte discussie of niet, maar ik hoop toch aanzienlijk minder vaak te hoeven stoppen dan eens per 260km om een lekke band te repareren :shock: Vandaar deze heel aparte discussie :wink: Ook ik heb inmiddels menig reisverhaal over Africa gelezen en ben daardoor bekend met de allesvernietigende doorns, maar ik heb ook begrepen dat die anne 2019 niet meer hoeven te leiden tot 47 plakkers op de binnenband :D Dat blijkt ook wel uit mijn eigen ervaring want ik heb op mijn lange tripjes tot dusver nog nooit een band hoeven plakken (ik hoop dat ik het nog kan :oops: )

De Schwalbe almotion klinkt als een goede keus. Net met de fietsenmaker gebelt en ze gaan heel fijn 47mm almotions omleggen. 47mm omdat ik dat nu ook rij en ik het idee heb dat ik daar voldoende comfort uit haal. Daarnaast gaat er een setje Smart Sams 57mm mee voor de modderige delen van de route in Tanzania en de zanderige delen in Namibie. Ik zal van allebei een reserve versie meenemen, maar dat is meer omdat het kan dan dat ik er werkelijk noodzaak toe voel... :wink:

En ja.... bij een volgende fietstocht door het land Eurazie zie ik mezelf nog geen 4 extra buitenbanden meezeulen... maarja, nu ik de kans toch heb. :D

Heel erg bedankt voor de opmerkingen en de inbreng!
Roomijsje schreef:
wo 31 okt, 2018 12:25
Zoals altijd wederom dank voor de reacties. Altijd fijn om hier even te kunnen sparren! :D

Egypte is merendeel goed wegdek.
Tweede 800k van Soedan schijnt slecht asfalt te zijn.
In Ethiopie wisselendgoed asfalt / slecht asfalt / onverhard.
Kenya merendeel redelijk wegdek.
Tanzania ca 800k aaneengesloten onverhard.
Malawi wisselende kwaliteit asfalt.
Zambia wisselende kwaliteit asfalt.
Botswana over het algemeen goed.
Namibie 1000k onverhard (stiekem kijk ik hier best naar uit :roll: )
Zuid Afrika is 400k onverhard, daarna goed asfalt.
Ik heb duizenden km gereden door deze landen met Schwalbe Big Appel, nauwelijks lek behalve toen ik mn fiets doorn een vrachtauto in een struik werd geblazen met scherpe akelige doorns , sowieso is het een opletten als je offroad gaat in de buurt van struiken met dikke doorns, je blijft dan plakken op het asfalt is het niet echt anders dan in Nl of ergens anders in Europa.
Roomijsje schreef:
wo 31 okt, 2018 14:08
Frans & Dieuwertje schreef: :?: Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent. :roll:
Frans & Dieuwertje schreef: Enfin wij hebben vijf WERELD-DELEN doorkruist inclusief tig landen met een en dezelfde band zonder bagagevervoer. Gaat ook 8) Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis :wink:
Okeejokeejokeej! Ik ben me er terdege van bewust dat ik een luxepaardje ben met mijn bagage vervoer en 3 sets banden die ik mee mag nemen :lol: Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven :roll: en dus hebben we nu een discussie over welke banden. De hele trip met 1 type band is overigens ook nog wel een optie :D

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar welke band en welke breedte jullie hebben gebruikt in al die landen en continten :D

Thank you!

Wij reden met een Schwalbe marathon Mondial , wereldwijd inzetbaar dus :lol:

Kom op zo veel maken die rolweerstanden ed op zo'n trip echt niet uit, uiteindelijk zal je zelf moeten trappen. En af en toe is dat fucking zwaar. Maar doorgaans heel goed te doen 8) Net als de hele discussie over grammetjes gewicht. Op dergelijke reizen komt het voor dat je voor dagen water en eten moet laden. Dat is dan zo, en dat doe je dan. Ook dan kan je rijden en geniet je er van. (Maar naar ik begrijp heb jij bagagevervoer op jouw georganiseerde tocht - dus hee ...) Ons motto; kies een band die erg lek bestendig is en universeel inzetbaar off- en onroad. Wij hebben de Scwhalbe niet lek gereden ook niet op zandpaden met acacia's en afaltwegen met glas ed. Kortom niet oeverloos lullen over rolweerstanden en daar teveel zoals je henzelf noemt 'je ratio' op loslaten e.d. maar gewoon gaan en genieten. Soms moet je afzien (hoe je je ook ingedekt denkt te hebben) maar over het grootste gedeelte ga je denk ik genieten.
Wij rijden al jaren met de marathon plus. Hebben op onze huidige vakantiefietsen al meer dan 15000 km gereden.0 keer lek
We rijden verhard en onverhard oa Thailand ,Cambodja en Cuba. :D
Ja ze zijn wat zwaarder en lopen misschien ook wel wat trager,maar het risico op lekrijden is vrijwel nihil :P

Dirk
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 02 nov, 2018 12:55
Roomijsje schreef:
wo 31 okt, 2018 14:08
Frans & Dieuwertje schreef: :?: Vragen welke banden je nodig hebt voor Afrika en Afrika typeren als het fietsland bij uitstek, gaat wat ons betreft behoorlijk voorbij aan de diversiteit van dit immense continent. :roll:
Frans & Dieuwertje schreef: Enfin wij hebben vijf WERELD-DELEN doorkruist inclusief tig landen met een en dezelfde band zonder bagagevervoer. Gaat ook 8) Succes met deze ietwat vreemde discussie en een goede reis :wink:
Okeejokeejokeej! Ik ben me er terdege van bewust dat ik een luxepaardje ben met mijn bagage vervoer en 3 sets banden die ik mee mag nemen :lol: Als ik het verstandig had gevonden dan had ik het liefst ook zelfstandig het continent op mijn gemak en op mijn eigen tempo doorgerold maar dat ging me uiteindelijk toch mijn ratio te boven :roll: en dus hebben we nu een discussie over welke banden. De hele trip met 1 type band is overigens ook nog wel een optie :D

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar welke band en welke breedte jullie hebben gebruikt in al die landen en continten :D

Thank you!

Wij reden met een Schwalbe marathon Mondial , wereldwijd inzetbaar dus :lol:

Kom op zo veel maken die rolweerstanden ed op zo'n trip echt niet uit, uiteindelijk zal je zelf moeten trappen. En af en toe is dat fucking zwaar. Maar doorgaans heel goed te doen 8) Net als de hele discussie over grammetjes gewicht. Op dergelijke reizen komt het voor dat je voor dagen water en eten moet laden. Dat is dan zo, en dat doe je dan. Ook dan kan je rijden en geniet je er van. (Maar naar ik begrijp heb jij bagagevervoer op jouw georganiseerde tocht - dus hee ...) Ons motto; kies een band die erg lek bestendig is en universeel inzetbaar off- en onroad. Wij hebben de Scwhalbe niet lek gereden ook niet op zandpaden met acacia's en afaltwegen met glas ed. Kortom niet oeverloos lullen over rolweerstanden en daar teveel zoals je henzelf noemt 'je ratio' op loslaten e.d. maar gewoon gaan en genieten. Soms moet je afzien (hoe je je ook ingedekt denkt te hebben) maar over het grootste gedeelte ga je denk ik genieten.
Kan je ook 100 plusjes voor een bericht geven?
Als ik ruim 11 000km ga fietsen zou ik toch wel even verdiepen in wat de beste materiaalkeus is, goede banden kiezen die niet onnodig zwaar lopen en die toch tegen een stootje kunnen zijn dan best belangrijk..
bast1aan schreef:
za 03 nov, 2018 12:20
Als ik ruim 11 000km ga fietsen zou ik toch wel even verdiepen in wat de beste materiaalkeus is, goede banden kiezen die niet onnodig zwaar lopen en die toch tegen een stootje kunnen zijn dan best belangrijk..
Dank u :D zoals eerder gezegd: ik ben me ervan bewust dat ik een luxepaard ben. Maar de investering is uiteindelijk best aanzienlijk dus dan wil je ook het onderste uit de kan halen en de mogelijkheden die geboden worden optimaal benutten :wink: Bij een anderssoortige trip zou ik er weer heel anders instaan...

Nogmaals dank voor alle reacties en nieuwe interessante inzichten! Ik ben altijd heel erg blij met dit platform om dit soort dingen te kunnen bespreken :D