Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Plus past niet op velg - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Plus past niet op velg

Hoi,

onlangs ging mijn binnenband van mijn Brompton vouwfiets lek. Het bleek dat de draad van de buitenband ook los zat dus bestelde ik een nieuwe buitenband, 16 inch, een Schwalbe Marathon Plus met het idee dat je dan een band hebt die nauwelijks lek zal gaan.

Ik wist dat deze banden lastig op de velg te leggen zijn, maar met deze rot band lukt het helemaal niet. Ik heb langdurig geprobeerd de zijkanten waar de draad zit zo diep mogelijk (in het midden) van de velg te drukken en dan steeds een stukje verder werken. Maar deze band is dusdanig stijf en onvervormbaar dat ik nu pijnlijke handen heb en de buitenband wil er niet op. De binnenband had ik al helemaal leeg laten lopen.

Hebben jullie misschien nog tips? Ik neig om deze band te retourneren en een klacht bij Schwalbe neer te leggen. Zijn andere banden beter op een velg te leggen?
Mijn tip is om de standaard brompton band te bestellen want dat is de beste :)
Is de velg misschien a-symmetrisch? zo ja leg de band dan om met als laatste aan de korte kant van de velg. (als je begrijpt wat ik bedoel). Anders de band op kamer temperatuur laten komen, dat kan ook schelen in het soepeler worden.
16 inch = ETRTO 305 of 349. Brompton gebruikt 349mm, vrijwel elke andere fiets 305. Maw, grote kans dat je een te kleine band hebt gekocht als je gewoon 16 inch band hebt gekocht.
Toch maar eens de (steeds ouder wordende) les ter harte nemen, want 16 inch is geen maat, maar slechts een nominale aanduiding. Inches zijn van vóór 1980. Sindsdien rekenen we in mms! 349mm of 355mm, is maar 6mm verschil, maar eveneens een veel gemaakte fout.
Als het wel de goede maat is, evt. middelen om de band te versoepelen, ik geloof dat teflon spray oid. al kan helpen of afwasmiddel?
Hoi dank voor jullie reacties en tips. Ik was vergeten te vermelden dat ik een 35-349 schwalbe marathon plus band heb gekocht. De vorige band die er op zat was een Raleigh 37-349. Op de Brompton website zie ik dat ze zelf banden met diameter van 349 aanbieden.

Ik heb inmiddels met geweld en afwasmiddel en metalen bandenlichter de rottige band er op kunnen krijgen. Toen bleek dat de binnenband direct leegloopt. Ik vermoed dat de binnenband lek is gegaan tijdens het met veel kracht monteren van de buitenband. Ik heb wel geprobeerd de binnenband niet te beschadigen tijdens het monteren, normaal gebruik ik daarom geen metalen bandenlichters - maar hier lukte dat niet.

Het lukt me niet meer om deze buitenband van de velg te halen. Ik krijg hem er niet af, hij zit zeer strak in de velg. Ben er nu wel klaar mee, ik doe hem retour als ik hem er nog af krijg. Ik vraag mij nu nog af of ik zelf een fout heb gemaakt door een verkeerde maat buitenband te hebben gekocht? Of deugt deze band niet? Ik heb de velg bekeken en de enige tekst die ik daar op kan vinden is: Alesa alloy 219 (als ik het goed lees). Dat zou deze velg zijn: https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -287975429.
Meet de omtrek over de schouder van de velg met een meter uit de naaidoos (ca. 1095mm) en deel de mms door 3,14. Dan weet je de ETRTO-maat, in mms uiteraard.
Bij Sheldon Brown/John Allen heb je ook kunnen lezen dat wat Schwalbe doet: breedte maten in nominale breuken min of meer omrekenen in decimale breuken, echt niet kan en ons in nog meer verwarring achter laat. Millimeters liegen niet.
Mijns inziens zou hij idd. gewoon moeten passen. Ik zelf heb ook wel de ervaring dat een nieuwe marathon plus zeer stug soms op velgen gaat en bij een kleinere velg is het dan nog moeilijker plaatsen. Op de velg staat 21, waarschijnlijk de binnenmaat van de velg, een 35-37 moet er dan op passen, maar is wel een uiterste maat, misschien past een dikkere marathon plus wel beter, maar deze zou ook gewoon moeten passen, ik vind dat je gewoon recht heb op een andere band en ze daar niet moeilijk over moeten doen.
Nogmaals dank voor jullie reacties. Ik ontdekte, na al dit gepruts, dat op 1 punt een stukje van de (stalen?) draad in de buitenband zichbaar is. Ik vraag mij af of dit in de toekomst nog problemen kan gaan opleveren? Ben daar niet echt blij mee.

Ik heb besloten meer kracht (geweld) te gebruiken. Ik heb met aardig wat moeite toch met behulp van twee stalen bandenlichters de buitenband op de velg kunnen krijgen. Zoals ik in mijn vorige bericht schreef bleek toen opnieuw de binnenband lek. Ik heb toen de buitenband met moeite weer los kunnen krijgen en het blijkt dat als je de binnenband uit elkaar trekt er enkele gaatjes (scheurtjes) zitten op de onderzijde, daar waar de binnenband de velg binnenzijde raakt. Daar heeft het 22 jaar oude? velg lint de neiging wat opzij te kruipen, van de spaaknippels af. Opnieuw dit op de goede plaats gedrukt (ik had beter direct het oude velg lint kunnen vervangen) en vervolgens de binnenband voor een tweede keer geplakt en met moeite en geweld de buitenband opnieuw op de velg kunnen leggen.

Daarna opgepompt naar 4,5 bar en tot nu toe lijkt alles goed. Ik blijf het vreemd vinden hoeveel kracht en moeite ik moest doen, met kunststof bandenlichters zal ik onderweg niet deze buitenband kunnen demonteren. En ik twijfel bij het stukje aan onderzijde blootliggende buitenbanddraad van de buitenband. Ik zal dat stukje in de gaten houden maar op het oog lijkt de band in opgepompte toestand goed...
Nee, een blote stalen hieldraad, daar zou ik ook niet blij van worden. Inderdaad in de gaten houden.
Maar een los liggend (niet gelijmd) velglint is natuurlijk verkeerde zuinigheid. Plak yellow-tape in je velg, kost bijna niks en weegt nog minder.... :lol: Binnenbanden met 5 pleisters gaan bij mij de Kliko in.
En dan nu: fietsen geblazen.
jeroen_ schreef:
do 01 nov, 2018 00:38
En ik twijfel bij het stukje aan onderzijde blootliggende buitenbanddraad van de buitenband. Ik zal dat stukje in de gaten houden maar op het oog lijkt de band in opgepompte toestand goed...
Als het gaat om iets wat je kunt zien terwijl de band op de fiets ligt gaat het niet om hieldraad en dus niet om staal. Het gaat dan om een karkasdraad. Standaardregel is dat als een karkasdraad beschadigd is je de band weg moet gooien; je riskeert namelijk een klapband. Als het een achterband is van een vouwfiets waarmee je niet hard gaat, rechtop zit en niet bergaf of onverhard gaat is dit risico nog te overzien; bij een MTB-voorwiel waarmee je met een rotvaart de berg af wilt zou ik dan meer oppassen.
Heb je er een foto van? Als er een bobbel op de band komt als je hem hard oppompt zou ik hem toch wegdoen.
Irritant zeg. Heb je al geprobeerd de band zo goed mogelijk in het velgbed te leggen zodat er ruimte komt om het laatste stuk van de band over de velg te leggen? Dat zie ik nog wel eens mensen fout doen..
Probleem wat ik ook wel eens tegen ben gekomen vooral bij oude velgen is dat de maat en de velgbedverdieping gewoon niet klopt en het dus altijd een probleem zal blijven tenzij je de velg vervangt.
En geweld gebruiken is vaak geen goed idee, de kans is idd dat je de band beschadigt.
bast1aan schreef:
do 01 nov, 2018 10:48
Irritant zeg. Heb je al geprobeerd de band zo goed mogelijk in het velgbed te leggen zodat er ruimte komt om het laatste stuk van de band over de velg te leggen?
jeroen_ schreef:Ik heb langdurig geprobeerd de zijkanten waar de draad zit zo diep mogelijk (in het midden) van de velg te drukken
Als je dit geprobeerd hebt terwijl je de binnenband helemaal leeg had laten lopen, kan het ook nog zijn dat je die lege binnenband tussen de buitenband en de velg hebt geknepen. Het effect daarvan is tweeledig: je krijgt de buitenband inderdaad niet diep genoeg in het velgbed (want daar zit die binnenband dus tussen) en je kunt je binnenband erdoor beschadigd hebben.

Het blijkt overigens moeilijk om de precieze situatie aan ons over te brengen. Neem dat 'stukje aan onderzijde blootliggende buitenbanddraad'. De een begrijpt dat als de hieldraad, de ander als een karkasdraad. Ik ben het ook een beetje kwijt want ik zou denken dat je het hier over de hieldraad hebt, maar hoe ga je de hieldraad van een buitenband die je amper meer van je velg krijgt 'in de gaten houden'?

Ik begrijp dat de boel inmiddels gefikst is. Nu maar hopen dat je die band zonder lekken kunt oprijden tot hij van ellende zelf uit elkaar valt. ;)

Carl
Hoi,

@bastiaan: ik heb inderdaad de band geprobeerd zo ver mogelijk in het velgbed te leggen.

Vanochtend wilde ik naar mijn werk fietsen maar de voorband bleek leeg...

's Avonds heb ik bij de lokale fietsenmaker waar ik een prima advies kreeg een nieuw velglint gekocht, dit exemplaar is wat dunner en smaller. Tevens heb ik een nieuwe binnenband gekocht: dit exemplaar is duidelijk smaller / dunner dan de vorige. Met als resultaat dat ik nu de Plus buitenband met alleen mijn handen, dus zonder stalen bandenlichters, er op kan krijgen! Achteraf bezien had ik dus direct een iets smallere binnenband moeten monteren, en nieuw velglint.

Met de draad in de buitenband bedoel ik de stalen draad die een hele omtrek maakt en aan twee zijden van de buitenband zit. Dus geen karkasdraad. Door gekloot met stalen bandenlichters schuur je makkelijk rubber van de band dat rondom deze draad zit. En ook het dunne stukje karkas. Waarna je een stukje van deze stalen draad bloot ziet liggen. Overigens valt dit blote stukje wel volledig binnen de velg, na montage is dit niet zichbaar. Ook lijkt de karkas / zijwand nog wel aan deze draad vast te zitten op dit punt.

Samengevat had ik dus direct een zo klein mogelijke binnenbandmaat voor deze buitenbandmaat moeten kopen, i.c.m. nieuw (dunner en smaller) velglint, voor deze Marathon Plus band.
Na een recente “blow out” van mijn achterband door een kapotte / gescheurde zijwand ook net een Marathon Plus geïnstalleerd en kan me vaag herinneren dat ik ook heb moeten smokkelen met bandenlichters :oops:

De gewone Marathons die ik altijd op mijn Bromptons heb zitten gaan een stuk makkelijker?!

Overigens lijkt mij 4,5 bar te laag voor een Brompton achterband; het kan zorgen dat de buitenband om de velg kan slippen bij het accelereren en leidt tot versnelde slijtage in de zijwanden (door schade en schande wijs geworden hier :twisted: )

Ik houd nu altijd voor achter minimaal 6 bar aan en vaak zelfs net iets meer. Dit komt ook min of meer overeen met de adviezen van Brompton zelf 85-115 psi.
Problemen met de montage van de Marathon Plus zijn bekend en het gevolg van de extreem stugge constructie. Die zelfde oorzaak is er ook debet aan dat deze band niet erg comfortabel is. Wij hebben ook een Brompton, en ik zou daar nooit zo´n stugge band op willen hebben. Het is al een beetje een stuiter fiets, en dat wordt met deze banden alleen maar erger. Ik moet er niet aan denken met zulke banden over natte keitjes te moeten fietsen. In mijn ervaring zijn de eigen Brompton banden nog het beste.
Niall schreef:
do 01 nov, 2018 23:42
Overigens lijkt mij 4,5 bar te laag voor een Brompton achterband; het kan zorgen dat de buitenband om de velg kan slippen bij het accelereren en leidt tot versnelde slijtage in de zijwanden (door schade en schande wijs geworden hier :twisted: )
Zijn dat tubeless banden? Ik denk niet dat banden met een binnenband erin verder dan een centimeter of vijf kunnen slippen over de velg voordat het vertiel wordt afgerukt.
Versnelde slijtage van zijwanden kan volgens mij alleen veroorzaakt worden door te zachte banden, al zijn sommige banden er gevoeliger voor.
Ik vindt 4,5 bar voor een achterband van deze dikte daarbij niet erg weinig. Wel is de definite van zacht min of meer lineair afhankelijk van het totaalgewicht. Dus als de zwaartekracht he behoorlijk op je voorzien heeft kan dat voor jou wel gelden.
Ik las ergens in dit topic "metalen bandenlichters". Die heb ik zelf meer dan 20 jaar geleden voor het laatst gebruikt. Ook gebruik ik sinds kort geen hamer meer om een punaise in een prikbord te duwen.
Ah, oorspronkelijke probleem dus te dikke binnenband. Ja, dat moet wel overeen komen met de buitenband.

Op mijn vouwfiets had ik als achterband 47-406 (dus maatje groter in zowel omtrek als breedte) merk Vredestein tussen de 3 en 5 bar. 37mm en kleinere omtrek moet dan wat harder, reken zeker een bar meer, en een Marathon Plus band moet je goed op druk houden want bij lage druk neemt de rolweerstand door de stugge constructie zeer snel toe.

Vouwfiets helaas gestolen afgelopen zomer, moet nog eens een nieuwe uitzoeken.

Van metalen bandenlichters zie ik het probleem niet zo, zolang je ze met beleid gebruikt natuurlijk, die plastic versies zijn niet altijd even sterk.