Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur zakt aldoor door :-( - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stuur zakt aldoor door :-(

Bij juiste maat stuurpen en stuur heeft men al dat gepruts niet.
Ed kettingvet schreef:
zo 18 nov, 2018 21:19
Bij juiste maat stuurpen en stuur heeft men al dat gepruts niet.
Dat klopt, maar soms is "de juiste" de tegenvoeter van "de beschikbare" ... soms is "de juiste" gewoon niet beschikbaar.
Geef mij bijvoorbeeld maar eens "de juiste" zadelpen voor een Bridgestone Submariner.
Met het juiste gepruts krijg je soms iets dat verre van prutswerk is.

BSM

PS Het is ook een soort zelfbevestigende uitspraak: "Met het juiste materiaal is alles juist"
      Met een zelfbevestigende stuurpen gaat het ook allemaal zonder gepruts.
En een te ruime 26.0 mm stuurpen extra strak aandraaien om een 25.4 mm stuur vast te zetten kan betekenen dat de stuurpen breekt, vermoedelijk niet gelijk, maar net op het moment dat hij extra belast wordt. Aluminium is geen staal.
Wim schreef:
zo 18 nov, 2018 22:14
En een te ruime 26.0 mm stuurpen extra strak aandraaien om een 25.4 mm stuur vast te zetten kan betekenen dat de stuurpen breekt, vermoedelijk niet gelijk, maar net op het moment dat hij extra belast wordt. Aluminium is geen staal.
 
Precies, als het werkelijk om een verschil van 0,6 mm gaat dan is een hulsje alu-blik van 0,3 mm te verkiezen boven het forceren van de stuurpen.

BSM
Klopt. Of dat ook het probleem is weten we niet zonder meetresultaten, maar het lijkt vrij waarschijnlijk.
Wim schreef:
zo 18 nov, 2018 22:42
Klopt. Of dat ook het probleem is weten we niet zonder meetresultaten, maar het lijkt vrij waarschijnlijk.
Zij het dat meten misschien lastig zal zijn omdat het stuur al niet meer helemaal rond is.
De stuurpen is sowieso niet rond als hij leeg is.
Een foto van de overblijvende opening in aangedraaide toestand zegt waarschijnlijk meer.
Ben ff niet bij mijn fiets, maar in aangedraaide toestand blijft er bij beide bouten ongeveer een millimeter over, wat mij te denken geeft dat de maat van de stuurpen goed is. Mogelijk is de ronding niet zo fraai...
bikelike schreef:
ma 19 nov, 2018 09:42
Ben ff niet bij mijn fiets, maar in aangedraaide toestand blijft er bij beide bouten ongeveer een millimeter over, wat mij te denken geeft dat de maat van de stuurpen goed is. Mogelijk is de ronding niet zo fraai...
Tja, weten doe ik het niet, maar aangedraaid nog ongeveer één milimeter vrije ruimte lijkt mij weinig, dwz zoiets past bij een erg strakke passing (want die laatste millimeter geeft dus nog ± 0,3 millimeter diameter-verschil).

Een niet geheel rond stuur kan je gewoon nameten met de schuifmaat, gewoon in verschillende richtingen de diameter meten, bovendien klemt ook een licht ovaal stuur wel als je er een strop omhaan aandraait.
De opening van de stuurpen nameten is iets moeilijker maar ook daar kon je een heel eind met gewoon de schuifmaat.

Anyway, even uitgaande van de mogelijkheid van een 25,4 mm stuur en een 26 mm stuurpen-strop: Nu zit het stuur net ingeklemd maar niet echt vast, draai je de strop los dan is ie bij een open ruimte van 3 mm ongeveer goed voor een 26 mm stuur (en na dit opklemmen wil ie wellicht niet direct zo ver openen -- bij een passende combinatie moet je de strop soms ook even overtuigen om het stuur vrij te geven).

BSM
Een stuk verslag uit mijn fietstocht van Ein Gedi naar Massada in Israël (8 juni 1979):

De temperatuur bleef op 41 graden hangen. Ik fietste hier op 400 meter beneden de zeespiegel (unieke ervaring!) en rook de zoute lucht van de Dode Zee, die eigenlijk een groot binnenmeer is. Aan de overkant waren de woestijnheuvels van Jordanië heiig zichtbaar.
Naarmate de zon hoger aan de blauwe hemel klom, werd mijn fietsframe ook heter, totdat ik op een gegeven moment voelde dat ik langzaam omlaag aan het zakken was. De zon stond recht boven me, mijn schaduw op het wegdek was minimaal. Mijn spuug op de horizontale framebuis kookte! Voor mijn benen leek de afstand tot de trappers korter aan het worden. Na een kort onderzoek zag ik dat de zadelbuis van het frame wat uitgezet was en daardoor was de pen van het zadel erin gaan zakken. Ik pakte mijn gereedschapstas, die achterop de bagagedrager lag, en nam een 13-mm ringsleutel eruit om de bout in de zadelbuis vaster aan te draaien, nadat het zadel op zijn oorspronkelijke hoogte was getrokken. Maar een paar kilometers verder begon mijn zadel alweer te zakken. De spleet in de zadelbuis met de bout heeft zijn absolute minimum al bereikt en de bout verder vastdraaien kon niet meer, hij zou dan breken en een reservebout had ik niet bij me. Hier stond ik dan midden in de woestijn zonder enig schaduw onder de brandende zon. Er was niemand anders te zien. Ik keek even naar het blikken doosje, dat daar tussen het gereedschap zat: Simson reparatiedoos, wettig gedeponeerd sinds 1881, met 3 bandenlichters. En toen kreeg ik een lumineus idee. Uit de verbandtrommel pakte ik een schaartje en knipte een stukje uit het Simson-doosje en dat stuk uitgeknipte blik duwde ik tussen de zadelpen en de buis in. En daarna was het gegarandeerd klem! Het gat in de zijwand van het Simson-doosje nam ik maar op de koop toe.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 nov, 2018 22:19
Hier stond ik dan midden in de woestijn zonder enig schaduw onder de brandende zon. Er was niemand anders te zien. Ik keek even naar het blikken doosje, dat daar tussen het gereedschap zat: Simson reparatiedoos, wettig gedeponeerd sinds 1881, met 3 bandenlichters. En toen kreeg ik een lumineus idee. Uit de verbandtrommel pakte ik een schaartje en knipte een stukje uit het Simson-doosje en dat stuk uitgeknipte blik duwde ik tussen de zadelpen en de buis in. En daarna was het gegarandeerd klem! Het gat in de zijwand van het Simson-doosje nam ik maar op de koop toe.
Dit zal een voorlopige oplossing zijn geweest, noodzaak dwingt tot improviseren ...
Intussen zal je dit naar behoren hebben herstelt veronderstel ik, dus niet als definitieve oplossing waar TS volgens mij naar zoekt.
Ed kettingvet schreef:
zo 25 nov, 2018 23:22
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 nov, 2018 22:19
Hier stond ik dan midden in de woestijn zonder enig schaduw onder de brandende zon. Er was niemand anders te zien. Ik keek even naar het blikken doosje, dat daar tussen het gereedschap zat: Simson reparatiedoos, wettig gedeponeerd sinds 1881, met 3 bandenlichters. En toen kreeg ik een lumineus idee. Uit de verbandtrommel pakte ik een schaartje en knipte een stukje uit het Simson-doosje en dat stuk uitgeknipte blik duwde ik tussen de zadelpen en de buis in. En daarna was het gegarandeerd klem! Het gat in de zijwand van het Simson-doosje nam ik maar op de koop toe.
Dit zal een voorlopige oplossing zijn geweest, noodzaak dwingt tot improviseren ...
Intussen zal je dit naar behoren hebben herstelt veronderstel ik, dus niet als definitieve oplossing waar TS volgens mij naar zoekt.
Misschien het stuur losmaken en met van die zwarte linnen tapes, waar het "kromme" stuur vroeger mee werd bekleed, op die plaats aanbrengen en dan weer vastmaken. Kan heel lang mee en je hebt er geen omkijken meer naar. Vind ik definitief genoeg.

Ik ben nergens bang voor om aan reparaties te wagen. Ik gebruik in molens zelfs repen van oude meelzakken om rammelende kammen (tanden) in molenraderen weer in het gareel te brengen. Op de foto de eerste en derde kam van rechts in het z.g. spoorwiel, bijna 3 meter doorsnee. Links op de achtergrond een z.g. schijfloop om maalstenen aan te drijven. Zelfs wanneer de kammen gaan breken, maak ik nieuwe (zie tweede foto).
Fiets- en molentechnieken lijken op elkaar en vind ik boeiend!

Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond een z.g. boetkam, dit zijn reservekammen met nog vierkante koppen. Ervoor een gebroken kam, met een tekenmodel voor de uiteindelijke vorm van de kamkop voor het goed vloeiend in elkaar draaien van de raderen. De vorm van de kamkoppen moeten op de millimeter nauwkeurig "op steek" zitten = afstand tussen de kammen. In dit geval afkomstig uit het bovenwiel (Ø 2,65 m) op de wiekenas. De koppen worden gesmeerd met bijenwas.
Tsja, een stuur "vastzetten" met stuurlint :roll: ... van mij mag het hoor maar zelf zie ik het niet als definitieve oplossing.
Nou Martin, als we nog eens een niet passende stuur/pencombinatie van hout hebben, weten we bij wie we moeten zijn...
Travelmaster schreef:
ma 26 nov, 2018 09:29
Nou Martin, als we nog eens een niet passende stuur/pencombinatie van hout hebben, weten we bij wie we moeten zijn...
Nou, er bestáán wel houten fietsen, gezien in de winkel van het Rijksmuseum bij de letters
"I amsterdam". :lol:
Het lijkt mij ook een lapmiddel. In meerdere opzichten.
mee eens. als je een lapmiddel wilt is het prima. In mijn studententijd had ik veel minder geld en vond ik lapmiddelen helemaal top. Nu koop ik gewoon de juiste onderdelen.
Maar in beide gevallen heb ik gave fietstochten gemaakt:)
Marco Meijerink schreef:
ma 26 nov, 2018 18:19
mee eens. als je een lapmiddel wilt is het prima. In mijn studententijd had ik veel minder geld en vond ik lapmiddelen helemaal top. Nu koop ik gewoon de juiste onderdelen.
Maar in beide gevallen heb ik gave fietstochten gemaakt :)
 
Precies, soms zijn "de juiste" onderdelen niet zo makkelijk te verkrijgen, soms heb je ook iets dat nooit "juist" zal worden. En soms zijn lapmiddelen bijna mooier als gewoon maar vervang en gooi weg.

Om even op een van de zijspoortjes in te gaan: De Bridgestone Submariner (en de Synchromemory) hebben geen zadel-strop en dus ook geen zadelstrop-bout die stuk kan. Dit betekent dan wel weer dat je even crea-bea bezig bent als je iets nieuws/anders wilt rond de zadel-pen.

BSM
Ongeveer iedereen hier weet hoe gevaarlijk speling is op welk onderdeel dan ook van een fiets.
Ik kan me voorstellen dat er, hoe minimaal ook, er speling zal zitten wanneer men allerlei materiaal gaat bevestigen tussen stuurhouder en stuur, zeker wanneer het gaat over zacht materiaal (bvb. stuurlint e.d.)
Stuurcontrole word dan al snel oncontroleerbaar.
Ik zou eerder kiezen voor stuurpen met passend stuur.
Maar nogmaals, iedereen is vrij om oplossingen te bedenken en toe te passen, alleen zou ik niet met zo'n fiets de openbare weg op gaan, laat staan op fietsvakantie gaan.
Bridgestone SM schreef:
Marco Meijerink schreef:
ma 26 nov, 2018 18:19
mee eens. als je een lapmiddel wilt is het prima. In mijn studententijd had ik veel minder geld en vond ik lapmiddelen helemaal top. Nu koop ik gewoon de juiste onderdelen.
Maar in beide gevallen heb ik gave fietstochten gemaakt :)

Precies, soms zijn "de juiste" onderdelen niet zo makkelijk te verkrijgen, soms heb je ook iets dat nooit "juist" zal worden. En soms zijn lapmiddelen bijna mooier als gewoon maar vervang en gooi weg.

Om even op een van de zijspoortjes in te gaan: De Bridgestone Submariner (en de Synchromemory) hebben geen zadel-strop en dus ook geen zadelstrop-bout die stuk kan. Dit betekent dan wel weer dat je even crea-bea bezig bent als je iets nieuws/anders wilt rond de zadel-pen.

BSM
@BSM hoe werkt dat dan? Zit de bout om de zadelpen te klemmen door de seatstays (weet even NLse naam niet)? Die bout kan toch ook kapot?
Ik ben ook benieuwd.
Een foto van die bevestiging zou mooi zijn.