Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo in Bobjack - Forum Wereldfietser

Naafdynamo in Bobjack

Hallo allemaal,

Ik heb een leuk idee,
Ik heb een Shimano DH-3N30 gekocht voor weinig met het idee om deze in het wiel van m'n Bobjack te spaken. klein probleem... 36 gaats naaf en een 20 gaat velg :roll:

Suggesties iemand?
Hier iets over 36 gaats naaf en een 28 gaats velg.

https://www.sheldonbrown.com/mismatch/index.htm

iets soortgelijks doen? Rekenen?
Nieuwe velg, en een stapel hele korte spaken en een handvol nippels? Ik weet niet hoe goed een naafdynamo het nog doet in hele kleine wielen, dat is misschien iets om eerst even uit te zoeken. Wordt wel een klus denk ik om dat zelf met de hand te spaken (20 inch wielen is al een krime, laat staan 16 inch)
_Peter_ schreef:
za 24 nov, 2018 20:11
Nieuwe velg, en een stapel hele korte spaken en een handvol nippels? Ik weet niet hoe goed een naafdynamo het nog doet in hele kleine wielen, dat is misschien iets om eerst even uit te zoeken. Wordt wel een klus denk ik om dat zelf met de hand te spaken (20 inch wielen is al een krime, laat staan 16 inch)
Mij lijkt dat het met een radiaal gespaakt wieltje "te doen" is, je hebt veel spaken, ± iedere 3 cm één.

En qua dynamo-werking: een klein wielte maakt bij dezelfde snelheid meer omwentelingen dus de dynamo zal eerder "op spanning" zijn. Ten opzichte van een "groot" wiel ga je richting een factor twee, aan de andere kant: de dynamo-draai-weerstand is dan weer het dubbele (maar het dubbele van weinig blijft weinig).

BSM
Zou het een idee zou zijn als het wiel van de aanhanger een soort electrische rem bevat die in actie komt als de fiets geremd wordt.
Uiteraard als de fiets klaar is met remmen, dan hoeft er ook niet electrische meer geremd worden.

Zou je op deze manier niet veel meer energie kunnen genereren zonder dat het fietssnelheid kost?
Hans Keesom schreef:
za 24 nov, 2018 21:15
Zou het een idee zou zijn als het wiel van de aanhanger een soort electrische rem bevat die in actie komt als de fiets geremd wordt.
Uiteraard als de fiets klaar is met remmen, dan hoeft er ook niet electrische meer geremd worden.

Zou je op deze manier niet veel meer energie kunnen genereren zonder dat het fietssnelheid kost?
 
Ja het kan, met een paar maren. Als je serieus wilt afremmen moet je serieus energie "aftappen".
Dus een grote dynamo, en daarna weerstanden (maar dan raak je de energie kwijt in de vorm van warmte) of grote accu's (pas als die accu de energie gulzig opslurpt en de dynamo het zwaar krijgt gaat de dynamo ook remmend werken).

Waarschijnlijk heb je die extra rem dan alleen al nodig om dat extra gewicht af te remmen.

BSM

PS Voor je het weet heb je een perpetuum mobile uitgevonden.
Bridgestone SM schreef:
za 24 nov, 2018 22:42
Hans Keesom schreef:
za 24 nov, 2018 21:15
Zou het een idee zou zijn als het wiel van de aanhanger een soort electrische rem bevat die in actie komt als de fiets geremd wordt.
Uiteraard als de fiets klaar is met remmen, dan hoeft er ook niet electrische meer geremd worden.

Zou je op deze manier niet veel meer energie kunnen genereren zonder dat het fietssnelheid kost?
 
Ja het kan, met een paar maren. Als je serieus wilt afremmen moet je serieus energie "aftappen".
Het gaat niet het afremmen op zich maar daar ligt natuurlijk wel veel energie voor het oprapen, het doel is je accu's op te laden. Als die eenmaal vol zijn mag er verder op gewone manier worden geremd ;-)

Wellicht dat de stroom eerst in een capacitor moet worden opgeslagen om dan langzaam in een accu te verdwijnen.
Afremmen met een naafdynamo zet geen zoden aan de dijk, bij normaal er komt maximaal iets van 15 Watt uit de dynamo, dus lijkt het me sterk dat een naafdynamo meer dan 50 Watt remvermogen kan leveren.

Als je 25,2 km/h fietst (7 m/s) en je fiets + bagage is 100 kg dan is de bewegingsenergie 0,5*100*7^2 = 2450 Joule. Als je binnen drie seconde stil wil staan dan heb je 816 Watt remvermogen gemiddeld nodig.

Een ander probleem met remmen is dat, ik in ieder geval, het zo weinig mogelijk probeer te doen.

Wel in leuk idee een naafdynamo in een fietskar, ik ben benieuwd of het iets gaat worden.
daulagari schreef:
zo 25 nov, 2018 09:40
Afremmen met een naafdynamo zet geen zoden aan de dijk, bij normaal er komt maximaal iets van 15 Watt uit de dynamo, dus lijkt het me sterk dat een naafdynamo meer dan 50 Watt remvermogen kan leveren.

Als je 25,2 km/h fietst (7 m/s) en je fiets + bagage is 100 kg dan is de bewegingsenergie 0,5*100*7^2 = 2450 Joule. Als je binnen drie seconde stil wil staan dan heb je 816 Watt remvermogen gemiddeld nodig.
Rijdt je met 36 km/u de helling af dan is de bewegingsenergie al het dubbele !!
Je hebt dan een enorme dynamo nodig en een aardige bundel vermogens-electrickery om de vermogens op te slorpen (high-caps zijn dan weer wel een goede toevoeging).
Een ander probleem met remmen is dat, ik in ieder geval, het zo weinig mogelijk probeer te doen.
Bij een langere helling ontkom je niet aan een of andere manier van "bijremmen". Het gunstigst is dan de remwerking tgv de luchtweerstand maar soms ligt het evenwicht bij een snelheid die om andere (praktische) redenen te hoog ligt. Kom je met 72 km/u de helling af dan spreek je over 20 Kilo-Joule bewegingsenergie.
Je ziet dus wel dat het zo min mogelijk remmen voordelig kan zijn, en dat voor een vakantiefietser een weinig aerodynamische vorm soms een grote winst is.
Wel in leuk idee een naafdynamo in een fietskar, ik ben benieuwd of het iets gaat worden.
Een fietskar-naafdynamo heeft denkelijk een interessanter rendement door het snellere draaien van het 16inch wieltje. Als je afhankelijk bent van allerlei stroomvretende electrickery zoals navigatie en communicatie kan dan zo'n dynamo een leuke winst zijn. De gemiddelde vakantiefietser kent weliswaar zo nu en dan een voordeeltje van de potentiële energie die in een hoge snelheid omgezet wordt, het daarna weer (over)winnen van (de) hoogte gaat meestal traag waardoor ondanks de hoge topsnelheden de gemiddelde snelheid laag ligt.

BSM
Leuke bedenksels/hersenspinsels hier :-) , en dat allemaal als gevolg van 1 vraag.

Zoekt en gei zult vinden, dus op Marktplaats gekeken en wat zie ik? 16 inch wieltje met 36 spaken :lol: :lol: :lol: , bod gedaan en gaat morgen op de post naar mij. Helemaal happy de Peppie. Wat ook komt is een spakenmaakapparaat om passende spaken en een paar reserve spaken te maken. Man man man , zo'n reisje naar Santiago creëert wel een aardig steile leercurve voor een a-technisch persoon.




P.s. hints en tips omtrent spaken maken zijn welkom,

Allemaal tot dusver bedankt!!! En houd de discussie gaande please,

Gegroet Chris
Ik zou dan een Son voor 20" wielen nemen en geen Shimano die voor 28" wielen is bedoeld.
bast1aan schreef:
di 27 nov, 2018 18:45
Ik zou dan een Son voor 20" wielen nemen en geen Shimano die voor 28" wielen is bedoeld.
 
En waarom ?
Het BOB-wieltje draait weliswaar ± 1,7 maal zo snel als een 28" wiel maar ... je mag verwachten dat het BOB-wieltje weer trager zal rijden als een vlotte losse fiets met 28" wielen.

Je hebt een technical-data-sheet nodig om te zien welke randvoorwaarden en limieten er precies zijn, maar ik verwacht niet gauw problemen. Pas als je met de BOB harder als 50-55 km/u de hellingen af komt zit je in regionen die je met een gewone 28" fiets niet makkelijk evenaart. Verder maakt het voor de naafdynamo niet uit welke velgmaat eromheen draait.

BSM
Mijn eigen ervaring met een shimano naafdynamo (HB-NX30) in een 20" wiel is slecht, namelijk dat het aanzienlijk vertragend werkt. Je komt al snel in een toerental dat de dynamo erg ongunstig wordt qua rendement en openklemverlies. Die van de HB-NX30 sowieso al vrij slecht was. Inderdaad, je zou er wat gegevens bij moeten zoeken.
bast1aan schreef:
wo 28 nov, 2018 21:02
Mijn eigen ervaring met een shimano naafdynamo (HB-NX30) in een 20" wiel is slecht, namelijk dat het aanzienlijk vertragend werkt. Je komt al snel in een toerental dat de dynamo erg ongunstig wordt qua rendement en openklemverlies. Die van de HB-NX30 sowieso al vrij slecht was. Inderdaad, je zou er wat gegevens bij moeten zoeken.
 
Tja, Mr Wojtas heeft voor weinig naar zijn zeggen een DH-3N30 gevonden .... en daarbij voor weinig een passend velgje.
Het wordt dus een experiment van 2x weinig .... nu maar hopen dat het geen 3x niks wordt.

BSM
Inderdaad BSM, het hele project kost weinig. Het wieltje draait idd iets vaker rond, qua spanning ga ik dus iets hoger zitten, qua vermogen niet. Daarvoor heb ik dus een regelaar ertussen. Mocht het helemaal niet werken, heb ik altijd nog m'n wakkawakka zonnepanelen nog 😃, en anders zonder stroom.

Wieltje word morgen geleverd, dus zaterdag alles demonteren, en kan het meten qua spaaklengte beginnen. Ga niet ingewikkeld spaken, radiaal. Zit in het huidige wiel ook. Gezien de diameter van de naafdynamo worden de spaken nog korter en vermoedelijk word het wieltje ook iets stijver.
Mr Wojtas schreef:
wo 28 nov, 2018 23:11
.... Ga niet ingewikkeld spaken, radiaal. Zit in het huidige wiel ook. Gezien de diameter van de naafdynamo worden de spaken nog korter en vermoedelijk word het wieltje ook iets stijver.
 
Er is weinig tegen radiaal spaken, zeker nu je naar 36 spaken gaat.   Enige waar radiaal in dit geval iets minder scoort is de radiale trek op de naaf, maar met 36 spaken is die radiale trek bijna de helft van een 20 spaaks versie.

BSM
Mr Wojtas schreef:
wo 28 nov, 2018 23:11
..... Mocht het helemaal niet werken, heb ik altijd nog m'n wakkawakka zonnepanelen nog 😃, en anders zonder stroom.
Paneeltje boven op bob moet ook werken toch. Zie ook ander draadje over zonnepanelen.
En inderdaad, altijd in staat zijn om ook zonder stroom te kunnen functioneren.
Bridgestone SM schreef:
zo 25 nov, 2018 11:04
Rijdt je met 36 km/u de helling af dan is de bewegingsenergie al het dubbele !!
Je hebt dan een enorme dynamo nodig en een aardige bundel vermogens-electrickery om de vermogens op te slorpen.
Kort samen te vatten onder de term e-bike?
Mr Wojtas schreef:
wo 28 nov, 2018 23:11
.... Ga niet ingewikkeld spaken, radiaal. Zit in het huidige wiel ook. Gezien de diameter van de naafdynamo worden de spaken nog korter en vermoedelijk word het wieltje ook iets stijver.
Knetterstijf. Ook omdat je, als je zelf spaken inkort, waarschijnlijk geen butted spaken gaat gebruiken maar rechte.

Ik ben benieuwd wat voor spaakdraadsnijder je hebt gekocht als het hele wiel een budgetding moet blijven? Dat kan niet duur zijn geweest. Misschien wil ik die ook. Een DH3N30 was immers nieuw al slechts 30 euro.
Het voorwiel van mijn ligfiets is 20 inch. Heeft een naafdynamo van Shimano, zou best de 3N30 kunnen zijn. Dat levert vanwege de hogere draaisnelheid lekker veel stroom. Maar pas wel op, bij hoge- en wisselende snelheid kan de spanning enorm oplopen. Er schijnt bij SON in een 26/28 inch wiel al eens 90 Volt te zijn gemeten. Daar moet de gelijkrichter wel tegen kunnen.
Verder lijkt het me een prima plan, doen.

Frank
frank bueters schreef:
vr 30 nov, 2018 16:19
.... Maar pas wel op, bij hoge snelheid kan de spanning enorm oplopen. Er schijnt bij SON in een 26/28 inch wiel al eens 90 Volt te zijn gemeten. Daar moet de gelijkrichter wel tegen kunnen.
Zelfs bij een traditionele Hollandse band-dynamo kan de spanning enorm oplopen, dat gebeurt met name als er geen of nauwelijks een "belasting" op de dynamo-klemmen zit. Vroeger ging het dus nog wel goed als het achterlichtje stuk ging (want 0,05 Amp) maar het ging mis als het koplampje (van 0,45 Amp) stuk ging -- de belasting van alleen het achterlichtje was zo klein dat de spanning hoog opliep en daarmee uiteindelijk de stroo ook zodat het achterlichtje doorbrandde.

BSM