Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet?

Heel herkenbaar dat schurend/schavend geluid ook voor mijn vrouw. Beide Koga Worldtraveller gekocht in 2016 en volgens de dealer moest de naaf wel ingereden worden. Nou, dat kwam goed uit, we gingen toch naar Rome......... Maar nu na 15.000 km en regelmatig de olie verversen blijft het geluid parten spelen. Van de 8e versnelling naar de 7e heb ik het gevoel wel kleiner te rijden, maar zeker niet lichter, dus dan maar snel naar de 6e versnelling. Hier is het geluid minder. Ik heb zelf het gevoel van: ik hoor geluid, dus dat is weerstand en dat is iets wat je zeker niet wil hebben als je bergop gaat rijden. Ik kan er niet aan wennen. Overweeg om een fiets met pinion aan te schaffen.

Groet
Toon
ToonV schreef:
do 20 aug, 2020 22:26
Overweeg om een fiets met pinion aan te schaffen.
Overweeg eens een derailleur.

Anders heb je weer zo'n bak vol tandwielen die zodra de meeste tandwielen gebruikt worden ook weer de meeste weerstand oplevert.

Maar weerstandloos is een illusie.
Bedenk dan wel dat een Pinion bijna een kilo zwaarder is, dus je kunt je afvragen of je dan bergop netto nog wel beter af bent.

Verder is geluid natuurlijk heel persoonlijk, dus als je je daaraan stoort dan stoor je je eraan, wat anderen ook vinden. Maar of een alternatief de moeite waard is, is daarmee dus ook heel erg persoonlijk en moeilijk in te schatten voor anderen.

Zelf ga ik mijn nieuwe Worldtraveller met Rohloff over twee weken voor het eerst aan een tour onderwerpen. Ik heb een hoop gespeeld met Ritselrechner (mijn oude derailleur en mijn nieuwe Rohloff verzet onder elkaar). Ik heb mijn achtertandwiel (mede) zo gekozen door de 7e versnelling daarmee op een plek te zetten van een versnellingsrange die ik op mijn oude fiets haast niet gebruikte. Ik vermoed dat ik de 7e versnelling daarmee ook op mijn Worldtraveller niet veel zal gebruiken. Het geeft ne mooie lichte bergverzetten, en wat magere opties bij de allerhoogste versnellingen maar die gebruikte ik toch al erg weinig. Zou dat voor jou wellicht een optie zijn? Dat je met een andere tandwielgrootte de 7e versnelling minder vaak gebruikt terwijl je dan hopelijk nog wel het bereik hebt wat je nodig hebt?
Wellicht belangrijker is om de eerste versnelling van de Rohloff bepalend te laten zijn voor de verhoudingen van het kettingblad en het tandwiel. Zo dat in die eerste versnelling de zeer steile hellingen met bagage te fietsen zijn.

Die zevende versnelling heeft het meeste rendementsverlies (en de elfde de minste), maar de verschillen zijn daartussen niet heel groot. Voor wedstrijdtoepassingen zullen die beperkte verschillen uitmaken, voor de vakantiefietser lijkt het me minder relevant. Inmiddels zijn op mijn Rohloffhandgreep de cijfers bijna weggesleten en niet goed leesbaar meer tijdens het fietsen. Als het een beetje waait (en ik de 7 dus niet hoor), realiseer ik het me ook niet wanneer ik in die 7 rijd. Geluid zegt overigens maar weinig als weerstandsindicator.

Hans
Met een R-naaf hoort geluid in de eerste zeven versnellingen er gewoon bij. En de zevende maakt dan dan nog wat meer geluid. In het begin viel het me op, maar de volgende vijftien jaar niet meer echt. En belangrijker: ik stoor me er niet aan. Ik vind het eigenlijk wel gezellig zo! Bovendien ervaar ik zulke voordelen aan een R-naaf dat ik dat het geluid op de koop toe neem.

Of er een probleem met geluid wordt ervaren zegt m.i. dus vooral iets over de persoon.
javb2812 schreef:
vr 21 aug, 2020 00:22
Wellicht belangrijker is om de eerste versnelling van de Rohloff bepalend te laten zijn voor de verhoudingen van het kettingblad en het tandwiel. Zo dat in die eerste versnelling de zeer steile hellingen met bagage te fietsen zijn.
Uiteraard waar, het gewenste bereik staat voorop. Bij mij viel dat samen met een gunstige plek voor de noisy 7.
Jurr schreef:
do 20 aug, 2020 23:15
ToonV schreef:
do 20 aug, 2020 22:26
Overweeg om een fiets met pinion aan te schaffen.
Overweeg eens een derailleur.

Anders heb je weer zo'n bak vol tandwielen die zodra de meeste tandwielen gebruikt worden ook weer de meeste weerstand oplevert.

Maar weerstandloos is een illusie.
In de Pinion P18 zijn 9 tandwielparen voortdurend in aangrijping. Bovendien 3 assen. De tapas, de schakel-as en de uitgaande as voor het kettingwiel of tandriemwiel. Die leveren de nodige weerstand op. Plus het extra gewicht.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo