Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet?

Ik denk dat Shadow het heeft over tandwielen met rechte vertanding versus tandwielen met schroefvertanding. Rechte tandwielen zijn efficienter maar lopen niet geruisloos. In de volgende link staat een aardige uitleg, hoewel het niets met fietsen te maken heeft.
Https://www.apexdyna.nl/nl/nieuws/schuine-vertanding/
javb2812 schreef:
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:32
javb2812 schreef:
di 19 feb, 2019 14:57
Windgeruis en toerentallen heeft er niets mee te maken.
In de eerste zeven en vooral de zevende versnelling zijn er de meeste inwendige tandwielen aan het werk en dat hoor je. Dan fiets je ook met de meeste inwendige weerstand, het geluid is op zich geen probleem en nog altijd niet hard als het goed is. In de 11e versnelling is er het minste geluid en weerstand. Dat hoor je ook als je binnen zonder wind de fiets ophangt en aan de trappers draait.

Hans
Jaja, het is 2x7 hoor, niet 1x14 intern...
Wat bedoel je daarmee? Is me zo niet duidelijk.

Hans
javb2812 schreef:
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:46
Dat je versnelling 1 tm 7 via een eindreductie gebruikt en 8 tm 14 zonder deze eindreductie, maar het zijn dezelfde versnllingen :wink:
Kijk dit filmpje maar eens, dat verduidelijkt veel;

https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4
Dat is bekend.

Hans
Shadow schreef: Blijkbaar niet want anders had je dat wel geweten dus :wink:
hoe weet jij nou wat ik wel of niet weet? :D

De eindreductie waar je het over hebt krijg je pas als er nóg een planetenstelsel (met tandwielen) extra aan het werk gezet wordt, en dit geeft extra geluid. Daarnaast werken in de 1 óók nog dezelfde tandwielen als in de 8, en in de 2 als in de 9 enz. Hoe verklaar je anders dat de laagste zeven versnellingen niet even zwaar zijn als de hoogste zeven?

Hans
Terra schreef: Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat het allemaal lekker soepel loopt en werkt.
Het knarsende geluid is me overigens met dit filmpje niet duidelijk gemaakt.
Kun je zelf niet proberen om een filmpje te maken terwijl je fietst? Misschien met een selfiestick ofzo. Wel vóór 1 juli 2019.
Bel schreef:
wo 20 feb, 2019 19:05
Terra schreef: Maar wat ik vooral belangrijk vind is dat het allemaal lekker soepel loopt en werkt.
Het knarsende geluid is me overigens met dit filmpje niet duidelijk gemaakt.
Kun je zelf niet proberen om een filmpje te maken terwijl je fietst? Misschien met een selfiestick ofzo. Wel vóór 1 juli 2019.
goed idee, ga ik proberen.
maar waarom voor 1 juli?
Na 1 juli is smartphone gebruik op de fiets verboden :wink: Maar ik weet eigenlijk helemaal niet óf en hoe je filmpjes kunt uploaden hier. Misschien weet iemand anders dat?
Bel schreef:
wo 20 feb, 2019 20:32
Na 1 juli is smartphone gebruik op de fiets verboden :wink: Maar ik weet eigenlijk helemaal niet óf en hoe je filmpjes kunt uploaden hier. Misschien weet iemand anders dat?
goede vraag
Het kan niet op dit forum. Te veel data.
Een ink naar Youtube volstaat voor anderen om het te zien en horen. (of Vimeo)
javb2812 schreef:
wo 20 feb, 2019 17:50
javb2812 schreef:
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:32


Jaja, het is 2x7 hoor, niet 1x14 intern...
Wat bedoel je daarmee? Is me zo niet duidelijk.

Hans
javb2812 schreef:
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 12:46
Dat je versnelling 1 tm 7 via een eindreductie gebruikt en 8 tm 14 zonder deze eindreductie, maar het zijn dezelfde versnllingen :wink:
Kijk dit filmpje maar eens, dat verduidelijkt veel;

https://www.youtube.com/watch?v=s4UpwoDmOb4
Dat is bekend.

Hans
Shadow schreef: Blijkbaar niet want anders had je dat wel geweten dus :wink:
hoe weet jij nou wat ik wel of niet weet? :D

De eindreductie waar je het over hebt krijg je pas als er nóg een planetenstelsel (met tandwielen) extra aan het werk gezet wordt, en dit geeft extra geluid. Daarnaast werken in de 1 óók nog dezelfde tandwielen als in de 8, en in de 2 als in de 9 enz. Hoe verklaar je anders dat de laagste zeven versnellingen niet even zwaar zijn als de hoogste zeven?

Hans
Dan zijn we het eensch :wink:
Terra schreef:
wo 20 feb, 2019 15:36
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 15:10
Als je een paar posts omhoog scrollt zie je dat ik heb opgeschreven dat de Rohloff naaf stil maken hem minder efficient zou maken - daarom dus.
Minder weerstand, meer tandwielen die meewerken en meer efficiëntie.
Had zal zeker allemaal waar zijn, maar waarom kan dat niet zonder al teveel geluid en resonantie? Geluid is toch ook resultaat van wrijving en weerstand? Lijkt me een tekortkoming wat ze kunnen door ontwikkelen en daarmee de naaf nog aantrekkelijker maken.
Het is de trade off; stiller zijn schuine vertandingen, maar die brengen axiaalkrachten met zich mee die niet voor voortstuwing zorgen, visgraatvertanding kan ook maar maakt het duur, uiteindelijk is het een compromis.
Shadow schreef:
wo 20 feb, 2019 22:26
Dan zijn we het eensch :wink:
Gelukkig dan maar. :wink:
Terra schreef:
zo 17 feb, 2019 22:41
Nu vind ik dat de Rohloff in versnelling 1 t/m 7 veel geluid maakt, Maar daarnaast geeft het een 'schurend gevoel' in de pedalen. Net of er zand in de naaf zit......
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Hij heeft het zand eruit gegooid en er olie in gedaan :D
Youtube is op Rohlhoff naaf er is nogal wat gepubliceerd en altijd handig om te weten.
Bel schreef:
zo 18 aug, 2019 22:14
Terra schreef:
zo 17 feb, 2019 22:41
Nu vind ik dat de Rohloff in versnelling 1 t/m 7 veel geluid maakt, Maar daarnaast geeft het een 'schurend gevoel' in de pedalen. Net of er zand in de naaf zit......
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Ik heb het even aangezien en het is minder nu dat fiets en naaf meer ingereden zijn. En ik er misschien ook meer aan gewend ben. Altijd met derailleur gereden en dan is dat koffiemolen geluid van de Rohloff wel even anders.
Shadow schreef:
ma 19 aug, 2019 12:31
Hij heeft het zand eruit gegooid en er olie in gedaan :D
Koffiebonen dus
Terra schreef:
ma 19 aug, 2019 17:40
Shadow schreef:
ma 19 aug, 2019 12:31
Hij heeft het zand eruit gegooid en er olie in gedaan :D
Koffiebonen dus
Dat doen ze bij Rohloff expresso. :wink:
Mooi dat het nu beter is.
Wat je ook kan doen is een opname maken met je telefoon. Zet hem op video stop hem in je fietstas of in een zakje van je wielershirt en fietsen maar. Zorg dat de telefoon geen wind vangt. Hoor of er is opgenemen wat je wil laten horen. Zet het het op Youtube en dan de link op het forum. Zo kan de hele wereld meedoen.
Mijn ervaring, met mijn videocamera in de fietstas het geluid van een Bosch middenmotor opgevangen. We kregen duidelijk wat we wilde laten horen.
Terra schreef: Altijd met derailleur gereden en dan is dat koffiemolen geluid van de Rohloff wel even anders.
Fijn! Problem solved.

Kijk........hier is ook nog iemand koffie aan het zetten :wink:
Mijn Rohloff naaf schuurt na 14 jaar nog steeds in versnelling 1t/m7. Het geluid in versnelling 7 is erg hard, Mijn vriend heeft ook al zo lang een Rohloff naaf die veel minder schuurt. Ongelijk dus.