Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet? - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf, schurend geluid en gevoel normaal of niet?

Hoi

Ik ben nieuw op het forum hier en heb plannen voor mooie lange fietstochten. Ik zal me in een ander draadje nog verder voorstellen.
Vorige week heb ik een Koga Worldtraveller gekocht, met Rohloff naaf en belt. Mooie fiets en dit weekend heb ik een tweedaagse rit gemaakt met fietstassen en nachtje kamperen.

Nu vind ik dat de Rohloff in versnelling 1 t/m 7 veel geluid maakt, Maar daarnaast geeft het een 'schurend gevoel' in de pedalen. Net of er zand in de naaf zit. Ik lees in sommige artikelen dat geluid in de lage versnellingen normaal is. En dat bij een aluminium frame dit geluid nog verder versterkt wordt. Maar hoeveel geluid is normaal en hoe zit het met de resonantie die ik voel in de pedalen. Is dit ook normaal?
Ik weet het niet maar had het niet verwacht van zo'n dure fiets met naafversnelling.
Nu kan ik natuurlijk terug naar de dealer maar ik ben afgelopen week al best vaak terug geweest voor kleine dingetjes zoals zadel afstellen, lampje vast zetten etc. ze zien me weer aankomen...
Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en me wat advies kunnen geven of dit een serieus probleem is of dat het onderdeel is van het inrijden van de naaf?

groet Terra
Van de dingen die je beschrijft waarvoor je naar de dealer bent geweest, is het probleem dat je nu aangeeft er wèl een waar de dealer wat mij betreft naar zou mogen kijken.

Maar, dat van dat geluid heb ik vaker gehoord - dat schurende gevoel niet. Ik heb geen Rohloff maar dit klinkt niet normaal.
Ik heb een fiets met R-naaf. Geluid in v1-7 is normaal (daar wen je snel aan). Dat van de pedalen niet. Terug naar de dealer dus.
Zou het kunnen dat de belt te strak staat en/of dat de tandwielen niet mooi rond zijn?
Hoe erg zo'n schurend gevoel mag zijn is over internet nauwelijks te bespreken denk ik.
Misschien als je aangeeft waar je woont dat we een bekende fietsenmaker weten of iemand kennen waar je naar toe kunt gaan om te vergelijken. Maar nu ik er aan denk: heeft de fietsenmaker niet zelf nog meer Rohlofffietsen staan om mee te vergelijken?
Dag Leon en anderen

Dank voor de tips.
Goede idee om mijn fiets te vergelijken met een andere Rohloff fiets. Omdat de naven met de hand in elkaar gezet worden is misschien elke naaf wel weer iets anders in gedrag en geluid, of zou dit niet merkbaar moeten zijn?
Ik woon in Den Bosch en de dealer waar ik hem kocht had er maar één staan. Dus vergelijken wordt lastig. Misschien bij een andere leverancier.

Groet Terra
Zoals hierboven al gezegd: geluid in de Rohlofnaaf is normaal en verschilt sterk tussen verschillende naven. Mijn Rohlofnaaf maakt bijvoorbeeld nauwelijks geluid. Het schurende geluid is echter vreemd, ik heb dat alleen als mijn ketting te strak staat. Overigens zou ik gewoon terug gaan naar je dealer. Mocht hij om er vanaf te zijn melden dat het normaal is, zou ik hem hierover een mail sturen om het vast te leggen. Overigens wonen ik en een andere reageerder ook in Den Bosch, dus een vergelijking is snel te maken.
Bert van Sprang schreef:
ma 18 feb, 2019 09:28
Overigens wonen ik en een andere reageerder ook in Den Bosch, dus een vergelijking is snel te maken.
Klopt! Prima als je even langskomt hoor. Afspreken kan via pb.
En mocht je in de buurt van Rosmalen wonen dan kun je hier kiezen uit twee verschillende maten
Terra schreef:ze zien me weer aankomen...
Je hebt een terechte vraag over je nieuwe fiets van circa €4000 en dat is niets om je voor te schamen. Teruggaan naar je dealer lijkt me de beste eerste stap en de juiste weg om te bewandelen. Eerst maar eens horen wat hij ervan zegt, misschien is het probleem wel zo verholpen. Je kunt daarna altijd nog naar een ander adres of met andere fietsers afspreken.

Daarnaast zul je in de toekomst misschien nog wel vaker je dealer nodig hebben en dan moet je je natuurlijk te alle tijde vrij kunnen voelen om daar langs te gaan.

Succes!

PS. Je zou bij de dealer nog iets kunnen zeggen in de trant van dat de riem misschien te strak is afgesteld. Vraag aan de dealer of hij de riem iets ontspant en ga een stukje proefrijden. Helpt het niet dat dan weet je dat ook en kan de dealer de riem weer meer spannen. Neem vooral het heft in eigen handen.
Ik zou even prioriteit maken van een afspraak met één de drie vrijwilligers voor een korte vergelijking. Dat zou je meer gerust kunnen stellen dat een korte reactie van een de fietsenmaker dat er niks aan de hand is.
Als je in de eerste tijd met een nieuwe fiets buitensporig vaak naar de fietsenmaker moet omdat er vanalles mee mis is, is hij trouwens degene die zijn excuses moet aanbieden, niet jij.
Beste Terra,

Laat je niks wijsmaken door de heren hier op het forum. Een goede dealer gaat dit voor je oplossen.

Een ander kan wel zeggen dat het normaal is (of juist niet), maar jij voelt je er niet prettig bij. En wat als het verschijnsel zich over enkele tijd nog voordoet.......Daarom is het goed dat de dealer er nu al vanaf weet. Heel attent van de vrijwilligers, maar die gaan het nu of tegen die tijd niet voor je oplossen. Bovendien vraag ik me af of het zin heeft om een nieuwe Rohloff naaf te vergelijken met een ouder en ruimschoots ingereden model.

Leuk is natuurlijk anders dat je nu weer terug moet, maar buitensporig is het echt niet hoor. Dit komt nu eenmaal voor soms. Denk er gewoon nog even over na of je dit niet aanhangig wil maken bij de dealer. Uitsluitsel van hem (leverancier/Rohloff e.d) koop je in ieder geval meer voor.
Terra schreef:
zo 17 feb, 2019 22:41
Nu vind ik dat de Rohloff in versnelling 1 t/m 7 veel geluid maakt, Maar daarnaast geeft het een 'schurend gevoel' in de pedalen. Net of er zand in de naaf zit. Ik lees in sommige artikelen dat geluid in de lage versnellingen normaal is. En dat bij een aluminium frame dit geluid nog verder versterkt wordt. Maar hoeveel geluid is normaal en hoe zit het met de resonantie die ik voel in de pedalen. Is dit ook normaal?
Ik denk te begrijpen wel gevoel je "voelt". Heb dat bij mijn naaf (met riem) ook. Geluid zelf wordt wel steeds minder (behalve in 7).

Nu zo'n 5000km mee gereden. Het is jammer dat het geluid er is maar ik zit weinig in 7 en lager. Ga uiteindelijk verhoudingen van de bladen zo aanpassen dat ik 7 en lager alleen nog voor beklimmingen ga gebruiken.
Fedor schreef:
ma 18 feb, 2019 12:56
... maar ik zit weinig in 7 en lager. Ga uiteindelijk verhoudingen van de bladen zo aanpassen dat ik 7 en lager alleen nog voor beklimmingen ga gebruiken.
Tja. Tijdens mijn fietsvakanties rijd ik eenderde van de afstand en tweederde van de tijd bergop. Die v1-7 gebruik ik dan ook veel.
Het gevoel van het "weer lastig vallen van je dealer" kan ik me wel voorstellen, al is het de dealer die het gevoel daarbij moet krijgen van "wat vervelend nou dat ik mijn klant niet een fiets heb kunnen leveren die meteen aan zijn verwachtingen voldoet, ik zal mijn uiterste best doen om de verwachtingen alsnog waar te maken".

Over klanten en klachten is mij geleerd dat een klant met een klacht niet iemand is die zeurt, maar iemand is die vraagt om een oplossing van zijn probleem...

Daarbij kan ik mij ook wel voorstellen dat je wilt vergelijken met andere fietsen. Zou ik ook zeker doen! (Voordat je naar je dealer terug gaat).

Mijn vrouw rijdt op een ander merk fiets dan ik, wel beiden met Rohloff en riem. We kochten ze tegelijkertijd en het waren onze eerste fietsen met Roholff en riem.

In het begin wisselden we wel eens van fiets voor een kort stukje. Het ging dan om: "Doet jouw fiets dat ook?" of "Voel jij dat ook in jouw fiets?" Met als antwoord: "Weet ik niet, maar fiets maar eens een stukkie op de mijne, dan kun je het vergelijken."
En dat ging in het begin om de kleinste dingetjes, een paar maar en vaak gevoel kwesties.

Eén keer konden we constateren dat de fiets van mijn vrouw een geluid liet horen wat de mijne niet deed. Een tikkend geluid. Dit is uiteindelijk keurig netjes opgelost door de dealer.

Dat ging bij ons zo van: "Hoor jij dat tikken ook tijdens het fietsen? Nee? Oh wil jij dan 's even op de mijne fietsen om te kijken of jij dat ook voelt op mijn fiets?"
Mijn constatering was: "Nee dat lijkt me niet goed. Ik heb er op mijn fiets in ieder geval geen last van. Laten we er maar eens bij de dealer mee langs gaan."

Als je iets nieuws in gebruik hebt en je weet niet of wat je hoort, voelt of ervaart inherent aan het product is ga je twijfelen. Vergelijken met hetzelfde product van iemand anders kan nog wel eens voor een eye-opener zorgen.

Mocht je in het vergelijk constateren dat jouw fiets (naaf in dit geval) iets doet wat een soortgelijk exemplaar niet doet, dan kun je ermee terug naar de dealer en hem dit vertellen. Wellicht dat je klacht dan wat gegronder overkomt (ik zeg niet "is", maar "overkomt", want je klacht zal zonder meer gegrond zijn :wink: ).

Succes!

P.s. ik denk te weten wat je ervaart. De eerste 7 versnellingen van de Rohloff naaf laten een zacht raspend geluid horen. Dit geluid "voel" je ook enigszins terug in de pedalen. Doet de mijne ook... en die van mijn vrouw ook, maar wel op een voor ons acceptabele manier.
Gaat het om een eerstehands fiets?

Hans
Bel schreef:
ma 18 feb, 2019 12:49
Een goede dealer gaat dit voor je oplossen.

Heel attent van de vrijwilligers, maar die gaan het nu of tegen die tijd niet voor je oplossen. Bovendien vraag ik me af of het zin heeft om een nieuwe Rohloff naaf te vergelijken met een ouder en ruimschoots ingereden model.

Denk er gewoon nog even over na of je dit niet aanhangig wil maken bij de dealer. Uitsluitsel van hem (leverancier/Rohloff e.d) koop je in ieder geval meer voor.
Ik zou wel kijken bij een fiets van een van deze "vrijwilligers". Die lossen het probleem misschien niet op, maar dat beloven zij ook niet. De kans dat ze beter advies kunnen geven dan deze dealer die niet meer dan één Rohlofffiets in de winkel had, is heel reëel. Daarna kun je altijd nog met een goed verhaal naar de dealer.

Hans
willem.m schreef:
ma 18 feb, 2019 14:01
Fedor schreef:
ma 18 feb, 2019 12:56
... maar ik zit weinig in 7 en lager. Ga uiteindelijk verhoudingen van de bladen zo aanpassen dat ik 7 en lager alleen nog voor beklimmingen ga gebruiken.
Tja. Tijdens mijn fietsvakanties rijd ik eenderde van de afstand en tweederde van de tijd bergop. Die v1-7 gebruik ik dan ook veel.
Versnellingen 1 t/m 6 zijn (tegenwoordig) een stuk stiller dan de 7 zelf, en als ik echt ga klimmen zal ik echt wel laag in de versnellingen moeten zitten (zelfs met een andere riemoverbrenging) ;)
Ik fiets ook met een Rohloff en Gates riem. Een riem voelt ietsje anders dan een ketting. Het is heel subtiel. Als je je trappers een zwieper achteruit geeft komt de boel eerder tot stilstand. Mogelijk heeft dat met het lagere gewicht van de riem te maken. Ook voel je een minder harde overgang als je de naaf gaan belasten als je begint met trappen. Ik kan mij voorstellen dat je dat weeïge gevoel als schurend omschrijft.
Terra schreef:
zo 17 feb, 2019 22:41

Nu vind ik dat de Rohloff in versnelling 1 t/m 7 veel geluid maakt, Maar daarnaast geeft het een 'schurend gevoel' in de pedalen. Net of er zand in de naaf zit.
Helemaal herkenbaar. Ik zou mijn ervaring met de Rohloffnaaf met dezelfde woorden omschrijven: bij de versnellingen tot nr 7 kleine trillingen in de pedaal alsof er schuurpapier of zand in de as zit. Rechts meer voelbaar dan links bij mij. En het bijhorende geluid. Ik denk niet dat het abnormaal is. Het effect zal wellicht afhangen van de 'klankkast' (het frame) en van je gevoeligheid aan geluid en trillingen. Voor de zekerheid heb ik na 1000 km al eens een oliewissel gedaan. Ondertussen, na meer dan 5000 km nu, rijdt de naaf alsmaar soepeler. In elk geval vind ik het heerlijk rijden met zo'n Rohloff naaf met riem.

Op een gegeven moment begon de naaf wel heel luid te schuren. Iedereen keek toen om wanneer ik voorbijreed. Ik heb toen de riem schoongemaakt en een laagje siliconespray erover. Toen was het geluid weer zachter zoals voorheen.

Maar naar je dealer gaan om te laten nakijken is zeker geen slecht idee.