Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn onze fietsen geschikt voor een tocht van enkele maanden? - Forum Wereldfietser

Zijn onze fietsen geschikt voor een tocht van enkele maanden?

Beste wereldfietsers,

Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik een setje tweedehands Koga Signature travellers gekocht voor een zeer schappelijke prijs. Hiermee zijn we op onze eerste fietsvakantie gegaan, naar Italie in ongeveer 3 weken tijd.

De fietsen zijn een heren en een dames model (lage instap, geen mixed), beide met exact dezelfde uitrusting.
Een volledig Shimano Deore groep (3x9) inclusief schijfremmen met een verende SR Suntour NCX voorvork, tubus achterdrager en merkloze lowrider.

Over het algemeen waren we zeer tevreden over de fietsen maar we hadden toch wel wat dingen die beter konden. Ten eerste begon het dames model redelijk te zwabberen bij hogere snelheden (+35km/u) en het heren model wat later (+40km/u). Ten tweede hebben beide fietsen flinke speling op het balhoofd ontwikkeld in deze 3 weken. Ook waren de voordragers (niet van tubus) niet ideaal maar betere waren er niet te vinden die goed te bevestigen waren op de verende voorvork.

Nu zijn we aan het kijken naar een volgende fietsvakantie die best wat verder, langer en extremer mag zijn. We denken aan een maand of 3 in Azie fietsen. Nu is de vraag een beetje of onze fietsen daar wel geschikt voor zijn. Ik heb redelijk wat online gezocht en ben ook naar de fietsenmaker geweest voor wat advies, hij is er van overtuigd dat zelfs de dames fiets sterk genoeg zou moeten zijn. Terwijl op verschillende fora toch veel mensen tegen damesframes, schijfremmen en verende voorvorken zijn. Voor ons zijn er dan een aantal opties:

1: Beide fietsen een goede onderhoudsbeurt geven met eventueel nieuwe balhoofdlagers.
2: Op zoek gaan naar een mixed frame met ongeveer dezelfde uitrusting en het heren model nieuwe balhoofdlagers.
3: Zoeken naar 2 andere fietsen omdat voorvering sowieso niet goed gaat werken (heb eventueel een mooi setje worldtravellers op het oog op MP)
4: zoeken naar een stalen voorvork, liefst van Koga zelf, en die verwisselen met de verende voorvork.

Wat zouden jullie ons aanraden, alvast bedankt.

Bijlagen

LucasvdM schreef:
vr 01 mar, 2019 12:52
Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik een setje tweedehands Koga Signature travellers gekocht voor een zeer schappelijke prijs.
...
Wat zouden jullie ons aanraden, alvast bedankt.
Mijn idee: ze weer voor iets minder verkopen en met je ervaring een setje fijnere fietsen kopen.
De balhoofdlagers zul je hoe dan ook beter moeten laten afstellen en als dat niet meer kan laten vervangen, want niemand wil een fiets met een flinke speling op het balhoofd. Als de balhoofdlagers kapot zijn had je zelf misschien eerder moeten ingrijpen want in principe kan elke fiets speling op het balhoofd ontwikkelen en als je daar mee doorfietst (een hele vakantie is veel te veel) gaat er iets stuk.

Maar ik heb geen idee van wat de fietsen gekost hebben en wat je op het oog hebt.
Als je voor andere fietsen zou gaan dan zou ik ook geen mixt frame nemen maar 2 heren modellen.

+1 Leon.
Is het wel speling in de balhoofdlagers. Immers die verende vorken zijn berucht vanwege de beweging die ze ontwikkelen in de verkeerde richting. Ondingen eigenlijk, het deinen kost je trapkracht. Zonde.
een Mixte frame is mijnsinziens zeer geschikt als vakantiefiets. Mijn moeder rijd al 20 jaar op mixte frames in de vakanties. Giant Expedition en Koga randonneur.
Mijn vriendin rijd op een koga traveller die tot 60km/h zeker stabiel is daarboven hebben we niet getest.
Wat betreft het zwabberen:
Ik heb een stalen herenframe van een niet nader te noemen kwaliteitsmerk beginnend met de letter A. De ene fietsvakantie heb ik vanaf 45 km/u last van gezwabber, en de andere keer niet. Het ligt denk ik bij mij aan de manier waarop ik de bagage verdeel. Hoe dat precies zit zoek ik niet uit want daar heb ik geen zin in. Wat ik wil zeggen is dat het niet per se aan het frame hoeft te liggen.
Het helpt natuurlijk niet als je een verende voorvork hebt met bagage eraan en een niet goed afgesteld balhoofd.

Volgens mij heb je een ahead voorbouw. Deze zijn met 1 inbussleutel goed af te stellen. Of 2 als de bovenste bout niet dezelfde maat is als de zij boutjes. Maar meestal is dat wel het zelfde.
M276 schreef:
vr 01 mar, 2019 15:03
Het helpt natuurlijk niet als je een verende voorvork hebt met bagage eraan en een niet goed afgesteld balhoofd.
Inderdaad.
Misschien is het een goede optie om eerst de balhoofdstellen te fixen - dat moet toch - en dan de opgeladen fietsen op dit forum te laten zien. Misschien is de belading dusdanig te verbeteren dat het gezwabber te beperken is.
of doe het in stappen ('beslismodelletje'):
1. balhoofden in orde (laten) maken
2. nog eens flink met de fietsen fietsen (en afdalen. met bagage) en voelen hoe het aanvoelt. kun je de vering van de voorvork vastzetten en hoe voelt dat? (weekendje Zuid-Limburg of Voerstreek?)
3a. beslissen over wel of geen andere voorvork in deze fietsen (laten) zetten. (je weet ook wat je nu (wel) hebt met deze fietsen. anders gezegd: het glas is ook half vol en niet alleen half leeg vanwege balhoofdlager en zo)
3b. knoop doorhakken over deze houden of andere kopen
groet! hoogframe
Zoals al gezegd is het balhoofd in orde maken stap 1. Dat ze speling zijn gaan vertonen op beide fietsen, doet eerder vermoeden dat iemand de twee stuurpennen niet goed had vastgezet dan dat er iets mis is met de lagers zelf (voorzover ze geen schade hebben opgelopen door los te zitten).

Het lage instapframe: of dit een probleem is zal afhangen van het gewicht van de berijd(st)er. Voor zwabberen zijn er allerlei mogelijke oorzaken, maar of een frame stijf/sterk genoeg is voor de berijder kan je bij bruuske richtingsveranderingen met belading goed voelen: een overdreven stijf frame doet wat je aangeeft maar voelt doet dat wat plomp, een te slap frame voelt aan alsof de voorkant eerst de bocht in gaat en de rest vervolgens volgt. Zeker bij eens snelle beladen slalom voel je dat het moeilijk is om correcties uit te voeren. Een ideaal frame zit ergens op grens tussen de twee waarbij je enige reactie voelt, maar ze wel vlot kan controleren.

De vering is niet ideaal: op zich kan je op slechte wegen best voordeel halen uit vering, maar met de bagage op het ongeveerde stuk werkt het systeem eigenlijk niet ideaal. Dus met deze vorken is het een voordeel mocht je erin slagen enkel achteraan bagage te hebben (of je zou een oude tubus-swing op de kop kunnen tikken).

Ik denk dus dat je ofwel:
- relatief licht reist waardoor de vorken en het lage instapframe geen probleem vormen en je enkel het balhoofdprobleem moet oplossen.
- ofwel wil je zwaar beladen reizen (met stukken offroad?), dan zou je eigenlijk de vorken moeten wisselen en is de lage instap eigenlijk niet ideaal. Dus wordt de fietsen inwisselen financiëel waarschijnlijk interessanter tenzij je zelf gaat sleutelen.
Ontzettend bedankt voor de snelle en vele reacties.
Ten eerste het balhoofd / voorvork probleem; De speling zou kunnen komen doordat op een van de fietsen een niet originele ergotec stuurpen zit die misschien net iets te kort is waardoor die niet goed genoeg aangedraaid kan worden. De andere fiets heeft ook wat speling maar wel minder, deze heeft wel de originele stuurpen en ik zou eens kunnen kijken of die nog iets strakker gedraaid kan worden. Als ik dit zelf kan repareren op het heren model (ofwel strakker draaien ofwel nieuwe lagers) dan ga ik nog wel op zoek naar een vaste vork denk ik. Echt kapot zijn beide lagers waarschijnlijk niet want ze draaien nog super zonder gekraak of iets.

Ten tweede het dames model: deze overwegen we wel om het balhoofd te laten repareren en dan te verkopen. Zodat we hopelijk voor een niet al te grote extra investering een vergelijkbare fiets met mixed frame kunnen kopen, zonder verende voorvork uiteraard. Even op marktplaats kijkend lijkt het alsof vergelijkbare fietsen voor rond de 800-900 euro te koop staan (lijkt jullie dit ook redelijk?), voor dat geld is er dus ook wel wat anders moois te koop.

Eventueel als ik een mooie heren fiets voor een schappelijke prijs tegen kom is dat misschien wel een makkelijkere optie dan een nieuwe voorvork.

Verder is de geometrie van een herenmodel niet geschikt voor mijn vriendin met erg lange benen en een kort bovenlichaam dus een mixed frame is wel echt nodig. We zullen de volgende keer ook wel wat beter naar de gewichtsverdeling van de bagage kijken, eventueel verbeterd dat de stabiliteit.
Verplichte kost:
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm bij afstellen.
Samenvatting voor dit geval: een balhoofdstel stel je af op nulspeling, je draait het niet aan.
Wat er fout is als het stuk is is niet dat het kraakt maar dat er voorkeursstanden in zitten, die je pas gaat voelen als de speling op nul in afgesteld.

Waarom je vriendin een mixte frame nodig heeft begrijp ik niet. Die zijn namelijk niet per definitie langer.
Wat kost het laten vervangen van balhoofdlagers eigenlijk (bij benadering)?
Bel schreef:
vr 01 mar, 2019 20:09
Wat kost het laten vervangen van balhoofdlagers eigenlijk (bij benadering)?
Net zoals bij wielen heb je cartidge lagers (soms ook industriele lagers genoemd) en gewone lagers. In het eerste type dienen de cups enkel om de cartidge vast te houden en kan je dus gewoon de cartidges vervangen. In het tweede geval rollen de kogels op de cups en conus en heb je dus veel kans dat je de cups en conus ook moet vervangen. Doordat de buitenafmetingen gelijk zijn, zijn de kogels in het gewone type wel groter waardoor ze in principe ook langer mee zouden moeten kunnen gaan.
-Bij cartidge lagers betaal je dus hoofdzakelijk het materiaal, ik zou +/-30 euro verwachten.
-Bij het "gewone" systeem (als het effectief moet vervangen worden) moet je de cups eruit slaan, de conus eraf slaan en alles er terug in persen, dat zal toch snel een half uurtje aan werk uren kosten + de materiaal kost. 50-80 euro.
(prijzen lijken me een minimum: als je fietsenmaker meer moet losmaken of een boutje komt niet los, dan betaal je natuurlijk meer en wil je een chris king balhoofdstel dan zal het ook wel meer zijn.)
Ik zou niet besparen op een goede fiets als je bv. 3 maanden op weg gaat en ook nog buiten Europa. Het is vaak echt niet prettig als je onderweg grote problemen krijgt en veel tijd en geld kwijt bent om het te (laten) fixen en dan nog is goede reparatie in het buitenland niet altijd gegarandeerd.
Goed van start gaan met de optie, alleen maar banden hoeven plakken en evt. een ketting vervangen, vind ik zelf prettig.
Daar alles aan doen, voor een goed gevoel van starten.
Een fiets hoeft niet persé duur te zijn. Hij moet vooral fijn fietsen, omdat je uren op de fiets zit.

Als je een goed frame hebt, dat kan tweedehands en het liefst herenmodel, waar je alles prettig en stevig op kunt monteren, kun je het evt. door een fietsenmaker een grote beurt laten geven en na laten kijken, als je het zelf niet kunt, met goede lagers, nieuwe kogels en vet en zeer goede, het liefst handgemaakte velgen van de beste of zeer degelijke kwaliteit, kom je denk ik een heel eind. Een voorvork bv. vervangen moet wel goed bij het frame passen en niet een andere 'zit' geven.

Ook prefeer ik liever degelijke onderdelen, dan dat iets heel prettig en licht werkt maar er wel heel breekbaar uitziet. Daar oog voor hebben.

Iig veel succes!
LucasvdM schreef:4: zoeken naar een stalen voorvork, liefst van Koga zelf, en die verwisselen met de verende voorvork.
Ook ooit eens op zoek geweest naar een vervanger van de verende voorvork op mijn tweedehands Koga.

Een dealer gevraagd en die kon het doen maar voor een prijs die ik veel te hoog vond en de vork was niet breed genoeg voor de banden die ik wilde, dus zelf maar gedaan, zie Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???
fud0 schreef:
vr 01 mar, 2019 21:27
handgemaakte velgen
Ik denk dat je handgespaakte wielen bedoelt.
EnriceV schreef:
vr 01 mar, 2019 21:19
Bel schreef:
vr 01 mar, 2019 20:09
Wat kost het laten vervangen van balhoofdlagers eigenlijk (bij benadering)?
Net zoals bij wielen heb je cartidge lagers (soms ook industriele lagers genoemd) en gewone lagers. In het eerste type dienen de cups enkel om de cartidge vast te houden en kan je dus gewoon de cartidges vervangen. In het tweede geval rollen de kogels op de cups en conus en heb je dus veel kans dat je de cups en conus ook moet vervangen. Doordat de buitenafmetingen gelijk zijn, zijn de kogels in het gewone type wel groter waardoor ze in principe ook langer mee zouden moeten kunnen gaan.
-Bij cartidge lagers betaal je dus hoofdzakelijk het materiaal, ik zou +/-30 euro verwachten.
-Bij het "gewone" systeem (als het effectief moet vervangen worden) moet je de cups eruit slaan, de conus eraf slaan en alles er terug in persen, dat zal toch snel een half uurtje aan werk uren kosten + de materiaal kost. 50-80 euro.
(prijzen lijken me een minimum: als je fietsenmaker meer moet losmaken of een boutje komt niet los, dan betaal je natuurlijk meer en wil je een chris king balhoofdstel dan zal het ook wel meer zijn.)
EnriceV Dank voor de uitleg.
Leon schreef: Waarom je vriendin een mixte frame nodig heeft begrijp ik niet. Die zijn namelijk niet per definitie langer.
Ik denk dat LucasvdM bedoeld dat de horizontale bovenbuislengte van een mixte frame korter kan zijn, wat voor iemand met lange benen en een kort bovenlijf fijn kan zijn.
Bel schreef:
za 02 mar, 2019 09:31
Leon schreef:Waarom je vriendin een mixte frame nodig heeft begrijp ik niet. Die zijn namelijk niet per definitie langer.
Ik denk dat LucasvdM bedoeld dat de horizontale bovenbuislengte van een mixte frame korter kan zijn, wat voor iemand met lange benen en een kort bovenlijf fijn kan zijn.
Technisch is daar geen enkele reden voor, je kunt elke fiets zo kort bouwen als je wilt. Het kan wel zijn dat een merk mixte frames levert die korter zijn dan hun kortste herenframe.
daulagari schreef:
vr 01 mar, 2019 22:22
LucasvdM schreef:4: zoeken naar een stalen voorvork, liefst van Koga zelf, en die verwisselen met de verende voorvork.
Ook ooit eens op zoek geweest naar een vervanger van de verende voorvork op mijn tweedehands Koga.

Een dealer gevraagd en die kon het doen maar voor een prijs die ik veel te hoog vond en de vork was niet breed genoeg voor de banden die ik wilde, dus zelf maar gedaan, zie Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???
Bedankt voor de link naar jouw eigen voorvork, helaas ben ik wel op zoek naar een die geschikt is voor schijfremmen en die heb ik nog niet zelf gevonden.

En over mixed frames: de standaard maten mixed frames zijn over het algemeen korter bij dezelfde hoogte dan herenframes, dus wat beter geschikt voor iemand met een kort bovenlichaam. Technisch is hier inderdaad geen echte reden voor maar ergonomisch gezien wel zeker. We zijn door ons budget ook aangewezen op tweedehands fietsen dus een op maat gemaakte fiets behoort helaas niet tot de opties
EnriceV schreef:
vr 01 mar, 2019 21:19
Net zoals bij wielen heb je cartidge lagers (soms ook industriele lagers genoemd) en gewone lagers. In het eerste type dienen de cups enkel om de cartidge vast te houden en kan je dus gewoon de cartidges vervangen. In het tweede geval rollen de kogels op de cups en conus en heb je dus veel kans dat je de cups en conus ook moet vervangen. Doordat de buitenafmetingen gelijk zijn, zijn de kogels in het gewone type wel groter waardoor ze in principe ook langer mee zouden moeten kunnen gaan.
-Bij cartidge lagers betaal je dus hoofdzakelijk het materiaal, ik zou +/-30 euro verwachten.
-Bij het "gewone" systeem (als het effectief moet vervangen worden) moet je de cups eruit slaan, de conus eraf slaan en alles er terug in persen, dat zal toch snel een half uurtje aan werk uren kosten + de materiaal kost. 50-80 euro.
(prijzen lijken me een minimum: als je fietsenmaker meer moet losmaken of een boutje komt niet los, dan betaal je natuurlijk meer en wil je een chris king balhoofdstel dan zal het ook wel meer zijn.)
Het zijn gelukkig cartridge lagers, ik ben zelf redelijk handig ondertussen met fietsen onderhouden dus die zelf vervangen moet wel lukken.