Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking versus 'gewone' reisfiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bikepacking versus 'gewone' reisfiets

142 berichten
Klopt. Dat is inderdaad de grootste overweging. Met wat spatschermpjes wordt de ergste nattigheid voorkomen. Daarnaast trillen de stangetjes van spatborden enorm tegen de noppenbanden aan wanneer je al slingerend je parcours aflegt. De boel trilt eenvoudigweg kapot.
Is het niet meer een kwestie van design?
De reacties hierboven lijken te gaan over fietsen die al voorzien zijn van spatborden (waarom de spatborden worden verwijderd?). De fiets wordt op die manier “omgebouwd” naar bikepacking fiets.

Een fiets die door hard-core bikepackers wordt gebruikt zal bij aanschaf waarschijnlijk niet eens spatborden hebben gehad. Die bikepackers zullen dat toch als onnodige toevoeging beschouwen. En fabrikanten besparen op de kostprijs van de fiets. Zij zouden er net als bij bijvoorbeeld crossmotoren kunnen kiezen voor hoog geplaatste spatborden...
Bedrijven als SKS en BBB spelen daar dan weer handig op in door spatborden te leveren die èn snel te (de-)monteren zijn èn veel vrije ruimte laten tussen band en spatbord.
Dat je veel ruimte zou moeten hebben tussen band en spatbord als je door de modder fietst, is maar ten dele waar. De ruimte tussen band en vork is ook een bepalende factor.

Ik denk kortom, dat het meer met “looks” te maken heeft: het staat wel stoer.

Groet,
Tom.
Zonder spatborden staat echt heel stoer............... :lol: :lol:

Maar even zonder dollen, op zowel mijn reisfiets als gravelbike heb ik uiteraard geen spatborden, en wel hierom..

Slim design dus..

Bijlagen

Fedor schreef:
ma 11 mar, 2019 09:19
Terra schreef:
ma 11 mar, 2019 07:45
Het ontbreken van spatborden zie ik veel bij Bikepackers en dus ook bij mountainbikers. Wat zijn de belangrijkste overwegingen?
Bij modder kan de ruimte tussen band en spatbord vollopen. Voor onverhard wordt dus vaak gekozen om zonder spatborden te rijden (ondanks het rondspatterende vuil).
Ha ja, die trauma's had ik al vergeten. Ik heb inderdaad een paar keer mijn fiets met geblokkerde wielen naar een geschikte plek moeten slepen om daar met een stokje de wielen weer draaibaar te maken.
Later thuis de klei uit de binnenkant van de spatborden verwijderen is ook nooit een hobby geworden.
Epicurean schreef:
ma 11 mar, 2019 11:19
Zonder spatborden staat echt heel stoer............... :lol: :lol:

Maar even zonder dollen, op zowel mijn reisfiets als gravelbike heb ik uiteraard geen spatborden, en wel hierom..

Slim design dus..
Dat bedoel ik dus.
Een paar hoge spatborden hadden hier geen probleem opgeleverd. De vrije ruimte tussen wiel (band) en vork is hier bepalend.

Groet,
Tom.
Ik heb dit dus ook een keer gehad maar dan met gesmolten asfalt. De boel weer vrij krijgen was nog een flinke uitdaging.
Tom vds schreef:
ma 11 mar, 2019 11:06
Is het niet meer een kwestie van design?
De reacties hierboven lijken te gaan over fietsen die al voorzien zijn van spatborden (waarom de spatborden worden verwijderd?). De fiets wordt op die manier “omgebouwd” naar bikepacking fiets.

Een fiets die door hard-core bikepackers wordt gebruikt zal bij aanschaf waarschijnlijk niet eens spatborden hebben gehad. Die bikepackers zullen dat toch als onnodige toevoeging beschouwen. En fabrikanten besparen op de kostprijs van de fiets. Zij zouden er net als bij bijvoorbeeld crossmotoren kunnen kiezen voor hoog geplaatste spatborden...
Bedrijven als SKS en BBB spelen daar dan weer handig op in door spatborden te leveren die èn snel te (de-)monteren zijn èn veel vrije ruimte laten tussen band en spatbord.
Dat je veel ruimte zou moeten hebben tussen band en spatbord als je door de modder fietst, is maar ten dele waar. De ruimte tussen band en vork is ook een bepalende factor.

Ik denk kortom, dat het meer met “looks” te maken heeft: het staat wel stoer.

Groet,
Tom.
Zo zwart/wit zal het niet voor iedereen zijn, denk ik.

Niet dat ik de ambities heb, want ik ben geen hard-core bikepacker, maar stel dat ik gefascineerd raak door het bikepacken en niet meer als pakpaard wil fungeren, dan zou ik mijn huidige fiets prima kunnen ontdoen van voor- en achterdragers, spatborden en andere zaken die mij dan overbodig lijken.

Mijn fiets, een Santos Travelmaster 3+ met 62 mm 27.5" banden leent zich er uitstekend voor! Zoals gezegd, de overbodige zaken eraf, een paar noppenbanden er op, bikepacks eraan en het avontuur kan beginnen...

Als het mij dan om de "looks" zou gaan, zou ik op deze wijze avontuurlijk uitgedost door dichtbevolkte gebieden fietsen om mijn "looks" breeduit te kunnen etaleren en de bewonderende blikken met veel genoegen te absorberen.

Volgens mij gaat het de bikepacker niet zozeer om de looks, want in de onherbergzame gebieden, waar de fiets zich dan uitstekend voor leent, zul je niet zo snel een opgestoken duim krijgen voor je "looks".

Maar stoer is het wel....! :wink:
HaHa, het heeft natuurlijk ook niets met looks te maken, in het veld rijdt je gewoon niet met spatborden.

Dat is alleen maar gevaarlijk en onhandig.
Of misschien hele hoge.........zoals eerder gesuggeerd.....

Trouwens, ik vind de fietsen opgebouwd als bikepacking fiets er meer in het algemeen erg rommelig uitzien, al die tassies en frutsels overal, als het om design gaat kan je beter uit de voeten met een paar voor en achter tassen, ziet er veel strakker/cleaner uit....enfin lekker belangrijk :wink:

Bijlagen

Dat ziet er pas stoer uit :lol:
Helemaal eens Edwin.
Ook met Epicurean overigens.

Maar als ik om me heen kijk (figuurlijk :D ), dan zie ik zowel de fietsproducenten als consumenten voor het zogenoemde avontuurlijke van bikepacking (de “looks” dus) kiezen. Er wordt geappeleerd aan het avontuurlijke dat bikepacking zou zijn, maar voor het merendeel van de klanten zal de fiets vooral mooi zijn.

Dat er fietsers zijn die bike-packend de wereld overgaan wil niet zeggen dat eenieder met een bike-packing setup dat doet. Zelf zie ik meer fietsers met stuurrol en grote seatbag over de dijk fietsen dan over de Groesbeekse heuvelen :lol: .
(En ja, daar kan de modder zo maar zorgen dat je wielen blokkeren, ook zonder spatborden).

Als je het aanbod aan bikepacking producten ziet, kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat het toch ook vooral mooi moet zijn. Of dat “stoer” nou wel of niet het juiste woord daarvoor is? Ach, wat maakt dat uit?

Groet,
Tom.
stoer kan best......
b953461f70fae0a706592675ffde8156.jpg
Mooi is lastiger....Het punt is dat je natuurlijk erg weinig meekrijgt in een paar van die tassies.
En dan krijg je dit en dat is lelijk.... :lol:
download.jpeg
Ik heb blijkbaar een iets andere gedachtengang. In eerste instantie hebben de betreffende fietsen geen spatborden. Maar dat is ook niet nodig. Vóór is een spatbord sowieso minder nodig. Achter heb ik een drybag (en anderen een zadeltas) die het vocht en vuil tegen houdt. Dus ik heb ook totaal geen behoefte om (al dan niet hoge) spatborden te monteren.

Of het er stoer uitzien weet ik niet. Ik ben niet zo van het cool/hip/hot/lauw zijn.
Epicurean schreef:
ma 11 mar, 2019 15:53
En dan krijg je dit en dat is lelijk.... :lol:
Mwah die rol ductape is wel cool, krijg je nog 20 tasjes mee vast aan je frame ;)
De fiets van de laatste foto bestaat wel voor een tamelijk groot deel uit tas, tassen en tasjes.
Tja, of iets een modegril is of niet, en of iemand daar gevoelig is of niet, maakt mij niet zoveel uit. Iedereen is gevoelig voor modegrillen. Als je denk dat je gedrag voortkomt uit objectieve waarneming en besluiten....think again 8) . Mensen zijn subjectieve wezens en dat maakt ons vaak ook zo leuk. Ook de hardcore 'anti-spatborden-activist' voegt zich bij een groep gelijk gestemden en vindt daarbij de juiste argumenten, en omgekeerd. Dat is ook niet erg zolang je je maar bewust bent van je emotie dan is er niets aan de hand.

Als je een mountainbike achtergrond hebt dan moet je voor jezelf best wel een knop omzetten om op een suffe vakantiefiets te gaan rijden. En als je achtergrond vakantiefietser is dan kijk je verwonderd naar dat idiote gedrag van mountainbikers. Tja, en als je niet kunt kiezen dan heet je Marco en vind je alle vormen leuk :lol: .

Ok, genoeg kort-door-de-bocht stellingen.
Voor mij geldt dat bikepackingen echt wel iets is waarbij je zo min mogelijk zooi meeneemt omdat je als doel hebt om over onmogelijke paadjes te rijden en dat gaat veel makkelijker met een lichte setup. En ja, dan is alles wat dat in de weg zit balast. Spatborden, verlichting standaard, enz, weg ermee. En ja dan geldt ook dat ik mijn fiets niet ga behangen met allerlei tasjes. Zeker niet op de voorvork want hoe kan ik anders mijn voorwiel over een boomstronk trekken? Het plaatje met de Ortlieb tassen is een van de eerste plaatjes die je ziet als je googeld op bikepacking en daar kijk ik met enige verwondering naar. Mij lijkt het helemaal niets en ik zou ook niet weten wat ik in al die tasjes moet proppen. Zadeltas, framebag en rol is meer en meer dan voldoende. Maar goed, als hier een gelukkig persoon op fietst dan ben ik super blij. Dan is het doel bereikt lijkt me.
Ik blijf vooralsnog bij mijn setup: rolzak onder het stuur. twee voortasjes achterop.
N.a.v. het brokkentopic ;)

Voordelen van bikepacking:
- Ziet er stoer uit (althans volgens velen ;))
- Geschikt voor fietsen zonder drageroogjes
- Tassen zijn lichter dan dragers + voor- en achtertassen
- Frontaal oppervlakte kleiner
- Push-a-bike beter te toen dan met een (linker) achtertas aan de fiets.
- Veel grondspeling aan zijkanten (voor single-tracks)
- Je neemt vanzelf minder mee (want geen ruimte), dus minder gewicht.

Voordelen van old-skool-packing ;)
- Je kan meer meenemen, dus comfortabeler kamperen
- Veel gemakkelijker op- en afladen
- Veel gemakkelijker in- en uitpakken
- Vaak nog ruimte over voor boodschappen e.d.
- Goedkoper: voor bikepacking moet flink geïnvesteerd worden in (extreem) lichte kampeerspullen.

Al met al is bikepacking vooral voor mensen die snel en/.of echt off-road onderweg zijn (met een bijbehorende fiets). Zodra er sprake is van betere paden en wegen (ook die kunnen nog onverhard zijn) en minder hoge snelheden/afstanden komt old-skool-packing om de hoek kijken.

En natuurlijk zijn er ook nog vele mengvormen tussen old-skool-packing en bikepacking.
Fedor schreef:
vr 14 aug, 2020 11:24
- Je kan meer meenemen, dus comfortabeler kamperen
Dat woordje "dus" is toch niet zo vanzelfsprekend? Minder meenemen hoeft niet per se samen te gaan met minder comfort. Met een superlichte Hilleberg-tent, een hightech Thermarest-matje (+stoeltje) en titanium kookgerei (om maar wat te noemen) bespaar je flink op gewicht maar niet op comfort. Je portemonnee wordt er natuurlijk wel flink lichter van, dat zeker.
peter de rijk schreef:
vr 14 aug, 2020 12:18
Fedor schreef:
vr 14 aug, 2020 11:24
- Je kan meer meenemen, dus comfortabeler kamperen
Dat woordje "dus" is toch niet zo vanzelfsprekend? Minder meenemen hoeft niet per se samen te gaan met minder comfort. Met een superlichte Hilleberg-tent, een hightech Thermarest-matje (+stoeltje) en titanium kookgerei (om maar wat te noemen) bespaar je flink op gewicht maar niet op comfort. Je portemonnee wordt er natuurlijk wel flink lichter van, dat zeker.
Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar als ik met de racefiets + zadeltas op stap ben, heb ik geen plaats voor een tent van Hilleberg, titanium kookgerei etc. In de plaats van de tent kwam een piramide-tarp (ongeveer 650 g alles inbegrepen), een Esbit-komfoortje (11 g) en een kookpotje van 400 ml (vergeet dat "koken" dus maar, je kunt water opwarmen maar dat is het dan ook).

Als je het echt licht wilt, moet je comfort opgeven.

EDIT: nog vergeten: zoals Fedor opmerkt, kost het ook geld ... Zadeltas en tarp waren niet gratis, en bovendien moest ik een nieuwe zomerslaapzak kopen omdat de vorige te volumineus was.
peter de rijk schreef:
vr 14 aug, 2020 12:18
Dat woordje "dus" is toch niet zo vanzelfsprekend? Minder meenemen hoeft niet per se samen te gaan met minder comfort.
Je draait het om, dat gebeurt vaker bij dit onderwerp. als je genoegen neemt met een bepaald comfortlevel kan dat vaak lichter/kleiner als je meer geld uitgeeft, dat is waar. Maar: als een wens voor comfort bijvoorbeeld is: een tent waarin je goed rechtop kunt zitten, dan vallen veel superlichtgewichttenten bij voorbaat af. Als een wens is om een overhemd voor de avond bij te hebben, kun je hem niet niet meenemen. als een wens is om carbon fietsschoenen en catB wandelschoenen mee te nemen gaat dat niet in een frametas. Etc.

Diegenen die jouw genoemde logica aanhangen weten dat overigens best.
Zaken als een beetje tentruimte, een stoeltje, een kokkerel-kooktoestel, avondkleding, extra schoenen e.d. vallen bij mij onder comfort. Niet echt van belang voor een korte tocht maar bij een langere gaat het wel meespelen.

Iemand meldde nog dat een Tubus Fly en twee arkel-voortassen geen drol wegen, dus het argument van " bikepacking-tassen zijn lichter dan rack+zijtassen is ook onderuit gehaald ;)