Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bandenvraag

Als het geld mag kosten; de banden van Grand Bois en Compass (nu Rene Herse) zijn ook geweldig soepel en licht rollend, een paar internet winkels hebben ze maar JustPedal in Amersfoort ook.
Dank weer voor de reacties!

@Bert van Sprang: Ben juist op een MTB overgestapt om wat makkelijker offroad te kunnen rijden en dus bredere banden te kunnen monteren, vind 40mm toch wat te smal.

@_Peter_: Ben bekend met de Duitse webshops. Sterker: koop al mijn spullen daar. Maar helaas maakt Schwalbe de Big Bens niet meer in 50mm.

@Leon: Wil inderdaad dezelfde spatborden houden. Ik houd ongeveer zelfde spanning aan, behalve met volle bepakking wat minder.

@Polling: Dank voor het voorzetje ;) En voor je ervaring!

@keesswart: Interessant! Ja, voor dat dweilen ben ik inderdaad een beetje bang. Goed om te horen dat er op grindwegen en bospaden nog goed mee te rijden is! 19mm is inderdaad binnenmaat van de velg.

@ javb2812: Goed om te horen van de grip in de regen, ook een puntje waarom ik bij de Big Bens wilde blijven. Met de BMI zit het wel goed maar ben wel lang dus iemand van 1.70 met een niet zo goede BMI kan weleens minder zwaar zijn dan ik ben ;).

@Bel: Ja, is echt voordeliger, scheelt factor 2. Geldt trouwens ook voor Supremes. En die lijken me nog iets minder offroadcapaciteiten te bezitten dan ik wil.

@willem.m: Mooi!

@Shadow: Zeker mooie banden, maar vind het toch echt teveel geld voor een paar banden.

Mijn voorlopige conclusie uit jullie ervaringen: Big Apples in 50-559.
1) Grip lijkt toch wel voldoende te zijn.
2) Breder dan 50 toch wel wat kans op "dweilen".
3) breder dan 50 minder snel.

Ik ga er nog een nachtje of twee over slapen, voordat ik mijn order plaats. Als iemand nog iets heeft in te brengen, graag!

Groet, Willem
Hoe verhouden de BigBens 55-559 zich eigenlijk tov de Almotions 55-559? Als de BigBens zoveel voordeliger zijn wil ik die ook nog wel overwegen.

Er zijn overigens 3 versies van de BigBen in maat 55-559:
-Raceguard
-Kguard
-BigBen plus

Het lijkt mij dat je dan de Raceguard moet hebben. Die heeft de laagste rolweerstand. Alle versies van de BigBen zijn draadbanden meen ik.

https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-ben.html
Ik kan me niet voorstellen dat de draadversie van de Big Ben lichter rolt als een net zo brede vouwband zoals de Almotion, de huidige 55-559 Almotion is geen tubeless ready versie die gewoon soepel te rijden is met een lichte binnenband.
Bel schreef:
zo 31 mar, 2019 11:52
Alle versies van de BigBen zijn draadbanden meen ik.
Behalve de Big Ben vouwbanden, die M-gineering momenteel voor een spotprijs aanbied.
Bel schreef:
za 30 mar, 2019 09:29
keesswart schreef: ik krijg ze niet netjes uitgelijnd om de velg, waardoor het er uitziet alsof er een slag in het wiel zit
Ziet het er alleen zo uit of voel je ook een slag?
Het lukte me nog wel om deze banden vertikaal redelijk te laten sporen. De 'slag' die je nu ziet is vooral zijwaarts en daar heb ik tijdens het fietsen geen last van. Het ziet er wel vreemd uit, zo'n waggelend achterwiel.
sjefke schreef:
zo 31 mar, 2019 22:50
Bel schreef:
zo 31 mar, 2019 11:52
Alle versies van de BigBen zijn draadbanden meen ik.
Behalve de Big Ben vouwbanden, die M-gineering momenteel voor een spotprijs aanbied.
Het is niet mijn wielmaat, anders had ik er vast een paar besteld. Helaas levert Schwalbe de Big Ben en Big Apple tegenwoordig alleen nog als draadband.
keesswart schreef:
ma 01 apr, 2019 00:04
sjefke schreef:
zo 31 mar, 2019 22:50
Bel schreef:
zo 31 mar, 2019 11:52
Alle versies van de BigBen zijn draadbanden meen ik.
Behalve de Big Ben vouwbanden, die M-gineering momenteel voor een spotprijs aanbied.
Het is niet mijn wielmaat, anders had ik er vast een paar besteld. Helaas levert Schwalbe de Big Ben en Big Apple tegenwoordig alleen nog als draadband.
Dat was me bekend, maar toch even vermeld voor de anderen. De Big Apple vouwbanden zijn er al 10 jaar uit. Ze werden niet verkocht. Liefhebbers (waaronder ik) kregen ze gratis toegestuurd. Kennelijk nu met de Big Ben hetzelfde.
AndereWillem schreef:
vr 29 mar, 2019 12:54
Beste wereldfietsers,

Ik lees al een tijdje op dit forum mee, heb er al veel van opgestoken en heb nu een vraag aan jullie.

Ik rijd op een tot reisfiets omgebouwde mountainbike met Schwalbe Big Ben banden in de maat 50-559 (op velgen met een interne breedte van 19mm). Dit bevalt goed, zowel op verhard als onverhard terrein. Deze banden beginnen nu op hun eind te geraken dus ben ik op zoek nieuwe banden. Idealiter zou ik dezelfde banden kopen. Echter, deze zijn niet meer in dezelfde maat te verkrijgen, Schwalbe maakt ze nu alleen nog in maat 55-559. Schwalbe heeft nog wel Big Apples in maat 50-559.
Ik twijfel nu of ik voor de iets grotere Big Bens (in maat 55-559) moet gaan of voor de Big Apples (in maat 50-559).

Concrete vragen:
1. Wat zou de overstap van 50-559 naar 55-559 doen met mijn topsnelheid, zijn de 55-559 Big Bens veel trager dan 50-559 Big Apples? Ik fiets graag een beetje door en zou jammer zijn als door het monteren van bredere banden dit moeilijker gaat.
2. Verlies ik veel grip als overstap van Big Ben naar Big Apples?
3. Sheldon Brown (https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html, onderaan staat een tabel) schrijft dat voor de breedte van mijn velg (19mm) een 55mm band eigenlijk niet zo geschikt is. En ook Schwalbe schrijft dat de maximum bandenspanning op een 19c velg bij 50mm band 4 bar is en bij 60mm bar 3 bar (55mm wordt niet genoemd, https://www.schwalbe.com/nl/balloonbikes.html ) Moet ik bang zijn dat ik mijn velg beschadigd door een te brede band op een te smalle velg (dus door te hoge bandenspanning)?
4. Vervolg op punt bovenstaande punt 3: wat doet een band van 55mm op een velg van 19mm betreffende zwabberen van de fiets (Sheldon Brown: “sloppy handling”)?
5. Andere overwegingen om voor de Big Apple (50-559) of Big Ben (55-559) te kiezen?
Alvast veel dank!


Een marathon mondial is de oude marathon XR waar iedereen gek op is/was ik heb zelf een Continental contact travel kost 33 euro per stuk maar ik weet niet al die ook in 26" te verkrijgen is
Menoah schreef:
di 02 apr, 2019 21:54
Een marathon mondial is de oude marathon XR waar iedereen gek op is/was
Ik denk niet dat Schwalbe het met je eens is. Veel wereldfietsers waren daarbij blij van die XR af te zijn, want verslijten of kapot gaan deden ze niet, maar stroef lopen wel.
De Mondial draadversie doet z’n best om die XR te imiteren, de vouwversie doet het beter hoor :D
Leon schreef:
wo 03 apr, 2019 11:13
Veel wereldfietsers waren daarbij blij van die XR af te zijn, want verslijten of kapot gaan deden ze niet, maar stroef lopen wel.
Mij is het toch gelukt om er eentje stuk te krijgen (scrol hier naar beneden tot je de foto's van de kapotte band ziet).
Het was een XR vouwband uit 2008, die vooral was gebruikt op tochten in Zuid-Afrika, Noorwegen en IJsland. De rest van de tijd lag die band in de schuur of opgevouwen onderin een fietstas als reserveband. Precies op de plek van een vouw was in 2017 een gat ontstaan. Ik vermoed dat het steeds weer opvouwen van die band hem uiteindelijk gemold heeft. De even oude XR draadbanden die we hebben, zien er nog best goed uit en hebben vorig jaar hun 10e verjaardag op de Balkan kunnen vieren (maar dan wel op voorwielen).

Dat ze stroef lopen bij fietsers die bij windstil weer op een vlakke weg 25 km/u proberen te rijden, wil ik best geloven. Mij is het nooit zo opgevallen, maar ik rij ook op Big Apples en Almotions niet vaak sneller dan 20 km/u :wink: .
Leon schreef:
wo 03 apr, 2019 11:13
Menoah schreef:
di 02 apr, 2019 21:54
Een marathon mondial is de oude marathon XR waar iedereen gek op is/was
Ik denk niet dat Schwalbe het met je eens is. Veel wereldfietsers waren daarbij blij van die XR af te zijn, want verslijten of kapot gaan deden ze niet, maar stroef lopen wel.

Ja oké daar heb je een beetje gelijk in alleen hij was amper kapot te krijgen. Een band die ik zelf gebruik is Continental travel contact 42mm
Iemand enig idee of ik een Big Ben in de maat 60-559 onder een Santos Travelmaster 2.6 kan monteren? Bij voorkeur met spatborden, maar als het niet anders kan zonder. 55-559 past zeker, maar als ik 60 er nog tussen zou kunnen krijgen......the fatter the better!
Bel schreef:
ma 08 apr, 2019 15:08
Iemand enig idee of ik een Big Ben in de maat 60-559 onder een Santos Travelmaster 2.6 kan monteren? Bij voorkeur met spatborden, maar als het niet anders kan zonder. 55-559 past zeker, maar als ik 60 er nog tussen zou kunnen krijgen......the fatter the better!
https://www.santosbikes.com/nl/assortiment/travelmaster-serie/travelmaster-2-6 schreef:
In de Travelmaster 2.6 passen hele brede banden. Dat rijdt comfortabel over elke ondergrond. We monteren tot 60mm zonder spatborden en 55mm met. 
Jurr, lees het ook net op de site van Santos. Ik blij :D dan worden het deze ballonen voor de zomer!
Ik zoek heel internet af naar de Almotion 55-559 maar tevergeefs... Is er een nieuwe snel rollende Schwalbe op de markt in 559 maat die ik helemaal heb gemist?
Ah, dank! Heb je ervaring met Spetrolom? Verreweg het goedkoopste..
Tenzij iemand hier goede ervaringen zou ik mooi bij Spectrolom wegblijven. Geen telefoonnummer en geen emailadres.