Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 - Weer kapot! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura HS33 - Weer kapot!

Ik heb ondertussen een setje oude magura's op de kop getikt. Die hebben nog echte metalen handgrepen en met metalen cilinders. Ik verwacht dat dat een stuk langer mee zal gaan.

Waarschijnlijk is dit de verklaring dat magura ooit zo'n goede reputatie heeft gekregen. Ondertussen is Magura schijnbaar vooral geinterresseerd in onderdelen leveren voor oma's elektrische fiets. Niet gek, dat is natuurlijk ook een veel grotere markt...
Ik had ook Magura meuk op mijn vorige fiets zitten. Dat zou de nog "degelijke" versie zijn, minder plastic. Onbetrouwbare meuk.
Tegengeluid: al 12,5 jaar geen problemen met hydraulische velgremmen van Magura op de vakantiefiets. Voor mij dus superbetrouwbare meuk :wink:
Bij mij zitten ze er 21 jaar op, tienduizenden kilometers, de originele versie met de zijflapjes. De voorrem is daarvoor 10 jaar gebruikt op een andere fiets (die maar 1 rem had). Zelfs nog nooit olie ververst, wel altijd reservekabel + olie meegesleept.... :roll:
JaapG schreef:
zo 09 jun, 2019 21:51
Bij mij zitten ze er 21 jaar op, tienduizenden kilometers, de originele versie met de zijflapjes. De voorrem is daarvoor 10 jaar gebruikt op een andere fiets (die maar 1 rem had). Zelfs nog nooit olie ververst, wel altijd reservekabel + olie meegesleept.... :roll:
Geen plastic meuk dus!
Ronald van der Perk schreef:
ma 10 jun, 2019 17:04

Geen plastic meuk dus!
Echt gietijzer! Ook populair voor bruggen en overkappingen meer dan 100 jaar geleden.
Nouuuuu, op z’n best een goeie Mazak of Zamak legering :D maar da’s prima 8)
Roeland schreef:
zo 07 apr, 2019 10:30
Qua slijtage van remblokjes is het de combinatie van vocht met de verkeerde bodemsoort die voor slijtage zorgt. Als het tegen zit kun je in 1 afdaling een heel remblokje oprijden. Heb dat ooit in frankrijk gehad tijdens een enorme hoosbui, waarbij er een beetje modder over de weg spoelde. Na 200 hoogtemeters zaten mijn velgen vol met een zwarte smurrie met glimmertjes, remblok+velg. Heb verder moeten lopen omdat ik geen remkracht meer had.
Remmen op een aluminium velg in de regen heeft het gevolg dat de beschermende corrosielaag van het onedele aluminium er continu wordt afgeschuurd. Het gevolg is dat de aluminium velg letterlijk oplost in de regen. Het vrijkomende aluminium(hydro)oxide, een prima schuurmiddel, doet het remblokje zeer snel afslijten.
Om die reden zijn velgremmen, op aluminium velgen althans, in mijn opinie ongeschikt voor ander gebruik dan mooiweer fietsen.
Schijven dus 8)
Of een velg met een ceramische coating, nadeel was wel weer dat remmen in de regen toch wel wat minder was en je er daarnaast speciale remblokjes voor nodig hebt.
Roeland schreef:
vr 07 jun, 2019 18:54
Ik heb ondertussen een setje oude magura's op de kop getikt. Die hebben nog echte metalen handgrepen en met metalen cilinders. Ik verwacht dat dat een stuk langer mee zal gaan.

Waarschijnlijk is dit de verklaring dat magura ooit zo'n goede reputatie heeft gekregen. Ondertussen is Magura schijnbaar vooral geinterresseerd in onderdelen leveren voor oma's elektrische fiets. Niet gek, dat is natuurlijk ook een veel grotere markt...
Zelf heb ik ook oude Magura velgremmen die het al ruim tien jaar goed doen. Dik tevreden.

Het is een beetje zoals met Brooks: Magura's van vroeger zijn blijkbaar beregoed, Magura's van tegenwoordig waren blijkbaar altijd al knudde.

Hans
Made for a price, noemen ze dat geloof ik :?