Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen Super Moto X - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vervangen Super Moto X

nicolevelo schreef:
vr 22 nov, 2019 13:31
Zo, de Almotions staan er op nu: versie 584-55, breder bestaat helaas niet.
De fiets weegt nu ca 1 kg minder dan met de Super MotoX en het rijgedrag is op het eerste gezicht dik in orde. Ik post hier nog wel iets nadat ik er wat langer mee gereden heb.
Voorlopige ervaringen (ik heb er nog geen lange tochten mee gedaan):
- de fiets weegt nu ca1kg minder dan met de Super MotoX
- hij stuurt opvallend lichter, is meer wendbaar
- hij rijdt stiller. Met de Super MotoX had ik soms de indruk dat er een auto achter me reed, dat bleek dan het gezoem van mijn eigen banden te zijn.
- de brede banden geven nog steeds veel comfort.
Wordt vervolgd.

Heeft er nog iemand ervaring met deze banden op extra brede 27.5" velgen?
gios schreef:
wo 24 apr, 2019 12:18
Omdat ik jouw probleem(weliswaar met een ander merk buitenband) opgelost heb met een andere binnenband. Probleem was dus de binnenband, niet de buitenband.
Of zat de oplossing in het demonteren en opnieuw monteren, en had je net zo goed dezelfde binnenband er weer in kunnen stoppen? :wink:
Shrek schreef:
za 30 nov, 2019 14:14
gios schreef:
wo 24 apr, 2019 12:18
Omdat ik jouw probleem(weliswaar met een ander merk buitenband) opgelost heb met een andere binnenband. Probleem was dus de binnenband, niet de buitenband.
Of zat de oplossing in het demonteren en opnieuw monteren, en had je net zo goed dezelfde binnenband er weer in kunnen stoppen? :wink:
Nee.
nicolevelo schreef:
za 30 nov, 2019 10:45
nicolevelo schreef:
vr 22 nov, 2019 13:31
Zo, de Almotions staan er op nu: versie 584-55, breder bestaat helaas niet.
De fiets weegt nu ca 1 kg minder dan met de Super MotoX en het rijgedrag is op het eerste gezicht dik in orde. Ik post hier nog wel iets nadat ik er wat langer mee gereden heb.
Voorlopige ervaringen (ik heb er nog geen lange tochten mee gedaan):
- de fiets weegt nu ca1kg minder dan met de Super MotoX
- hij stuurt opvallend lichter, is meer wendbaar
- hij rijdt stiller. Met de Super MotoX had ik soms de indruk dat er een auto achter me reed, dat bleek dan het gezoem van mijn eigen banden te zijn.
- de brede banden geven nog steeds veel comfort.
Wordt vervolgd.
Heeft er nog iemand ervaring met deze banden op extra brede 27.5" velgen?
nicolevelo schreef:
vr 22 nov, 2019 13:31
Zo, de Almotions staan er op nu: versie 584-55, breder bestaat helaas niet.
De fiets weegt nu ca 1 kg minder dan met de Super MotoX en het rijgedrag is op het eerste gezicht dik in orde. Ik post hier nog wel iets nadat ik er wat langer mee gereden heb.
Voor wie van cijfers houdt, gemonteerd op de fiets zijn dit de afmetingen van beide banden:

Almotion (584-55): breedte 55 mm, hoogte 56 mm
SuperMotoX (584-62): breedte: 56 mm, hoogte 61 mm

Met andere woorden zijn beide banden op 1 mm na even breed (ik vermoed dat de breedte vooral afhangt van de vorm van de velg), en qua hoogte is een verschil van 5 mm.
nicolevelo schreef:
wo 25 sep, 2019 20:17
Nadat ik uiteindelijk de Super Moto X banden van de velg kreeg, wilde ik een nieuwe set (Vittorio Mezcal) monteren, maar met de beste wil van de wereld kreeg ik die banden niet over de velgrand. Ik heb ze moeten terugsturen en er weer een setje Moto X op gezet.

Vandaag nog eens mijn moto X eraf willen halen om een set Almotions te proberen maar opnieuw krijg ik de banden er niet af omdat ze zo hard vastzitten. Ik heb blijkbaar onvoldoende kracht om de buitenbanden te wisselen op deze extra brede 27.5" wielen. Nochtans verwissel ik op mijn andere fiets (28" velgen) vaak buitenbanden, zonder enig probleem.

Kan het zijn dat een velg te groot is ten opzichte van de bandenmaat die erop zou moeten passen? Of ben ik gewoon niet sterk genoeg?
Een aantal maanden geleden werden de velgen van mijn fiets vervangen.
And guess what: het verwisselen van de banden gaat nu als een fluitje van een cent.
De maatvoering is niet altijd heel nauwkeurig, zodat je inderdaad een ongelukkige combinatie kunt treffen. Voor wat betreft snelle brede banden: ik gebruik daarvoor de Compass/Herse Rat Trap Pass,. Dat is een 559 band, maar er zijn met weer een andere fantasienaam ook brede 584 versies. De band bevalt mij heel erg, maar is wel kwetsbaar. In Nederland en Frankrijk heb ik geen problemen gehad, maar in Italië lag teveel rommel op de weg, dus dat gaf teveel lekke banden. Voor het iets ruigere werk gebruik ik dus de Almotion. Overigens heb ik net de nieuwe Schwalbe Aerothan binnenband gemonteerd, omdat die het soepele karakter van de Rat Trap Pass nog meer tot zijn recht doet komen, maar ook flink lekbestendiger schijnt te zijn. Alleen de prijs is minder. En het was een rare glibberband bij het monteren. We gaan het zien
nicolevelo schreef:
do 02 jan, 2020 10:47
Voor wie van cijfers houdt, gemonteerd op de fiets zijn dit de afmetingen van beide banden:

Almotion (584-55): breedte 55 mm, hoogte 56 mm
SuperMotoX (584-62): breedte: 56 mm, hoogte 61 mm
Hoe breed is je velg (intern)?